Permalänk
Medlem

Tyst mekanisk hårdisk?

Tjena,
dags att köpa mig en lagringsdisk och eftersom resten av mitt dator paket är väldigt tyst så vill jag inte att hårdisken ska vara sämre. De jag har tittat på är samsung f3 1tb och western digital caviar black 1 tb. Vet dock inte hur mycket dessa låter. Finns det några andra mekaniska hårdiskar som skulle tänkas kunna vara tystare? Förslag?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Caviar black låter en del då det är en "prestandadisk". Om du vill ha WD så ska deras caviar green serie vara tyst och strömsnål. Har dock bara egen erfarenhet av caviar black. Kollat efter tester på google?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jag bytte fyra mekaniska mot en ssd och en WD (EARS) 1,5TB. Jag kan berätta att jag inte ens hör den mekaniska längre. Mina tre fläktar surrar på högre (men fortfarande tyst jämfört med innan). Så en WD (EARS-modellerna) kan jag rekommendera varmt.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste omgången av WD Green jag fick är så tyst, sval och vibrationsfri att jag hade svårt att avgöra om diskarna var igång. Detta under en 6 timmars intensiv backup-session. Tillverkade i Malaysia i dec2010. Från Komplett. Förra jag fick var Thailand-tillverkad och inte riktigt lika tyst eller sval, men ändå mycket bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

Tjena,
dags att köpa mig en lagringsdisk och eftersom resten av mitt dator paket är väldigt tyst så vill jag inte att hårdisken ska vara sämre. De jag har tittat på är samsung f3 1tb och western digital caviar black 1 tb. Vet dock inte hur mycket dessa låter. Finns det några andra mekaniska hårdiskar som skulle tänkas kunna vara tystare? Förslag?

Jag kör med en WD caviar black 500 GB disk(3 år gammal) och den låter inte mycket alls. Så jag tror det gäller även caviar black 1 TB:s hårddisken också. Sen så gör WD bra diskar så jag kan rekomendera att fortsätta titta på WD i alla fall.

Permalänk
Medlem

min WD caviar black 500GB disk låter som den ska äta upp mitt chassi eller nått, satan va han låter när den börjar jobba.
min F3'a låter inte alls mycket, jo om jag trycker örat emot chassit så kan jag höra den om de är tyst å jag nått så den jobbar. (dock så låter en polares ny köpta F3 mer eller mindre lika mycket som en typ 10 år gagmal IDE disk som är på döds vägen å jobbar järnet )
ska de vara till lagring så är de la WD green diskar eller typ F4 ecogreen eller liknande, de brukar ju vara tystare än vanliga 7200rpm diskar så

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

min WD caviar black 500GB disk låter som den ska äta upp mitt chassi eller nått, satan va han låter när den börjar jobba.
min F3'a låter inte alls mycket, jo om jag trycker örat emot chassit så kan jag höra den om de är tyst å jag nått så den jobbar. (dock så låter en polares ny köpta F3 mer eller mindre lika mycket som en typ 10 år gagmal IDE disk som är på döds vägen å jobbar järnet )
ska de vara till lagring så är de la WD green diskar eller typ F4 ecogreen eller liknande, de brukar ju vara tystare än vanliga 7200rpm diskar så

Det låter som ombytta roller här:D. Min WD CB 500 GB låter som du beskriver din F3a, det är konstigt och min är 3år gammal. Hur gammal är din CB???