Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfons_183:

Jag är jävligt impad av din egenhändiga vatten kylare...
Riktigt nice...

Tack

Skrivet av DVD-ai:

Haha, rolig modd !

Tack

Skrivet av ManBearPig:

haha riktigt coolt tror inte jag sett detta innan.

Tack

Skrivet av Tyran26:

Vart lite orolig först när jag såg bilderna, tänkte hur ska vattnet gå genom dem om du inte borrar men kom på sen och läste att heatpipsen är ihåliga Fett nice modd annars!! 5p

Tack

Skrivet av Frgo10:

I den mängden som det finns av gasen så är det nog så
Men eftersom han nu har en 10 L hink full med vatten och isklampar i tror jag det tippar mer åt vattnet

Stämmer nog rätt så bra, är ett ganska så bra flöde i pumpen, 450L/H. Har kopplat den så att jag kan välja mellan att köra den på 12volt och 5,5volt Låter ganska mycket på 12volt men väldigt lite på 5,5volt.
Uppdaterar albumet med lite bilder när jag installerat klart windows och testat med lite benchprogram.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skoj idee kan ju faktiskt funka rätt skapligt

Lite halvpassiv med om pumpen skulle gå sönder. Dock bygger den hemst mycket på höjden.

Det är ju trots allt en biltemapump, undrar också kvaliten på den

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Detta såg kul ut Jag vill pröva med min gamla core 2 duo

Permalänk
Medlem

Ta och ställ ner devidern på minnena. Så slipper du överklocka dem också.

Beror på vad du har för moderkort. Antingen finns det färdigt eller så ställer du med hjälp av att välja DDR-333 osv. då den brukar ha en vis ratio mot fsb:n.

Kör fortfarande min AMD opteron 170 (2ghz org) i 2950mhz ^^, stabila grejer:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joka_90:

Ta och ställ ner devidern på minnena. Så slipper du överklocka dem också.

Beror på vad du har för moderkort. Antingen finns det färdigt eller så ställer du med hjälp av att välja DDR-333 osv. då den brukar ha en vis ratio mot fsb:n.

Kör fortfarande min AMD opteron 170 (2ghz org) i 2950mhz ^^, stabila grejer:P

Kommer inte ens i närheten av den klocken Har ställt ner minnet så det går i 167mhz när processorn är på 2970mhz, men det är inte stabilt för fem öre. Då har jag cpuvid på 20.% över original. Fint att se i bios men totalt oandväntbart i windowsmiljö

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Fanns det ingen veke, eller är heatpipes porösa på innersidan?
Om det är helt blanka rör på insidan så finns det ju inget som för vattnet (som det oftast är i heatpipes) till den varma delen, utan allt rinner ner till den lägsta punkten.

Jag funderade faktiskt på om man skulle kunna använda heatpipes till vattenkylning på gigabytes 560 OC+, men släppte den idén med tanke på veke/porös innersida.

( Jag undrar om det fuskas med heatpipes, speciellt till grafikkort, där varma delen alltid hamnar överst.)

Permalänk
Medlem

snyggt

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Tack

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Fanns det ingen veke, eller är heatpipes porösa på innersidan?
Om det är helt blanka rör på insidan så finns det ju inget som för vattnet (som det oftast är i heatpipes) till den varma delen, utan allt rinner ner till den lägsta punkten.

Jag funderade faktiskt på om man skulle kunna använda heatpipes till vattenkylning på gigabytes 560 OC+, men släppte den idén med tanke på veke/porös innersida.

( Jag undrar om det fuskas med heatpipes, speciellt till grafikkort, där varma delen alltid hamnar överst.)

Kollar man dom flesta sidor som beskriver heatpipes så säger dom att det finns en "Veke"
http://www.aavidthermalloy.com/products/heatpipe/operate.shtm...

"En heatpipe/värmeledningsrör är helt slutet och fyllt med en vätska med låg kokpunkt, samt en form av veke som är gjord i ett poröst material.

När vätskan kokar i den varma delen av röret, flyttas den mot rörets svalare ände och kondenserar igen till flytande form. Med hjälp av veken i röret kan vätskan cirkulera tillbaka till den varma röränden igen. Denna transport sker med hjälp av kapillärkraft.

Värmeledningsrör är helt och hållet passiva såtillvida att inga rörliga delar krävs. Systemet är helt slutet och därmed underhållsfritt. "

Eller andra som säger

"Veke!? Nää där är du ute och cyklar...;) I rören finns inget annat än just det du har skrivit, en vätska med låg kokpunkt. Men det behövs ingen veke för att få vätskan att sjunka tillbaka...Varm vätska stiger uppåt och kall sjunker och vips så har vi något som heter konvektion...Förresten så fungerar det lika bra med luft i ett slutet rum...Det är samma princip! "

Jag klippte upp rören och såg inget inuti dom, och vattnet verkar flöda obehindrat.
Någon som har total koll på hur en heatpipe fungerar får gärna förklara

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Man blir jäkligt inspirerad när man tittar på det här hur enkelt det kan vara, tänka på att kapa heatpipesen hade jag aldrig kommit på 5/5

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Kommer inte ens i närheten av den klocken Har ställt ner minnet så det går i 167mhz när processorn är på 2970mhz, men det är inte stabilt för fem öre. Då har jag cpuvid på 20.% över original. Fint att se i bios men totalt oandväntbart i windowsmiljö

Beror nog också mycket på vad du har för grejer i övrigt.

För mig spelade moderkortet en stor roll.
Första kortet jag körde var ett Abit AV8, något kort med AGP osv. som klarade ca 250mhz fsb.
Sedan hade jag ett MSI värstingkort ett tag med nVidia chipset vilket om jag minns rätt klarade ca 270 fsb.

Det som jag fortfarande kör är ASUS A8N32-SLI Deluxe vilket klara ca 295 i fsb. (10*295=2950mhz) Märkte nu när jag kollade upp att jag till och med undervoltat processorn ^^.

Kolla om du råkar klocka HT länken mellan SB och processorn. Då jag har för mig att den är bunden till FSB:n. Vet inte hur mycket HT bussen klarar av att klockas
Som synes här under rated fsb.

Stabiliteten på elnätet kan störa en del, dvs. störningar och sånt som inte nätagget klarar av att filtrera. Kan göra så att det inte funkar så bra, t.ex frysningar och sånt.
Detta uplevde jag ett tag.
Dock var det samma problem med en Orginalklockad AMD phenom I på ca 2.3ghz och nå MSI deluxe bräda. Båda med helt OK nätagg (Corsair vx450w)

När jag sänkte klocken på opteronen försvan frysningarna, men på Phenomen var de fortfarande kvar i orginal klock...

Det kan ju säga en del varför vissa processorer är mer lättklockade än andra. Samt att vissa moderkort kanske inte är så bra ...

Opteron är kända överklockare. Då de är specielt utvalda processorer för server/workstation bruk. Phenom I och andra sidan är väll inte det.

Lycka till och hoppas du får upp herket i lite högre frekvenser.

Permalänk
Avstängd

Skulle jag ha pengar skulle jag testa det här på http://www.inet.se/artikel/5321717/scythe-ninja-3 hehe

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Man blir jäkligt inspirerad när man tittar på det här hur enkelt det kan vara, tänka på att kapa heatpipesen hade jag aldrig kommit på 5/5

Tack så mycket Man kan ju tänka sig att kapa heatpipesen på en highend kylar med kanske 8st, låta vattnet cirkulera igenom dom. Borde kyla rätt så bra

Skrivet av Joka_90:

Beror nog också mycket på vad du har för grejer i övrigt.

För mig spelade moderkortet en stor roll.
Första kortet jag körde var ett Abit AV8, något kort med AGP osv. som klarade ca 250mhz fsb.
Sedan hade jag ett MSI värstingkort ett tag med nVidia chipset vilket om jag minns rätt klarade ca 270 fsb.

Det som jag fortfarande kör är ASUS A8N32-SLI Deluxe vilket klara ca 295 i fsb. (10*295=2950mhz) Märkte nu när jag kollade upp att jag till och med undervoltat processorn ^^.

Kolla om du råkar klocka HT länken mellan SB och processorn. Då jag har för mig att den är bunden till FSB:n. Vet inte hur mycket HT bussen klarar av att klockas
Som synes här under rated fsb.

Stabiliteten på elnätet kan störa en del, dvs. störningar och sånt som inte nätagget klarar av att filtrera. Kan göra så att det inte funkar så bra, t.ex frysningar och sånt.
Detta uplevde jag ett tag.
Dock var det samma problem med en Orginalklockad AMD phenom I på ca 2.3ghz och nå MSI deluxe bräda. Båda med helt OK nätagg (Corsair vx450w)

När jag sänkte klocken på opteronen försvan frysningarna, men på Phenomen var de fortfarande kvar i orginal klock...

Det kan ju säga en del varför vissa processorer är mer lättklockade än andra. Samt att vissa moderkort kanske inte är så bra ...

Opteron är kända överklockare. Då de är specielt utvalda processorer för server/workstation bruk. Phenom I och andra sidan är väll inte det.

Lycka till och hoppas du får upp herket i lite högre frekvenser.

Skrivet av Esseboy:

Skulle jag ha pengar skulle jag testa det här på http://www.inet.se/artikel/5321717/scythe-ninja-3 hehe

Tack så extremt mycket för instruktionen, skall testa allt och se om det gör någon verkan...
Annars så är jag rädd att jag kopplar 220v till p4kontakten

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Man blir jäkligt inspirerad när man tittar på det här hur enkelt det kan vara, tänka på att kapa heatpipesen hade jag aldrig kommit på 5/5

Tack så väldans mycket

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Tack så väldans mycket

Var det värt ett tack två gånger? xD

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Tack så mycket Man kan ju tänka sig att kapa heatpipesen på en highend kylar med kanske 8st, låta vattnet cirkulera igenom dom. Borde kyla rätt så bra

Tack så extremt mycket för instruktionen, skall testa allt och se om det gör någon verkan...
Annars så är jag rädd att jag kopplar 220v till p4kontakten

Kanske ska göra såhär med min schyte orochi med 10 heatpipes

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Kanske ska göra såhär med min schyte orochi med 10 heatpipes

Skämt åsido, vore helt fantastiskt kul att se hur den kyler, med tanke på att jag bara har två st rör som leder vattnet fram och tillbaks så borde din vara sjukt mycket bättre Vattnet i returledningen i mitt fulsystem är riktigt kallt, vilket gör att det nog inte hinner ta bort all värme som processorn genererar.

PS Ja det var värt att komentera två gånger, eller visste inte att jag gjorde det

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Skämt åsido, vore helt fantastiskt kul att se hur den kyler, med tanke på att jag bara har två st rör som leder vattnet fram och tillbaks så borde din vara sjukt mycket bättre Vattnet i returledningen i mitt fulsystem är riktigt kallt, vilket gör att det nog inte hinner ta bort all värme som processorn genererar.

PS Ja det var värt att komentera två gånger, eller visste inte att jag gjorde det

Haha ja det skulle det, men skulle bli sjukt trångt att få in allt i ett chassi bara för den är sjukt (!) stor

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Jag klippte upp rören och såg inget inuti dom, och vattnet verkar flöda obehindrat.
Någon som har total koll på hur en heatpipe fungerar får gärna förklara

Det funkar bra så länge den varma delen är nederst i röret, då kan vätskan samlas där och koka, för att sedan ånga iväg uppåt.
Men om man inte har den varma delen nederst, så måste man ha en veke som suger upp och transporterar vätskan till den varma delen. Det kan vara en vanlig veke, typ sån som finns i ljus, fast av något tåligare material, eller en porös insida på röret.

Grafikkort hänger ju alltid upp och ned, så en heatpipe utan någon slags veke skulle ju vara ineffektiv.

(Det skulle ju iofs vara enkelt att testa om ett korts heatpipes saknar veke, genom att vända burken upp och ned, och kolla vilka temps man får.)

Citat:

"Veke!? Nää där är du ute och cyklar... I rören finns inget annat än just det du har skrivit, en vätska med låg kokpunkt. Men det behövs ingen veke för att få vätskan att sjunka tillbaka...Varm vätska stiger uppåt och kall sjunker och vips så har vi något som heter konvektion...Förresten så fungerar det lika bra med luft i ett slutet rum...Det är samma princip! "

Det som beskrivs där är en thermosiphon.
Principen där är att hela röret är fyllt med vätska, och går i en loop.
Tyvärr så duger den inte för att kyla en CPU, då värmetransporten är helt enkelt för långsam. (har testat..

Permalänk
Medlem

Plötsligt fick fler heatpipes en helt ny mening. 5p!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Plötsligt fick fler heatpipes en helt ny mening. 5p!

Tack för femman

Japp, ju mer heatpipes desto bättre borde flödet bli. Får väl köpa en
coolermaster V10 kylare så man kan korskoppla ordentligt Dock så blir inte vattenkylningen
så värst billig längre

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det funkar bra så länge den varma delen är nederst i röret, då kan vätskan samlas där och koka, för att sedan ånga iväg uppåt.
Men om man inte har den varma delen nederst, så måste man ha en veke som suger upp och transporterar vätskan till den varma delen. Det kan vara en vanlig veke, typ sån som finns i ljus, fast av något tåligare material, eller en porös insida på röret.

Grafikkort hänger ju alltid upp och ned, så en heatpipe utan någon slags veke skulle ju vara ineffektiv.

(Det skulle ju iofs vara enkelt att testa om ett korts heatpipes saknar veke, genom att vända burken upp och ned, och kolla vilka temps man får.)

Det som beskrivs där är en thermosiphon.
Principen där är att hela röret är fyllt med vätska, och går i en loop.
Tyvärr så duger den inte för att kyla en CPU, då värmetransporten är helt enkelt för långsam. (har testat..

Tack så mycket för en riktigt bra förklaring. Återkommer med resultat om jag orkar/vågar vända datorn upp och ned. Inget problem med fulvattenkylningen att vända den åt något håll, dock så bör man inte vända skurhinken upp och ned över datorn, även om det är destilerat vatten.
Den tar jag på erfarenhet

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Hahaha! Gillar skurhinken skarpt Bra avslutning. Skrattade som fan!

Visa signatur

HTPC Tt Mozart, Asus P8P67 Deluxe B3, i7 2600K@4,4Ghz med Tt vbl, MSI GTX 580 med EK vbl, SSD Intel X25 80Gb system, SSD Plextor M3 Pro 128 Gb för spel, 2x WD 320Gb Raptor, WD 500Gb extern, 4x2Gb OCZ DDR3 1800 Mhz,Tt Bigwater 745 cirkulation, Zalman 850W, Win7 x64 HP, Sharp 46" 100Hz 1080p, Denon AVR-2106 7.1, komplett Dali Concept hgt 7 kanals surround med Concept 8 som frontar, Dantax 12" sub, Xbox 360.