Permalänk
Medlem

Har inte heller nån större oro , då ja nu bytt över till de säkra portarna. märkte dock tydliga problem på den hd jag hade kopplat på 3 gb/s portarna,
Hade indentiska filmklipp jag kunde spela upp från både usb hd , och sata 6 gb kopplad hd, men höll på att buffra o hacka från 3 gb hdn, vilket är extremt dåligt efter några dagars användande. sannolikt att det beror på detta problem .. men skall inte svära på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Percis:

Har inte heller nån större oro , då ja nu bytt över till de säkra portarna. märkte dock tydliga problem på den hd jag hade kopplat på 3 gb/s portarna,
Hade indentiska filmklipp jag kunde spela upp från både usb hd , och sata 6 gb kopplad hd, men höll på att buffra o hacka från 3 gb hdn, vilket är extremt dåligt efter några dagars användande. sannolikt att det beror på detta problem .. men skall inte svära på det

samma för mig med filmuppspelningen, men funkar galant nu efter portbyte.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det berodde på hårddisken eller om det var sata porten men en hårddisk krascha för mig i samband med uppgraderingen till sandy bridge. Disken var inte speciellt gammal heller men samsung kanske inte gör kvalitetsdiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tippo:

Vet inte om det berodde på hårddisken eller om det var sata porten men en hårddisk krascha för mig i samband med uppgraderingen till sandy bridge. Disken var inte speciellt gammal heller men samsung kanske inte gör kvalitetsdiskar.

samsung är enligt mig dom bästa diskarna, aldrig haft problem med dom. däremot andra diskar som seagate och vissa modeller av WD har krånglat.

Permalänk
Medlem

Vissa diskar känns lite slöare och kunde inte öppna vissa filer ibland, systemet körs dock på 6gb portarna så där märker jag inget, fortfarande lite störande...
Sen kan det säkert bero på något annat men man vet aldrig nu när situationen är som den är

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

kan tillägga att sedan SB uppgraderingen så har jag fått märkliga frysningar, fick nyss starta om datorn efter den inte ville reagera på någonting :S, har hänt 2-3 gånger. men detta är även med sata 6GBps portarna, dock är mina igenom Intel Chipset och inte Marvell som vissa modeller har.

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte men det är möjligt, jag tänkte installera xp på en hårddisk som jag hade i sata2.0 porten, sen när den skulle starta om för att fortsätta installationen så stod det "Read disk error".

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Om man skrev en falsk nyhet om nån ny mystisk sjukdom och beskrev dess symptom och sen frågade folk om de drabbats så skulle en stor mängd människor svara att de var drabbade. Även om det bara var en påhittad sjukdom, eller en sjukdom som bara drabbade hundar.

Det finns minst 1000 saker som kan orsaka de problemen som folk beskriver i denna tråd och andra. Att vissa portar ger blåskärm, och andra inte, är inget nytt fenomen. Försvinnande hårddiskar är inte heller ett nytt problem som bara drabbar SB, googla på "hard drive disappeared" och njut av över en miljon träffar (som inte är relaterade till SB).

Den exakta frasen "Read disk error" ger 27 miljoner träffar.

Jag fick installera om Win7-64 5 ggr på min nya P67 innan det funkade som det skulle, lösningen låg i i vilken ordning drivisarna installerades och i att stänga vissa strömsparfunktioner. Visar hur lätt det är att fel uppstår, SB eller inte.

Jag har fem diskar, varav 4 på de "defekta" portarna, har flyttat om data mellan dem i gigantiska mängder samtidigt, krypterat partitioner och kört videoexporter, utan några helst problem.

Har du problem beror det nästan garanterat inte på defekta Sata-portar.

Var glad du hann få en bra SB-baserad dator innan det var försent!

Visa signatur

Redrum

Permalänk
Medlem

Har inte haft (än). Dock så älskar jag webhallens garanti (dom sa detta till mig när jag ringde) "Du får behålla det tills dom nya kommer ut, alternativt tills det pajar så för du ett nytt på garantin."

<3 Webhallen

Permalänk

Har inte upplevt några som helst problem, kommer inte att flytta över till sata 6Gb/s, och troligtvis inte byta moderkort heller, jag gasar tills det rasar tror inte på risken för dataloss, dessutom har jag backup på allt, och skulle kontrollern sluta fungera så diskarna disconnectas så har man ju garanti, å dessutom 3års reklamationsrätt, men chansen att min sata kontroller kommer hålla mer än 2-3 år verkar ju vara minst 85% ju

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Till en början degradera prestandan, men risken för dataloss efter en tid är tydligen överhängande. I vilket fall är moderkorten för SB inte hundraprocentiga och skall bytas ut. Hade aldrig chansat.

Fel, det är ingen överhängande risk. Sen är knappast AMDs eller någon annans moderkort "hundraprocentiga".

Skrivet av meleth:

Med tanke på att över 15% på 2 veckor är säkra på att de fått problem med portarna och 18% är inte helt 100 så känns det ju som om Intels 5-15% efter 2-3år är jävligt optimistiska.

Förutom att 99% av alla fel inkl alla fel bakom tangentbordet nu skylls på SATA-buggen... alltså är undersökningen helt irrelevant.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reg_Auto:

Om man skrev en falsk nyhet om nån ny mystisk sjukdom och beskrev dess symptom och sen frågade folk om de drabbats så skulle en stor mängd människor svara att de var drabbade. Även om det bara var en påhittad sjukdom, eller en sjukdom som bara drabbade hundar.

Det finns minst 1000 saker som kan orsaka de problemen som folk beskriver i denna tråd och andra. Att vissa portar ger blåskärm, och andra inte, är inget nytt fenomen. Försvinnande hårddiskar är inte heller ett nytt problem som bara drabbar SB, googla på "hard drive disappeared" och njut av över en miljon träffar (som inte är relaterade till SB).

Den exakta frasen "Read disk error" ger 27 miljoner träffar.

Jag fick installera om Win7-64 5 ggr på min nya P67 innan det funkade som det skulle, lösningen låg i i vilken ordning drivisarna installerades och i att stänga vissa strömsparfunktioner. Visar hur lätt det är att fel uppstår, SB eller inte.

Jag har fem diskar, varav 4 på de "defekta" portarna, har flyttat om data mellan dem i gigantiska mängder samtidigt, krypterat partitioner och kört videoexporter, utan några helst problem.

Har du problem beror det nästan garanterat inte på defekta Sata-portar.

Var glad du hann få en bra SB-baserad dator innan det var försent!

Kan bara hålla med, jag använder alla 6 SATA portar och inte märkt något data loss, vad nu data loss är, har laddat ner tunga HD filer och allt är som det ska..
jag tror att det kan bero på fler saker än just "SB chipet" , jag tänker använda alla portar som det är nu och börjar det strula även för mig så självklart blir det reklamation men innan dess så tänker jag också behålla kortet, finns ju ingen mening att lämna tillbaka något som funkar!?
mvh

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

För att filtrera ut en del falska svar hade det varit bra med alternativen "jag använder inte 3GByte portarna" och "Jag äger inget Sandy Bridge" också.
Det senare alternativet, eftersom många måste bara trycka in ett val.
Alternativet "Vet inte" stämmer ju på de som inte använder 3GB portarna, men risken är stor att de svarar Nej (inga problem) i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

JAG tror det som Intel gått ut med att det är något som uppstår efter lång användning är korrekt. Jag vet hur rigorös testningen av nya produkter är på stora internationella företag och hela den här affären har varit oerhört kostsam för Intel, både i pengar och prestige. Men om folk vill noja upp sig är det deras beslut.

Mja. De uppmärksammades på problemet av användare "ute i det fria" som hade dessa problem. Med andra ord - det har redan börjat för många, många användare. Men visst, vill folk köra tills det rasar är det deras beslut. Tom har en mycket bra artikel om problemetet och förklarar även matematiken (statistiken) bakom hur fel av den här typen yttrar sig.

Att de dessutom i förra året skickade ut en helt annan revision av chippen, där den här aktuella transistorn inte var med, till de som testar och donar är ju en annan femma. Ändrar man efter (stora delar av) testerna så...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Mja. De uppmärksammades på problemet av användare "ute i det fria" som hade dessa problem. Med andra ord - det har redan börjat för många, många användare. Men visst, vill folk köra tills det rasar är det deras beslut. Tom har en mycket bra artikel om problemetet och förklarar även matematiken (statistiken) bakom hur fel av den här typen yttrar sig.

Att de dessutom i förra året skickade ut en helt annan revision av chippen, där den här aktuella transistorn inte var med, till de som testar och donar är ju en annan femma. Ändrar man efter (stora delar av) testerna så...

Håller med, om man läser på andra forum och siter som t.ex toms och anand osv så märker man väldigt snabbt att det är ett klar större problem än vad intel försöker ge sken av.

http://www.tomshardware.com/news/sandy-bridge-sata-error-sata...
http://www.anandtech.com/show/4143/the-source-of-intels-couga...

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reg_Auto:

Om man skrev en falsk nyhet om nån ny mystisk sjukdom och beskrev dess symptom och sen frågade folk om de drabbats så skulle en stor mängd människor svara att de var drabbade. Även om det bara var en påhittad sjukdom, eller en sjukdom som bara drabbade hundar.

Det finns minst 1000 saker som kan orsaka de problemen som folk beskriver i denna tråd och andra. Att vissa portar ger blåskärm, och andra inte, är inget nytt fenomen. Försvinnande hårddiskar är inte heller ett nytt problem som bara drabbar SB, googla på "hard drive disappeared" och njut av över en miljon träffar (som inte är relaterade till SB).

Den exakta frasen "Read disk error" ger 27 miljoner träffar.

Jag fick installera om Win7-64 5 ggr på min nya P67 innan det funkade som det skulle, lösningen låg i i vilken ordning drivisarna installerades och i att stänga vissa strömsparfunktioner. Visar hur lätt det är att fel uppstår, SB eller inte.

Jag har fem diskar, varav 4 på de "defekta" portarna, har flyttat om data mellan dem i gigantiska mängder samtidigt, krypterat partitioner och kört videoexporter, utan några helst problem.

Har du problem beror det nästan garanterat inte på defekta Sata-portar.

Var glad du hann få en bra SB-baserad dator innan det var försent!

men om nu all annan hårdvara fungerat på tidigare M-kort, som inte byttes för så längesen till sandy och man får dessa symtom så drar man ju faktiskt den slutsatsen, nu när intel kommit ut med den infon att portarna inte är okej. men visst många av dessa symtomen kan lika gärna bero på annat också.

Permalänk

När man byter sitt SB moderkort vad händer med win7?

Hej,

Har precis aktiverat mitt win7 (OEM) med min ny Sandybridgedator för 1-2 veckor sedan. Vad händer sedan när jag byter moderkort mot ett nytt från ASUS? Kommer aktiveringen misslyckas? Om så kan jag lösa problemet genom att ringa o prata med Microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av purepenta:

Hej,

Har precis aktiverat mitt win7 (OEM) med min ny Sandybridgedator för 1-2 veckor sedan. Vad händer sedan när jag byter moderkort mot ett nytt från ASUS? Kommer aktiveringen misslyckas? Om så kan jag lösa problemet genom att ringa o prata med Microsoft?

För det första, har du fått ett moderkort som "failar" eller byter du enbart för sakens skull,! Jag kan förstå alla leverantörer att detta har blivit en så stor "GREJ", vilket det inte är!
Jag vill bara säga det till alla, om "DITT" moderkort inte "Failar" varför byta ut den? Visst , börjar det strula om 1-2 år byt ut dem då, men helt meningslöst att byta om kortet funkar som det ska just nu och slippa o tänka vad som händer om 2 år!!!!
Det är enbart få tal kort som "failar"

Mvh

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Hjälpsam

Finns tydligen ett testprogram man kan ladda ned, för att testa överföringen, om man känner sig osäker.
#10760693

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Fick blåskärm medans jag spelade DC Universe, fick sedan ännu en blåskärm när jag skulle stänga av datorn precis efter att jag hörde om sandybridge problemen.

Tar tillbaka mitt påstående, visade sig vara drivrutiner till mina GFX-kort som jag kör crossfire på, Reg_auto, du hade rätt man känner sig alltid mer nojjig när man vet att man har något som kan vara fel. I mitt fall hade jag ett fel innan jag fick reda på nyheten om p67, och då fick den ta skulden för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Gjorde som den länken beskrev How to quickly spot degraded P67 S-ATA. Då min ena HDD ballade ur kraftigt tidigare idag, gjorde testet och mitt ser mer eller mindre exakt ut så,

Flyttade över mina 2 hdd till marvels sata 6gb, och allt funkade normalt igen. Nu blir det att kontakta Komplett.no och be dom skicka mig ett SATA kort tills jag kan byta ut moderkortet på garantin!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Tar tillbaka mitt påstående, visade sig vara drivrutiner till mina GFX-kort som jag kör crossfire på, Reg_auto, du hade rätt man känner sig alltid mer nojjig när man vet att man har något som kan vara fel. I mitt fall hade jag ett fel innan jag fick reda på nyheten om p67, och då fick den ta skulden för det.

Fast jag tar tillbaka detta igen då 1st 200GB disk som jag knappt använder sitter på en av dom defekta portarna och den dyker inte upp i windows alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

Jag hade tur och satte hårddiskarna på sata 3, dvd:n sitter dock på de defekta portarna, dock hittar jag den i windows 7 och allt funkar, så jag tänker köra som vanligt.

Aldrig att jag orkar byta mb om inget slutar funka.

Permalänk

jag skulle aldrig sluta noja om jag visste att jag satt på ett kort som kan bli dåligt.

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem

För mig bootar datorn skitsegt, och allt blir segt väl inne i windows om jag har mina hdd's i Sata 3GBit, men det problemet försvinner om jag har dom i Sata 6Gbit.

Permalänk
Medlem

Inga sata problem men mitt ljud dog igår (asus p8p67-m)
Realtek manager säger att inga hörlurar/högtalare är inkopplade.
För spammade den att jag kopplade in och ut enheter, sen stendött.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kanske, hade diskarna inkopplade på SATA 3gbit portarna och när min bror hade rippat en skiva åt mig då jag inte har någon DVD läsare så skulle han flytta över albumet till min dator, men på något vänster s vart mer än hälften av låtarna korrupta och går inte att spela upp. Låtarna fungerar klockrent på min brors dator. Har nu kopplat in diskarna i 6gbit och ska be min bror rippa om albumet.

Kan ju absolut vara andra saker som gjort låtarna korrupta, men eftersom felet finns där så känns det mest troligt just nu.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med det inbyggda nätverkskortet, det stänger av sig lite då och då, så jag måste antingen starta om datorn eller inaktivera det och sen sätta igång det igen, från device manager. Det är inte fint om man håller på med torrent och så har det stängt av sig under natten.. mycket jobbigt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peatear:

Jag har också problem med det inbyggda nätverkskortet, det stänger av sig lite då och då, så jag måste antingen starta om datorn eller inaktivera det och sen sätta igång det igen, från device manager. Det är inte fint om man håller på med torrent och så har det stängt av sig under natten.. mycket jobbigt problem.

Låter mer som du har problem med minnet, kör memtest86 4.20 som krävs för SB.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision