Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

Tillägget Firefox Sync har faktiskt den bästa sync funktionen. Den gör samma sak, men inkluderar även öppna tabbar från samtliga datorer. Går även att skicka till iPhone.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

google chrome.. snabbt, snyggt, har aldrig haft krångel!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Det som är skönt med opera är hur många flikar man kan ha uppe utan att de blir så små så att man inte ser vad det är för något.
Betydligt mycket skönare med flikar i opera än chrome och firefox

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Om man räknar från och med man blev vettig och gick ifrån explorer körde jag med firefox, bytte sedan till chrome och använde googles webbläsare fram tills ungefär ett halvår sedan.

Jag tyckte att Chrome startar upp enormt fort och såg snyggt ut men jag ville ha ett stabilare program för surfingen och bytte till firefox igen. Det är tyngre, stabilare och har ett väldigt bra system med tillägg.

Just nu är jag helnöjd med urstarka firefox och är grymt sugen på 4:an.

Äppelläsaren är inte min grej och har inte prövat Opera.

Är Opera bra? Får en känsla av chrome när jag kollar deras sida, men om någon prövat det kan ni väl försöka få mej attt byta igen

Permalänk
Medlem

Jag använder mest Firefox. Gillar den men mycket är nog gammal vana också.
Använder även Opera en del. Ibland kommer IE igång men det är mest för att testa saker när jag knackat hemsidor.
Har även testat köra Chrome och safari men jag kan inte säga att jag gillar dem.

Firefox
+ Tilläggen
. FireGrstures
. AdBlock Plus
. Noscript
. Form history control
. m.f.
+ Stabil
+ Bra med inställningar och mycket möjligheter att anpassa
- Inte så snabb
- Kräver en del pillande för att justera helt rätt
- Drar av någon anledning rätt mycket av systemet på min burk

Opera
+ Snabb
+ Snygg
+ Väldigt smidig att använda
+ Stabil
+ Bra inbyggda funktioner
- Lite bristande stöd på vissa sidor
- konfigurering/tillägg

Chrome
+ Snabb
- Överdrivet minimalistiska UI't
- Konfigurering/tillägg
- Big-brother google
- Känns fortfarande som beta nät det t.ex. inte ens går att skriva ut ordentligt

Safari
- Se Chrome nästan rakt av

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Har alltid kört IE sedan många år tillbaka och när betan av IE 9 kom hakade jag självklart på. Mycket buggar men jag uthärdade trots frysningar, grafiska anomalier osv. När RC1 kom så gav jag det en sista chans men jobbiga buggar såsom memleaks, frysningar där alt-tab inte funkade gjorde att jag gav upp. Chrome körde jag ett tag tills jag upptäckte att Google tagit vissa genvägar vad gäller skripthanteringen för att snabba upp browsern. Vissa specifika skripts fungerar helt enkelt inte med Chrome så tack och adjö till den!

Gick över till FF och även om den kändes ovan efter IE-tiden så njuter jag just nu av dess enkelhet samt alla plugins som underlättar mitt webskapande. Kommer inte att byta inom överskådlig tid, FF är här för att stanna hos mig.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5800X3D | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W |
Samsung Neo G9 57" | Corsair K100 Air | Naga V2 Pro

Permalänk
Medlem

Firefox , har inte orkat prova chrome så mycket än.

tycker det vore på sin plats med en poll i denna topic , eller statistik från sweclockers sida , med hur användandet ser ut här på sweclockers.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ständigt dessa val

Använder Firefox för det mesta även om jag tycker de två huvudkonkurrenterna är trevliga de med. Framförallt handlar det om att jag samlat på mig plug-ins som jag inte orkar leta upp till de andra. Sen kan jag ju tycka att det känns roligare att stödja "open-source" än två multinationella företag med allt vad det innebär, en nog så viktig känsla för mig.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Kör just nu med IE8 på PC men lär väl uppgradera till version 9 snart. Har alltid kört IE på PC och tycker det funkar alldeles utmärkt. Har inte haft några större problem med IE som vanlig användare, däremot som webbutvecklare så är det lite drygt att de inte kan(kunde) följa standarden. Har märkt att Google toolbar kan göra IE rätt slött i vissa sammanhang. Om det är ett medvetet val av Google eller inte kan man ju spekulera i.

Har man inte startat om datorn på flera dagar och har många flikar öppna, och även flera processer av IE igång, så kan det börja bete sig skumt. Om det är IE eller Google toolbar som gör det hela ostabilt har jag inte undersökt något närmare. Inget större irritationsmoment dock i nuläget.

Kommer även i kontakt med FF, Opera och Chrome men det är endast när jag håller på med webbutveckling som jag använder de webbläsarna.

På Mac kör jag Safari och lär väl fortsätta med det framöver också. Inte gett mig några större problem ännu och gillar att man kan surfa in på sina favoritsidor med endast ett klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darklorden:

Har alltid kört IE sedan många år tillbaka och när betan av IE 9 kom hakade jag självklart på. Mycket buggar men jag uthärdade trots frysningar, grafiska anomalier osv. När RC1 kom så gav jag det en sista chans men jobbiga buggar såsom memleaks, frysningar där alt-tab inte funkade gjorde att jag gav upp. Chrome körde jag ett tag tills jag upptäckte att Google tagit vissa genvägar vad gäller skripthanteringen för att snabba upp browsern. Vissa specifika skripts fungerar helt enkelt inte med Chrome så tack och adjö till den!

Gick över till FF och även om den kändes ovan efter IE-tiden så njuter jag just nu av dess enkelhet samt alla plugins som underlättar mitt webskapande. Kommer inte att byta inom överskådlig tid, FF är här för att stanna hos mig.

Jag hoppas ju fär allt i världen inte att du påstår att IE renderar saker rätt, för det gör den verkligen inte. IE har ju alltid varit mardrömen för utvecklare eftersom de alltid fått fula sig runt standarden för MS alltid trott på "my way or the high way"

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

nu förstår jag inte riktigt vad du menar med att det inte går att placera bokmärken under adress fältet i Chrome..
Menar du att dom bara visas då man öppnar ett nytt fönster och sen i bokmärkeshanteraren?
För jag har fäst alla mina bokmärken under addressfältet i GC.

Bokmärken kanske går att fixa under adressfältet. Det var ett tag sen jag testade Chrome nu och ja minns inte om jag fick till de eller inte, men flikarna är jag iaf 100% på att det inte gick, och de är något som jag vill ha under adressfältet.

Det var dom små detaljerna med Chrome som jag störde mig på. Som t.ex. sökfältet som var desamma som adressfältet. Och designen känns ju som att den är hämtad från Outlook 2007. Nä, Chrome blir inte installerat på min dator igen förens dom lärt sig hur man bygger en webbläsare som har mer än bara hastighet att erbjuda, en hastighet som man sällan har nytta av än så länge med dagens hemsidor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har kört opera i många år, tanken att kunna slösurfa utan att använda tangentbordet gör mig blad

Ett minus är att comhems webmail inte fungerar i opera.

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk

Firefox 4 RC!

Permalänk
Medlem

Jag har kört opera i väldigt många år. Tycker den fungerar bra, lite småproblem ibland, men mouse gestures väger upp allt. Jag vet att det finns plugins till chrome och ff men jag tycker aldrig dom blir lika bra integrerade som operas mouse gestures. Så därför opera

1. Mouse gestures
2. Snyggt och flyter bra
3. Gammal vana

Permalänk
Medlem

Firefox 3.6.15
Adblock plus
Bookmarks toolbar restyled
greasemonkey + en del händiga script
NASA Night Launch temat

=

Dold text

Allt jag vill ha som ingen annan webbläsare har

Permalänk
Medlem

Jag använder Google Chrome då det är snabbt och aldrig krånglar för mej

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Skrivet av KeTonic:

Jag hoppas ju fär allt i världen inte att du påstår att IE renderar saker rätt, för det gör den verkligen inte. IE har ju alltid varit mardrömen för utvecklare eftersom de alltid fått fula sig runt standarden för MS alltid trott på "my way or the high way"

Jag påstår inget annat än att jag trivdes med IE men att ver. 9's buggiga rc1 skickade mig över staketet till FF där jag stormtrivs. Kunde ha stannat med IE8 men kan inte efter att ha kört FF ett tag nu. Vill inte undvara firebug i mitt webskapande.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5800X3D | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W |
Samsung Neo G9 57" | Corsair K100 Air | Naga V2 Pro

Permalänk

Chrom(ium) 11 och Firefox 4 är de två webbläsare som jag kör i storts sätt 24/7 men som webbutvecklare så använder jag givetvis alla. Chrom(e)(ium) är ju najs på sitt sätt då det är rappt och ganska nedskalat men man saknar många extensions från Firefox framförallt vid webbutveckling som t.ex. Firebug med en mängd extensions (för simplare saker är webkits inspector tillräckligt men den är långt ifrån lika bra och kraftfull som firebug är när man använder den helt ut med rätt extensions) men extensions på chromium å andra sidan är tämligen mesiga och begränsade av google därför finns det addons som chromium inte har något i närheten lika bra för, det är det jag gillar med Firefox. En annans sak är att chromium är ohanterlig vid många flikar (vilket jag alltid har), dels för att flikarna till sist inte ens visa faviconen utan bara blir som en liten tagg (i Firefox kan man scrolla) dock gillar jag chromiums tab exposé vid tre fingrar ner vilket är likt en nedbantad version av firefox tabcandy vilket jag gillar i teorin men är värdelöst i praktiken. En annan anledning att firefox är bättre med många flikar är att chromium tar så extremt mycket minne med ett gäng flikar, just nu tar mitt chromium över 2,5GB ram och Firefox ligger på strax över 600MB och då har jag ändå extremt många fler flikar öppna i Firefox. Förr så föredrog jag session management i Firefox men idag är de snarlika. En annan sak jag gillar med Firefox är att man kan ha olika instanser med olika profiler för olika syften, t.ex. så har jag en web dev profil så att de sakerna inte tar plats och prestanda vid vanlig browsing.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

kört med Opera nu sedan 2008, ser ingen anledning att byta till någon annan webläsare, det som jag främst känner att jag har använding för är
-mail-klient
-opera link/sync
-musgester

jag vet att de flesta webläsare har dessa som plugins/addons, dock är det opera som jag fastnat för, det är integrerat på ett bra sett.
vissa sidor kan vara formaterade fel , men det brukar lösa sid med att klicka bort 'fit to width'

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon84089:

Det är ingen skit, det är fett värt. Det betyder att Firefox blir optimerat efter min hårdvara. Skillnaden är klart märkbar. Inget för er som kör Windows dock, där blir det för kladdigt. I Linux är det mycket enkelt; kör ett kommando, gör nåt annat i en eller två timmar (PGO tar väldigt lång tid) och installera sedan den färdiga binären.

Och det orkar man hålla på med. Berätta gärna i steg hur man gör? En vanlig datoranvändare har inte kunskaperna att kompilera om från grunden. Herregud!

Permalänk
Medlem

Använder "Rockmelt" som bygger på chrome, sjukt bra integration med facebook.

Permalänk

Chrome !
Varför? Jo, snabbast, finns massa addons dessutom.

Permalänk
Inaktiv

Jag har bara testat Opera och Chrome, och då jag alltid sitter på 15-25 flikar så finner jag att Chrome är stabilast, utan tvekan.

Permalänk

Har kört med Opera så länge jag kan minnas, förutom en kort period med Firefox för några år sedan, men det gillade jag inte alls. Tycker Opera känns snabbast, kraftfullast, stilrenast och har mängder med funktioner och möjligheter att forma webläsaren som man vill. Det enda negativa är ett fåtal sidor som kan strula ibland med flash-baserade knappar och dylikt, men det har i princip försvunnit helt de senaste året.

Har inga som helst tankar på att byta webläsare.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jag kör Firefox och har gjort det i många år nu och jag tror inte jag kommer ändra på det. är helt enkelt van vid FF nu

dock så finns ett gigantiskt irritationsmoment: Det kraschar väldigt ofta när jag läser twitter posts som har länkar i sig. ett par gånger om dagen ofta. Om inte FF4 fixar det finns en möjlighet att jag går över till Chrome

Permalänk
Medlem

Hade inte plugins funnits till Firefox hade jag bytt till Chrome. Opera och IE har en bit kvar i mitt tycke. Detta säger jag dels efter att verkligen ha testat senaste versionerna av de olika webbläsarna, men också som webbutvecklare.

Permalänk

ffs, hur får man bort bevakningen?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Enligt mig är Opera klart bäst. Har testat dom allla men bara Opera jag fastnat för.

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Medlem

har inte läst alla inlägg men.
men gjorde ett test av hur lång tid det tog för de olika webbläsarna att ladda in starta sidan till sweclockers.com
Firefox 4 + adblock plus tog 4sekunder
Explorer 9 tog 4 sekunder
safari tog 5 sekunder
Chrome + adblock tog 2 sekunder
opera 11 tog 4 sekunder

jag personligen föredrar chrome för att jag upplever att den är snabbast.
sen använder jag explorer i andra hand pga av att det är så j*vla praktiskt att ha en speciell hemsida direkt i aktivitetsfältet!

edit: har slö internet uppklopling

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyss till Firefox 4 och satan i helvete vad jag tycker 4:an är mycket bättre än gamla slöa 3.6 det var så slött så jag funderade flera gånger på att byta till Chrome men efter jag uppdaterat till 4:an så har alla tvivel försvunnit ff4 uppfyller alla mina behov.