Permalänk
Medlem

Opera eller Chrome?

Vad föredrar ni och varför?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

crome vet inte varför, ser bättre ut och känns bättre.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Chrome, tycker det är snyggare och är van vid det.
Lite offtopic men, måste älska din sign! "Nu har jag köpt ett komplett Sandy Bridge-system för nästan 10 000 kr...
...för att spela portade, dåligt optimerade och buggiga Xbox 360-spel i 1280 x 1024. The Way It's Meant To Be Played. Whopee. "

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

opera.
skiten går att optimera hur jag vill ha det till. ny även med det här nya och heta- addons

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Jag gillar Chrome mest. snabbt, Stilrent och jag kör inte med addons.
Men sen är ju vad man själv gillar. så testa en dag med opera och en dag med chrome och ta den du tyckte bäst om.

Permalänk

Chrome, snabbt och stabilt.

Permalänk
Medlem

Opera. Har alltid använt det, de har ofta varit först med saker och ting och hittar på mycket smarta lösningar som jag uppskattar. Opera har dessutom varit snabbast och turbo är awesome. Dessutom stabilt. Har Chrome som backup-webläsare för skolmailkontot.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Chrome för att den är snabb, stabil, stilren och jag kan synkronisera mina favoriter mellan min stationära och min bärbara.

Permalänk
Medlem

Chrome, helt klart!

Visa signatur

CM 690 II | AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHz BE | CM Hyper 212 plus | XFX Radeon HD 6870 OC | MSI 770-C45 AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) | Steelseries Siberia v2 | Steelseries Kinzu | Steelseries QCK musmatta | BenQ TFT 24" G2420HDBL LED | W7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Lite offtopic men, måste älska din sign!

Haha, tackar! Så är det ju...

Jag är lite kluven mellan Opera och Chrome, sitter med båda nu och kör de parallellt. Hastigheten är ju ungefär densamma på båda, och Chrome är ju väldigt enkelt och avskalat, något jag uppskattar. Det sköter också nerladdningar väldigt bra och enkelt.

Opera däremot har en hel del praktiska funktioner inbyggt (vissa går säkert att fixa som plug-in till Chrome gissar jag, men det vill jag inte bemöda mig med). Att sätta ihop flera tabbar (t.ex. Sweclockers-artiklar) till en stor tab gör de smidigare om man har många tabbar uppe samtidigt. Ikonerna på tabbarna försvinner heller inte efter ett tag när man öppnat ett stort antal tabbar som det gör i Chrome, vilket gör det enklare att navigera bland många tabbar. Färdigifyllda formulärdata gör det också enklare och smidigare att surfa med Opera. Det är enklare att komma åt en nyligen stängd flik i Opera. Man behöver dock pilla lite mer med inställningarna i Opera för att få allt riktigt bra.

De är två hyfsat likvärdiga, väldigt bra webbläsare, designen är ungefär densamma även om Chrome som har nämnts är mer basic och avskalat, vilket tilltalar mig. Trots det så lutar jag ändå åt Opera nu för lite tyngre surfning, men har inget emot att köra Chrome parallellt, som en snabb och enkel grundwebbläsare.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Opera. Har alltid använt det, de har ofta varit först med saker och ting och hittar på mycket smarta lösningar som jag uppskattar. Opera har dessutom varit snabbast och turbo är awesome. Dessutom stabilt. Har Chrome som backup-webläsare för skolmailkontot.

Håller med!

Använt opera sedan Mozilla hette thunderbird

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Håller med!

Använt opera sedan Mozilla hette thunderbird

Fast mozilla har väl alltid hetat mozilla. Det enda som bytte namn var Firefox och Thunderbird. Eller?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fellesh:

Fast mozilla har väl alltid hetat mozilla. Det enda som bytte namn var Firefox och Thunderbird. Eller?..

Mm, jag menade Mozilla thunderbird

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Chrome, jämförde tiden det tog att ladda samma sida på datorn mellan chrome och opera, chrome vann helt klart.

Permalänk

varför undrar du? kör på det du själv tycker är bäst (prova båda o jämför) och lyssna inte på alla andra

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Kör Chrome på netbooken och opera på stationära datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ceogar:

Mm, jag menade Mozilla thunderbird

Thunderbird var inte det Mailklienten?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Explorer 9 beta.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte direkt jämfört Chrome och Opera i Windows men mina erfarenheter av dem båda innebär trots allt att Opera vinner. I Opera tillåts jag anpassa gränssnittet och kortkommandon för att passa just mina behov. Självklart finns det svagheter med Opera men trots dem är det ändå den webbläsare som jag föredrar framför alla andra jag har testat.

Skrivet av Jalle64:

Thunderbird var inte det Mailklienten?

Jag misstänker att det är Mozilla Firebird ceogar tänker på. Mozilla Thunderbird är helt korrekt en mailklient.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Till TS.

Räkna med att 8 av 10 som kommer svara Chrome inte ens tittat på Opera mer än 2 sekunder.
Förmodligen har dom inte ens installerat Opera.

När det gäller Opera så är det helt enkelt "för gammalt". Det har funnits så länge och då är det en oskriven lag i datorvärlden att ingen kan ta till sig det.
Så fort det kommer något nytt, ja då är det absolut bäst. FÖRUTOM när det då gäller Windows så klart.

Jag har testat IE, FireFox, Chrome och Opera. Kört med det LÄNGE.
Och Opera vinner storartat.

Har kört Opera sedan 2003 tror jag det är. Och det är dom som kommer med alla nya funktioner. Sedan kommer dom andra och tar till sig det Opera har och först DÅ kommer alla datornördar förstå vad bra funktionen var. Fliksystem var Opera med först tex.

Opera är något man måste sitta ett tag med för att förstå hur otroligt kraftfullt webbläsaren är.

Men åter, självklart är detta vad MIN åsikt är. Var och än får använda det dom själv tycker om.
Men jag anser att man får lära sig Opera för att förstå fördelen med denna webbläsare.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Instämmer med Knashatt.
Opera är läsaren som kopieras av andra företag :).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Här kan man lästa lite om dom otroligt många funktioner som finns i Opera.

http://www.opera.com/browser/features/

Hör kan man få en massa tipps om Opera.

http://www.opera.com/browser/tips/

Opera Link som är något som ingen annan webbläsare har inbyggt vad jag förstår.
Med denna kan jag sitta med flera Opera installerade på flera olika datorer, tex en på jobbet och en hemma.
När jag är på jobbet så hittar jag något jag vill spara, lägger det som en bokmärke. När jag kommer hem så är bokmärket sparat exakt där jag sparade den på jobbet.
Eller om jag tex är hemma med någon som har Chrome, ja då loggar jag in från Operas hemsida och kommer åt alla mina bokmärken där.

http://www.opera.com/link/

Här står det om Opera Turbo, en mycket bra funktion för dom som har långsamt internet, eller långsam dator, eller helt sonika vill ha blixtsnabb internet.

http://www.opera.com/browser/turbo/

Musrörelser är något som jag inte kan sluta använda nu.

http://www.opera.com/browser/tips/?feature=gestures

Jag kan hålla på i evigheter... Men detta är det jag kommer på just nu.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

varför undrar du? kör på det du själv tycker är bäst (prova båda o jämför) och lyssna inte på alla andra

Riktar du dig till mig? Om du läste min andra post så kör jag båda och jämför, jag bara undrade vad andra tyckte. Dessvärre har det varit ganska argumentfattigt i den här tråden...

Skrivet av Knashatt:

Till TS.

Räkna med att 8 av 10 som kommer svara Chrome inte ens tittat på Opera mer än 2 sekunder.
Förmodligen har dom inte ens installerat Opera.

Jo, tyvärr verkar det ju inte bättre än så... Tack så mycket för dina tips i alla fall! Som sagt så lutar jag också åt att Opera har mer funktionalitet, men att det krävs lite mer pill och att man helt enkelt lär sig använda det ordentligt. Jag ser definitivt användningen i Opera Link t.ex, det besparar mig arbetet att mejla intressanta länkar till mig själv när jag sitter på en annan dator och vill titta på något hemma senare...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Jag tycker chrome, framförallt för smidigheten, design, olika teman, massa addons, snabbheten osv. OCH jag har testat opera ganska mycket.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

Det finns en funktion i Opera som jag inte sett någon annan webbläsare ha, och som verkligen snabbar upp saker och ting när man surfar. Just snabbsökfunktionen. Skriv "g sweclockers" i adressfältet och den kommer söka efter sweclockers på Google. Skriv "w sweclockers" i adressfältet och den kommer söka på Wikipedia efter sweclockers. Sedan kan man även göra egna, t.ex Prisjakt, tyda osv. Har satt tyda på bokstaven p och tyda på tr (translate). Sedan finns det hur många funktioner till som helst, snabbsök och Opera Link är väl dom jag sätter högst upp eftersom det förenklar så mycket. Bara det att man kan ladda ner torrents direkt med webbläsaren säger väl det mesta (nu är kanske inte den funktionen helt perfekt, men den fungerar som en bra nödlösning om man inte vill ha något extra program för torrents)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Fliksystem var Opera med först tex.

Verkligen inte.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag alltid använt chrome men provade nya opera i och med den här tråden och jag är frälst.

Permalänk

roligt att höra opera behöver lite mer uppmärksamhet tycker jag! de har en väldigt liten andel av användarmarknaden

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Opera är den enda browsern jag kunnat konfigurera precis som jag vill ha den och därför är det den jag använder.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Verkligen inte.

Normalt när man framför ett sådant påstående brukar man ju backa upp det ett s.k. argument för sin sak?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3