Nytt Program: Gmail Notifier Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Dock är jag alltid osäker på tredjepartsprogram där man måste lämna ut kontouppgifter, tänker bland annat på vissa IM-klienter som också kan kontrollera mailen. Dock kanske det här är säkert men jag förmodar att du inte kan styrka det på ngt sätt, eller?

Gmail Notifier Pro lagrar lösenorden i din användarkatalog, exempelvis C:\Users\<ditt username>\AppData\Local\GmailNotifierPro\ConfigData.xml. De krypteras med algoritmen AES256.

När programmet kontaktar Gmail så sker det med HTTPS, dvs krypterad webtrafik. Med hjälp av nätverksanalyseringsprogram kan du verifiera att programmet endast kommunicerar med Google Gmail - lösenordet skickas inte till någon annan server. Vem som helst kan alltså verifiera att programmet bara kommunicerar med Google.

Om man aktiverar automatiska uppdateringar kommer programmet även att göra en HTTP förfrågan till gmailnotifier.se, men det är endast en HTTP GET förfrågan som inte innehåller någon data. Detta kan också verifieras med nätverksanalyseringsprogram.

Jag använder ju Gmail Notifier Pro för min egen del också, och jag skulle aldrig skriva in mitt lösenord om jag inte visste att det hanterades på ett säkert sätt.

Skrivet av martin79:

Sen en fråga. Har två datorer som jag aldrig stänger av. Om vi säger att jag får ett mail och programmet visar det på den ena datorn men jag kollar mailet på den andra datorn. Kommer då notifieringen att försvinna ändå (eftersom jag läst mailet men inte på den datorn som det notifieras på)?

Gmail Notifier Pro kontrollerar ditt mailkonto med jämna intervall, exempelvis varannan minut (konfigurerbart). De mail som inte är markerade som lästa på mail servern kommer att visas som notifieringar. Dessa notifieringar kan ställas in på att visas med jämna mellanrum tills det att mailet blir läst.

Om du läser ett mail från en annan dator kommer det att markeras som läst på mail servern, och Gmail Notifier Pro kommer sluta att notifiera.

Permalänk
Medlem

Nice update med mark as read, delete men mark as read,delete,reply all är gråa och går ej att trycka på.
Varken direkt i popuppen eller i "fönstret" där man kan se alla nya mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nice update med mark as read, delete men mark as read,delete,reply all är gråa och går ej att trycka på.
Varken direkt i popuppen eller i "fönstret" där man kan se alla nya mail.

Gmail Notifier Pro har stöd för att koppla sig mot Gmail på två sätt. Med Gmail Atom eller IMAP. Atom är snabbt och trevligt, men är bara "read only", dvs man kan inte markera mail eller ta bort dem. Därför är de alternativen gråa och har en tooltip som säger att de endast fungerar med IMAP.

Lösningen är alltså att använda sig av IMAP funktionen i Gmail Notifier Pro, vilket man gör man man lägger till ett konto. IMAP är väl inte fullt lika snabbt och smidigt som Atom och kan inte heller direktlänka till mail. Å andra sidan får man tillgång till de funktionerna som du efterfrågar.

Den dagen Google utökar sin Gmail Atom lösning så man kan jobba mer med mailen den vägen så skulle man slippa att ha stöd för båda dessa uppkopplingsmetoder.

Permalänk
Medlem

Så nu funkade det
Inte tänkt på det för i googsystray så valde man inget och funktionen fanns där så fanns nog bara IMAP där då

Nu kan jag pensionera googsystray som jag använt i evigheter

Permalänk
Medlem

Fan det smartaste programmet jag har använt:D
Kör programmet dygnet runt:D
10+ i betyg=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

nu kanske jag kommer lite off track men det vore ju bra om man kunde lägga till andra e-post adresser... hotmail, yahoo osv... kanske t.o.m koppla in en jobb mail ala outlook express style O_o

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Nu är Gmail Notifier Pro version 2.0 tillgängligt.

Några av nyheterna är att man kan få kalender-påminnelser från sin Google Calendar samt att det finns stöd för Google News och RSS-flöden.

För oss som läser Sweclockers flera gånger per dag så visar följande screenshot vad man bland annat kan använda den nya versionen till:

(Jag har ingenting med den där annonsen i screenshoten att göra, det var helt enkelt den senaste som poppade upp)

Som ni ser på bilden har jag lagt till RSS flöden för Sweclockers nyheter och marknaden - perfekt om man vill vara snabbast på de objekten som säljs

Det finns många bra RSS-läsare på webben och fokus för Gmail Notifier Pro är inte RSS. Däremot tänkte jag att det kan vara en trevlig bonus-funktion om man ändå använder Gmail Notifier Pro till sin mail.

Den nya versioner innehåller en rad andra förbättringar också. Återigen, alla förbättringsföslag är välkomna!

Skrivet av adrian_cool69:

nu kanske jag kommer lite off track men det vore ju bra om man kunde lägga till andra e-post adresser... hotmail, yahoo osv... kanske t.o.m koppla in en jobb mail ala outlook express style O_o

Jag tittade faktiskt en del på Hotmail tidigare i veckan. Problemet är att Microsoft officiellt endast stödjer POP, som är väldigt begränsat om man vill hålla koll på mailen. Google Gmail har stöd för det betydligt modernade IMAP som är mycket mer tillförlitligt om man ska jobba med notifieringar. Yahoo har jag inte undersökt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Nu är Gmail Notifier Pro version 2.0 tillgängligt.

Några av nyheterna är att man kan få kalender-påminnelser från sin Google Calendar samt att det finns stöd för Google News och RSS-flöden.

För oss som läser Sweclockers flera gånger per dag så visar följande screenshot vad man bland annat kan använda den nya versionen till:
http://www.gmailnotifier.se/img/gmn_sweclockers.png

(Jag har ingenting med den där annonsen i screenshoten att göra, det var helt enkelt den senaste som poppade upp)

Som ni ser på bilden har jag lagt till RSS flöden för Sweclockers nyheter och marknaden - perfekt om man vill vara snabbast på de objekten som säljs

Det finns många bra RSS-läsare på webben och fokus för Gmail Notifier Pro är inte RSS. Däremot tänkte jag att det kan vara en trevlig bonus-funktion om man ändå använder Gmail Notifier Pro till sin mail.

Den nya versioner innehåller en rad andra förbättringar också. Återigen, alla förbättringsföslag är välkomna!

Jag tittade faktiskt en del på Hotmail tidigare i veckan. Problemet är att Microsoft officiellt endast stödjer POP, som är väldigt begränsat om man vill hålla koll på mailen. Google Gmail har stöd för det betydligt modernade IMAP som är mycket mer tillförlitligt om man ska jobba med notifieringar. Yahoo har jag inte undersökt ännu.

Ser ut som en snygg uppdatering:D

Snyggt jobbat:D

Hur länge har du lagt ned på programmet?

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Ser ut som en snygg uppdatering:D

Snyggt jobbat:D

Hur länge har du lagt ned på programmet?

Tack.

Jag har ingen räkning på antalet timmar, men det är ett hobby-projekt som jag påbörjade vid årsskiftet. Första riktiga versionen var klar för 1.5 månad sedan.

Någonting som tog tid i början var att få till välfungerande automatiska uppdateringar. Det är mycket att tänka på vad gäller rättigheter, särskilt med Vista/Win7 UAC samt det faktum att så mycket som möjligt ska fungera utan att man är administratör. Sedan har det gått en del tid till att skriva en bra grund i programmet så att det är lätt att bygga på med nya inställningar och funktioner framöver.

Vad jag inte har lyckats med ännu är hel-automatisk påloggning när man öppnar Gmail i webbläsaren - oavsett vilken användare man var inloggad som tidigare. Jag har provat två varianter där, men jag har inte fått någon att fungera till 100%.

Alternativ 1 är att skapa HTTP-kopplingar mot gmail - skicka inloggningsuppgifterna och spara undan alla cookies. Därefter kan man använda Windows API för att skriva in dessa cookies i systemet och därefter kan Internet Explorer använda dem. Det har jag fått att fungera OK, men bieffekten var att det låg någon cookie kvar som gjorde att man inte kunde byta användare manuellt vid inloggningen om man så ville. Inte helt stabilt ännu med andra ord.

Alternativ 2 är att använda IE motorn direkt i Gmail Notifier Pro för att logga på, och därefter bara starta upp riktiga IE som då kan använda samma inloggade session. Det fungerade nästan. Så länge jag hade igång IE objektet i Gmail Notifier Pro så gick det bra, men när jag stängde av den så tappade även vanliga IE sin inloggning - och man blev utkastad från Gmail. Inte helt stabilt där heller... ännu.

Numera är Gmail inloggningen ingen jätteenkelt procedur där man bara kan skicka in inloggningsuppgifterna och så blir man inloggad. Av säkerhetsskäl är proceduren krångligare än så, och det är därför jag får kämpa en del med de här bitarna.

Om någon har några bra idéer så är jag tacksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Tack.

Jag har ingen räkning på antalet timmar, men det är ett hobby-projekt som jag påbörjade vid årsskiftet. Första riktiga versionen var klar för 1.5 månad sedan.

Någonting som tog tid i början var att få till välfungerande automatiska uppdateringar. Det är mycket att tänka på vad gäller rättigheter, särskilt med Vista/Win7 UAC samt det faktum att så mycket som möjligt ska fungera utan att man är administratör. Sedan har det gått en del tid till att skriva en bra grund i programmet så att det är lätt att bygga på med nya inställningar och funktioner framöver.

Vad jag inte har lyckats med ännu är hel-automatisk påloggning när man öppnar Gmail i webbläsaren - oavsett vilken användare man var inloggad som tidigare. Jag har provat två varianter där, men jag har inte fått någon att fungera till 100%.

Alternativ 1 är att skapa HTTP-kopplingar mot gmail - skicka inloggningsuppgifterna och spara undan alla cookies. Därefter kan man använda Windows API för att skriva in dessa cookies i systemet och därefter kan Internet Explorer använda dem. Det har jag fått att fungera OK, men bieffekten var att det låg någon cookie kvar som gjorde att man inte kunde byta användare manuellt vid inloggningen om man så ville. Inte helt stabilt ännu med andra ord.

Alternativ 2 är att använda IE motorn direkt i Gmail Notifier Pro för att logga på, och därefter bara starta upp riktiga IE som då kan använda samma inloggade session. Det fungerade nästan. Så länge jag hade igång IE objektet i Gmail Notifier Pro så gick det bra, men när jag stängde av den så tappade även vanliga IE sin inloggning - och man blev utkastad från Gmail. Inte helt stabilt där heller... ännu.

Numera är Gmail inloggningen ingen jätteenkelt procedur där man bara kan skicka in inloggningsuppgifterna och så blir man inloggad. Av säkerhetsskäl är proceduren krångligare än så, och det är därför jag får kämpa en del med de här bitarna.

Det var en riktigt bra beskrivning:D
Ska ta mig en stor funderare på den saken, men kan inte komma på nått direkt:(
Men ska sitta och kolla en stund på saken:D
Skriver här lite senare om jag kommit på något, eller imorgon:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Tack.

Har suttit och funderat lite, men kan tyvärr inte komma på någon bra lösning på ditt problem:/
Ska fråga lite folk jag känner, och ser om dom vet nått:P

Ursäkta för sena svaret!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Verkar vara ett riktigt trevligt litet program du har knåpat ihop!

Hade ett förslag, troligtvis inte en särskilt efterfrågad funktion och vet att detta startade som en gmail notifier i första hand, inte rss, så kanske ett dumt förslag, men kanske någon annan än jag som ser någon nytta med det.

Har pillat runt lite med rss-flöden på min androidmobil, och många använder ju sig av google reader för att samla sina flöden och synca via den. Tyvärr så är det ju ofta en viss fördröjning, samt att synca ofta innebär ju ofta man slösar en hel del av den redan värdefulla batteritiden (och har man ändå redan en pc som står på så kan den lika gärna stå för de frekventa uppdateringarna, smidigt både ur uppkopplings- och strömsynpunkt...), så jag sökte runt lite för att försöka hitta någon lösning med push support och snubblade över http://www.allthingsrss.com/rss2email/, skulle det finnas någon mening med att implementera något liknande? Har inte hunnit prova den så vet inte hur bra "konverteringen" blir, kanske hjälper att den är open source, dock verkade det vara i python va?

Det ideella vore ju såklart om man kunde låta pc'n frekvent tanka uppdateringar rss-flödet och sedan via ett eget flöde pusha ut uppdateringarna till luren, men det känns som att det skulle vara väldigt mycket jobb med, om det ens är möjligt, finns det ens stöd för push med rss?

Jag kanske är helt ute och cyklar, men du får totalsåga mig om det är en helt galen ide.

Tack igen för en bra app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det ideella vore ju såklart om man kunde låta pc'n frekvent tanka uppdateringar rss-flödet och sedan via ett eget flöde pusha ut uppdateringarna till luren, men det känns som att det skulle vara väldigt mycket jobb med, om det ens är möjligt, finns det ens stöd för push med rss?

Jag kanske är helt ute och cyklar, men du får totalsåga mig om det är en helt galen ide.

Tack igen för en bra app.

Hej och tack för din kommentar.

Det där var faktiskt en intressant idé. Den ligger förvisso lite utanför en ursprungliga idén om Gmail notifieringar, men eftersom programmet redan har stöd för RSS, Google Reader och kan skicka mail så borde det inte vara allt för svårt att implementera så länge man nöjer sig med att skicka ut RSS-flöden som e-mail, och att telefonen notifierar dig när det kommer mail. Jag ska fundera lite på hur man skulle kunna göra det där.

Det var länge sedan jag skrev någonting i den här tråden och det har hänt ganska mycket med Gmail Notifier Pro. Exempelvis släpptes Gmail Notifier Pro 3.0 igår.

Om det är någon här på Sweclockers som vill ha en registreringsnyckel för att använda obegränsat antal konton i programmet, skicka bara ett PM till mig med namn och e-postadress så ordnar jag det.

Permalänk
Medlem

Trevligt program, men en liten förbättring vore om den använde mailadressen som beskrivning om man inte fyllde i det fältet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit pilla på 3.0 än, men det låter som att det tillkommit en del bra förbättringar.

Det här är väl en ännu avlägsnare ide i och med att ingen som helst twitter-funktionalitet finns inbyggd, men funderade vidare lite om det fanns några andra metoder förutom mail som man kan förvänta sig att push-funktionalitet ska fungera med på de flesta mobila enheter (tror det gör det på både android och ios iaf?). Tänkte att man kanske kunde twittra ut uppdateringar till ett eget privat flöde (eller dela med andra om man använder sig av samma rss-flöden såklart) och få omgående push-notifikationer, på så vis slipper det bli så upphackat och man slipper konstanta nya mail.

Har knappt använt twitter så har ingen aning om hur bra det skulle fungera, men har funderat en hel del över vilka möjliga metoder som kan fungera med push på mobila enheter och mail och twitter är de enda vettiga jag kan komma på...

Jag vet att mina tankar är långt ifrån meningen med programmet, men slänger ut de här iaf. Surt att push-stöd inte är standard för rss.

Tack igen för alla trevliga uppdateringar.

Permalänk

3.0

Hej, det här tråden verkar lite död?
Är det någon annan som gäller eller är det forumet på http://www.gmailnotifier.se/ som gäller?

Permalänk
Medlem

Jag tror minsann du har lite function creep! Hehe!

Fint program dock!