Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med synpunkter till hemma filserver

Permalänk
Medlem

Hjälp med synpunkter till hemma filserver

Hej.
Har en filserver med nu 5 diskar på totalt 7tb.
Har tänkt att köpa nytt chassi, processor, nätagg, minnen och moderkort...
I princip allt nytt med andra ord.

De den ska användas till är att surfa på, kanske spela något spel, streama filmer till flera användare i nätverket osv.

Dessa komponenter har jag tänk att köpa
Moderkort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565579
Processor:
http://www.dustinhome.se/pd_5010373482.aspx
Chassi:
http://www.dustinhome.se/pd_5010465123.aspx
Minnen:
http://www.dustinhome.se/pd_5010331609.aspx
Nätagg:
Ge förslag..

Några frågor
*Moderkortet har stöd för 6 st SATA 6Gb/s, klarar alla hdn det? (Har några http://www.dustinhome.se/pd_5010372415.aspx)
* Hur mycket watt kommer att behövas på nätagg?
* Några förslag på andra komponenter som är mer prisvärda eller t ex fungerar bättre ihop?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

min första tanke är att det blir en saftig elräkning om den ska stå på 24/7. Men just i ditt fall verkar det ju inte vara något problem, då du inte nämnt något om det.

processorn ligger standard på ca 200w i load. Lägg på 100w max för dina diskar beroende lite om det är green eller inte, plus eventuellt grafikkort. Med 550w skulle du klara dig utan problem enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickit:

min första tanke är att det blir en saftig elräkning om den ska stå på 24/7. Men just i ditt fall verkar det ju inte vara något problem, då du inte nämnt något om det.

processorn ligger standard på ca 200w i load. Lägg på 100w max för dina diskar beroende lite om det är green eller inte, plus eventuellt grafikkort. Med 550w skulle du klara dig utan problem enligt mig.

Tack för svar.
Men kostnaden borde väl inte bli så hög?
Priset blir väl ungefär 0,55 kwh * 24h * 1,3 kr/kwh = 17 kr per dygn om den går på full effekt hela tiden. Vilket den verkligen inte bör göra? Säg att den snittar kanske 20% av maxförbrukning? det är 3-4 kr dygnet. 3*30dagar = 90 kronor/månad. Kan det stämma på ett ungefär? Cirkus 1000 kronor på ett år.

Permalänk
Medlem

lite högre hamnar du nog. enligt http://www.tomshardware.com/reviews/overclock-phenom-pentium,... idlar den på ca 120w med en disk. lägg på en 20-25w för dina 6 så hamnar du på ca 140.
0.140kwh*24h*31dagar*1.3 kr/kwh ~ 135kr /månad

Visst allt är relativt, fyller den sitt syfte och används är det ju ingen massiv summa. Men blir den bara en filserver så är är 135kr/månad enligt mig rätt mkt.

Permalänk
Medlem

Okej.
Den kommer inte bara stå, utan surfas på och lite annat...
Ingen annan som har synpunkter på komponenterna?

Permalänk
Medlem

Vänta nu lite. Datorn som Toms Hardware mätte strömförbrukningen på hade ett Zotac GeForce GTX260² grafikkort och det drar väl en del ström kan jag tänka mig. Grafikkort behövs inte på en server, det duger bra med inbyggda grafiken. Man kan dessutom varva ner hårddiskar när de inte används. Hårddiskar av "green" - typ drar heller inte mycket ström. Men cool&quiet aktiverat drar processorn heller inte jättemycket ström. Och som standard ligger processorn på max 125 W inte 200 W. (Däremot är det rimligt att anta att hela datorn kommer att dra uppåt 200 W om man maxlastar den).

Jag har en filserver med 11 stycken hårddiskar och mitt 400W nätagg har inga problem att driva den. Visserligen är processorn på 45 W max men även om jag maxar allting och belastar processorn till max så kommer jag inte över 150 W från vägguttaget. Möjligen drar det mer precis när diskarna varvar upp. Har för mig den idlar på ca 80 W och varvar jag ner diskarna kan jag komma ner mot 50 W. Nu kör jag med moderkortets inbyggda grafik som knappt används eftersom det just är en filserver och den har varken skärm, tangentbord eller mus inkopplad.

Nätagg brukar vara som effektivast vid 50% last och en filserver står mestadels i tomgång så skulle man vilja ha ett nätagg specat till ungefär dubbla tomgångseffekten. Men som sagt om alla diskar varvar upp samtidigt och om man vill ha lite marginaler för fler hårddiskar så behövs det lite marginal för att klara maxeffekten. Min gissning är att 400W ändå skulle räcka och bli över. Man får väl försöka hitta något som verkar prisvärt och med bra verkningsgrad.

Jag tror skjeppes beräkning av driftkostnaden stämmer hyggligt. Den ska inte behöva dra mer än 100 W och varvar du ner hårddiskarna (utom systemdisken kanske) så kan du nog komma ner mot 70 W eller mindre. Men räknar vi på 100 W i snitt (den är inte idle hela tiden) så blir det 2,4 kWh per dag och ungefär 3 kr/dag.

Här är en recension av en Windows Home server installation användande just en AMD Phenom II X4 955:
http://www.servethehome.com/amd-phenom-ii-x4-955-based-whs/

Den idlar på 64 Watt med ett 550 W nätagg. Med ett gäng hårddiskar som varvar ner när de inte används bör snittförbrukningen knappast bli mer är 100 W såvida man inte komprimerar video dygnet runt. Å andra sidan om man komprimerar mycket video kommer det inte ta lika lång tid som med en klenare processor så det är inte säkert att totala energiförbrukningen blir så mycket högre (en snabb processor blir färdig med sin uppgift snabbare och kan därför snabbare gå ner i viloläge igen).

I övrigt så tror jag komponenterna kan funka bra. Du kan spara lite pengar på inköpskostnaden med en långsammare processor. Själv tycker jag AMD Phenom II 840 för drygt 800 kr är ett intressant alternativ. Det är egenltigen en Athlon II i grunden då den saknar L3 cache men klockfrekvensen är densamma som 955. Den drar aningen mindre ström än en 955 skulle jag tro men skillnaden är nog ganska liten. Den presterar också aningen sämre än 955, men frågan är om du egentligen behöver den prestandan? Egentligen kanske det skulle kunna räcka med en Athlon II X2 eller X3. Athlon II X3 450 för drygt 600 kr kanske? Med lite tur kan den låsas upp till en X4 genom att ändra en inställning i bios.

Min filserver har bara en gammal Athlon 64 X2 4850e på 2,5 GHz. Den klarar ändå att mata på uppåt 90 MB/s över nätverket när jag kör mjukvaruraid på diskarna. Så för filserverprestandan behöver man egentligen ingen quad core. Men som sagt man kanske vill göra annat. Själv funderar jag på att uppgradera processorn till AMD Athlon II X4 640 (mitt moderkort klarar inte 840) för att kunna komprimera video och kanske även virtualisera någon enklare serverfunktion.

RAM-minne utnyttjas som filcache på en filserver. Det är även bra att ha mycket RAM om man tänkt köra virtuella servrar. Själv har jag 4 GB RAM i min filserver men har haft funderingar på att skaffa mera (men DDR2 är dyrare och jag har gammalt DDR2-moderkort). Jag tror man har mer nytta av RAM-minne än av L3-cache i processorn på en filserver. Så ett tips skulle kunna vara att skaffa en Phenom II 840 och 8 GB RAM istället för Phenom II 955 och 4 GB RAM.

EDIT: Förresten hur värmer du upp din bostad? Själv har jag elvärme som jag betalar på min elräkning. På den kalla halvan av året bidrar servern med uppvärmning av bostaden och värmelementen behöver inte gå lika hårt. Så halva driftskostnaden kan man i så fall räkna bort när man slår ut det över året. Jag betalar dessutom inte mer än 1 kr/kWh, men man kanske inte kan räkna med så billiga elavtal i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tack för långt och utförligt svar, uppskattas.
Har beställt och de blev de komponenter jag skrivit innan + att jag kommer tills vidare använda nätaggregatet som sitter i den nuvarande servern (ett cirka 6 år gammalt 500W Deltaco).
Just nu betalar jag inge el alls det ingår i hyran, men ska snart flytta så får se hur de blir då. Men är de inge större summor (runt 100kr/månad) är de ingen fara.

Den lite snabbare processorn beställdes för att jag då och då gör saker som kräver lite datorkraft om de inte ska gå allt för sakta (t ex renderar video osv)
Vad kan hända med moderkort, processor, hårddiskar osv om man överbelstar nätaggregatet? Slår de bara ifrån som ett överspänningsskydd eller riskerar man att hårdvara går sönder?

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet ska slå ifrån på ett eller annat sätt vid överbelastning (antingen säkring som går sönder eller automatiskt frånslag). Men är agget av sämre kvalitet kan det dra med sig förstörd hårdvara om det går sönder. Jag hade ett nätagg som förstörde moderkortet en gång när det gick sönder men det är länge sedan nu. Antalet Watt som det är märkt med säger inte hela sanningen. Ett 6 år gammalt Deltaco i en filserver låter tveksamt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Okej... Hm. Får testa iaf, fungerar i nuvarande server och bör inte bli mycket mer effekt på den nya.
Vore dock drygt om hårdvara ryker.