Permalänk
Medlem

Tackar för svaret! Har en till fråga, söker ett snyggt och smidigt fodral till min 3820TG. Har kollat runt och ser att det finns många om man har en Mac airbook. 3820TG passar inte riktigt dem. Har också kollat laptop-skydd.se och ilovemylaptop.se men tyckte inte fodralen var så snygga. Några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Letar efter ett nytt wifi-kort, men intel 6200 verkar vara slut överallt, finns det något annat som fungerar lika bra?
Hittade 6200 hos Dell, funkar det? http://sok.dell.se/1/2/110901-dell-tr%C3%A5dl%C3%B6st-emea-in...

Permalänk
Inaktiv

nån som vet om:
Intel Control Center
Intel Rapid Storage Tcehnology
Intel Manement Engine Components

är nått som är viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Något som möjligen kan bli ett problem i framtiden är att datorn blir rätt varm, framförallt när den laddas eller bara är kopplad till ström. Värmen kan i längden bidra till försämrad batterikapacitet, men det återstår att se. Själv tänker jag ta ut batteriet när jag planerar att jobba länge med ström inkopplat.

Någon här som kan vara snäll och bekräfta om det är bra att ta ut batteriet vid kabel-användning eller ej?

Är detta verkligen bra? Vad händer om damm kommer in mellan batteriet och laptopen? Bra för datorn att dra ur batteriet när man kör hemmaanvändning eller ej?

Svar uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Någon här som kan vara snäll och bekräfta om det är bra att ta ut batteriet vid kabel-användning eller ej?

Är detta verkligen bra? Vad händer om damm kommer in mellan batteriet och laptopen? Bra för datorn att dra ur batteriet när man kör hemmaanvändning eller ej?

Svar uppskattas!

Hur sköter man sitt batteri på bästa sätt?
http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=30

Permalänk
Medlem

Hejsan hejsan, jag har en fråga rörande dammsugning.

Tror ni man kan dammsuga utan risk utan att öppna datorn? Alltså enbart dammsuga utanpå datorn där luften går ut? (Båda sidorna dvs på denna modell, och även springorna underifrån)

Och även tangentbordet genom att man bara håller munstycket några cm bort (detta gäller överallt)?

Skulle detta gå? Jag menar, datorn bör inte utsättas för statisk elektricitet. För det första dammsuger man då utanpå skalet och för det andra med några centimeters avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexx:

Hejsan hejsan, jag har en fråga rörande dammsugning.

Tror ni man kan dammsuga utan risk utan att öppna datorn? Alltså enbart dammsuga utanpå datorn där luften går ut? (Båda sidorna dvs på denna modell, och även springorna underifrån)

Och även tangentbordet genom att man bara håller munstycket några cm bort (detta gäller överallt)?

Skulle detta gå? Jag menar, datorn bör inte utsättas för statisk elektricitet. För det första dammsuger man då utanpå skalet och för det andra med några centimeters avstånd.

Förhindra fläkten du ska dammsuga med något smalt föremål genom fläktgallret annars är det risk att den börjar snurra och skadas. Jag tog inte detta på alltför stort allvar innan jag själv råkade ut för en tjutande fläkt efter att ha blåst rent en fläkt. Som tur var det flickvännens HP-laptop och inte min. Ska byta den fläkten så fort jag får tummen ur att beställa en. Med tur menar jag att jag antar att fläktbytet på HPn är mycket billigare då den är ett par år gammal.

Permalänk
Medlem

Tack! Nu tror jag personligen inte att fläkten är precis där utan någon centimeter in (plus att jag då dammsuger med några centimeters avstånd). Tack för svar!!

Någon/några fler som vill inflika angående dammsugning utanpå skalet på denna dator? Jag skulle uppskatta fler svar angående detta.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexx:

Tack! Nu tror jag personligen inte att fläkten är precis där utan någon centimeter in (plus att jag då dammsuger med några centimeters avstånd). Tack för svar!!

Någon/några fler som vill inflika angående dammsugning utanpå skalet på denna dator? Jag skulle uppskatta fler svar angående detta.

Mvh

Om du ska kunna rensa fläkten på ett vettigt sätt så måste du ju nästan sätta dammsugarmunstycket mot fläktgallret. Bättre är dock att blåsa med tryckluft, om man har tillgång till kompressor vill säga. Då får man även se allt damm som flyger ut och det ger en enorm tillfredsställelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Om du ska kunna rensa fläkten på ett vettigt sätt så måste du ju nästan sätta dammsugarmunstycket mot fläktgallret. Bättre är dock att blåsa med tryckluft, om man har tillgång till kompressor vill säga. Då får man även se allt damm som flyger ut och det ger en enorm tillfredsställelse.

Jo, det är väl bäst så. Men om man dammsuger fläktgallerna någorlunda ofta så ska det inte vara några bekymmer angående dammet skulle jag tro.

Mvh.

Permalänk

Avaktivera ATI-kortet

Hej,
Börjar efter två veckor (som väntat) reta mig på den växlingsbara grafiken, kan man stänga av ATI-kortet helt och bara köra Intel men ändå kunna få ut det genom HDMI etc, dvs att det funkar som de utan ATI-kort?

Använder den endast till surf, kontor och ibland film. Trodde denna var som "de andra" men med ett extra grafikkort. Köpte denna ändå pga ett väldigt, väldigt, väldigt bra pris, men eftersom jag alltid har en massa igång vill den inte växla.

Permalänk

Tja

Har en 3820tg, bara kört på wifi sen jul typ, har funkat bra. Skulle nu koppla in kabel och det fungerar inte. Windows hittar ej nätverkskortet, har tankat hem drivrutiner 64bits på Acers hemsida men det går inte att installera dem.

Någon som har en lösning på detta?

tack

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa en 3820, är dock fortfarande lite osäker kring vilken av alla modeller jag ska välja. Som jag har förstått det så är det ingen större skillnad mellan processortyperna (i3 och i5), den stora skillnaden är väl mellan grafikkorten (Intel och Radeon)?

Jag kommer inte att spela något på min laptop utan framför allt använda den för surf, se film, etc. så jag funderar på att välja den billigaste varianten: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=795287

Gör jag någon tankevurpa när jag väljer den billigaste varianten? Är det något som jag kommer gå miste om förutom möjligheten att spela på den?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxer19:

Letar efter ett nytt wifi-kort, men intel 6200 verkar vara slut överallt, finns det något annat som fungerar lika bra?
Hittade 6200 hos Dell, funkar det? http://sok.dell.se/1/2/110901-dell-tr%C3%A5dl%C3%B6st-emea-in...

Bumpar, någon som vet?

Permalänk

Köpte en på Siba idag för 6490 med i5 och radeon hd5650 va något passa på pris (siba järnbrott).
Stod mellan en asus och denna, och när jag såg denna till detta pris var valet enkelt. Nöjd hitils förutom alla skitprogram som var förinstallerade.

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats överklocka med setfsb freeware versionen? Eller måste man ha shareware versionen? Tänkte bara försöka klocka lite och se vad man kan få den att ligga stabilt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av veijdar:

Nån som lyckats överklocka med setfsb freeware versionen? Eller måste man ha shareware versionen? Tänkte bara försöka klocka lite och se vad man kan få den att ligga stabilt på

Det ska gå med freeware. Jag letar dock efter en form av guide eller step by för blockning av 3820.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxer19:

Bumpar, någon som vet?

Jag bytte kort i min 4820TG, köpte ett 6200 från dataone http://www.dataone.se/Product.aspx?ProductId=1544355

Gick smidigt att beställa, körde på faktura och det kom i postlådan utan problem (dock gick jag inte och väntade på det så jag vet inte hur lång tid det tog)

Prestandan på wifi blev avsevärt mycket bättre med detta kortet:D

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hur fasiken gör man med freeware versionen då? Clockgeneratorn Asus G73JH som man ska använda och hittar på shareware versionen finns ju inte med på freeware versionen? Eller är det nån annan man ska köra med på freewaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag bytte kort i min 4820TG, köpte ett 6200 från dataone http://www.dataone.se/Product.aspx?ProductId=1544355

Gick smidigt att beställa, körde på faktura och det kom i postlådan utan problem (dock gick jag inte och väntade på det så jag vet inte hur lång tid det tog)

Prestandan på wifi blev avsevärt mycket bättre med detta kortet:D

Ok, tack, jag får väl kolla med dom ang leveranstid.

Permalänk
Medlem

Hur har era batterier klarat sig? Enligt batterybar så har jag ungefär 5:30 timmar kvar när den är fulladdad, har för mig att det iallafall va 8 timmar när den va ny. Har det 9cells batteriet också.

Permalänk
Medlem

Det låter lite! Kör du på låg energiprofil (eller vad det nu heter)? Är skärmen på högsta ljusstyrkan? Är det intel-grafiken? Hur gammal är datorn?

Permalänk
Avstängd

Vad händer med Acer´s Timeline serie egentligen? Siktat in mig på en 5454G32n men det verkar som om de börjar ta slut hos åf, är det något nytt på gång så att man kanske ska lugna sig och vänta lite?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur exakt batterybar visar egentligen? I början hade jag jätte lång batteritid enligt batterybar men nu verkar den visa helt knasigt, för när den visar att det är 2:44 timmar kvar visar windows egna att det är knappt 5 timmar kvar :P. Skumt!
Nån som vet nått sätt man kan testa hur batteritiiden egentligen är, skulle man dra igång prime95 när den går på batteri lär det nog inte hålla länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikje:

Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa en 3820, är dock fortfarande lite osäker kring vilken av alla modeller jag ska välja. Som jag har förstått det så är det ingen större skillnad mellan processortyperna (i3 och i5), den stora skillnaden är väl mellan grafikkorten (Intel och Radeon)?

Jag kommer inte att spela något på min laptop utan framför allt använda den för surf, se film, etc. så jag funderar på att välja den billigaste varianten: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=795287

Gör jag någon tankevurpa när jag väljer den billigaste varianten? Är det något som jag kommer gå miste om förutom möjligheten att spela på den?

Tack på förhand!

Jag har pysslat lite med film på senaste tiden och använt min 3820 TG som "HTPC" kopplad till min TV som är full 1080 via HDMI. Den klarar att spela upp helt okomprimerade BR rippar via XBMC utan lagg eller några störningar om jag använder grafikkortets hårdvaruaccelaration. Kan kanske vara en parameter för dig i valet om du ämnar använda den för att titta på full HD film.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Precis som att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk så tycker jag inte att en dator är värd mer än sin svagaste komponent. 3820TG känns som en jäkligt bra dator men vilka svagheter har den? Har den något konstigt ljud för sig? Komponenter som ofta felar? Fläktar som spinner upp utan anledning? Alla dom där småsakerna som lätt gör att man kan känna sig snopen över sitt köp.

U35J som var en väldigt intressant dator ströks från listan då den ibland ger ifrån sig ett högfrekvent pipljud och för att "pekplattan" var räfflad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag har pysslat lite med film på senaste tiden och använt min 3820 TG som "HTPC" kopplad till min TV som är full 1080 via HDMI. Den klarar att spela upp helt okomprimerade BR rippar via XBMC utan lagg eller några störningar om jag använder grafikkortets hårdvaruaccelaration. Kan kanske vara en parameter för dig i valet om du ämnar använda den för att titta på full HD film.

Ok, det låter bra. Frågan är ju om den enklare 3820T också klarar detta eller om grafikkortet blir en flaskhals för den?

Permalänk
Skrivet av veijdar:

Hur fasiken gör man med freeware versionen då? Clockgeneratorn Asus G73JH som man ska använda och hittar på shareware versionen finns ju inte med på freeware versionen? Eller är det nån annan man ska köra med på freewaren?

En del har lyckats med "ICS9LPRS365BGLF" i freeware versionen, för mig fungerar det dock inte.
Har ingen lust att betala för att testa om det fungerar med shareware versionen...

Permalänk
Medlem

nä testade också med ICS9LPRS365BGLF men funkade nog inte för fick några skumma hastigheter så det funkade nog inte.

Permalänk

Ledsen att behöva säga det, men jag ska hoppa av 3820TG tåget :/

Har bestämt mig för att sälja min och köpa en MacBook Pro istället. Inte för att det är något fel med Acern, men ville testa Mac.

Har en fråga dock... Eftersom jag drog en ren installation på hårddisken så har jag inte kvar någon backup/återställnings sak som jag tänkte använda mig av för att återställa datorn. Finns det att få tag på någonstans?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES