Permalänk
Medlem

drog du rent hela disken eller sparade du inte den reserverade platsen som acer har från början där återställningen ligger?

Permalänk
Skrivet av veijdar:

drog du rent hela disken eller sparade du inte den reserverade platsen som acer har från början där återställningen ligger?

Jag blåste rent hela skiten Kanske inte borde ha gjort det ändå... Satt och funderade ett tag

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Jag är kanon nöjd med min acer, men nu när jag slängt i en ssd i den och installerat får jag inte den växlingsbara grafiken att fungera, är det någon som har koll på om det är någon drivrutin eller något liknande man installerar och kör? den vill bara köra på Intels grafikchip hela tiden, ej ati!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktoern:

Jag är kanon nöjd med min acer, men nu när jag slängt i en ssd i den och installerat får jag inte den växlingsbara grafiken att fungera, är det någon som har koll på om det är någon drivrutin eller något liknande man installerar och kör? den vill bara köra på Intels grafikchip hela tiden, ej ati!

Har du installerat dom drivrutiner som finns att hämta på Acers hemsida? Du måste nog köra dom för att få igång växlingsbar grafik. Det är alltså AMD drivrutinerna som jag syftar på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithy:

Precis som att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk så tycker jag inte att en dator är värd mer än sin svagaste komponent. 3820TG känns som en jäkligt bra dator men vilka svagheter har den? Har den något konstigt ljud för sig? Komponenter som ofta felar? Fläktar som spinner upp utan anledning? Alla dom där småsakerna som lätt gör att man kan känna sig snopen över sitt köp.

U35J som var en väldigt intressant dator ströks från listan då den ibland ger ifrån sig ett högfrekvent pipljud och för att "pekplattan" var räfflad.

Jag tycker den svagaste länken är skärmen som lämnar en hel del att önska, den är OK när man sitter framför datorn men känslig för betraktningsvinkel. Ljudmässigt är den väldigt lågmäld även under belastning och prestandamässigt mycket bra.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag tycker den svagaste länken är skärmen som lämnar en hel del att önska, den är OK när man sitter framför datorn men känslig för betraktningsvinkel. Ljudmässigt är den väldigt lågmäld även under belastning och prestandamässigt mycket bra.

Just att skärmen lämnar en del att önska är jag införstådd med, om jag förstått rätt så är det en nödvändig kompromiss för att få en så här pass kraftfull dator till ett relativt lågt pris.

Kommer lägga en beställning idag, behöver en ny dator rätt akut nu när man gamla börjat pipa. Vad betyder det när en laptop piper? Låter farligt. Det är inte från ljudkortet utan från hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithy:

Vad betyder det när en laptop piper? Låter farligt. Det är inte från ljudkortet utan från hårdvaran.

Kan det vara musen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithy:

Just att skärmen lämnar en del att önska är jag införstådd med, om jag förstått rätt så är det en nödvändig kompromiss för att få en så här pass kraftfull dator till ett relativt lågt pris.

Kommer lägga en beställning idag, behöver en ny dator rätt akut nu när man gamla börjat pipa. Vad betyder det när en laptop piper? Låter farligt. Det är inte från ljudkortet utan från hårdvaran.

Något fläktlager som gett sig?

Permalänk

Om någon skulle kunna lägga upp drivrutinerna som man kan göra en backup på ifall man ska installera om datorn med eRecovery skulle det vara nice, eller skicka en länk där man kan ladda ner dom.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]

Permalänk
Medlem

Beställde min dator idag, läste om något program som man kunde använda för att rensa datorn från bloatware. Någon som vet vilket jag tänker på?

Permalänk
Skrivet av Smithy:

Beställde min dator idag, läste om något program som man kunde använda för att rensa datorn från bloatware. Någon som vet vilket jag tänker på?

Du kan ju alltid göra en ren installation. Fast det är lite jobbigt att installera alla drivrutiner som behövs efter det om man inte har någon backup (sitter och pillar med det just nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tanken har slagit mig, orkar inte pilla med datorn nu i början dock. Kanske lägger tid på det om någon månad när jag har gott om tid att förbereda drivrutiner och ett bootbart USB minne.

Nu i början vill jag bara rensa bort de värsta bloatware bitarna.

Permalänk
Medlem

Hur fasiken gör man så att datorn själv ändrar energischema. Alltså när man har i strömsladden så ska det vara "hög prestanda" och när man tar ur den och kör på batteri så ska det vara Energisparläge?
Nån som vet hur man får detta eller om det går ens?

Permalänk
Skrivet av veijdar:

Hur fasiken gör man så att datorn själv ändrar energischema. Alltså när man har i strömsladden så ska det vara "hög prestanda" och när man tar ur den och kör på batteri så ska det vara Energisparläge?
Nån som vet hur man får detta eller om det går ens?

Testa gå in i kontrollpanelen och välj Power Options, vet inte vad det heter på svenska exakt. Där kan man ändra en massa saker. Sen tror jag du kan gå in i CCC och ändra vilket grafikkort som ska vara aktiverat när t ex. datorn är ikopplad till en laddare.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smithy:

pc decrapifier

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon22092:

pc decrapifier

Där har vi det! Stort tack.

Permalänk
Medlem

Har haft datorn nu över helgen, oerhört skönt att än en gång ha en dator som klarar av mer än 20min utan laddningskabel.

En sak jag undrar över är om det går att stänga av den automatiska växlingen mellan grafikkorten. Jag tycker det är fullt tillräckligt med den manuella knappen och vill slippa att behöva starta om filmer och spel bara för att jag råkar dra ut laddningskabeln.

Permalänk

Är det någon som vet när Acer planerar att släppa uppdaterade drivrutiner till grafikkorten? Enligt hemsidan har de inte släppt något sedan sommaren? Eller finns det något annat sätt att installera? Det verkar ju inte gå direkt från AMDs hemsida...

Permalänk
Medlem

Hej

Fick min 3820T i förrgår som jag köpt från misco.se. Generellt sett är jag helnöjd med datorn och den uppfyller mina förväntningar. Det finns dock en liten sak som jag stör mig på... och det är missljud från höger sida av datorn. Dels så hör jag någon form av mekanisk ljud, jag antar att det är armen i hårddisken som rör sig - detta inträffar ungefär var 10:e sekund trots att inga program eller andra belastade saker körs på datorn. Jag misstänker att man inte kan göra så mycket åt det ljudet.

Det andra, mer störande ljudet, påminner nästan om ett fläktljud eller ett störljud från en högtalare. Detta ljud låter i takt med att hårddisklampan blinkar. Även detta kommer från höger sida av datorn.

Inget av ljudet låter speciellt högt och det måste vara i en tyst omgivning för att det ska höras. Det är snarare jag som är känslig mot missljud.

Är det någon som har någon teori om vad det kan vara? Speciellt det andra missljudet som jag själv har svårt att identifiera vad det beror på.

(Jepp, jag vet att en SSD-disk är att föredra om man vill ha en tyst dator men det känns nästan som att dessa ljud inte är helt normala).

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikje:

Hej

Fick min 3820T i förrgår som jag köpt från misco.se. Generellt sett är jag helnöjd med datorn och den uppfyller mina förväntningar. Det finns dock en liten sak som jag stör mig på... och det är missljud från höger sida av datorn. Dels så hör jag någon form av mekanisk ljud, jag antar att det är armen i hårddisken som rör sig - detta inträffar ungefär var 10:e sekund trots att inga program eller andra belastade saker körs på datorn. Jag misstänker att man inte kan göra så mycket åt det ljudet.

Det andra, mer störande ljudet, påminner nästan om ett fläktljud eller ett störljud från en högtalare. Detta ljud låter i takt med att hårddisklampan blinkar. Även detta kommer från höger sida av datorn.

Inget av ljudet låter speciellt högt och det måste vara i en tyst omgivning för att det ska höras. Det är snarare jag som är känslig mot missljud.

Är det någon som har någon teori om vad det kan vara? Speciellt det andra missljudet som jag själv har svårt att identifiera vad det beror på.

(Jepp, jag vet att en SSD-disk är att föredra om man vill ha en tyst dator men det känns nästan som att dessa ljud inte är helt normala).

Jag har en 3820t som jag också köpt på misco. Jag har inte det första men det andra missljudet som du pratar om. Förmodligen låter just denna hårddisk så vid aktivitet. Om man håller örat vid ljudet så kan jag nästan urskilja ett "vanligt" hårddiskljud i takt med "fläktljudet".

Däremot så är jag hittills väldigt besviken på batteritiden, jag får ca 4,5 timmar vid webbsurfning. Vad har du för tider? Tycker den iaf borde klara uppåt sex timmar vid sån klen belastning..

Permalänk
Medlem

Har haft min Acer Aspire 3820tg i ett halvår nu och den har fungerat kanon bra. Men nu när jag försöker boota så får jag felmeddelandet "Operating system not found" ungefär var femte gång. Felsökte min hårddisk med "chkdsk /f c:" i kommandotolken enligt resultatet så fanns det inga fel. Tänkte om det kan vara så enkelt att den har rubbats? Får man skruva loss det fem skruvarna under så att man kommer åt hårdisken utan att garantin slutar gälla?

Någon som har en ide om vad det kan vara och förslag till åtgärd? I värsta fall får jag väl lämna in den för reparation.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820tg, i5-450M, 5650HD, 4 GB DDR, 320 GB HDD
Antec, M2N-E, AMD X2 4600+, X1900XT, 2 GB ram Kingston, 250 gb sata2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_73:

Har haft min Acer Aspire 3820tg i ett halvår nu och den har fungerat kanon bra. Men nu när jag försöker boota så får jag felmeddelandet "Operating system not found" ungefär var femte gång. Felsökte min hårddisk med "chkdsk /f c:" i kommandotolken enligt resultatet så fanns det inga fel. Tänkte om det kan vara så enkelt att den har rubbats? Får man skruva loss det fem skruvarna under så att man kommer åt hårdisken utan att garantin slutar gälla?

Någon som har en ide om vad det kan vara och förslag till åtgärd? I värsta fall får jag väl lämna in den för reparation.

det är säkert lite glapp under, när jag var och pillade i min såg jag att idioterna på acer glömt att skruva fast hddn... i brist på skruvar lät jag det vara :/

Kolla om det är det, där sitter inga "void warranty" klisterlappar nånstans. men det är så klart på egen risk ifall du pajar nåt, inte för att jag tror det:)

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasErdbeerkuchen:

Är det någon som vet när Acer planerar att släppa uppdaterade drivrutiner till grafikkorten? Enligt hemsidan har de inte släppt något sedan sommaren? Eller finns det något annat sätt att installera? Det verkar ju inte gå direkt från AMDs hemsida...

Om du går in på Acers hemsida och kollar på 4820TG så kan du använda dom ati-drivrutinerna tror jag ;).
Jag gör det iaf just nu till min nyss införskaffade 3820TG, hittills inga problem men självklart på egen risk :P.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10737851']Om du går in på Acers hemsida och kollar på 4820TG så kan du använda dom ati-drivrutinerna tror jag ;).
Jag gör det iaf just nu till min nyss införskaffade 3820TG, hittills inga problem men självklart på egen risk :P.

Åhå, och de är bättre uppdaterade? Tusen tack isf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av remla:

Jag har en 3820t som jag också köpt på misco. Jag har inte det första men det andra missljudet som du pratar om. Förmodligen låter just denna hårddisk så vid aktivitet. Om man håller örat vid ljudet så kan jag nästan urskilja ett "vanligt" hårddiskljud i takt med "fläktljudet".

Däremot så är jag hittills väldigt besviken på batteritiden, jag får ca 4,5 timmar vid webbsurfning. Vad har du för tider? Tycker den iaf borde klara uppåt sex timmar vid sån klen belastning..

Ok, jag måste kanske acceptera att den låter så helt enkelt... jag fick först för mig att det var något onormalt.

Jag har inte hunnit testa batteritiden ordentligt ännu. Men jag verkar hamna på cirka 5 timmar vid vanligt surfande vilket inte känns riktigt OK. Det kanske blir bättre när man har "kört igenom" batteriet några varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10737851']Om du går in på Acers hemsida och kollar på 4820TG så kan du använda dom ati-drivrutinerna tror jag ;).

Prövar detta också. Är redigt less på de gamla drivrutinerna! Tack för tipset Gurra.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Prövar detta också. Är redigt less på de gamla drivrutinerna! Tack för tipset Gurra.

Ni kan ju göra som alla på NBR gjorde (jag har själv gjort så), switcha till discrete i BIOS, tanka nyaste drivern från ati (se till att det är mobile-driver) installera, in i BIOS, byt till switchable och poof så har du nyaste ati drivern

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Ni kan ju göra som alla på NBR gjorde (jag har själv gjort så), switcha till discrete i BIOS, tanka nyaste drivern från ati (se till att det är mobile-driver) installera, in i BIOS, byt till switchable och poof så har du nyaste ati drivern

Hej och tack för att du tar dig tid! Jag har prövat den metod du skriver om förut och inte fått det att fungera bra tyvärr. Vet inte om jag tappade någon funktion med tagentbordet eller hur det var. Har kört in 4820tg nu och de verkar fungera ok. Kanske kommer nytt om ett halvår igen, vem vet ;D.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en med nya versionen av 5650=6550 är juh samma graffe men lite bättre prolle får man och graffet ska tydligen vara lite uppskruvat.. http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820...

Blev den nya modellen! http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820...

3ghz i en 13tummare fan va brutalt var bara tvungen att beställa en! hoppas att det stämmer som jag läst att 6550 har lite högre volt orginal än 5650 för då kommar man juh garanterat kunna skruva upp coren en del om värmen inte säger ifrån vill säga

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Hedersmedlem

Slängde just in en Intel 80 gb ssd i min och installerade w7 pro från scratch, och herrej*vlar vad den går fort nu. Kan varmt rekommendera en ssd i denna

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.