EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

stackare!
tur att man köpte 1156 då

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0ZNS:

Nu är frågan, när Intel nu återkallar, kan man lägga en beställning imorgon och hamna först i kön på fixade moderkort?

Tror nog dom som hamnar först i kön är folk som redan har trasiga!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Men MSI P67A-C45, är det strul då elr?

Permalänk

Ok. Så styrkretsen förstör alltså sata enheter långsamt permanent? Eller är det själva styrkretsen som går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamfreezee:

För alla som sitter och ställer "dumma frågor" Ja ni som har Sandy Bridge i5 och i7 processorer kommer påverkas. inte Processorn men modekortet med Socket 1155 serien och p6... och h6.... kommer påverkas.
Era Satakontroller kommer med tiden bli sämre ( vilket kan påverka era hårddiskar negativt, och dvd enheter).
Intel har kommit ut med detta nu, flera månader efter att dem först började pröva dem nya modekorten.
Och då kan man dra slutsatsen att vi som äger ett SB baserat modekort inte kommer få några problem innan vi kan få ett nytt att ersätta med.
Hoppas det här hjälpte några

Satakontroller i singular eller plural?

Enda jag bryr mig Klarar mig bra utan intels egna.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Komplett har stoppat försäljningen osäkert med inet.

Permalänk

Som många sagt tidigare så lider jag med er som drabbas av detta. Har själv tänkt att köpa SB under en längre tid men inte haft riktigt behov av det ännu så jag har väntat med det, och ännu mer väntande blir det verkar det som.

Har alltid varit lite av en Intel älskare och detta ändrar det inte, misstag händer alltid nån gång och de gånger Intel har svikit mig (1-2 gånger kanske), är inte ens i närheten av hur många gånger AMD har gjort det (10 gånger?).

Hoppas det löser sig fort för er som är drabbade iaf.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

frågan är hur många som ens har märkt av detta? för det behövdes ju tydligen en nyhet på sweclockers framsida för att folk skulle märka att det fanns "problem"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stenfan:

Det är ju som det framgår från artikeln enbart relaterat till den integrerade SATA-kretsen. Vilket ju kan lösas via ett kontrollerkort i PCI-X om man nu skulle råka ut för detta fel. Jag skulle nog inte skicka tillbaka mitt moderkort(sitta utan dator) av en sådan anledning, inte med tanke på hur billiga SATA-kort för PCI-X är!

http://www.inet.se/artikel/5401616/st-lab-sata-iii-pata

Det heter egentligen PCIe eller PCI express, PCI-X är något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu vet jag varför mitt nya Samsung F3 hårddisk dog när jag uppdaterade mitt system med SB , sen DVD brännaren vägrar fungera från sata3 porten , fungerar bara när jag kopplar till sata 6 porten

Permalänk
Skrivet av Jornathan:

Ok. Så styrkretsen förstör alltså sata enheter långsamt permanent? Eller är det själva styrkretsen som går sönder?

Citat:

In some cases, the Serial-ATA (SATA) ports within the chipsets may degrade over time, potentially impacting the performance or functionality of SATA-linked devices such as hard disk drives and DVD-drives.

Styrkretsen går alltså inte sönder. Utan dess funktionalitet försämras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NEEEEEEEEEEJJJ!! Jag vill inte skicka in mitt SB mobo.

Jag brukar inte gilla att köpa saker på releasen men ville verkligen ha en ny dator och så har jag inte hört om några större problem med tidigare styrkretsar.

*sadface*

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Intel kan dela klubb med Nvidia, Fujitsu Siemens, IBM och några andra tillverkare som lyckats med det här konstycket.

Permalänk
Medlem

lider med er :/

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem

Kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

VAFAN?!

Jag har ju en order på gång som skickas i veckan.... VAFAN :S...

EDIT:
"Själva processorerna i familjen Sandy Bridge, bland annat storsäljarna Core i5 2500K och Core i7 2600K, berörs inte av felet."

Måste man maila Inet?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4goo2:

VAFAN?!

Jag har ju en order på gång som skickas i veckan.... VAFAN :S...

avbeställ eller skicka tillbaka illa kvickt? en annan hann ju bygga ihop sin dator igår... surt? ja

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att införskaffa usb-minne och externadiskar/läsare tillsvidare. Problem löst ^^

Permalänk
Medlem

Gissningsvis kommer de redan sålda moderkorten bytas ut allt eftersom nya, felfria, produceras. Risken att ni som redan sitter på ett fungerande system kommer behöva skicka in kortet omedelbart är så gott som noll.

Permalänk
Medlem

Bah var precis på väg att beställa min uppgradering, får väll sitta kvar på mina gamla prylar problemet är att min server inte klarar pressen så länge till så bah behöver nya delar ><.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Utbytet måste väl ändå kunna ske på ett smidigt sätt. Affärerna borde kunna skicka ut det moderkort man beställt tillsammans med en retursedel, också skickar man tillbaka de defekta moderkortet när man fått det nya.Det är ju ändå Intel som står för hela kalaset så vad har butikerna att säga till om egentligen? Dom har fått sina pengar av oss konsumenter redan, och Intel lär ju ersätta dom för att kunna ersätta oss. Jag tycker Intel borde kunna bjuda oss på ett nytt moderkort utan att behöva skicka tillbaka det defekta

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mingan84:

varför kan man fortfarande beställa SB-moderkort på Inet? Borde de inte vara snabbare än så här?

Du kan nog beställa men du får vänta innan du får det.

Permalänk

Trist att sånt händer, dock proffsigt av Intel att åtgärda ett fel som få - ingen slutkund någonsin skulle lägga märket till.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Gissningsvis kommer de redan sålda moderkorten bytas ut allt eftersom nya, felfria, produceras. Risken att ni som redan sitter på ett fungerande system kommer behöva skicka in kortet omedelbart är så gott som noll.

Exakt. Bara för alla drabbade att ta det lugnt, fortsätta att köra på sitt nya SB-system tills ersättningskorten är klara. Sedan gör man ett snabbt byte i mars/april när de nya korten är ute.

Butikerna lär ju vilja göra det hela så snabbt och smidigt som möjligt också.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Så hur är det? Får man sitt moderkort utbytt om man redan har ett eller är man körd då?

EDIT: woops frågan besvarades medans jag skrev den

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Utbytet måste väl ändå kunna ske på ett smidigt sätt. Affärerna borde kunna skicka ut det moderkort man beställt tillsammans med en retursedel, också skickar man tillbaka de defekta moderkortet när man fått det nya.Det är ju ändå Intel som står för hela kalaset så vad har butikerna att säga till om egentligen? Dom har fått sina pengar av oss konsumenter redan, och Intel lär ju ersätta dom för att kunna ersätta oss. Jag tycker Intel borde kunna bjuda oss på ett nytt moderkort utan att behöva skicka tillbaka det defekta

Ser att du är en SB-ägare ändå tar du det så kallt.
Helt rätt. Bästa lösningen. Mycket bra tänkt.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Återstår att se..

Permalänk
Geeks
SweClockers

Enligt uppgifter till SweClockers är det endast SATA-portar 2-5 som berörs av felet. Det är således riskfritt att använda SATA 0 och 1 för att undvika att råka ut för eventuella bekymmer.

Mer info inom kort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

"Eftersom felet som kan uppstå påverkar SATA-kontrollern i styrkretsen så kommer vi att kostnadsfritt skicka ut ett SATA-kontrollerkort till alla de kunder som har köpt ett Sandy-bridge-baserat moderkort eller en Komplett PC och kontaktar oss."
Skrivet av komplett.se till sweclokcers.

Dags för inet.se att börja agera?

Permalänk
Medlem

Rear de ut alla 'defekta' moderkort billigt nu då eller? ^^

Plötsligt blev det mycket lättare att hålla i slantarna ett tag till och vänta på AMD Bulldozer/LGA 1356(2011)