Dyrare SSD-enheter att vänta efter jordbävningen i Japan

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99-99:

Klart det är trist att komponenter blir lite dyrare, men herre gud! Folk dör ju?!
Typiskt ilandsproblem.

Sätter väl mig själv i focus först och främst, det är fan inget fel med det. Även om våran sås media säger annat. Visst är det synd om Japans befolkning men ska jag droppa mitt liv och bara diskutera denna punkt 24/7?

Permalänk
Avstängd

Priserna kommer inte gå upp förän våra lager i europa är slut! tur att dollar är låg....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Någon som vet om detta påverkar Intels lansering av G3-serien på något sätt, eller använder dom andra fabriker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99-99:

Klart det är trist att komponenter blir lite dyrare, men herre gud! Folk dör ju?!
Typiskt ilandsproblem.

150,000 personer dör varje dag, om man nu vill vara lite rå. Tsunami/jordbävning/kärnkraftskatastrofen avhandlas live 24/7 på aftonbladet. De tar dock inte upp de datorrelaterade problemen så värst bra. Men de finns, lik förbaskat.

Har skrivit det förr: Japans BNP-bortfall lär kunna klassas som "katastrofalt" det med så fort det här första klarats av. Det slår mot enskilda människor det med.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

det är ju saker dem redan har i lager, betalda och allt! spelar ingen roll om diskarna som kommer om 2 månader kostar 10000:- st. har ju inte med nuvarande lager att göra!

exempel:

Bolaget säljer en flaska Whiskey Mackmyra idag för 499:- plötsligt får dem reda på att flaskan kommer vara värd 5000:- om 5 år! ska dem då höja priset redan nu "för att den kommer kosta 5k om 5 år" trots att dem köpt in den igår för 350:- och gör sedvanlig profit på den!

Samma sak gäller ju bränslemarknaden idag, och den är ju under all kritik!!!

för att klargöra, jag bryr mig inte vad en disk kostar, är sättet att höja jag stör mig på!

Som vanligt tittar man bara på ena sidan av myntet =( fundera över scenariot att det motsatta händer, dvs att priserna går ner, då kan leverantören inte sitta och sälja sina saker för det gamla dyrare priset trots att det är det som de har köpt in sakerna för.

Bolagen kan välja olika strategier för att gardera sig för prisändringarnas påverkan, det här är en sådan metod. Kanske inte den bästa men det blir snabbt komplext och kräver stora buffertar och bättre kunskap för de mer raffinerade systemen.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

Jo jag förstår, dem var dock osmakligt snabba med att visa att cash är det enda dem bryr sig om!

Du vet väl att butikerna också brukar sänka priserna så fort det utannonseras prissänkningar även om det finns ett lager kvar. Är det fel också?

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Osmakligt att se alla som bölar över priset "uhuhuh jag som skulle köpa en till sommaren.." men herregud åk ner till Japan själv och se hur allt är kanske ni inte skulle vara så bortskämda.. Skäms på er!!!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99-99:

Klart det är trist att komponenter blir lite dyrare, men herre gud! Folk dör ju?!
Typiskt ilandsproblem.

*suck*

Har du sett en ENDA person här som skrivit att de struntar i att folk dör och att de tycker det är viktigare med låga priser? Skriver man att man tycker det är trist med höjda priser betyder detta INTE automatiskt att man inte bryr sig om människorna i japan. Tror ni allvarligt att alla som skriver något i stil med: "tråkig nyhet, tänkte precis köpa en ssd" tänker på det viset? ..

Detta är en hårdvaru-/datorsida och således är det mestadels inom den ramen man diskuterar på forumet.

Permalänk
Medlem

Fattar inte att folk bryr sig om vad ett grafikkort kostar när 17.000 barn dör av svält varje dag! Sluta släng mat! Seriöst en del folk... iväg till flashback med er.
Kommer ihåg när nånting hände med minnesfabrikerna i taiwan eller något (10 år sedan), SDRAM gick upp med 100% i pris på 1 vecka, kompisarna som då nyligen köpt ram sålde det direkt och tjäna pengar på det...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd

Ni ska ju inte underskatta Japanerna det är inte idioter som jobbar där som det var i Tjernobyl.

Att antalet döda är så lågt som det ändå förhållandevis är, är ju beviset på hur extremt bra förberedda de är på just denna situationen. Jämför tex med Haiti Tsunamin 2005 osv osv

Att vi får betala lite extra för våra SSDer är inget att klaga över sånt händer beställde BTW en Vertex 3 för 229€

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99-99:

Klart det är trist att komponenter blir lite dyrare, men herre gud! Folk dör ju?!
Typiskt ilandsproblem.

varför ska swec skriva om icke hårdvaru nyheter?
finns redan på alla media sajter.

tror nog många kan bry sig om mer än 1 sak i taget.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Inanimate:

Någon som vet om detta påverkar Intels lansering av G3-serien på något sätt, eller använder dom andra fabriker?

Intel bedriver ingen produktion i Japan. Deras flashminne tillverkas på IMFT-fabriken i Utah. De har dock förmodligen andra underleverantörer i Japan.

http://video.foxbusiness.com/v/4587117/intel-ceo-on-japan-qua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Ni ska ju inte underskatta Japanerna det är inte idioter som jobbar där som det var i Tjernobyl.

Att antalet döda är så lågt som det ändå förhållandevis är, är ju beviset på hur extremt bra förberedda de är på just denna situationen. Jämför tex med Haiti Tsunamin 2005 osv osv

Att vi får betala lite extra för våra SSDer är inget att klaga över sånt händer beställde BTW en Vertex 3 för 229€

var inte idioter i Tjernobyl. var en galen chef som pressade reaktorn alldeles för hårt trots att alla klagade på honom och försökte få honom att tänka om. testet skulle genomföras på 800megawatts effekt men han ville göra det på 300 trots riskerna. sen var den reaktorn av en ganska dålig typ som blev väldigt instabil vid låga ut effekter.

ONT: hoppas japanerna får ihop sitt land så snabbt som möjligt så vi kan få våra dyra leksaker, mina tankar går till alla oskyldiga djur...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ni får aldrig bry er om någonting, tänk på alla de hundratusentals som dör varje dag! Var inte så jäkla själviska!

*ironisk*

Permalänk
Inaktiv

Hycklare

Typiskt dessa personer som kommer med DET DÖR FOLK I JAPAN "typiskt i lands problem" bla bla bla
Du, det pågår krig i hela världen, "israel" håller på uttrota stackars palestinerna som inte kan försvara sig för dem saknar moderna vapen och massa annat orättvisor, men det hör man inte folk på klaga här. Typiskt bajs media som vi har här i väst. Lev vidare och hoppas att det blir bätre för dem drabbade, klaga inte på andra för att de inte är intresserade av en sak som du är.

Jag hoppas att priserna sjunker ännu mera nu när dollarn håller på kollapsa så vi fattiga studenter kan ha råd med en ny dator samt att kunna betala hyran. Kärlek och bla bla bla <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hoppas dom får ordning på landet igen. De värsta verkar vara att kärnreaktorerna har skadas.

Undrar hur många kretsar dom måste slänga på grund av avstängd luftkontinnering eller har dom dom i lufttäta påsar(om dom lyckades rädda något)?

Det värsta är ju inte att kärnreaktorerna skadats, det värsta är att en massiv jordbävning och en tsunami har haft ihjäl över 10000 människor och utplånat flera städer. Energislaget har mindre betydelse i sammanhanget, till exempel dog 145000 människor när Banqiaodammen sprack 1975.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det värsta är ju inte att kärnreaktorerna skadats, det värsta är att en massiv jordbävning och en tsunami har haft ihjäl över 10000 människor och utplånat flera städer. Energislaget har mindre betydelse i sammanhanget, till exempel dog 145000 människor när Banqiaodammen sprack 1975.

Det är väl ändå svårt och säga när vi kan stå inför ett nytt tjernobyl?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det värsta är ju inte att kärnreaktorerna skadats, det värsta är att en massiv jordbävning och en tsunami har haft ihjäl över 10000 människor och utplånat flera städer. Energislaget har mindre betydelse i sammanhanget, till exempel dog 145000 människor när Banqiaodammen sprack 1975.

Reaktor 4 där utarmat bränsle ligger är på kritisk nivå.
Reaktor 1-3 har skadade kärnor.
Utgå från 1: Dom lyckas hålla det stabilt så kommer det vara väldigt höga värden som kommer påverka Japan i flera år framöver. 2: Misslyckande med kylning vilket kommer å göra mer eller mindre hela fältet "dött", strålning kommer å påverka Japan i decennier framöver. 3: Härdsmälta, bara rent hypotetiskt så är mer eller mindre ½ Japan utdömt. Även Tokyo måste flyttas, Hur flyttar man över 12 Miljoner människor?

Ex: så har dom planerade strömavbrott på vissa ställen mellan 00.00 - 16.00, tänk er dagar utan ström?
Ang topic så är 20% en mild summa. Jag gissar mer på 100-400% om problemen kvarstår en längre tid.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Det värsta är ju inte att kärnreaktorerna skadats, det värsta är att en massiv jordbävning och en tsunami har haft ihjäl över 10000 människor och utplånat flera städer. Energislaget har mindre betydelse i sammanhanget, till exempel dog 145000 människor när Banqiaodammen sprack 1975.

självklart förstår jag det:) men tänk på att strålningen inte försvinner på flera tusen år och påverkar både människor under väldigt långtid och djur med.

Men de är ju ett datorforum

Undrar om de blir samma dellemma som när en fläkt fick nödstopp i en halv sek? Då blir detta betydligt dyrare ett bra tag framåt.

Självklart mänskoliv gå före prylar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Reaktor 4 där utarmat bränsle ligger är på kritisk nivå.
Reaktor 1-3 har skadade kärnor.

En väldigt viktig sak att tänka när det gäller spridningsrisken är att den stora vid Tjernobyl var branden i härden som förde radioaktivt material högt upp i luften, dessutom han de inte bygga till de säkerhetshöljen som finns på de japanska reaktorerna för då hade de inte fått "bonus" från högre ort eftersom bygget då hade blivit försenat.
I Japan används inte "grillkol" (grafit) som kontrollstavar så risken för brand i själva härden är betydligt mindre. Värsta som skulle kunna hända är att en reaktor smälter ner och når grundvattnet, det skulle skapa ett "stort" radioaktivt ångmoln.

Permalänk
Medlem

asså alla tycker väll att det inte är bra när massa folk dör eller förlorar sina hem men va f*n Sweclockers är inte någon nyhetsbyrå och dom har inte några repotrar nere i Japan så det kan väll aftonbladet, svt och dom andra ta hand om.
SweC skriver mer om elektronik och sånt! Och det är deras job?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Även Tokyo måste flyttas, Hur flyttar man över 12 Miljoner människor?

Det är värre än så tyvärr, korrekt att Tokyo har 12 miljoner invånare men lägger man till områderna runt Tokyo (Det är ändå inget tomrum mellan städerna utan de har växt ihop) så är man uppe i 35 miljoner.. Ingen lätt uppgift att förflytta så mycket folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nnis1337:

asså alla tycker väll att det inte är bra när massa folk dör eller förlorar sina hem men va f*n Sweclockers är inte någon nyhetsbyrå och dom har inte några repotrar nere i Japan så det kan väll aftonbladet, svt och dom andra ta hand om.
SweC skriver mer om elektronik och sånt! Och det är deras job?!

Artikeln handlar ju i grund och botten om dyrare priser för elektriska komponenter vilket bland annat kommer drabba SSD marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Förstår dock inte hur alla klagar så mycket över att SSD blir dyrare medans de dör tusentals japaner...

Hur kan du vara så kall och sitta och läsa på hårdvarusidor när det dör tusentals japaner. Själv har jag inte gjort något annat den senaste veckan än att kolla på nyheter, läsa tidningar, och tänkt på alla som har dött i Japan. När min chef rindge och frågade varför jag inte varit på jobb sista tiden skrek jag till honom; "Hur kan du tänka på jobb när det dör tusentals japaner!!???!"

Nej nu måste jag fortsätta tänka på tsunamioffren, annars är jag en ond människa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv

Undra hur detta fungerar då: Tillgång och efterfrågan; om efterfrågan är stor, sjunker tillgången (och priset stiger). Om efterfrågan är låg (pg.a priset), då blir det högre tillgång? Så...jag bedjar till er alla, köp inga SSD så får jag mina två billigare nästa månad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Undra hur detta fungerar då: Tillgång och efterfrågan; om efterfrågan är stor, sjunker tillgången (och priset stiger). Om efterfrågan är låg (pg.a priset), då blir det högre tillgång? Så...jag bedjar till er alla, köp inga SSD så får jag mina två billigare nästa månad!

Om utbudet inte klarar av att möta efterfrågan stiger priserna.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilgam:

Om utbudet inte klarar av att möta efterfrågan stiger priserna.

...så det är kört i vilket fall som helst.

Permalänk

Herregud vilken läskig moralkärringstråd. Det är nästan så att man känner för att dra ett tsunamiskämt bara för att ...

Ont: Värdelöst att priserna nu går upp när det väl höll på att sjunka så sakta och fint. Kan bara hoppas att det inte blir något långvarigt...

Skrivet av Halldin:

Det värsta är ju inte att kärnreaktorerna skadats, det värsta är att en massiv jordbävning och en tsunami har haft ihjäl över 10000 människor och utplånat flera städer. Energislaget har mindre betydelse i sammanhanget, till exempel dog 145000 människor när Banqiaodammen sprack 1975.

Jo, det värsta är att reaktorerna skadats. Att tusentals japaner dör är självfallet trist, men det är ingenting emot hur tråkigt det blir om det blir stora radioaktiva läckage.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Hur kan du vara så kall och sitta och läsa på hårdvarusidor när det dör tusentals japaner. Själv har jag inte gjort något annat den senaste veckan än att kolla på nyheter, läsa tidningar, och tänkt på alla som har dött i Japan. När min chef rindge och frågade varför jag inte varit på jobb sista tiden skrek jag till honom; "Hur kan du tänka på jobb när det dör tusentals japaner!!???!"

Nej nu måste jag fortsätta tänka på tsunamioffren, annars är jag en ond människa.

Man måste ju inte ta det till ytterligheter.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Feminismen tar över! Bröder var uppmärksamma!! SSD-priset ökar kanske? Men vad händer med vårt samhälle? Var Källkritisk!
Sorry för OT

Visa signatur

AMD 955 x4@3.2Ghz GA-890GPA-UD3H HD6870 A-Data 4GB Game Series Spinpoint 1TB FD Define R3 FD Tesla 650W Win7 x64