Permalänk
Medlem

Ang. PCI Express version.

Sitter på ett gammalt Asus P5NSLI, med nforce4, nforce570 northbridge (c19). Det jag undrar över är om det finns något sätt att ta reda på vilken PCI-Express version olika moderkort har (eller enbart detta), för jag verkar inte hitta versionuppgifter om detta någonstans. (1.x, 2.0 eller 2.1)

Om detta skulle vara version 1.x exempelvis, Hur mycket skulle detta påverka köpet av ett nytt grafikkort? Då mitt grafikkort är påväg att dö, och jag är i behov av ett nytt så kan det vara väldigt bra att veta så man inte köper ett för saftigt kort i onödan.

Tacksam för samtliga svar!

Permalänk
Medlem

2 x PCIe x16 - Single VGA mode: x16, x1 (Default)- SLI mode: x8, x8
Skillnad mellan rev 1 å 2 är dubbel datahastighet.

Med så gammalt kort så rekommenderar jag varmt att du tänker i full skala. Byte av all hårdvara. Moderkort/Cpu/Minne/Grafikkort

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

2 x PCIe x16 - Single VGA mode: x16, x1 (Default)- SLI mode: x8, x8
Skillnad mellan rev 1 å 2 är dubbel datahastighet.

Med så gammalt kort så rekommenderar jag varmt att du tänker i full skala. Byte av all hårdvara. Moderkort/Cpu/Minne/Grafikkort

Problemet är att eftersom grafikkortet snart dör så måste jag handla ganska snart, och utgifter över 1500 täcks inte av budget! :-/

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/177955/budget-uppgradering

En bra bas om man har ont om pengar.
Lycka till!

ps. utan info om vad du har för grafikkort, men om de ligger i samma pris å ålder som ditt moderkort så kan jag garantera dig att detta bör ge dig 2ggr prestandan jämtemot ditt gamla system ds.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.