Hur kopplar man två datorer samman/Skapar Nätverk?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man två datorer samman/Skapar Nätverk?

är det någon snäll själ som kan hjälpa mig med en sak som ajg aldrig förstått mig på pga. folk har sagt ill mig att göra en sak fast aldrig sagt riktigt hur ?

jag har en Switch, och vill koppla mina två datorer samman, så om jag delar en fil på denna så ska ja komma åt den från den andra? Hur vet jag vilken IP båda datorerna ska ha?

Folk säger att köra guiden med windows, men hittar inte något sådant i W7?

finns det guide hur man gör? vill högerklicka på en fil och välja Dela, sen ska andra datorn bara skriva \\Datorn-Namn sen komma åt filen? ska de vara svårt? :/ :S

Nej jag tänker inte köpa en Parallell Kabel eller annat nu, ska gå att sätta upp ett nätverk men hur? :S

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tips använd google

Permalänk
Medlem

försökt, inte hittat något vettigt.
Men, fan skolan kör switch med hundra datorer och alla hittar alla ? alltså ett nätverk bara, och ändrar man en grej ser man inget längre, sen skriver ja in att ja vill tillhöra gruppen: HH-
sen ser ja alla datorer
HH-1 HH-2 etc... fram till HH-100 ?
men vet inte hur dom satt upp de, men vet att de har SWITCH där inte ROUTER.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

kopplar du in båda datorerna i switchen och du har sett till att "network discovery" är på i advanced sharing settings i network and sharing center så bör datorerna dyka upp i utforskaren under network.

se även till att ha igång file and printer sharing.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

ok, skapat hemnätverk, hur hittar andra datorn att kunna ansluta till nätverket? :S
den datorn hittar inte denna dator av någon anledning?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

kopplar du in båda datorerna i switchen och du har sett till att "network discovery" är på i advanced sharing settings i network and sharing center så bör datorerna dyka upp i utforskaren under network.

se även till att ha igång file and printer sharing.

på svenska blir det? :S

har allt fan samma ibåda skiten men hittar inte varandra :S

tittar denna:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Enable-or-di...

hur ser ja om den ör på elr inte? :S förlåt är stressad och vill ah detta fixat : (

edit hitta: man ska in på Avancerat och sen hitta "Aktivera Nätverksidentifiering"

den där avancerat va gömd, men de har vart på alltid och är på :S men dyker ej upp något O.o
därav att jag tror ja mste sätta fast ip på dessa, skulle t.ex 127.0.0.2 sen 127.0.0.3 funka eller något? ev. båda har samma ip ? O.o måste gå på något sätt UTAN router

edit2:
Hur ANSLUTER man till ett hemnätverk då om inget annat eftesom jag kan bara skapa ett på andra datorn, antar att det är så pga. den inte hittar annat? :S uuuh jobbigt

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7