Problem med AHCI och DDR3 på ett GA-EX58-DS4 (rev 1.0)

Permalänk
Medlem

Problem med AHCI och DDR3 på ett GA-EX58-DS4 (rev 1.0)

Löst, se sista posten!

[Inskrivet den 2:a mars]

Jag har ett problem som driver mig till vansinne med mitt moderkort och SSD diskar som skall köras i AHCI (se specs i sign). Det fungerar helt enkelt inte! Jag har kopplat min SSD till port SATA2_0 på moderkortet vilket är Intel controllern. Följande bild visas under POST, jag väntar flera minuter och inget händer! Startar jag om datorn kan jag inte ens trycka på Del för att komma in i BIOS innan jag kommer till AHCI POST. Enda lösningen är att trycka på CMOS Clear knappen som jag har på I/O panelen för att få tillgång till BIOS igen.

Problem nr 2 är att mina minnen körs i en långsammare storlek än de är speccade för. Jag har dessa minnen och de skall köras i 1333MHz men går endast i 1066. Varför?

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få gällande detta.

Äldre post:

Moahahaaaa...mina herrar, låt mig presentera Sweclockers sämsta SSD!

Note : Vet att ACHI inte är aktiverat. Testar att aktivera och hoppas på ett mirakel. SSDn laddar faktiskt Win7 ett bra antal sekunder långsammare idag än när jag köpte den för några månader sedan :s

Edit: Resultat 2 blev sämre Ska nog sluta leka med detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som du med min disk men ännu sämre resultat, 183p i Crystaldisk andra gången jag körde efter att ha enablat AHCI (199p i ATA mode).

Mitt problem är att det finns två ställen man kan aktivera AHCI i BIOS och jag vet inte om man ska enabla båda eller bara den ena:
SATA RAID/AHCI Mode -> Disabled | RAID | AHCI (BIOS hänger sig med ett felmeddelande dock inte samma som TS)
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode -> IDE | AHCI | RAID/IDE (Windows hängde sig första gången och efter hard reset så bootade det, dock lite väl långsamt)

Jag aktiverade AHCI i registret i HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci men inte i HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV som jag ska testa nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Moahahaaaa...mina herrar, låt mig presentera Sweclockers sämsta SSD!

Note : Vet att ACHI inte är aktiverat. Testar att aktivera och hoppas på ett mirakel. SSDn laddar faktiskt Win7 ett bra antal sekunder långsammare idag än när jag köpte den för några månader sedan :s

Edit: Resultat 2 blev sämre Ska nog sluta leka med detta.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/Kass%20SSD.jpg

http://data.fuskbugg.se/dipdip/Kass%20SSD2.jpg

Mocka: Om du aktiverar ahci så kommer du att få mycket bättre värden vid de flertrådiga testen. Använd också mindre test om du nu kör CDM, 100mb fungerar aldeles utmärkt och så sliter man inte på disken i onödan. Om du upplever att disken blivit långsammare kan man göra en secure erase för att återställa prestandan, dock bör man inte göra det mer än ca 2-3ggr per år. Och så finns det senare firmware att installera:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=90759

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har samma problem som du med min disk men ännu sämre resultat, 183p i Crystaldisk andra gången jag körde efter att ha enablat AHCI (199p i ATA mode).

Mitt problem är att det finns två ställen man kan aktivera AHCI i BIOS och jag vet inte om man ska enabla båda eller bara den ena:
SATA RAID/AHCI Mode -> Disabled | RAID | AHCI (BIOS hänger sig med ett felmeddelande dock inte samma som TS)
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode -> IDE | AHCI | RAID/IDE (Windows hängde sig första gången och efter hard reset så bootade det, dock lite väl långsamt)

Jag aktiverade AHCI i registret i HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci men inte i HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV som jag ska testa nu.

Ett grundläggande tips är att läsa manualen...

Där står att SATA RAID/AHCI Mode gäller de portar kopplade till intels IHCR10R krets (de sex översta) och Onboard SATA/IDE Ctrl Mode gäller portarna kopplade till gigabytes egna kontroller (de två understa). Vet inte hur bra gigabytes krets är men normalt så brukar det vara bäst med intels. Med tanke på att den andra registernyckeln verkar gälla intel så är det nog ett hett tips att se till att ssd:n sitter på intels kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ett grundläggande tips är att läsa manualen...

Där står att SATA RAID/AHCI Mode gäller de portar kopplade till intels IHCR10R krets (de sex översta) och Onboard SATA/IDE Ctrl Mode gäller portarna kopplade till gigabytes egna kontroller (de två understa). Vet inte hur bra gigabytes krets är men normalt så brukar det vara bäst med intels. Med tanke på att den andra registernyckeln verkar gälla intel så är det nog ett hett tips att se till att ssd:n sitter på intels kontroller.

Mjo, det kanske jag borde gjort.
Nu är jag inte hundra på det men jag tror faktiskt att både SSDn och de andra diskarna är kopplade till sydbryggan (Intels). Ska dubbelkolla detta när jag kommer hem ikväll.
Är det kanske så att om man blandar mekaniska och SSD i sydbryggan så kommer Intels controller att säga stopp eftersom de mekaniska inte kan köras i AHCI?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Mocka: Om du aktiverar ahci så kommer du att få mycket bättre värden vid de flertrådiga testen. Använd också mindre test om du nu kör CDM, 100mb fungerar aldeles utmärkt och så sliter man inte på disken i onödan. Om du upplever att disken blivit långsammare kan man göra en secure erase för att återställa prestandan, dock bör man inte göra det mer än ca 2-3ggr per år. Och så finns det senare firmware att installera:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=90759

Thanks! Hoppas på svar från Gigabyte. Ska även kontrollera att jag verkligen kopplat SSDn till Intels SATA port 1-6 och inte Gigabyte SATA Port 1-2. Sen även testa firmware (men bara när jag fått igång AHCI vilket jag inte lyckats med hittils).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fick ett intressant svar från Gigabyte:

Hi XX,

Se page 43 in the online manual:

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manua...

AHCI is selected from BIOS => Integrated Pehripherals => SATA RAID/AHCI mode => AHCI => Save and exit

Make shure the SSD is connected to SATAII0.

AHCI driver is loaded at Win7 OS installation. You will need to reinstall Win7 after change to AHCI to get it work.

Best regards
GIGABYTE-team Scandinavia

Okej...efter att ha lusläst manualen så verkar det som att Gigabyte SATA2 kontrollern styr IDE kanalen och att Intel SATA kontrollern styr de sex SATA portarna. Alltså får jag testa att plugga in SSDn i port 0 som han säger.

South Bridge:
- 6 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3,
SATAII4, SATAII5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
- Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5 and RAID 10

GIGABYTE SATA2 chip:
- 1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices

Dock undrar jag lite varför han säger att det bara går att aktivera AHCI i windows genom ominstallation efter att man aktiverat AHCI i BIOS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Förmodligen first line support som svarat på det.
Dessutom kul att han inte kan stava "sure", tyckte mer att det blev en referens till ett företag som bla gör mikrofoner.

Permalänk
Medlem

Jag frågade lite motfrågor och fick detta svaret:

1) The SATAII0 is on the Intel ICH9 soutbridge, and supports the fastest IO for your SSD in AHCI mode. The IDE controller is a different controller. Jag som fattade fel här (nvm svaret)

2) Yes this is true, but it may not always work. If you have problems the best is to reinstall. Windows 7 does have a quite OK AHCI driver on the original DVD, but the best is to vist www.intel.com and download and add the latest AHCI driver at the "add driver" prompt of Windows 7 (also named as the F6 additional drivers, but F6 is not used in Win7, it is an old XP term) Gällande att enabla AHCI i Win7 efter att ha installerat windows.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

AHCI = Advanced Host Controller Interface, är ett snabbare sätt att läsa/skriva till en SATA-hårddisk. Om du kollar på din skärmdump står det "pciide" på ett ställe i AS SSD Benchmark. Det betyder att du använder IDE-drivrutinen istället för den snabbare AHCI-drivrutinen. Om du hade haft AHCI aktiverat hade det stått "msahci" där (troligtvis).

För att byta drivrutin måste man dels aktivera AHCI i Windows 7, och sedan aktivera AHCI i BIOS. Windows slutar att boota om man bara ändrar på ett ställe.

Här finns en kort och bra guide på svenska för hur du aktiverar AHCI i efterhand (det är enklast att aktivera innan man installerar Windows 7, då fixar installationen allt själv).

Jag kollade att ditt moderkort stödjer AHCI och det gör det. Jag vet dock inte exakt var i BIOS du hittar inställningen, någonstans bland inställningarna för SATA-platserna. Man brukar kunna välja mellan IDE / AHCI / RAID.

Du kan glömma det jag skrev om Intels drivrutin eftersom du har ett AMD-system. Det finns visst en AMD-drivrutin för AHCI också men vad jag kan se så stödjer den inte TRIM så det är bättre att använda Windows inbyggda drivrutin ("msahci")

Lycka till

Har du möjlighet att hjälpa mig?
Mitt moderkort har inte en men två AHCI inställningar och jag vet inte vilken jag ska använda.
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2959&dl...

Det som händer när jag aktiverar en av dessa är att datorn hänger sig när Inteldrivisen försöker identifiera SSDn efter POST men innan Win7 load. Den säger att den inte hittar några diskar. Gigabyte säger att jag ska koppla SSDn till SATA_0 (har iofs inte testat detta ännu).

Antar att jag kanske måste installera om Win7

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har du möjlighet att hjälpa mig?
Mitt moderkort har inte en men två AHCI inställningar och jag vet inte vilken jag ska använda.
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2959&dl...

Det som händer när jag aktiverar en av dessa är att datorn hänger sig när Inteldrivisen försöker identifiera SSDn efter POST men innan Win7 load. Den säger att den inte hittar några diskar. Gigabyte säger att jag ska koppla SSDn till SATA_0 (har iofs inte testat detta ännu).

Antar att jag kanske måste installera om Win7

Jag tror inte att du behöver installera om Win7.

På ditt modelkort finns det 2 olika controllers för SATA-portarna:
- Intels kontroller (ICH10) som kontrollerar portarna SATA2 0-6
- Gigabytes kontroller som kontrollerar portarna GSATA 0-1

Alla SATA-portar verkar vara SATA2 3 GB/s så det borde inte spela så stor roll vart du kopplar SSD:n, men eftersom du skriver att Gigabyte säger att du ska använda SATA_0 skulle jag göra det. Det är alltså den första porten på Intel-kontrollern. Koppla in SSD:n där.

I BIOS ska du sedan sätta om "SATA RAID/AHCI Mode" till AHCI, fast först efter att du ändrat registret i Windows 7 som det står i den korta guiden jag länkade till igår.

Inställningen som heter "OnBoard SATA/IDE Ctrl Mode" tillhör Gigabyte-kontrollern. Den behöver du inte ändra på om inga hårddiskar är kopplade dit.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Jag tror inte att du behöver installera om Win7.

På ditt modelkort finns det 2 olika controllers för SATA-portarna:
- Intels kontroller (ICH10) som kontrollerar portarna SATA2 0-6
- Gigabytes kontroller som kontrollerar portarna GSATA 0-1

Alla SATA-portar verkar vara SATA2 3 GB/s så det borde inte spela så stor roll vart du kopplar SSD:n, men eftersom du skriver att Gigabyte säger att du ska använda SATA_0 skulle jag göra det. Det är alltså den första porten på Intel-kontrollern. Koppla in SSD:n där.

I BIOS ska du sedan sätta om "SATA RAID/AHCI Mode" till AHCI, fast först efter att du ändrat registret i Windows 7 som det står i den korta guiden jag länkade till igår.

Inställningen som heter "OnBoard SATA/IDE Ctrl Mode" tillhör Gigabyte-kontrollern. Den behöver du inte ändra på om inga hårddiskar är kopplade dit.

Glad jag blev när du svarade på mitt inlägg Hoppats lösa detta en gång för alla men inte fått gehör förens nu. Underligt nog har jag trott att SATA_0 och 1 var Gigabyte och Intel var SATA_2 till 6 men när jag kikar i manualen så är det precis som du säger.

Registerbiten har jag koll på och skall testa detta när jag kommer hem. Kan dock nämna att jag ändrat i registret och sedan ändrat SATA RAID/AHCI Mode men har då fastnat vid POST som jag skrev tidigare. Dock är förhoppningsvis lösningen att byta till SATA_0 porten. Kanske blir BIOS konfunderad när den märker att det är IDE diskar "innan" SSDn eller något liknande.

Återigen, tusen tack för förtydligandet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Installera Win7 x64 på SSD

Visste inte vilket forum jag skulle använda - moderkort, lagring eller detta

Jag kommer antagligen få hem min nya SSD idag och tänkte installera den och Win7 ikväll. Sist jag installerade Win7 på en SSD tog det många timmar och därför ville jag fråga er som kan detta bättre än mig om råd innan jag börjar.

Moderkort : Gigabyte EX58-DS4 (BIOS F12i)
SSD system : Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB
SSD spel : Corsair F60 60GB
HDD lagring : 640GB Samsung
HDD torrent : 200GB Deskstar

Just nu har jag Win7 installerat på F60n (SATA) men tänkte använda Cruicaln som systemdisk. Gör jag rätt om jag:

1. Pluggar in den nya SSDni SATA2_0 porten på MK
2. Pluggar in den gamla SSD SATA2_1 porten på MK
3. Går in i BIOS : Integrated Peripherals -> SATA RAID/AHCI Mode [Enable] samt Onboard SATA/IDE Ctrl Mode [Enable]
4. Ändrar boot-ordningen i BIOS till DVDROM
5. Startar Win7 installationen och formaterar den gamla SSDn

Nu borde AHCI rivisar installeras och allt fungera? Eller har jag missat något? För tidigare har nämligen AHCI uppladdningen i POST hängt sig eller inte hittat några diskar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ser nog bra ut det där, men gör om gör rätt jävlas det efter allt det där så borde du kolla upp om det är något riktigt fel på ssdn, om den är riktigt seg alltså. btw har du haft något bekymmer med ditt tangentbord att du inte hinner komma in i bios fören datorn startar? min tar typ 10 sekunder på sig att ladda igång och då är man i windows redan..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

det borde funka, har aldrig haft en ssd själv men... prova o installera

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Enda bekymret jag har haft med min SSD (en likadan) är att WinSxS mappen växer hela tiden, verkar som man inte kan göra något åt det Den har växt till 6,4gb på TVÅ dagar

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

btw har du haft något bekymmer med ditt tangentbord att du inte hinner komma in i bios fören datorn startar? min tar typ 10 sekunder på sig att ladda igång och då är man i windows redan..

Tror jag förstår vad du menar men ändå inte riktigt. Kan du förklara närmare? Känns viktigt det du säger.

Tack ni andra Hoppas det går bra med installationen i helgen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror jag förstår vad du menar men ändå inte riktigt. Kan du förklara närmare? Känns viktigt det du säger.

Tack ni andra Hoppas det går bra med installationen i helgen.

det löste sig genom att sätta igång usb legacy i bioset.
men det var så att när man starta datorn och fick post och skulle in i bios så gick det inte pga tangentbordet var fortfarande inte igång då, typ precis då windows ska laddas startar det först.
men testade med ett 10€ logitech tangentbord och då funkar det perfekt, så det måst ju ha varit
tangentbordet alltså razern. men det funkar nu iaf

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

För att vara på säkra sidan kan du ju köra med endast den nya SSD'm inkopplad vid installationen jag hade min lagringsdisk i samtidigt, vene om jag borde göra om allt..

Och som du var inne på, glöm inte att ställa om till AHCI innan installationen

BTW har samma crucial som dig, härlig disk. !

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

det löste sig genom att sätta igång usb legacy i bioset.
men det var så att när man starta datorn och fick post och skulle in i bios så gick det inte pga tangentbordet var fortfarande inte igång då, typ precis då windows ska laddas startar det först.
men testade med ett 10€ logitech tangentbord och då funkar det perfekt, så det måst ju ha varit
tangentbordet alltså razern. men det funkar nu iaf

Jaha, nej det har som tur vad aldrig hänt mig. Kör ett Razer Lycosa Bra att det löste sig för dig.

Skrivet av jemtegrannen:

För att vara på säkra sidan kan du ju köra med endast den nya SSD'm inkopplad vid installationen jag hade min lagringsdisk i samtidigt, vene om jag borde göra om allt..

Och som du var inne på, glöm inte att ställa om till AHCI innan installationen

BTW har samma crucial som dig, härlig disk. !

Funderade på det du sa att bara ha den nya SSDn för säkerhets skull.

Ja, hoppas det är en riktigt fräsig disk Får se om paketet kommit fram när jag kommer hem från jobbet eller om jag får vänta tills på måndag :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar och poster flyttade och sammanslagna*

För att göra det lättare för användaren att felsöka har jag kombinerat trådarna.

Permalänk
Medlem

Efter lite testande igår kom jag på vad problemet är.

Corsair F60 disken kan inte boota i AHCI POST, dock kan komplettdisken (Cruical C300 64GB) göra det utan problem (F60 då urkopplad).

Nu är min fråga istället, hur nollställer jag F60 till fabriksinställningarna?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Löste detta genom att göra en Secure Erase enligt denna guide. När det var klart så hittade BIOS disken i AHCI mode utan problem. Disken blev märkbart snabbare i AA SSD bench (även om Windows boot känns segare p.g.a. AHCI POST som tar lite tid).

Fick problemet att HDDn var i Frozen state när jag skulle radera den men det räckte att koppla bort både ström och SATA kabel, vänta en minut sen plugga in igen och då fungerade det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9