Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ni som kör ps3 bakom router...

Permalänk
Medlem

Ni som kör ps3 bakom router...

Går det få nat1 när man sitter bakom router och hjälper det mot ea´s piss-servrar?

Jag lyckas bara få nat2 och det funkar spela var tionde gång känns det som.

Kör portforward men verkar inte funka då det blir nat3 om jag stänger av upnp...

Internet-leverantörens så kallade premiumsupport tycker jag har gjort rätt iaf.. ^^

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Nat 1 får du när du inte har någonting alls mellan ps3 och internet, type 2 är när man har något imellan men alla portar som behövs är öppna och type 3 är när man har vissa portar som behövs stängda.

Permalänk
Medlem

Som xyllian sade, NAT2 betyder att alla nödvändiga portar öppnas automatiskt med hjälp av UPnP. Nästan varje spel med MP kräver egna portar öppnade, viket inte är något problem med UPnP.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Sätt PS3an i DMZ om du vill ha NAT1.

Permalänk
Medlem

Mmm, då var det väl som jag trodde då Tyvärr kan jag inte utnyttja dmz på min router (felia o-smart).

Det jag tycker är skumt är att jag kör portforward och då borde man väl inte behöva aktivera upnp?!

Vilka portar kör ni med som inte är knutna till något speciellt spel, om man säger så? Tänkte om jag glömt någon speciell.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Mmm, då var det väl som jag trodde då Tyvärr kan jag inte utnyttja dmz på min router (felia o-smart).

Det jag tycker är skumt är att jag kör portforward och då borde man väl inte behöva aktivera upnp?!

Vilka portar kör ni med som inte är knutna till något speciellt spel, om man säger så? Tänkte om jag glömt någon speciell.

Alla spel använder väl olika portar, då är det ju lättast att använda UPnP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Alla spel använder väl olika portar, då är det ju lättast att använda UPnP.

Jo, jag tänkte mest på ps3ans operativssystem i allmänhet. Och som sagt, jag litar inte på upnp riktigt utan tycker det känns bättre om man gör det manuellt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jo, jag tänkte mest på ps3ans operativssystem i allmänhet. Och som sagt, jag litar inte på upnp riktigt utan tycker det känns bättre om man gör det manuellt.

Är där någon anledning du inte litar på UPnP? Hela poängen med det protokollet är att öppna portar som efterfrågas av PS3an och spelet, så både OS och spel får sin del av trafiken. Jag tror inte "känns bättre" är ett vidare bra argument.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Jo, jag tänkte mest på ps3ans operativssystem i allmänhet. Och som sagt, jag litar inte på upnp riktigt utan tycker det känns bättre om man gör det manuellt.

Då tycker jag du ska stänga av brandväggen.