Dock är jag alltid osäker på tredjepartsprogram där man måste lämna ut kontouppgifter, tänker bland annat på vissa IM-klienter som också kan kontrollera mailen. Dock kanske det här är säkert men jag förmodar att du inte kan styrka det på ngt sätt, eller?
Gmail Notifier Pro lagrar lösenorden i din användarkatalog, exempelvis C:\Users\<ditt username>\AppData\Local\GmailNotifierPro\ConfigData.xml. De krypteras med algoritmen AES256.
När programmet kontaktar Gmail så sker det med HTTPS, dvs krypterad webtrafik. Med hjälp av nätverksanalyseringsprogram kan du verifiera att programmet endast kommunicerar med Google Gmail - lösenordet skickas inte till någon annan server. Vem som helst kan alltså verifiera att programmet bara kommunicerar med Google.
Om man aktiverar automatiska uppdateringar kommer programmet även att göra en HTTP förfrågan till gmailnotifier.se, men det är endast en HTTP GET förfrågan som inte innehåller någon data. Detta kan också verifieras med nätverksanalyseringsprogram.
Jag använder ju Gmail Notifier Pro för min egen del också, och jag skulle aldrig skriva in mitt lösenord om jag inte visste att det hanterades på ett säkert sätt.
Sen en fråga. Har två datorer som jag aldrig stänger av. Om vi säger att jag får ett mail och programmet visar det på den ena datorn men jag kollar mailet på den andra datorn. Kommer då notifieringen att försvinna ändå (eftersom jag läst mailet men inte på den datorn som det notifieras på)?
Gmail Notifier Pro kontrollerar ditt mailkonto med jämna intervall, exempelvis varannan minut (konfigurerbart). De mail som inte är markerade som lästa på mail servern kommer att visas som notifieringar. Dessa notifieringar kan ställas in på att visas med jämna mellanrum tills det att mailet blir läst.
Om du läser ett mail från en annan dator kommer det att markeras som läst på mail servern, och Gmail Notifier Pro kommer sluta att notifiera.