Intel 320 SSD prissätts av norsk webbutik

Permalänk
Medlem

Räknat lite, 300GB är billigast per GB men inte lika billig som min Kingston V100 256GB.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag håller med en stor del av er, jag hade också förväntat mig att priserna skulle sjunka rejält. Kanske inte 50% som Anandtech trodde då, men ändå mer än vad som verkar bli. Tror fortfarande inte SSD kommer slå igenom på stort förrän priserna hamnar på runt 10kr/GB och folk kan få en 120 GB disk för strax över tusenlappen. Jag hoppades faktiskt Intel skulle kunna fixa det med G3, eller iallafall komma väldigt nära.

Men men, med lite tur kanske det bara är lite initialt de är såhär dyra och att priserna sjunker några månader efter release. Är väl bara att hålla tummarna.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Dom har samma storlek men dubbelt så hög lagringskapacitet på 25nm. Hur kan det då bli såhär dyrt?

Tillgång och efterfrågan, vi behöver hårdare konkurrens. Sedan tror jag att priserna snart kommer att sjunka rejält.

För min del så avvaktar ja, jag sitter med ssd och 16GB ram m.m på jobbet och tycker ändå inte att det går så fasligt fort att öppna och stänga program gentemot min egen skrutt utan ssd. (anser inte det är värt pengarna)

Sedan vill jag i dagsläget ha runt 200GB, då systempartitionen plus en liten partitionen för roliga saker lätt upptar lite plats. Men detta blir för dyrt för min ekonomi.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skulle det inte bli billigare när man gick från 34nm till 25nm? "The 34nm flagship was a 4GB (32Gbit) 2-bits-per-cell MLC NAND device with a die size of 172mm2. At 25nm you basically get twice the capacity at the same die size, which should translate into twice the SSD capacity at the same price as a 34nm drive today"

Taget från Anandtech: http://www.anandtech.com/show/2928

Dom har samma storlek men dubbelt så hög lagringskapacitet på 25nm. Hur kan det då bli såhär dyrt?

Hölje, kretskort, kontrollkretsar, arbetsminne, produktionskostnad. Allt detta är samma, endast nand-minnena är billigare. Du har dessutom utvecklingskostnader för 25nm tekniken som gör att kretsarna är dyrare att tillverka per ytenhet, åtminstone till en början.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skulle det inte bli billigare när man gick från 34nm till 25nm? "The 34nm flagship was a 4GB (32Gbit) 2-bits-per-cell MLC NAND device with a die size of 172mm2. At 25nm you basically get twice the capacity at the same die size, which should translate into twice the SSD capacity at the same price as a 34nm drive today"

Taget från Anandtech: http://www.anandtech.com/show/2928

Dom har samma storlek men dubbelt så hög lagringskapacitet på 25nm. Hur kan det då bli såhär dyrt?

Eftersom 25nm har mycket sämre livslängd krävs väsentligt mer redundans för ok livslängd. Därför blir kostnaden aldrig halverad. Både jag och andra har länkat och skrivit om detta tidigare, bl a en bra artikel från Anantech. Du läser ju tydligen honom, så du kanske redan har läst om det?

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/970794-ssd-mlc-nan...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skulle det inte bli billigare när man gick från 34nm till 25nm? "The 34nm flagship was a 4GB (32Gbit) 2-bits-per-cell MLC NAND device with a die size of 172mm2. At 25nm you basically get twice the capacity at the same die size, which should translate into twice the SSD capacity at the same price as a 34nm drive today"

Taget från Anandtech: http://www.anandtech.com/show/2928

Dom har samma storlek men dubbelt så hög lagringskapacitet på 25nm. Hur kan det då bli såhär dyrt?

Om du istället kollar på lanseringspriser istället för dagspriser får du en bättre uppfattning om hur prisutvecklingen kommer att se ut.

Permalänk
Medlem

SATA 3.0 Gbit/s? Inte SATA 6 Gbit/s?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eftersom 25nm har mycket sämre livslängd krävs väsentligt mer redundans för ok livslängd. Därför blir kostnaden aldrig halverad. Både jag och andra har länkat och skrivit om detta tidigare, bl a en bra artikel från Anantech. Du läser ju tydligen honom, så du kanske redan har läst om det?

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/970794-ssd-mlc-nan...

Men ändå har G3 betydligt längre livslängd vid 4K skrivningar jämfört med G2: http://www.sweclockers.com/nyhet/12811-specifikationer-for-in...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Vad kan det annorlunda namnet på 40gb disken betyda? Ger det motsvarnade prestandaökning att köra SSD i RAID0 som det gör med HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eftersom 25nm har mycket sämre livslängd krävs väsentligt mer redundans för ok livslängd. Därför blir kostnaden aldrig halverad.

En liknande försämring i livslängd fanns redan i G1->G2 generationen och där sänktes priserna markant när den introducerades, i alla fall vad jag kommer ihåg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Men ändå har G3 betydligt längre livslängd vid 4K skrivningar jämfört med G2: http://www.sweclockers.com/nyhet/12811-specifikationer-for-in...

Som jag skrev: Redundans. Hur mycket och hur välgjort avgör livslängden.

Sedan undrar jag om du är intresserad av tekniken eller av marknadsföringssiffror från tillverkarna av färdiga enheter? Dessutom, vilka kunder har någon möjlighet att testa om dessa verkligen stämmer?

Jag är inte mycket för "feelgood"-folket som bara ser det positiva i en teknik och blundar för nackdelarna, gärna då påhejade av PR-folket från respektive tillverkare. Oavsett vilken teknik vi talar om.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Jag trodde att när dessa kom ut/kommer ut i butik i sverige, att dom äldre versionerna SSD skulle sänkas i pris, någon som vet nåt om detta?

Är inte värt att satsa på ändå, då dessa är billigare och bättre. G2 kanske kommer ner till G3 i pris (kanske) men G3 är ju bättre så det är såklart man köper den. Man jag kommer tex sälja min G2 begagnad, så man kan nog göra kap begagnat i framtiden på G2:or!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Är inte värt att satsa på ändå, då dessa är billigare och bättre. G2 kanske kommer ner till G3 i pris (kanske) men G3 är ju bättre så det är såklart man köper den. Man jag kommer tex sälja min G2 begagnad, så man kan nog göra kap begagnat i framtiden på G2:or!

Jag fick en komentar när jag la upp en tråd om det, att dom nya inte alls presterar så bra som dom sifforna visar och därför skulle priserna inte sänkas. men beganade ssd är ju inget att ha, då är dom slutkörda väl

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

så för 40gb ssd som knappt rymmer ett os får man en 1 tb hårddisk i samma formfaktor... jämförelsen tycks bara bli mer absurd ju längre tiden går istället för att ssd blir billigare.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Skulle det inte bli billigare när man gick från 34nm till 25nm? "The 34nm flagship was a 4GB (32Gbit) 2-bits-per-cell MLC NAND device with a die size of 172mm2. At 25nm you basically get twice the capacity at the same die size, which should translate into twice the SSD capacity at the same price as a 34nm drive today"

Taget från Anandtech: http://www.anandtech.com/show/2928

Dom har samma storlek men dubbelt så hög lagringskapacitet på 25nm. Hur kan det då bli såhär dyrt?

Det är väl primärt två effekter som håller uppe priset.

1, Rena marknadskrafter. Det är nytt och därför dyrt för att de kan ta höga priser. Dels vill de ha igen en del pengar snabbt och det finns alltid en skara som köper det nyaste oavsett pris så det är lätt att plocka lite enkla pengar i början med ett högre pris. När den lilla köpstarka marknaden har mättats kan man sänka priserna till normala nivåer. Självklart spelar även tillgång och efterfrågan in här då det ofta är ont om en produkt när den ska lanseras. Det var marknadskrafter, vidare till den tekniska sidan.

2, Mindre kretsar betyder sämre hållbarhet vilket i sin tur betyder att det krävs mer redundans för att hålla uppe livslängden. Om man jämför siffrorna på livslängden mellan G2 och G3 ser man att G3 förväntas hålla mycket längre trots en krympning vilket pekar på ökad redundans och antagligen en del små knep med ändringar i controllerna med mera. Ökad redundans betyder att det krävs fler minneskretsar vilket betyder högre pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

160GB kan man bli sugen på.

Indeed, hade inte varit fel

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Är mer imponerad av att sweclockers är uppdaterade 24/7 än artikeln ^^

Permalänk
Sötast

2010-04-28
INTEL X25-M 160GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM
Att betala: 3 842,00

SSDSA2CW160G310 160 GB 2 478 SEK

Nästan ett års tid och generationsskifte och en kostnadsminskning på 1364 kr

Jämför man med prisdroppen på plasmatv så är detta skrattretande, men annars...... annrs är det väl rätt så OK antar jag.

Permalänk
Medlem

Vad kommer dessa ha för prestanda? 510 hade ju bra mycket sämre prestanda än Vertex 3 för liknande priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som jag skrev: Redundans. Hur mycket och hur välgjort avgör livslängden.

Sedan undrar jag om du är intresserad av tekniken eller av marknadsföringssiffror från tillverkarna av färdiga enheter? Dessutom, vilka kunder har någon möjlighet att testa om dessa verkligen stämmer?

Jag är inte mycket för "feelgood"-folket som bara ser det positiva i en teknik och blundar för nackdelarna, gärna då påhejade av PR-folket från respektive tillverkare. Oavsett vilken teknik vi talar om.:)

Utgår ifrån att siffrorna i tabellen stämmer, om det har uppnåtts med redundans spelar ingen roll eftersom priset inte har ökat. Om priset skulle ökat drastiskt skulle jag klaga men nu klagar folk på att priset inte gått ner istället.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Jag fick en komentar när jag la upp en tråd om det, att dom nya inte alls presterar så bra som dom sifforna visar och därför skulle priserna inte sänkas. men beganade ssd är ju inget att ha, då är dom slutkörda väl

Nejdå, begagnade fungerar bra så länge de har TRIM. Min 160GB g2 Intel har tappat typ 5% i prestanda under 1 år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Tillgång och efterfrågan, vi behöver hårdare konkurrens. Sedan tror jag att priserna snart kommer att sjunka rejält.

För min del så avvaktar ja, jag sitter med ssd och 16GB ram m.m på jobbet och tycker ändå inte att det går så fasligt fort att öppna och stänga program gentemot min egen skrutt utan ssd. (anser inte det är värt pengarna)

Sedan vill jag i dagsläget ha runt 200GB, då systempartitionen plus en liten partitionen för roliga saker lätt upptar lite plats. Men detta blir för dyrt för min ekonomi.

Ja jag kommer också att avvakta. Är för dyrt som det är nu enligt mig.

Skrivet av Hardware guy:

Hölje, kretskort, kontrollkretsar, arbetsminne, produktionskostnad. Allt detta är samma, endast nand-minnena är billigare. Du har dessutom utvecklingskostnader för 25nm tekniken som gör att kretsarna är dyrare att tillverka per ytenhet, åtminstone till en början.

Ja tänkte också på det. Att ta fram tekniken är säkert rejält dyrt. Sen säger man ofta att dom tjänar in det igen tack vare att kretsarna blir mindre = billigare att tillverka.

Skrivet av MultiMan:

Eftersom 25nm har mycket sämre livslängd krävs väsentligt mer redundans för ok livslängd. Därför blir kostnaden aldrig halverad. Både jag och andra har länkat och skrivit om detta tidigare, bl a en bra artikel från Anantech. Du läser ju tydligen honom, så du kanske redan har läst om det?

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/970794-ssd-mlc-nan...

Nej det har jag missat! Tack för att du länkar till artiklen. Så kan jag kanske sätta mig in mer i detta!

Skrivet av Zarper:

Om du istället kollar på lanseringspriser istället för dagspriser får du en bättre uppfattning om hur prisutvecklingen kommer att se ut.

Okej får kolla upp det!

Skrivet av Zotamedu:

Det är väl primärt två effekter som håller uppe priset.

1, Rena marknadskrafter. Det är nytt och därför dyrt för att de kan ta höga priser. Dels vill de ha igen en del pengar snabbt och det finns alltid en skara som köper det nyaste oavsett pris så det är lätt att plocka lite enkla pengar i början med ett högre pris. När den lilla köpstarka marknaden har mättats kan man sänka priserna till normala nivåer. Självklart spelar även tillgång och efterfrågan in här då det ofta är ont om en produkt när den ska lanseras. Det var marknadskrafter, vidare till den tekniska sidan.

2, Mindre kretsar betyder sämre hållbarhet vilket i sin tur betyder att det krävs mer redundans för att hålla uppe livslängden. Om man jämför siffrorna på livslängden mellan G2 och G3 ser man att G3 förväntas hålla mycket längre trots en krympning vilket pekar på ökad redundans och antagligen en del små knep med ändringar i controllerna med mera. Ökad redundans betyder att det krävs fler minneskretsar vilket betyder högre pris.

Håller med dig om punkt 1. Säkert nyhetens behag som håller uppe priserna. Så är det alltid. Samtidigt har alltid nya tillverkningstekniker möjligheten att göra tillverkningen billigare på sikt när all forskning är klar. Angående punkt 2 är jag inte tillräckligt insatt med redundans men du har garanterat rätt i det du säger. Ska läsa på om det själv.

Tack för alla era svar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

undra hur dom står sig mot Vertex 3 med nya Sandforce kontrollern.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Utgår ifrån att siffrorna i tabellen stämmer, om det har uppnåtts med redundans spelar ingen roll eftersom priset inte har ökat. Om priset skulle ökat drastiskt skulle jag klaga men nu klagar folk på att priset inte gått ner istället.

Är inte en av flash-baserad SSDs största nackdelar priset? Du får det att låta som om dagens priser är lagom, så länge de inte ökar. Vad är vitsen med nya generationer i samma storlekar, till samma priser? Hastigheten för de allra flesta är redan tillräckligt bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Shit om det där är norska priser kommer det ju va 20% ner på svenska marknaden (iaf ungefär 20% ner).

Hoppas på att det är så.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Intel 2010, sätter nivån för SSDS, Intel 2011, sätter bottem rekord för SSDs ...

Vertex3an är itne så mycket dyrare, men prestarar oehört mycket bättre. Bättre att spara lite till och köpa en Vertex3a enligt mig.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skulle det inte bli billigare när man gick från 34nm till 25nm? "The 34nm flagship was a 4GB (32Gbit) 2-bits-per-cell MLC NAND device with a die size of 172mm2. At 25nm you basically get twice the capacity at the same die size, which should translate into twice the SSD capacity at the same price as a 34nm drive today"

Taget från Anandtech: http://www.anandtech.com/show/2928

Dom har samma storlek men dubbelt så hög lagringskapacitet på 25nm. Hur kan det då bli såhär dyrt?

Tillgång/Efterfrågan

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Jag trodde att när dessa kom ut/kommer ut i butik i sverige, att dom äldre versionerna SSD skulle sänkas i pris, någon som vet nåt om detta?

Tveksamt, hände inget speciellt med G1 när G2 kom (G1 var länge mycket dyrare än G2). Har man tur kanske någon butik säljer ut sina diskar billigt men det är inget man kan räkna med.

Skrivet av MrStalker:

SATA 3.0 Gbit/s? Inte SATA 6 Gbit/s?

SATA 3 Gb/s stämmer.

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är intressant att dom väljer att kalla serien för 320-serien?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian