Dator för photoshop samt 3d-rendering - max 12000:-

Permalänk
Medlem

Dator för photoshop samt 3d-rendering - max 12000:-

Halloj.

Skulle behöva råd ang vilka komponenter som är mest prisvärda i dagens läge när det gäller att få ut mkt prestanda.

Ska ha en dator i rent arbetssyfte med bra minneskapacitet för photoshoparbete samtidigt som jag behöver kräm i prollen när det kommer till 3d-renderingar.

Många kör olika kombinationer där vissa har flera graffen med hårdvaruavkodning som hjälper prollen vilket förmodligen kostar mer än vad en vettig prolle går lös på som kanske klarar jobbet ändå!

Så min fråga är, vilka komponenter kan vara vettiga att tänka sig för en sån här typ av dator?
Har redan burk samt att jag har ett bra 500w agg och ett hd4850 om dessa går att använda i en ev framtida rigg utan att flaska.

Tack på förhand

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på ett liknade system, fast mitt ska även användas till spel.
Tänkte dela med mig lite av vad jag själv tänkt om komponenter hit o dit:)

För mig känns i7 2600k som ett vettigt alternativ till processor. En sexkärning Amd är kanske ett vettigare alt om man inte ska spela, tja eller intels om man vill spendera mycket pengar.

Mycket minne är ju A och O, så minst 8 gb, för stora scener i maya, 3dsmax mm.

Grafikkortet gör ju inte så väldigt mycket om jag förstått det rätt i tex maya, om det inte är ett kort för just 3D-grafik, tex amd fireGL eller nvidia Quadro... Själv skippar jag proffskorten och kör på ett vanligt, har fungerat utmärkt än så länge. I photoshop finns väl
gpu acceleration, i alla fall de nya utgåvorna. Det fungerar dock bra med ett vanligt kort.

SSD känns ju rätt givet.

Här har du min setup än så länge om du vill se:)
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=zlaine&k=858683

Får följa denna tråden, då den även gynnar mig:)
Hoppas du får några vettiga svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlaine:

Sitter och funderar på ett liknade system, fast mitt ska även användas till spel.
Tänkte dela med mig lite av vad jag själv tänkt om komponenter hit o dit:)

För mig känns i7 2600k som ett vettigt alternativ till processor. En sexkärning Amd är kanske ett vettigare alt om man inte ska spela, tja eller intels om man vill spendera mycket pengar.

Mycket minne är ju A och O, så minst 8 gb, för stora scener i maya, 3dsmax mm.

Grafikkortet gör ju inte så väldigt mycket om jag förstått det rätt i tex maya, om det inte är ett kort för just 3D-grafik, tex amd fireGL eller nvidia Quadro... Själv skippar jag proffskorten och kör på ett vanligt, har fungerat utmärkt än så länge. I photoshop finns väl
gpu acceleration, i alla fall de nya utgåvorna. Det fungerar dock bra med ett vanligt kort.

SSD känns ju rätt givet.

Här har du min setup än så länge om du vill se:)
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=zlaine&k=858683

Får följa denna tråden, då den även gynnar mig:)
Hoppas du får några vettiga svar!

Tack för svaret!
Jag känner att processorn främst kommer att göra sitt jobb när det är dags att rendera 3D-scener i tex keyshot. Har prövat på att göra jobbet med 4kärnig phenomprolle och visst gick det men det känns som att man skulle lessna på att behöva sitta och vänta en halvtimme varje gång man prövar en ny vinkel etc. Dock är ju detta i princip ett engångsgöra inför ett arbete. Man gör en rendering sen kanske man är klar..
I photoshop däremot kommer man känna av bristen på minne konstant under arbetets gång och därför känns ramen som prio ett i det här läget..
Idag sitter jag på 4gb ram och ett hd4850 vilket photoshop använder gpukraften hos.. Men det fungerar inte på långa vägar. Drar man ett streck så dyker det upp 2sekunder senare i en högupplöst bild.

SSD har jag redan en sedan tidigare och kommer förmodligen att använda den.

Jag får tacka o bocka för listan så hoppas jag att jag får fler tips att jämföra med..

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk
Medlem

Om du ändå använder gpu acceleration i photoshop, så kanske ett bättre grafikkort vore att föredra ändå...

Jag kör i min nuvarande burk med gigabytes gtx 460 oc, ett bra samt prisvärt kort. Har tyvärr inte gpu acceleration i mitt photoshop så jag vet inte hur det presterar, men gissar på helt ok.

Länk till kortet om du vill läsa:)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657647

Permalänk
Medlem

Fetare grafikkort har du väldigt lite nytta av i Photoshop, det utnyttjar inte på långa vägar den fulla kraften i ditt nuvarande kort. Det du behöver är snabb CPU och mycket minne.

Köp en Intel i7 2600K, ett enkelt P67-moderkort (du behöver inte SLI-stöd), 16GB RAM (4*4GB), en bra CPU-kylare och behåll ditt grafikkort, SSD och PSU.

Gör en lätt överklockning och se till att köra 64-bitarsversionerna av programmen. Det kommer att göra enorm skillnad.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Fetare grafikkort har du väldigt lite nytta av i Photoshop, det utnyttjar inte på långa vägar den fulla kraften i ditt nuvarande kort. Det du behöver är snabb CPU och mycket minne.

Köp en Intel i7 2600K, ett enkelt P67-moderkort (du behöver inte SLI-stöd), 16GB RAM (4*4GB), en bra CPU-kylare och behåll ditt grafikkort, SSD och PSU.

Gör en lätt överklockning och se till att köra 64-bitarsversionerna av programmen. Det kommer att göra enorm skillnad.

Kommer inte en x6 processor göra bättre jobb?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kommer inte en x6 processor göra bättre jobb?

Från Intel eller AMD? Från Intel, kanske och till extrem merkostnad, från AMD, inte på långa vägar.
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Flera tester backar upp detta, ska man köpa en maskin för content creation idag och inte har behov av >16GB RAM och stora hårdvaru-RAIDs är det 2600K som gäller, utan tvekan.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Intressant!
Är också i tankarna på nya komponenter. Det har gått 7 år sedan sist så det är nog dags, men hittills har den faktiskt fungerat för det jag gjort i maya 2008, mest polymodellering o scripting. Zbrush kan jag dock inte använda hemma. Och nuvarande maya 2011 verkar inte gå igång på mitt system, förstått att cpu:n inte har stöd för sse2.

Nuvarande systemet är:
Moderkort - NVIDIA nforce2
CPU - AMD ATHLON XP 3000+
GPU - ATI RADEON 9700 även tillgång till NVIDIA GeForce 6800GT
RAM - 2GB, typ pc133

Hade säkert mått bra av en kraftigare burk, men sen vill jag inte ha så jäkla kraftig ändå då den kommer dra mer ström =/
Har ett stort torn nu, chieftec miditower. Hade gärna velat ha en mindre nättare burk, så är barebone något att fundera över? Har även funderat på en laptop, men tror inte jag skulle bli nöjd. Bara det att jag åker 8 timmar fram o tillbaka en gång i månaden.

Intel låter som ett val iaf. Är det dumt att inte välja i7 utan istället köra på en billigare variant. 8GB minne till att börja med tänkte jag. Och grafikkortet får gärna vara billigt så länge det funkar med viewporten.

Tack på förhand!