Permalänk
Medlem

Smartphone köpråd

Hej,

Jag ska byta arbete och får då tillfälle att beställa en ny telefon och undrar följaktligen vilken smartphone ni anser vara det bästa köpet och varför?

(Jag har i Iphone 3Gs 32mb idag och har varit nöjd med den)

Visa signatur

"Assumption is the mother of all f**k-ups"

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB, Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING OC 3X, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair CV650 650W, MSI B450-A PRO MAX, Samsung 860 QVO 1TB x 2, be quiet! Pure Base 500DX Svart. Primär skärm ASUS 27" ROG Strix XG27WQ 165 Hz och sekundär skärm Asus 24" LED VG248QE 144Hz.

Permalänk
Medlem

I nuläget skulle jag välja mellan Optimus 2X eller Nexus S.
Om du spelar eller gör annat krävande på telefonen så finns det inget som klår Optimus 2X. Nexus S innehåller en del intressanta nyheter så som senaste versionen av Android, inbyggt gyroskop, samt NFC. Detta gör den mer framtidssäker än andra smartphones idag.

Permalänk
Medlem

Tack igen för tipsen Oldskool, jag tar mig en titt!

Visa signatur

"Assumption is the mother of all f**k-ups"

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB, Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING OC 3X, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair CV650 650W, MSI B450-A PRO MAX, Samsung 860 QVO 1TB x 2, be quiet! Pure Base 500DX Svart. Primär skärm ASUS 27" ROG Strix XG27WQ 165 Hz och sekundär skärm Asus 24" LED VG248QE 144Hz.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

en del intressanta nyheter så samt NFC. Detta gör den mer framtidssäker än andra smartphones idag.

NFC är ingen nyhet, det det fanns redan på Nokia 6131. Nokia C7 har det också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Kan bara rekomedera iphone 4! Helt otroligt bra , oavsett om du jailbreakar den eller inte så är den klart bra. Tilskilnad mot de android jag har testat är skärmen "mjuk" och lätt at använda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av silence:

Hej,

Jag ska byta arbete och får då tillfälle att beställa en ny telefon och undrar följaktligen vilken smartphone ni anser vara det bästa köpet och varför?

(Jag har i Iphone 3Gs 32mb idag och har varit nöjd med den)

Då finns det ingen anledning att köpa något annat än en iPhone 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Då finns det ingen anledning att köpa något annat än en iPhOnE4.

Tur att folk inte resonerar sådär, då skulle vi fortfarande åka häst och vagn istället för att köra bil, för folk är nöjda med sin förra hästdroska och då finns ingen anledning att prova ett motorfordon..
Jag anser att android nu gått om iOS och ligger åtminstone lite före i den tekniska utvecklingen. Dual core för att nämna en sak.
Vad gäller NFC så är det en nyhet på android, som kommer nu mer Nexus S. På iOS finns det inte än även om jag misstänker att det kommer i 5:an. Jag vet att det finns en del telefoner som haft det länge, men det fick ingen spridning tidigare; Mycket tyder på att det är först nu som det slår igenom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oldskool:

Tur att folk inte resonerar sådär, då skulle vi fortfarande åka häst och vagn istället för att köra bil, för folk är nöjda med sin förra hästdroska och då finns ingen anledning att prova ett motorfordon..
Jag anser att android nu gått om iOS och ligger åtminstone lite före i den tekniska utvecklingen. Dual core för att nämna en sak.
Vad gäller NFC så är det en nyhet på android, som kommer nu mer Nexus S. På iOS finns det inte än även om jag misstänker att det kommer i 5:an. Jag vet att det finns en del telefoner som haft det länge, men det fick ingen spridning tidigare; Mycket tyder på att det är först nu som det slår igenom.

Eller om man vill ha en inte lika bra telefon så kan man ju alltid köpa en android-lur.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla synpunkter/förslag mina herrar/damer!

Visa signatur

"Assumption is the mother of all f**k-ups"

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB, Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING OC 3X, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair CV650 650W, MSI B450-A PRO MAX, Samsung 860 QVO 1TB x 2, be quiet! Pure Base 500DX Svart. Primär skärm ASUS 27" ROG Strix XG27WQ 165 Hz och sekundär skärm Asus 24" LED VG248QE 144Hz.

Permalänk

om du ska vänta - Samsung Galaxy S 2
om du ska köpa nu - Nexus S (från USA om du har möjlighet, annars svenska med CLEAR LCD)
om du bryr dig om design och lull lull - iphone 4

android har passerat IOS med hästlängder. om du dock gillar att spela mycket spel är det iphone som gäller, utbudet av spel på android är bra och många spel som finns till iphone finns till android nu men det finns fortfarande mer "bra" spel till IOS i dagsläget än till android.

android kan verka svårt och förvirrande i början men pillar man och försöker lära sig så ser man snabbt vilka möjgliheter som finns med android. Iphone IOS är betydligt nybörjarvänligare.

Alla som jag känner som har iphone brukar jag skojja med genom att typ: "
- "kan din göra såhär?
- neee
- "såhär då?"
- neee
- "detta måste den iaf ha?"
- neee, fan jag ska aldrig mer köpa iphone!

många är nöjda med sina iphones tills de ser vad man kan göra med android. visst kan man jailbreaka men det är fortfarande väldigt begränsat.

det har blivit lite PC vs MAC över android och ios.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Håller med bara att prova in det som passar en själv.

Re: Testa nån polares tel. innan man bestämmer sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack igen gott folk!

@adrian_cool69, nej spel står inte högt upp på listan utan snarare bra funktioner för arbetet, bra kalender som går att synka osv.

Då får jag ta mig en titt på Samsung Galaxy med då, vet du när den släpps i Sverige?

Visa signatur

"Assumption is the mother of all f**k-ups"

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB, Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING OC 3X, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair CV650 650W, MSI B450-A PRO MAX, Samsung 860 QVO 1TB x 2, be quiet! Pure Base 500DX Svart. Primär skärm ASUS 27" ROG Strix XG27WQ 165 Hz och sekundär skärm Asus 24" LED VG248QE 144Hz.

Permalänk

Samsung Galaxy finns redan i butiker i Sverige.

Visa signatur

LADBROKES 200 KR GRATIS + 50 FRIA SPINS - BETSSON 100 KR GRATIS - Whitebet 20 Fria spins - REDBET 20 FRIA SPINS - TITAN POKER 150 USD GRATIS - Celebpoker 199 USD Gratis

WWW.BONUSAR.NET

Permalänk
Medlem

@slinky666
Ledsen jag var otydlig, Samsung Galaxy S II menar jag och om jag inte är ute och seglar så finns den ännu inte ute.

Visa signatur

"Assumption is the mother of all f**k-ups"

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB, Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING OC 3X, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair CV650 650W, MSI B450-A PRO MAX, Samsung 860 QVO 1TB x 2, be quiet! Pure Base 500DX Svart. Primär skärm ASUS 27" ROG Strix XG27WQ 165 Hz och sekundär skärm Asus 24" LED VG248QE 144Hz.

Permalänk
Skrivet av silence:

Tack igen gott folk!

@adrian_cool69, nej spel står inte högt upp på listan utan snarare bra funktioner för arbetet, bra kalender som går att synka osv.

Då får jag ta mig en titt på Samsung Galaxy med då, vet du när den släpps i Sverige?

Ska du ha en arbetstele så borde du testa Windows Phone 7, bästa mobila operativsystem för arbetet. Det du skriver i din kalender hamnar på det valda live/google konto. Det vill säga att du kan kolla din kalender på nätet! Du har även office där du kan skapa enkla Word och Excel docs. Har du en exchange-server på jobbet kan du även lägga in den i telefonen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tack Alexusswe!

Någon speciell modell du tänker på? (jag noterar din Optimus i signaturen

Visa signatur

"Assumption is the mother of all f**k-ups"

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB, Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING OC 3X, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair CV650 650W, MSI B450-A PRO MAX, Samsung 860 QVO 1TB x 2, be quiet! Pure Base 500DX Svart. Primär skärm ASUS 27" ROG Strix XG27WQ 165 Hz och sekundär skärm Asus 24" LED VG248QE 144Hz.

Permalänk

nokia n8

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexusswe:

Ska du ha en arbetstele så borde du testa Windows Phone 7, bästa mobila operativsystem för arbetet. Det du skriver i din kalender hamnar på det valda live/google konto. Det vill säga att du kan kolla din kalender på nätet! Du har även office där du kan skapa enkla Word och Excel docs. Har du en exchange-server på jobbet kan du även lägga in den i telefonen.

Det kan du ju lika gärna med en iPhone 4 mig veteligen, dessutom var jag på gästföreläsning på chalmers idag och telia soneras svenska vd hade en iPhone 4 den måste alltså funka i jobbet! XD

Permalänk
Skrivet av silence:

Tack Alexusswe!

Någon speciell modell du tänker på? (jag noterar din Optimus i signaturen

Samsung Omnia 7 eller Optimus 7 är dem enda alternativen enligt mig. Alla är i princip lika

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexusswe:

Ska du ha en arbetstele så borde du testa Windows Phone 7, bästa mobila operativsystem för arbetet. Det du skriver i din kalender hamnar på det valda live/google konto. Det vill säga att du kan kolla din kalender på nätet! Du har även office där du kan skapa enkla Word och Excel docs. Har du en exchange-server på jobbet kan du även lägga in den i telefonen.

eehe, om det är något android är bra på så är det just detta. Dvs integrationen mellan gmail, kalender och kontakter är ljuår före iphone och WP 7. Köper du en telefon med android 2.3 ja då är också exhange stödet fullständigt. Jag skulle nog fundera på en SE Xperia play den verkar rolig och billig.

Permalänk
Skrivet av Murpie:

Det kan du ju lika gärna med en iPhone 4 mig veteligen, dessutom var jag på gästföreläsning på chalmers idag och telia soneras svenska vd hade en iPhone 4 den måste alltså funka i jobbet! XD

Klart den funkar, men WP7 är nu den bästa "business" Operativet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av lolight:

eehe, om det är något android är bra på så är det just detta. Dvs integrationen mellan gmail, kalender och kontakter är ljuår före iphone och WP 7. Köper du en telefon med android 2.3 ja då är också exhange stödet fullständigt. Jag skulle nog fundera på en SE Xperia play den verkar rolig och billig.

Har bara testat kompisars androids och har då inte sett mycket arbetsvänligt där i jämfört med WP7

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexusswe:

Har bara testat kompisars androids och har då inte sett mycket arbetsvänligt där i jämfört med WP7

Jag har inte testat WP7 men Androids integration mellan kalender, mail och kontakter är så bra den kan bli.
Om du använder gmail då dvs. Android låg tidigare efter iphone på exchange stöd. Men nu ska det vara lika bra eller bättre. Vad är det som är bättre med WP7? Office läsare osv? Det finns det gott om till android.
Några mer saker som är för företag i android: Push, du kan trycka ut tex länkar till telefonen. Bra om man vill skicka en länk till en lastbil eller nått. Kanske en kart-position. Du kan också installera program remote nu med. Det finns en remote wipe. Du kan kryptera data i telefonen. Vad mer önskas?

Permalänk
Skrivet av lolight:

Jag har inte testat WP7 men Androids integration mellan kalender, mail och kontakter är så bra den kan bli.
Om du använder gmail då dvs. Android låg tidigare efter iphone på exchange stöd. Men nu ska det vara lika bra eller bättre. Vad är det som är bättre med WP7? Office läsare osv? Det finns det gott om till android.
Några mer saker som är för företag i android: Push, du kan trycka ut tex länkar till telefonen. Bra om man vill skicka en länk till en lastbil eller nått. Kanske en kart-position. Du kan också installera program remote nu med. Det finns en remote wipe. Du kan kryptera data i telefonen. Vad mer önskas?

Inte office läsare, riktigt Office där man skriver osv. Beror ju också på vad man jobbar med. Gmail och allt synkas och kalendern också. Klart ett alternativ till både Android och iOS

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Nokia E7

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexusswe:

Inte office läsare, riktigt Office där man skriver osv. Beror ju också på vad man jobbar med. Gmail och allt synkas och kalendern också. Klart ett alternativ till både Android och iOS

Appen Documents To Go gör exakt det Office gör, man kan skriva osv osv...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Tur att folk inte resonerar sådär, då skulle vi fortfarande åka häst och vagn istället för att köra bil, för folk är nöjda med sin förra hästdroska och då finns ingen anledning att prova ett motorfordon..
Jag anser att android nu gått om iOS och ligger åtminstone lite före i den tekniska utvecklingen. Dual core för att nämna en sak.
Vad gäller NFC så är det en nyhet på android, som kommer nu mer Nexus S. På iOS finns det inte än även om jag misstänker att det kommer i 5:an. Jag vet att det finns en del telefoner som haft det länge, men det fick ingen spridning tidigare; Mycket tyder på att det är först nu som det slår igenom.

Vad är nfc?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Mitt tips är att du känner på en Android, Iphone och en WP7 tele. Sen bestämmer du dig för en.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk

Kolla på dom live, (precis som Alexusswe skriver). Det som passar mig behöver ju inte passa dig.

Kom just på: Har du redan köpt massa appar till din iPhone, så kommer ju dessa att följa med om du köper en ny iPhone.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Får återigen tacka er alla för synpunkter och råd, man kan alltid lita på folk i sweclockers forum när man behöver lite synpunkter

Visa signatur

"Assumption is the mother of all f**k-ups"

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB, Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING OC 3X, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair CV650 650W, MSI B450-A PRO MAX, Samsung 860 QVO 1TB x 2, be quiet! Pure Base 500DX Svart. Primär skärm ASUS 27" ROG Strix XG27WQ 165 Hz och sekundär skärm Asus 24" LED VG248QE 144Hz.