Permalänk

Långsam SSD.

Tjenare, efter att jag provade och bencha min ssd (Corsair SSD Force Series 60GB) tyckte jag att jag fick dåliga och konstiga resultat körde den då i IDE, så ändrade istället till ACHI. Har aktiverat trimm men den upplevs generellt som rätt slö och ännu segare i ACHI. Ser någonting ut att va på tok?

Tacksam för svar!
- peace

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

testa med Atto istället.

Permalänk

Atto ?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Ett annat benchmark program, ATTO Disk Benchmark.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller så gör du en SecureErase. Jag dubblade mina AA SSD poäng efter att ha gjort SecureErase och bytt till AHCI samt installerat Intel RST. Tidigare hade jag kört disken i IDE-mode i några månader.
Har samma SSD som du.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

antog att du hade läst den andra tråden, som du hade svarat i:http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/991811-ssd-langsam...

annars har Itne gjort en fin länk till dig.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Eller så gör du en SecureErase. Jag dubblade mina AA SSD poäng efter att ha gjort SecureErase och bytt till AHCI samt installerat Intel RST. Tidigare hade jag kört disken i IDE-mode i några månader.
Har samma SSD som du.

Märkte du av att den blir snabbare då? eller blir det bara "önskesiffror" haha?.
Var är SecureErase? och funkar intel RST till amd haha?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

Förstår mig inte riktigt på hur jag skall tolka hastigheterna i ATTO men såhär ser det ut iaf:

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Förstår mig inte riktigt på hur jag skall tolka hastigheterna i ATTO men såhär ser det ut iaf:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d78cc1b9bd7d_asd.png

till vänster har du filstorleken som testas till höger har du läs och skriv hastigheten.

på stora filer så får du en läshastighet på ~286MB/s respektive 254 MB/s i skrivhastighet.

små filer ger dig däremot läshastighet kring 20 MB/s.

hastigheten som anges för ssd är den högsta överföringshastighet man kan komma upp i(inte den nominella), dvs vid läsning av stora filer.

Permalänk
Medlem

Enligt bilden ovan är detta OK resultat. Du kan höja kanske dina Write speeds om du kör på med en ny firmware och formaterar disken helt. Då kanske du kommer få en write och read på 260 jämt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Märkte du av att den blir snabbare då? eller blir det bara "önskesiffror" haha?.
Var är SecureErase? och funkar intel RST till amd haha?

Egentligen inte, men det kanske beror på att AHCI POST tar tid vilket man slipper om diskarna går i IDE. Dessutom har jag 5 enheter inkopplade.

SecureErase guide. Vad jag förstått är det ett program som nollställer alla celler på SSDn d.v.s. "fabriksåterställning". Dock har jag läst att man max får göra detta 2-3 ggr/år. Varför vet jag inte.

Intel RST (Rapid Storage Driver) borde nog funka på en AMD prolle Men jag är inte säker.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag har också problem med min,en nyinköpt corsair f-115. jag får bra läsprestanda 270-280 mb/s men skriver bara i 100 mb/s har letat men inte hittat någon som har nått liknande.
har provat det mesta av alla guider med achi aktiverat osv, även provat disken utan os. alltid samma resultat i ATTO. har ssd i en bärbar ny asus om det nu har nån betydelse?
den är väldigt dålig i skrivning i 4k om det har nån betydelse? 6-7 mb/s medans andra med liknande har runt 40-60 mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Förstår mig inte riktigt på hur jag skall tolka hastigheterna i ATTO men såhär ser det ut iaf:

Det är vad man kan förvänta sig av en SSD. Du behöver inte formatera eller "nollställa" hårddisken om du har TRIM aktiverat. Se till att ha senaste drivrutinen installerad och NCQ aktivierad så är du god to go.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Fick mitt define XL precis så ska blåsa om disken med service pack1.
Är det någonting man skall tänka på om man blåser om en ssd?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är vad man kan förvänta sig av en SSD. Du behöver inte formatera eller "nollställa" hårddisken om du har TRIM aktiverat. Se till att ha senaste drivrutinen installerad och NCQ aktivierad så är du god to go.

Vad är de för drivrutiner du syftar på till ssd:n ? hur aktiverar man NCQ?
ursäkta min ovishet

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Vad är de för drivrutiner du syftar på till ssd:n ? hur aktiverar man NCQ?
ursäkta min ovishet

Jag är dessvärre inte bevandrad i AMDs värld och måste överlåta frågan till någon mer initierad hur du aktiverar NCQ. Med drivrutin syftar jag på de för styrkretsarna till ditt moderkort.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Någonting står på tok här, bytte precis chassi och slängde in en dvd läsare, nu startar inte datorn med ACHI. Fungerar inte dvdläsare i achi ?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intel RST (Rapid Storage Driver) borde nog funka på en AMD prolle

Nej det gör den inte. RST är för Intel chipset. Har inte med diskar i sig att göra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

Jag har också problem med min,en nyinköpt corsair f-115. jag får bra läsprestanda 270-280 mb/s men skriver bara i 100 mb/s har letat men inte hittat någon som har nått liknande.
har provat det mesta av alla guider med achi aktiverat osv, även provat disken utan os. alltid samma resultat i ATTO. har ssd i en bärbar ny asus om det nu har nån betydelse?
den är väldigt dålig i skrivning i 4k om det har nån betydelse? 6-7 mb/s medans andra med liknande har runt 40-60 mb/s

Om f-115 uppför sig som ocz motsvarighet så är den lite långsammare än f-120. Beror på att man använder de nya 25nm nand-kretsarna och då får större och färre kretsar vilket gör att man inte kan utnyttja lika många kanaler i kontrollern. Eftersom data som skrivs på en sandforce komprimeras och atto går att komprimera mycket bra så kommer man antagligen inte att se någon skillnad där, gör ETT test med as-ssd och posta resultaten här så får vi se hur det ser ut. As-ssd är lite jobbigt för disken så gör bara ett test.

Skrivet av Mocka:

Egentligen inte, men det kanske beror på att AHCI POST tar tid vilket man slipper om diskarna går i IDE. Dessutom har jag 5 enheter inkopplade.

SecureErase guide. Vad jag förstått är det ett program som nollställer alla celler på SSDn d.v.s. "fabriksåterställning". Dock har jag läst att man max får göra detta 2-3 ggr/år. Varför vet jag inte.

Intel RST (Rapid Storage Driver) borde nog funka på en AMD prolle Men jag är inte säker.

Secure erase skickar en ströminpuls som får alla celler att tappa minnet vilket gör att disken återställs till nyskick. Sedan när alla celler skrivits till så sätter wear leveling igång vilket gör att disken blir lite långsammare. Helt normalt och gäller alla diskar. Secure erase sliter lite på disken så det är inget som rekommenderas att man gör för ofta men 2-3 ggr/år på en sandforcedisk ska vara riskfritt enligt ocz:s ssd-gurus.

Skrivet av Bockstensmannen:

Vad är de för drivrutiner du syftar på till ssd:n ? hur aktiverar man NCQ?
ursäkta min ovishet

Gör ett test med as-ssd (samma som ovan, gör ett test...), ifall värdena för 4k-64thrd blir betydligt högre än 4k så är NCQ aktiverat. Om du får ungefär samma värden och har ahci aktiverat i bios så bör det gå att installera amds RaidXpert och aktivera NCQ där.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är vad man kan förvänta sig av en SSD. Du behöver inte formatera eller "nollställa" hårddisken om du har TRIM aktiverat. Se till att ha senaste drivrutinen installerad och NCQ aktivierad så är du god to go.

Kan bara inte låta bli: "En gud tack, tar med den hem!"

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag snor tråden lite men vad menas gennerelt med "trim" till ssd? har aktiverat ahci, osäker när det gäller firmware eftersom det inte nänms i info om någon viss uppgradering som ska göra disken snabbare på något sätt!

NCQ = ?
Intel RST = Gör vad ?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Ursäkta om jag snor tråden lite men vad menas gennerelt med "trim" till ssd? har aktiverat ahci, osäker när det gäller firmware eftersom det inte nänms i info om någon viss uppgradering som ska göra disken snabbare på något sätt!

NCQ = ?
Intel RST = Gör vad ?

NCQ = Native Command Queuing gör disken bättre på att hantera flera parallella läs/skriv förfrågningar.

Intel RST = Intel Rapid Storage Technology är intels drivrutin/mjukvara för ahci och raid. Brukar ge en liten prestandaförbättring jämfört med microsofts egna ahci-drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

...riskfritt enligt ocz:s ssd-gurus.

Kanske det men du är ju vår SweC SSD guru

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

NCQ = Native Command Queuing gör disken bättre på att hantera flera parallella läs/skriv förfrågningar.

Intel RST = Intel Rapid Storage Technology är intels drivrutin/mjukvara för ahci och raid. Brukar ge en liten prestandaförbättring jämfört med microsofts egna ahci-drivrutiner.

Okej jag har ju amd processor som TS, undrar om detta funkar ändå? kanske står redan någonstans men orkar inte läsa!
Sen det där NCQ funkar det på alla system/diskar osv, och är det värt att testa?

Samt vad innebär det med trim? vad menas generellt när ni säger trim?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk

Måste låna tråden lite eftersom jag har exakt samma hårddisk som TS.

Körde ATTO och fick betydligt sämre resultat. Vad kan problemet vara och hur kan jag ev. fixa till det, utan omformatering?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Gör ett test med as-ssd (samma som ovan, gör ett test...), ifall värdena för 4k-64thrd blir betydligt högre än 4k så är NCQ aktiverat. Om du får ungefär samma värden och har ahci aktiverat i bios så bör det gå att installera amds RaidXpert och aktivera NCQ där.
D

Jag förstår inte hur du menar med det jag har understrukit. Vill du förklara?
Det jag vill veta är om jag har NCQ aktiverat på mina diskar. Jag kör datorn i signaturen, Intel med SSD som OP disk.

Här är en screenshot från ATTO där jag benchar min SSD:
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/11Mars2011-R...
(Ser det galet ut säg till för jag vet inte riktigt hur den "ska" prestera i sin glans)

Tack!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan bara inte låta bli: "En gud tack, tar med den hem!"

Såg det, men då hade någon redan svarat. Shit happends!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Frispel
Jag körde detta program, hur ser mina värden ut?
Jag har kikat runt lite på diverse siter och folk tenderar att få bättre resultat.
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/AS-SSD-RST.j...

Jag har installerat Intel Rapid Store Technology.

Disken är satt i en SATA2 port.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Jag förstår inte hur du menar med det jag har understrukit. Vill du förklara?
Det jag vill veta är om jag har NCQ aktiverat på mina diskar. Jag kör datorn i signaturen, Intel med SSD som OP disk.

Här är en screenshot från ATTO där jag benchar min SSD:
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/11Mars2011-R...
(Ser det galet ut säg till för jag vet inte riktigt hur den "ska" prestera i sin glans)

Tack!

Skrivet av Unbalanced:

Frispel
Jag körde detta program, hur ser mina värden ut?
Jag har kikat runt lite på diverse siter och folk tenderar att få bättre resultat.
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/AS-SSD-RST.j...

Jag har installerat Intel Rapid Store Technology.

Disken är satt i en SATA2 port.

Resultatet på testet med 4k ligger på 21mb/s, testet med 4k64thrd (64 trådar) ger 100mb/s. Eftersom 4k64thrd ger 4ggr bättre resultat än 4k så är ncq igång. Tycker resultaten ser rätt ok ut

Permalänk

Kan ingen säga något om mina resultat och ge något eventuellt råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Kan ingen säga något om mina resultat och ge något eventuellt råd?

har du aktiverat ACHI, kör du med trim?