Permalänk
Medlem
Skrivet av mikkestar:

Hur svårt är det att byta kortet?

Är det bara att skruva loss den mindre bottenplattan och montera loss gamla?

Tycker jag har väldigt dålig mottagning trots 5m till nya Netgear routern.
Till och med min gamla Samsung Netbook har över 130Mbit/s medans denna sjunker oftast ner under 100Mbit.
Kan till och med tappa anslutning helt när jag vill ha den bredvid TVn :/

Jag har bytt till intels 6200 kort, det var skitsimpelt.

av med den enda luckan (jag har 4820TG, vet inte ur 3820 ser ut)

ryck av antennerna (2 små kablar, bara dra rakt upp)

lossa skruven (där satt bara en ) så "ploppar" kortet loss.

montera i omvänd ordning:)

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kanelbullah:

2,5 tum eller?

yes

Skrivet av Gusminator:

Går det att sätta in 1333mhz ddr3 ram i denna burk?

vad jag har läst så ska det gå. dock klockas dom ner till 1066 så det är inte nödvändigt att köpa 1333

Permalänk
Skrivet av anon22092:

yes

vad jag har läst så ska det gå. dock klockas dom ner till 1066 så det är inte nödvändigt att köpa 1333

ok ok, tack för svar, skall byta hdd så tänkte jag lika gärna kan slänga in 8gb ram i den

Tyckte detta var väldigt prisvärt http://www.dustinhome.se/pd_5010549883.aspx? någon som vet om de passar? finns väll so-dimm minne med olika många "pinnar" ?

Permalänk
Skrivet av klirre:

Jag har bytt till intels 6200 kort, det var skitsimpelt.

av med den enda luckan (jag har 4820TG, vet inte ur 3820 ser ut)

ryck av antennerna (2 små kablar, bara dra rakt upp)

lossa skruven (där satt bara en ) så "ploppar" kortet loss.

montera i omvänd ordning:)

Va bra, tack!
Har 4820TG Core i7 modellen så är samma bakstycke man skruvar loss
Bara vänta på kortet nu, borde komma vilken dag som helst nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag har bytt till intels 6200 kort, det var skitsimpelt.

av med den enda luckan (jag har 4820TG, vet inte ur 3820 ser ut)

ryck av antennerna (2 små kablar, bara dra rakt upp)

lossa skruven (där satt bara en ) så "ploppar" kortet loss.

montera i omvänd ordning:)

Jag har också bytt till Intel 6200, men det blev fan ingen skillnad alls, jag får som bäst 50 Mbit/s och ofta bara 30-40 (med kabel så får jag dom 100 Mbit jag ska ha) Jag har även ett usb-kort och med det får jag betydligt bättre siffror, ca 70-80 Mbit/s

Vilken drivrutin kör du till ditt 6200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxer19:

Jag har också bytt till Intel 6200, men det blev fan ingen skillnad alls, jag får som bäst 50 Mbit/s och ofta bara 30-40 (med kabel så får jag dom 100 Mbit jag ska ha) Jag har även ett usb-kort och med det får jag betydligt bättre siffror, ca 70-80 Mbit/s

Vilken drivrutin kör du till ditt 6200?

jag vet inte vilken jag kör:D fick en skiva med, tror det är den...
Annars så tankade jag nyaste från intel. Ska se om jag kommer ihåg att kolla när jag kommer hem;)

Jag tyckte skillnaden var enorm, kanske inte i hastighet men jag tappade kontakten med routern alldeles för ofta med broadcom-kortet. Men sen har jag en CP-Link DI524 router så mina speeds går aldrig över 54Mbit/s ändå:D

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Plötsligt har tangentbordet börja strula! Vissa tangenter funkar en del inte alls och vissa ger fel tecken!

Jag har testat det vanligaste och sett till att svenskt tgb är valt osv.
Jag har testat med ett USB tangentbord och det fungerar utan anmärkning.

Några idéer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocker:

Plötsligt har tangentbordet börja strula! Vissa tangenter funkar en del inte alls och vissa ger fel tecken!

Jag har testat det vanligaste och sett till att svenskt tgb är valt osv.
Jag har testat med ett USB tangentbord och det fungerar utan anmärkning.

Några idéer?

Numlock på? Fungerar jvla skumt på bärbara. Jag hade det själv igång ett tag utan att veta vad som hände. Tog mig en halv dag att lista ut :P. Men förmodligen något hårdvarufel om du t.ex. upplever samma sak under en OS-isntallation.

F.Ö. Det finns nya grafikdrivrutiner till ATI/AMD-kortet på acers hemsida nu om man kollar under 3820tg.

EDIT: Falskt alarm om drivarna, dom verakr vara äldre än 4820tg-drivarna

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Har ett lite udda problem jag aldrig vart medom förrut, satt och beskar några bilder till den upplösningen skärmen har (1366x768 eller vad den nu har) för att använda som bakgrunds bilder, frid och fröjd blev riktigt snyggt när bilderna var i native upplösning... men!

När jag kör mina egna bilder, windows 7 lägger dem ju som ett nytt tema så har jag en vid pixel i vänstra över hörnet, då menar jag verkligen den pixen som sitter i hörnet, först trodde jag den var död men när jag bodade om försvann den innan skärmen släckts, men syntes i windows igen efter booten. Byte till orginal temat med windows loggan och vips var den borta. Och det är inte bara i en bild denna pixel syns utan i alla 5 egna jag satte som rotation. Använde Photoshop cs5 vid beskärningen och denna pixel syns inte när man kör bilderna i orginal upplösning.

Permalänk
Medlem

Hej,
jag har ett problem med min 3820TG.

När jag ska boota normalvis så stannar den i Starting Windows. Hårddisklampan lyser konstant, släpper, sedan lyser konstant igen osv. Efter ett tag kom jag till slut in i skrivbordet. Men här går allt toksegt och HDD-lampan lyser konstant igen. Det går inte att starta någonting i princip. Jag tryckte på Shut down och här tog det ett tag tills jag fick göra en force shut down.

Testade sedan boota in i Safe Mode with networking. Detta funkade galant och det var inget besvär. För att utesluta grafikkortsrutinerna gick jag in under Device Manager och gjorde en Uninstall driver. Detta funkade och jag försökte sedan installera nya drivrutiner till 5650M. Det gick inte, den sa att 5650M-hårdvaran inte hittades.

Tror ni detta kan lösas med en ny hårddisk och en recovery med W7-skivorna som jag bränt innàn?

Tack på förhand. Snabba svar uppskattas.

edit: 5650m hittades vid restart och har originaldrivisarna. Vad tror ni om hårddisken, är det den som spökar? Tror ni det hjälper med ny hårddisk och ny recovery (från skivorna)? Isåfall, behöver jag sedan ringa till Microsoft och be om att få W7 aktiverat?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Problemet ovan löste sig med ny hårddisk (Seagate Momentus, 7200RPM, 320GB) och en snabb recovery från skivor.

Jag har en funderingsfråga angående damm för er del. Har ni haft några dammproblem som leder till överhettning eller dylikt? Dammsuger ni fläktgallren på vardera sida? Hur står sig era 3820TG'n helt enkelt?

Permalänk
Inaktiv

har råkat inaktivera nån uppstartsprocess som gör att jag inte får upp rutan när jag trycker på fn+F3 nån som vet vad processen heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon22092:

har råkat inaktivera nån uppstartsprocess som gör att jag inte får upp rutan när jag trycker på fn+F3 nån som vet vad processen heter?

Launch Manager

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Hej!
Funderar att köpa denna dator begagnad, vad tycker ni är ett rimligt pris för kanske ett halvår gammal burk?
Folk på blocket försöker sälja för runt 6500, det tycker jag är för tok för högt, mer rimligt med runt 5000kr?
Vad tycker ni?

syftar på denna modell:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=616754

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en mindre laddare till 3820?
Orginalladdaren är ju nästan lika tung som datorn, och inte kul att släpa med på resa.

Permalänk

Installera nya Intel 6200 kortet och fick genast mycket bättre mottagning i hela lägenheten. nästan 300Mbit/s visar den i vardagsrummet nu istället för knappt 100Mbit/s.

Men det viktigaste så tappar jag inte anslutningen längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexx:

Problemet ovan löste sig med ny hårddisk (Seagate Momentus, 7200RPM, 320GB) och en snabb recovery från skivor.

Jag har en funderingsfråga angående damm för er del. Har ni haft några dammproblem som leder till överhettning eller dylikt? Dammsuger ni fläktgallren på vardera sida? Hur står sig era 3820TG'n helt enkelt?

Det var nog inte hårddisken det var fel på, eftersom den startade utan problem i safe mode. Hade väl kanske varit lättare att installera om Windows på den gamla hårddisken?

Nu fick du iofs en mycket bättre och snabbare hårddisk så det är ju inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Hjälp

Nyköpt 3820 sedan i julas och fått ett litet problem nu.

Kör datorn som "mediacenter" till plasman med hdmi. Och får ut bilden som vanligt men häromdagen så funkade icke ljudet. Sedan märkte jag också att laddarn var i men datorn laddades inte. Om man kopplade bort hdmi;n så funkade inte heller laddarn med ljudet kom tillbaks.

Prövade att byta uppspelningsenhet men är icke så teknisk så ljudet får jag inte till när jag har hdmi;n ikopplad i tvn. Men så idag så fungerar laddaren som den ska. Men ljudet kvarstår som ett problem.

Kan man skicka den gratis till acer och så får de kika på den? Borde ha garantin kvar då den är nyköpt.

Permalänk
Medlem

Upplever ni också knastringar då och då när ni har datorn på? Typ plasten som knastrar till när det går från kallt - varmt - kallt - varmt osv om ni förstår vad jag menar? Ett någorlunda högt knaster.

Permalänk
Medlem

dempzor, kan det vara nån automatisk update som ställer till det? Har du nån tidigare restore-punkt att gå tillbaks till och prova? Annars kanske testa att uppdatera grafikdrivrutinen. Om inget funkar, och du inte får hjälp här, testa http://forum.notebookreview.com/acer/488205-acer-timelinex-38... Om jag var du hade jag inte skickat in datorn innan jag testat allt. Tycker man hör så många historier om inskickade datorer som kommer tillbaka utan att de kunnat hitta nåt fel.

------------------------
------------------------

Allexx, det är inte hårddisken som låter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxer19:

Någon som hittat en mindre laddare till 3820?
Orginalladdaren är ju nästan lika tung som datorn, och inte kul att släpa med på resa.

Laddaren till t.ex 1810 är mindre.
Den laddar dock långsammare då den är på 30W

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

dempzor, kan det vara nån automatisk update som ställer till det? Har du nån tidigare restore-punkt att gå tillbaks till och prova? Annars kanske testa att uppdatera grafikdrivrutinen. Om inget funkar, och du inte får hjälp här, testa http://forum.notebookreview.com/acer/488205-acer-timelinex-38... Om jag var du hade jag inte skickat in datorn innan jag testat allt. Tycker man hör så många historier om inskickade datorer som kommer tillbaka utan att de kunnat hitta nåt fel.

------------------------
------------------------

Allexx, det är inte hårddisken som låter då?

Nä, det låter som att plasten knastrar. Typ som när du fäller upp/ner skärmen lite granna, då hör man lite knaster. Fast det jag menar kommer liksom vid random-tillfällen då plasten blir från varm till kall och tvärtom. Jag är säkerligen inte den enda som upplever detta. Ni har bergis också hört det (???).

Permalänk

Det blir nog att jag köper mig en 3820TG, men vet inte vilken jag bör ta?

i5 och 500gb hdd.
http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820...

i3 och 320gb hdd
http://www.inet.se/artikel/1969645/acer-aspire-timelinex-3820...

Själva hårddiskutrymmet är jag inte så beroende av, jag har en extern hårddisk. 320gb hade räckt för min del.
Men är det värt ca 1500kr för att få en i5 processor istället för en i3?
Eller är det några ytterligare skillnader på modellerna? T.ex. batteri etc..

Permalänk

Vad använder ni för fodral/sleeve till eran 3820?

Är på jakt efter ett som sitter ganska tight, vill inte att det skall fladdra å sidorna

Permalänk

funderar på att installera om windows 7, tänkte lägga in tiny7 som är 32 bitar..... undrar om det funkar bra att lägga in den ? det är ju som sagt en 64-bits maskin ?

när jag ska tanka ner drivutiner sen, ska det vara 32 eller 64 ?

och hur gör jag det via usb-minne ? om filen är iso ?

Permalänk
Medlem

Ok nu hörde jag ett rätt högt ljud, lät ungefär som när man knäcker en plastbit O_o. Höger sida... Ingenting hände, allt funkar som det ska. Bör jag vara orolig över någonting? Har kylplatta under och det kommer ingen direkt känsla av varmluft från båda sidor.

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på Acer. Fick tillbaka min 3820tg efter två veckor på reparation. Det första som sker är att datorn inte bootar (fungerar nu). Sedan fungerar inte en av usb portarna och fläkten spinner på högt varv konstant. Någon som har liknande problem med usb och fläkten? Läste att det fanns något program som man kunde använda för att själv justera hastigheten på fläkten, känns dock rätt "epa" om man måste ladda ner ett tredjehands program för att lösa det.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820tg, i5-450M, 5650HD, 4 GB DDR, 320 GB HDD
Antec, M2N-E, AMD X2 4600+, X1900XT, 2 GB ram Kingston, 250 gb sata2.

Permalänk
Skrivet av Oscar_73:

Börjar bli trött på Acer. Fick tillbaka min 3820tg efter två veckor på reparation. Det första som sker är att datorn inte bootar (fungerar nu). Sedan fungerar inte en av usb portarna och fläkten spinner på högt varv konstant. Någon som har liknande problem med usb och fläkten? Läste att det fanns något program som man kunde använda för att själv justera hastigheten på fläkten, känns dock rätt "epa" om man måste ladda ner ett tredjehands program för att lösa det.

Mja, känns ju rätt epa som du säger. Jag skulle ringa supporten, de har varit rätt tillmötesgående mot mig iaf.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

Står och väger mellan

Asus u36JC (i5 varrianten)

och

Acer 3820 TG (i5 varrianten)

vad skulle ni rekomendera? Spontant känns det som att Acern är mer prestanda för pengarna, dock blir jag lite fundersam över alla sorters problem folk verkar ha med den.? Har skummat igenom denna tråd på 40 sidor nu och blir nästan avskräckt. Annars verkar det vara en jävligt fin dator för såpass lite pengar.

Permalänk
Medlem

Achilles_81
Hm, jag som tycker den verkar ha ovanligt lite problem. Jag kanske har missat något? Datorer som får långa trådar på forumen brukar antingen vara ovanligt bra eller ovanligt dåliga. I det här fallet tycker jag det verkar som att de flesta prisar sina 3820 TG. Jag är i vanliga fall skeptisk till Acer, men denna modell verkar de ha lyckats med. Eller?

Asusen är säkert jättebra med