Corsair HS1, Sennheiser PC 360 och Steelseries 7H

Permalänk

Precis bytat ut mina 7H som är trasiga, ena högtalaren gick sönder (känt problem)

Sitter nu här med ett pC 360 och kommer aldrig byta från sennheiser, riktigt kvalitet

Permalänk

Stor tumme upp. Helnöjd med mina PC 360, ljudet blir dessutom bättre med tiden.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Har kört med Logitech G35 i snart ett år och genom åren testat ALLT. Dom är i särklass de bästa lurar jag ägt. Måste säga att det är en miss att inte ha med G35 i testet

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

hade varit skoj med en jämförelse mot billigare hörlurar för att vet hur pass skillnaden är. Har alltid varit nöjda med min billiga Zombee Z300 som jag köpte på teknikmagasinet tex. Använder iofs inte hörlurar särskilt ofta. Men hade varit kul att se om det är värt alla dessa 100 lappar mer för ett par hörlurar

Kan bara säga att mitt byte från fatal1ty-headset till HD555or var lite som dag och natt och då ansåg jag det vara samma skillnad när jag bytte från 99kr-headset till fatal1ty-lurarna. Att gå från 99kr till 800-1000kr är en enorm skillnad i ljud, allt får en helt ny klarhet och detaljrikedom.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kan som testare av många headset (då jag hatar uselt ljud i lurarna) säga att de här "leksakerna" är väl okej i mångt och mycket, men köp hellre ett par sony mdr av bättre klass, kostar som det dyraste setet här i testet, slår det med hästlängder och så köper man en bra mic separat..voila..sååå mycket bättre på alla sätt, enda nackdelarna är 2 prylar ist för en plus att sonys studiolurar inte släpper in ljud bra utifrån vilket gör att man uppfattas som dövskalle ibland av omgivningen när man sitter o drar på ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ganska tragiskt att så mogna mänskor siter med så dåliga lurar på huvudet ofta till och med under 500kr
Det är även lite synd att om man ska ha mic så begränsas utbudet
Man får ju så mycket mer för pengarna om man kan lösa ljudupptagningen på annat sätt
bättre att äga ett riktigt bra par lurar en 3 olika halvbra
kvalitativa lurar minst 1500kr kan man ju ha många år och utslaget på 5-10år så är det ju inte så dyrt

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Roligt att man kan få ett par hörlurar från exempelvis AKG som är mycket bättre än de flesta dyra "gamingheadsetten" för 400-500 spänn.

Exakt! Sitter själv på ett par K518LE som i dagsläget ligger på cirka 500 spänn.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=434687
De slår allt upp till 1000+ klassen! Dock får man ju ha en bordsmic, men vafan spelar det för roll?

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk

Personligen så använder jag ett par HD555 för spel och AKG K140 när jag lysnar på musik. Har märkt att ljudskillnaden blir enorm om man driver hörlurarna med en hörlursförstärkare eller med ett bra ljudkort som har en inbyggd hörlursförstärkare. Innan så trode jag seriöst att ljudkortet på modekortet var allt man behövde tills en vän övertalade mig att införskaffa ett Xonar kort.

Johan Althoff mycket bra recension, vill se mer och om man får önska så vore det oerhört trevligt att få se ljudkorts recensioner.

Permalänk
Medlem

ja bra ljud vill man ha

föredrar mina sennheiseer HD600

och behöver jag mic rekommenderar jag Logitech

http://www.inet.se/artikel/6606131/logitech-g930-gaming-heads...

Permalänk
Skrivet av l'o'vet:

Högkvalitativt ljudkort för 1800 spänn? Vilken motsägelse...

Kan ju hålla med om att formuleringen var något dum men lycka till att höra skillnad mellan ett 1800:- Edirol och ett 8000:- RME Fireface UC med dessa hörlurar..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuckStar:

Personligen så använder jag ett par HD555 för spel och AKG K140 när jag lysnar på musik. Har märkt att ljudskillnaden blir enorm om man driver hörlurarna med en hörlursförstärkare eller med ett bra ljudkort som har en inbyggd hörlursförstärkare. Innan så trode jag seriöst att ljudkortet på modekortet var allt man behövde tills en vän övertalade mig att införskaffa ett Xonar kort.

Johan Althoff mycket bra recension, vill se mer och om man får önska så vore det oerhört trevligt att få se ljudkorts recensioner.

----------
Ganska svårt att testa sådant skulle jag tro, men håller med, vore roligt att se lite tester på ljudkort..är ofta något som man som faktiskt skippar att köpa..mina kunder har 2 klasser, antingen "öh, billigt billigt kompis" eller "vad är det bästa du kan rekommendera som du har?" i hörlurar..men ljudkort är sällan man hör i samband med "de bästa hörlurarna ni har", vilket är konstigt eftersom ljudkortet ofta har en betydande inverkan på ljudet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Har kört med Logitech G35 i snart ett år och genom åren testat ALLT. Dom är i särklass de bästa lurar jag ägt. Måste säga att det är en miss att inte ha med G35 i testet

Mm håller med

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpa ett par riktiga lurar och sedan köpa en mic är väl det bästa man kan göra. Köpte en Zalman mic för 60kr som man strappar på sladden. Funkar utmärkt. http://www.webhallen.com/hardvara/25539-zalman_mikrofon

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Köpa ett par riktiga lurar och sedan köpa en mic är väl det bästa man kan göra. Köpte en Zalman mic för 60kr som man strappar på sladden. Funkar utmärkt. http://www.webhallen.com/hardvara/25539-zalman_mikrofon

Den mic:en är inte mycket att hänga i granen. ( Eller jo det är väl det enda den duger till )

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

Inget test på Razer Carcharias? nu blev jag ledsen... har visserligen ett par, behöver ingen recension. Bittech gav de däremot toppbetyg typ.
Iallafall, saknade test på:
Fatal1ty
Carcharias
Siberia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Inget test på Razer Carcharias? nu blev jag ledsen... har visserligen ett par, behöver ingen recension. Bittech gav de däremot toppbetyg typ.
Iallafall, saknade test på:
Fatal1ty
Carcharias
Siberia

Carcharias läcker väl enormt med ljud och är extremt plastiga?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd

Bara 3 headsets :S?

Fattar inte varför de har usb modellen av hs1 och inte av 7H...både ha båda paren :O. Sennheiser är ju "såklart" bäst
Är HS1A lika dåliga som USB modellen? kanske får bli ett 360 ifall det blir rea, eller ett annat sennheiser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockepeter:

Jag har ett HS1 och tycker att ljudet inte är så bra i FPS även fast jag kör med virtuellt 7.1 ljud. Någon som har samma headset och vet hur man löser detta?

Testa ställ in dom på 5.1-ljud och testa också med eller utan Dolby Headphone påslaget. Kolla också hur du har ställt in ljudet i spelen du spelar, om det är inställt på Stereo eller på 5.1 i Call of Duty t.ex, liknande inställning finns i Bad Company 2. Du kan förstås också testa dom i Stereo-läge, och experimentera med Dolby Headphone, Dolby ProLogic IIx, och 7.1 Virtual Speakers.

Av det jag testat hittills så tycker jag 5.1-läget är bäst, utan Dolby Headphone i single-player för ett lite maffigare ljud, men med Dolby Headphone i multiplayer för att lättare höra små detaljer som fotsteg och urskilja deras riktning. Men som sagt, det gäller att experimentera med olika inställningar mot referensljudkällor som du vet hur de låter, t.ex. favoritmusik eller favoritspel.

Skrivet av Cerd Moyen:

Huh, tack för den recensionen (lagt till favoriter nu). Jag var nära ett HS1 köp efter att ha läst den här recensionen: http://hardocp.com/article/2010/10/12/corsair_hs1_usb_gaming_...

Vad var det för fel på den recensionen? Det står ju att "If you are an audio purist, this headset is absolutely not for you." och "For the price, performance and comfort of this headset, it would be hard to find a better value for a 5.1 or any other gaming headset on the market today." Vilket väl stämmer i allra högsta grad.

Skrivet av Konichiwa:

Någon som testat både HS1 och Siberia och kan säga vilket som är skönast?

Jag har bara testat Siberia V2 på MediaMarkt, men av alla headset jag testade där (ca 10 st) så var de helt klart skönast. Corsair HS1 har jag ju använt ett tag nu, och de är också väldigt sköna att ha på sig. Men jag har svårt att säga vilket som är skönast, de är båda väldigt sköna och jag tror inte du blir besviket på någotdera i det avseendet, välj istället det som du tror har bäst ljud.

Skrivet av Hamzta:

Ni borde dock dra en recension av analoga versionen av HS1 (aka HS1A)

Det vore onekligen intressant, tycker att Corsair HS1 fick en ganska omild behandling för sitt USB-ljudkort och ljudkvalité, man undrar vilka inställningar som användes.

Skrivet av eppebansen:

Är dessa bra??

De är billiga.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Den mic:en är inte mycket att hänga i granen. ( Eller jo det är väl det enda den duger till )

Vad är det för fel med den? Sedan visst inget man kan dra upp med micar för flera hundra men för liknande pris kan jag dock inte hitta något.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag äger själv ett par Steelseries 7H och kan inte annat än att hålla med i recensionen som är mycket träffsäker. Dock skulle jag vilja flika in ett ytterliggare minus med headsetet. Och det är att modellen tycks vara extremt glappbenägen! Mitt första par tappade ljudet frekvent på högra kupan då micro-usb kontakten glappade. Jag fick detta par bytt av Maxfps och är nu inne på mitt andra par; som också glappar. Detta dock efter lite mer än en månad. Det blir till att skicka in detta också! Helt värdelöst med den här typen av micro-usb kontakt!

Undvik 7H!

Permalänk
Medlem

Hade ett par Steelseries 5hv2 innan och det var DET sämsta jag någonsin varit med om rent ljudmässigt. Verkar inte som dom försökt bättra ljudet i dessa heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Bittech gav de däremot toppbetyg typ.

Får inte allt dom testar toppbetyg? Min tilltro till många recensionssajter där ute brister, steget mellan deras okritiska välvilliga recensioner och ren marknadsföring känns inte långt i vissa fall...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av Hamzta:

Carcharias läcker väl enormt med ljud och är extremt plastiga?

Nej, de är bra kvalitet på dem, enormt sköna, och mycket ljud läcker de inte. Snygga är de också

Permalänk
Medlem

Varför jämför man 2 750kr-headset med ett 1300kr-headset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Jag äger själv ett par Steelseries 7H och kan inte annat än att hålla med i recensionen som är mycket träffsäker. Dock skulle jag vilja flika in ett ytterliggare minus med headsetet. Och det är att modellen tycks vara extremt glappbenägen! Mitt första par tappade ljudet frekvent på högra kupan då micro-usb kontakten glappade. Jag fick detta par bytt av Maxfps och är nu inne på mitt andra par; som också glappar. Detta dock efter lite mer än en månad. Det blir till att skicka in detta också! Helt värdelöst med den här typen av micro-usb kontakt!

Undvik 7H!

Fråga om du får byta mot något annat i samma prisklass?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

är det nån som har bytt från PC350 till PC360, är det värt att byta, hur är det att gå från slutna till öppna lurar, jag vill egentligen ha slutna så att de stänger ut omgivningen och inte läcker ut

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Konichiwa:

Fråga om du får byta mot något annat i samma prisklass?

Det får man oftast.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Så 360 har ingen jobbig och irriterande klump på sladden?
Jag måste ha ett par. Jag är trött så in i "#¤&&# på dessa satans volymkontroller m.m. som alltid ska hänga precis där man inte kan ha dem i knät eller fästa dem i byxorna eller för den delen fästa dem i tröjan utan att ha en halv kabelhärva runt huvudet. Det enda de gör är att hänga och fastna i saker och dra i lurarna när man rör på huvudet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

Varför jämför man 2 750kr-headset med ett 1300kr-headset?

kostar 1500 kr på inet.

Visa signatur