Permalänk
Medlem

Nytt Program: Gmail Notifier Pro

Jag har utvecklat ett litet windowsprogram som jag tror att de flesta Gmail-användarna kan ha användning av. Jag är intresserad av synpunkter och implementerar gärna fler funktioner om ni saknar något.

Programmet heter Gmail Notifier Pro och har som huvudsakliga uppgift att notifiera användare av Gmail när det kommer nya mail.

Gå till Gmail Notifier Pro för att ladda hem och testa.

Bakgrund:
För några månader sedan började jag leta efter något bra program för att kolla nya mail från Gmail, och som dessutom enkelt kunde öppna dessa i webbläsaren om man så ville. Efter att ha testat 5-6 stycken så gav jag upp. Antingen var de väldigt begränsade eller så såg de ut som något från 90-talet. Det var alltså bara att sätta igång och skriva ett eget program - vilket jag nu har kommit en bit på vägen med nu, men är i behov av fler synpunker.

Funktioner och begränsningar
Jag har försökt att göra programmet både lätt att använda men samtidigt anpassningsbart vad gäller utseende på notifieringarna. Jag har inte för avsikt att göra en hel E-post-klient, utan bara komplettera vanliga Gmail.

Programmet är gratis att använda, men det finns ett registreringsmoment också. För oss 98% (en gissning) som bara vill ha 1 eller 2 Gmail konton övervakade så fungerar gratisversionen utmärkt. För de övriga som vill ha 3 eller fler Gmail konton så måste man betala en registreringsavgift. Bortsett från den spärren så är gratisversionen och den registrerade versionen helt identiska. Mitt huvudsyfte är inte att tjäna några pengar på programmet, utan att så många som möjligt får användning av det.

Om det är någon här på Sweclockers som känner sig begränsad av gratisversionen med max 2 konton så är det bara att skicka ett PM till mig så får ni självklart en registreringsnyckel gratis. Även om ni inte märker av begränsningen så är det fritt fram att få registreringsnycklar. Glöm inte att även ange e-mail adress och ert fullständiga namn när ni efterfrågar en nyckel, då den genereras utifrån dessa uppgifter.

Återigen - jag hoppas att programmet uppskattas och kan användas av så många som möjligt, och att vi tillsammans kan förbättra det.

Synpunkter?
Ja, vad tycker ni? Vilka funktioner skulle ni vilja se?

Tack!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut!

Du har inte tänkt att bygga en Linux version?

Permalänk
Medlem

Helt otroligt. Har letat efter exakt ett sånt här program i flera år nu, vill inte ha massa pissiga widgets som aldrig fungerar som dem ska. Stort tack!

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem

Verkligen nice Good job.!!

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Nice initiativ där Hade jag inte haft min Gmail i min android (HTC Desire) så jag får mail som "sms" i den så hade jag gärna skaffat detta (Kommer spara länk ifall mobilen går sönder eller ngt i framtiden)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Tack! Sitter och väntar på ett mail just nu så man kan se hur den funkar

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

blir att bokmärka länken till senare användning

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk

Trevligt program, men kör nog vidare på googles variant (http://toolbar.google.com/gmail-helper/notifier_windows.html) då jag är orolig för att detta drar mer systemresurser.

Permalänk
Medlem

Kör chrome extension https://chrome.google.com/webstore/detail/gffjhibehnempbkehei... funkar jäkla bra. Popups och hela kittet.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

något som du kan lägga till så att det blir ännu bättre och att man alltid hålls uppdateringar: tvinga programmet att söka uppdateringar t ex varje månad

EDIT: och så kanske ändra forumet lite, är ju tydligen standard nu

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerrtrow:

Ser riktigt fint ut!

Du har inte tänkt att bygga en Linux version?

Finns ju redan bra program för detta, vilken skrivbordsmiljö kör du?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen detta

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

trevligt, ser riktigt proffsigt ut:) kommer dock själv inte att ladda ner den då jag får ett mail varannan månad

Visa signatur

Intel i7 930, Asus P6T Deluxe V2, Corsair Vengance 6GB DDR3, Asus GeForce GTX 560 Ti 448, Corsair TX 750W, Samsung 830 256 GB, Samsung Syncmaster P2350, Logitech G35, Logitech G9, Logitech Z-5500, Playstation 3 Slim

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer.

Skrivet av Nerrtrow:

Du har inte tänkt att bygga en Linux version?

Tyvärr inte. Även om man kan använda Mono i Linux för att kompilera C# så skulle det fortfarande vara för mycket jobb att få till.

Skrivet av Shinjed:

Nice initiativ där Hade jag inte haft min Gmail i min android (HTC Desire) så jag får mail som "sms" i den så hade jag gärna skaffat detta (Kommer spara länk ifall mobilen går sönder eller ngt i framtiden)

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. När du sitter vid datorn är det smidigt att få notifieringen och kunna klicka på den för att direkt komma till mailet i webbläsaren. Visst kan man sitta och klicka och skriva på en smartphone också, men jag gissar att din datorbildskärm är aningen större och smidigare att jobba med.

Skrivet av phroggyy:

något som du kan lägga till så att det blir ännu bättre och att man alltid hålls uppdateringar: tvinga programmet att söka uppdateringar t ex varje månad

Faktum är att det faktiskt finns ett uppdateringssystem i programmet. Dels kan man manuellt kolla uppdateringar genom att klicka Menu -> Check for Updates, men man kan även gå in på Options -> Automatic Updates -> Check for new versions automatically. Om man aktiverar den funktionen kommer programmet vid uppstart samt en gång per vecka att kontrollera om det finns en nyare version.

När programmet upptäcker att det finns en nyare version behöver man bara klicka Yes så kommer den att laddas hem och installeras automatiskt. Däremot blir man aldrig tvingad att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Tips på förbättringar.. kanske growl-stöd? http://www.growlforwindows.com

edit: hittade en liten bug: klickar man på en preview popup så resulterar det i en unhandled exception.

Permalänk
Medlem

Hah, trevligt värre! Jag satt och letade efter ett program liknande detta som faktiskt fungerar med egna domäner bara för några dagar sedan, så det uppskattas mycket att ett sådant program faktiskt existerar nu! Tackar!

Som tidigare nämnt finns flera alternativ till detta om man kör Linux, som exempelvis... Nu kommer jag inte på det bara för det, trots att inte mången dag passerat sedan nedladdningstillfället. Funkade även det med egen domän, otroligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har problem med 1.05 och Norton: Norton tar bort gmnlauncher.exe och visar risk: very high! Där har du nåt att fixa!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Det här programmet funkar ju as fint!=)
Har inte hittat någon bugg än så länge:)
Bra jobbat=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

har problem med 1.05 och Norton: Norton tar bort gmnlauncher.exe och visar risk: very high! Där har du nåt att fixa!

Jag kan börja med att klargöra att programmet inte innehåller några virus, så att ingen får för sig det. Jag har scannat med både Microsoft Security Essentials och Avast. Dessutom har Softpedia scannat programmet innan de publicerade det, se:
http://www.softpedia.com/progClean/Gmail-Notifier-Pro-Clean-1...

gmnlauncher.exe är en av komponenterna som används i den automatiska uppdateringen av programmet. Den automatiska uppdateringen byter bland annat ut exe-filen för programmet till en nyare version. Det kan vara någonting i den proceduren som Norton uppfattar som provocerande och ger falsk-larm. Samtidigt kan det vara svårt att komma på exakt vad som triggar falsk-larmet eftersom vi inte vet hur Norton tänker här.

Vilken version av Norton använder du? Är själva filen gmnlauncher.exe som den har problem med, eller är det någonting som den gör?

Permalänk
Medlem

ni har inget på väg till mac?,,, min skola tvingar mig använda en:(
Om inte, har någon nått tips på nått liknande program till mac?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Återkommer efter jobbet

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag kan börja med att klargöra att programmet inte innehåller några virus, så att ingen får för sig det. Jag har scannat med både Microsoft Security Essentials och Avast. Dessutom har Softpedia scannat programmet innan de publicerade det, se:
http://www.softpedia.com/progClean/Gmail-Notifier-Pro-Clean-1...

gmnlauncher.exe är en av komponenterna som används i den automatiska uppdateringen av programmet. Den automatiska uppdateringen byter bland annat ut exe-filen för programmet till en nyare version. Det kan vara någonting i den proceduren som Norton uppfattar som provocerande och ger falsk-larm. Samtidigt kan det vara svårt att komma på exakt vad som triggar falsk-larmet eftersom vi inte vet hur Norton tänker här.

Vilken version av Norton använder du? Är själva filen gmnlauncher.exe som den har problem med, eller är det någonting som den gör?

Stängde bara av min Norton Internet Security tror att den inte gillade att en fil från "unknown publisher" skulle ändra nåt... det var t.o.m innan jag tillåtit filen att ändra på något så bara tog Norton bort den...

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fint! återkommer om jag hittar någon bugg eller liknande men detta verkar otroligt välgjort!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Fungerar helt ok skulle jag säga. Men jag får inte öppna mail funktionen att fungera.
När jag fått ett mail och det kommer upp en liten popup för mailet så vill jag givetvis kunna klicka på den och komma till min gmail inbox och läsa hela mailet. Men när jag gör det kommer jag bara till gmails inloggningssida. Vill inte behöva logga in till mina olika mailkonton varje gång för att kunna läsa mailen, för det behöver jag inte göra med gmail manager pluginet till firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Fungerar helt ok skulle jag säga. Men jag får inte öppna mail funktionen att fungera.
När jag fått ett mail och det kommer upp en liten popup för mailet så vill jag givetvis kunna klicka på den och komma till min gmail inbox och läsa hela mailet. Men när jag gör det kommer jag bara till gmails inloggningssida. Vill inte behöva logga in till mina olika mailkonton varje gång för att kunna läsa mailen, för det behöver jag inte göra med gmail manager pluginet till firefox.

Det är helt riktigt ett problem.

Om man bara har ett mailkonto och inte loggar ut i webläsaren kan mailet öppnas direkt utan inloggning. Om man har flera konton kan man bara få programmet att gå till inloggningssidan med förifyllt användarnamn, inte lösenord. När man loggar in kommer man dock direkt till det mail man hade klickat på.

Det var för något år sedan som Google tog bort funktionen att via en URL automatiskt logga in på Gmail - detta av säkerhetsskäl. Vad Gmail Manager i Firefox gissningsvis gör är att den utnyttjar att den körs inne i webläsaren och därmed jobbar med samma cookies och sessioner. Då kan Gmail Manager förmodligen anropa ett par inloggnings URL:er (posta data till dem) och detta lagras då bland Firefox cookies som skapar någon form av session. Sedan är det fritt fram dirigera Firefox till ett mail. Jag vet som sagt inte exakt hur det här fungerar, men det ska undersökas.

Att göra något liknande från Gmail Notifier Pro är inte fullt så enkelt, eftersom programmet inte körs direkt i webläsaren så hjälper det nog inte om själva Gmail Notifier Pro upprättar en inloggad session mot Gmail - utan man måste komma på hur man ska få webläsaren att använda samma session.

Jag ska som sagt undersöka mer hur det där fungerar och försöka komma på någon lösning. Tack för idéerna!

Permalänk
Medlem

Bra program.
Saknar dock en rätt viktig sak imo jämfört med många andra notifiers.

Att kunna välja mark as read direkt på popup rutan, störigt att behöva öppna mailet i webläsaren för att markera som read.
Enda som får mig att stanna kvar vid mitt andra gmail notifier, så smidigt att direkt i popup rutan bara välja "mark as read" så man slipper öppna webbläsaren bara för det.
Även delete knappen är viktig imo.

Använder Gogsystray som imo är det bästa just tack vare detta:

Nackdelen är ju att programmet är rätt old och ser ut som skit Men funktionerna är viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra program.
Saknar dock en rätt viktig sak imo jämfört med många andra notifiers.

Att kunna välja mark as read direkt på popup rutan, störigt att behöva öppna mailet i webläsaren för att markera som read.
Enda som får mig att stanna kvar vid mitt andra gmail notifier, så smidigt att direkt i popup rutan bara välja "mark as read" så man slipper öppna webbläsaren bara för det.

Tack för tipset. Det där låter ganska enkelt att fixa.
Jag kommer att släppa en uppdaterad version av programmet inom ett par dagar, och förmodligen kommer detta önskemål med.

Permalänk
Medlem

Grymt! Bättre än Googles egna..

Permalänk
Medlem

Har kört googles egna variant som ser ut som din bild fast ngt fulare.

Dock är jag alltid osäker på tredjepartsprogram där man måste lämna ut kontouppgifter, tänker bland annat på vissa IM-klienter som också kan kontrollera mailen. Dock kanske det här är säkert men jag förmodar att du inte kan styrka det på ngt sätt, eller?

Sen en fråga. Har två datorer som jag aldrig stänger av. Om vi säger att jag får ett mail och programmet visar det på den ena datorn men jag kollar mailet på den andra datorn. Kommer då notifieringen att försvinna ändå (eftersom jag läst mailet men inte på den datorn som det notifieras på)?

Permalänk

själv använder jag: https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/webmail-notifi...

dock bara till firefox men... nice app för de som inte kör firefox =p... har min gmail och en gamal hotmail och skolmail kopplad

Visa signatur

Citera!