Varför jag aldrig igen köper ett AMD kort.

Permalänk
Medlem

Varför jag aldrig igen köper ett AMD kort.

Vill berätta lite om det helvete detta köp har eskalerat till, varför jag aldrig igen köper ett och varför jag råder andra att hålla er borta från detta som pesten.

Vill först säga att kortet (XFX HD 5850 BE) har presterat över förväntningar rent tekniskt, kör det i 950/1225 (725/1125).

Det som skapar problemen är drivrutinerna, aldrig har jag skådat något värre en dessa.

1. Krascherna, hur jag en bär mig åt med att avinstallera starta om, köra drivesweeper starta om för att sedan installera drivrutinerna är det ungefär 40% chans att de installeras OK. I de andra 60% av fallen kommer bluescreens ungefär varannan timme. Även när de installeras OK får jag räkna med en krasch ca var 10onde timme. Även testat och formatera och installera på fräscht OS, samma problem. Även testat att installera drivrutinerna i en så kallad "Clean Boot" men samma problem kvarstår.

2. Profilerna, då jag kör eyefinity i 5760x1080 krävs 2 profiler. 1 för eyefinity och 1 för att använda de 3 skärmarna "separat". Dessa är i sin tur lätta att göra men fungerar HELT VÄRDELÖST i 30% av fallen blandas dom ihop till en enda röra ställer jag in de separat med [ 1 2 3 ] med 2 som huvudskärm kan det med byte av profil helt plötsligt bli [ 2 1 3 ] [ 3 1 2 ] osv. Öppnar jag då CCC och ställer in profilen rätt igen så fungerar det som vanligt, tills problemen uppstår igen.
När det kommer till eyefinity misslyckas den helt enkelt med att göra en displaygrupp och alla 3 skärmar blir en spegling av varandra. CCC har även en mycket störande tendens att inte svara alls på hotkeysarna så man får då manuellt starta CCC som redans körs för att det ska funka.

3. Den döende displayporten. Displayporten gillar att helt enkelt lägga av lite då och då, går över om man byter profil, de gånger CCC vill så att säga. Annars är man fast med en svart mainscreen mitt i en boss på DA2. Testat att byta displayport adapter men problemen kvarstår. Värt att tillägga är att jag har en aktiv DVI-DP från sapphire som jag testat både i den externt strömförsörjda USB hubben samt på moderkortet.

Är ingen whinetråd utan för att informera om mina problem. Jag ser mig själv som riktigt duktig på det mesta som har med datorer att göra men här står jag helt handfallen.

Värt att tillägga är att kortet beter sig likadant klockat som oklockat och problem uppstod långt innan jag klockade kortet.

FÖR ATT FÖRTYDLIGA JAG HAR BARA 1 KORT!

Tror ni att ni har en lösning på något av problemen är jag öppen för alla förslag.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

märker själv av ett av dina problem. att profiler inte vill fungera. riktigt irriterande får då göra så att jag stänger av ccc processen och sätter på ccc igen. får även blå skärm lite då och då pågrund av ati drivare.
Har även problem i t.ex. ibland vill inte crossfire fungera så då får man installera om korten, men ibland hjälper inte det så då får man avinstallera och installera tills det fungerar. ibland vill inte bad company 2 alt-tabba utan skiten fryser istället, vet inte om det beror på korten eller bc2 dock.
Har haft många andra problem med mina kort så när jag köper kort nästa gång så lär det bli nvidia singel kort.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem

Vågar man smala av problemområdet lite? Kan det vara så att AMD fortfarande gör bra singelkortslösningar? För det är väl framförallt CF som ställer till det?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gick det inte att lämna tillbaka kortet på garantin? Låter som om det skulle vara allvarliga fel på det. Det med tanke på alla andra som har samma kort och inte har samma problem.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag någonsin använt profiler, eyefinity eller för den delen displayport. Men personligen har jag aldrig haft något problem med något av de ATI numera AMD kort jag har haft. Min upplevelse är av den motsatta jag hade problem när jag körde Nvidia.

Men för ditt problem med displayport adaptern så verkar detta vara ett relativt vanlig problem:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/311378-15-eyefinity-displ...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Har inte upplevt nåra större bekymmer med mina 4850CF, mer än att den kryssar ur CF rutan i CCC lite då & då. Har visserligen inte använt profiler eller liknande heller, så där törs jag inte uttala mig riktigt

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som minst två separata problem.

Punkt 1 låter som ett hårdvaruproblem, antingen ett defekt grafikkort eller något annat som inte riktigt kom överens i burken, händer ju att man får problem med kombinationer av minnen/moderkort/grafikkort typ. Kan ju varit så att du borde reklamerat kortet.

Profilerna är ju rimligtvis AMD som har problem med drivrutinerna.

Sen har vi den döende display porten, frågan är väll om det är ett mjuk eller hårdvaruproblem.

Har du garanti kvar på kortet så försök att reklamera det, har kört både AMD och Nvidia och kan inte säga att jag haft några nämnvärda problem med drivrutinerna från något av tillverkarna. Same same but different, men har å andra sidan inte meckat nå mycket med eye finity heller.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Min gissning är att ditt kort är defekt helt enkelt. Har du testat kortet i stock-klocks, eller är det stock du kör den på?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kommer inte heller köpa AMD nästa gång. Jag har det klassiska problemet med att kortet klockar ned sig för lågt när man kopplat in flera skärmar och vill överklocka med ett 3:e parts programvara. Vet att det finns lösningar, men det är oacceptabelt att det inte fungerar utan speciallösningar. Så enkla saker att fixa kan man tycka, men AMD verkar verkligen vilja leva upp till ryktet att de har sämre drivrutiner.

Permalänk
Hjälpsam

Att inte AMD:s korts går att överklocka med tredje parts programvara, är väl inget du kan anklaga AMD för?
All överklockning görs på egen risk, det är heller ingenting som AMD garanterat skall fungera.
Detsamma gäller strul med AMD:s kort, om du har en överklockad processor, fungerar allt i stockklock finns det ingen anledning att gnälla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Drivrutins problemet hade jag på mitt 4850 jag hade för några år sen, fick ett ersättnings kort av komplett och problemet försvann.
Pröva äldre drivrutiner / skicka tillbaks kortet.

Och varför dra hela företaget över kanten bara för att ditt kort krånglar?
Om det hade varit ett nvidia kort, hade du gjort likadant?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Har själv ett hd6950-kort och har inga som helst problem. Du har antingen klåfingrat så det gått sönder och vill därför försöka klaga så du får ett nytt. Eller så har du haft defekt hårdvara från början. Så enkelt är det. Innan du börjar vräka ur dig att saker är skit så ska du vara medveten om att det är likadant på nvidia-sidan.

Gällande profilerna kan ju detta vara en följd av de hårdvaruproblem som du stött på. Så vad ska du göra? Ja gissa om du kan... ;P

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört Eyefinity och profiler sen jag hade 5850 men vad jag kommer ihåg så var det rätt mycket strul med profilerna och eyefinity och ccc.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Varför klockade du kortet om du hade problem med det? Lär ju inte ha blivit bättre av det

Permalänk
Avstängd

<Har aldrig haft just dessa problem med mitt 5850, men många som har problem med 5*** serien. prova lämna tillbaka det på garanti verkar ju som att det är fel på kortet eller skit bakom spakarna.

till mfm: Så kom du och startade allt. det finns fel på nVidia korten oxå och klagar någon på dom blir det likadant. Bara att inse att SweC inte är bästa stället att ställa dessa frågor då det blir flamewars av det direkt, speciellt om skaparen egentligen itne vet vad som är felet och drar hela företaget över kanten utan att veta vad han egentligen gör!

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Vill berätta lite om det helvete detta köp har eskalerat till, varför jag aldrig igen köper ett och varför jag råder andra att hålla er borta från detta som pesten.

1. Krascherna

2. Profilerna

3. Den döende displayporten.

1.
Vet jag inget om.

2.
kör ett 5870 med olika profiler för eyefinity/extended desktop etc. Problemet med att skärmarna byter ordning efter ändring av profil, har jag också.
Den enkla lösningen är att köra profilen - låta skärmarna flimmra till, sedan köra den igen. Då sätts dem i rätt ordning.
3.
Förmodligen din DP adapter. Har hört dåliga saker om dem.
Jag kör native DP på en skärm, och har också haft problem med att den stänger ner sig. Dem problemen försvann dock för mig, många drivrutinsversioner tillbaka.

Permalänk
Hjälpsam

Angående drivrutiner, själv installerar jag bara över de gamla med mina nya.
Om det mot förmodan inte räcker, kan man välja att avinstallera dem, under lägg till ta bort program.
Driversweeper verkar enligt mig ofta ställa till mer än det löser, används möjligtvis om man byter mellan Nvidia och ATI, efter det att man avinstallerat i installationshanteraren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Du glömde nämna 99% load buggen samt Video mode buggen :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Crasherna och displayporten gissar jag är hårdvaru relaterat då jag inte haft några som helst problem med detta och har ominstallerat drivisar rätt så ofta och displayporten används alltid då jag kör eyefinity.

Profiles är dock problem med CCC. att byta från eyefinity till extended går utmärkt, men när jag bytar tillbaka till eyefinity så händer inget alls. Har dock inte testat uppgradera till nyaste drivisarna än då jag nästan alltid kör med en äldre version för dom funkar bättre.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Håller med flesta att ettan är från dålig hårdvara. Kan vara så enkelt som att ramminnena är lite problematiska eller grafikkortet.

2) Profilerna är hopplösa om man kör lite mer avancerade sådana. Jag ändrar inte från portträtt eyefinity till landskap längre. Det funkar helt enkelt inte.

3) Alla mina skärmar har DP anslutning så jag kör inte adapter men får ändå att en port kan få få sig att inte arbeta till omstart av grafikkortet. Detta oavset om det är 6870 eller 6950 jag kör. Dock är detta väldigt sällsynt

Men AMD är de enda som låter mig köra 4 skärmar med ett grafikkort och annars funkar det fint, så AMD blir det tills NVIDIA ger mig den möjligheten.

Permalänk

Just DE.. Profiler verkar vara helt brutna med "nya" CCC.
Jag kör med 10.10e.

Permalänk
Skrivet av InluZion:

till mfm: Så kom du och startade allt. det finns fel på nVidia korten oxå och klagar någon på dom blir det likadant. Bara att inse att SweC inte är bästa stället att ställa dessa frågor då det blir flamewars av det direkt, speciellt om skaparen egentligen itne vet vad som är felet och drar hela företaget över kanten utan att veta vad han egentligen gör!

Menar du mig? "mfm"?

Jag tänkte inte starta någonting, det var en helt normal fråga, jag vinklar den varken mot AMD eller Nvidia.
Kunde lika gärna sagt Matrox men jag kände att Nvidia var mer passande..

Jag tyckte att det var onödigt att dra ett helt företag över kanten för ett exempel, fabriks fel är ju inget ovanligt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ManBearPig:

Menar du mig? "mfm"?

Jag tänkte inte starta någonting, det var en helt normal fråga, jag vinklar den varken mot AMD eller Nvidia.
Kunde lika gärna sagt Matrox men jag kände att Nvidia var mer passande..

Jag tyckte att det var onödigt att dra ett helt företag över kanten för ett exempel, fabriks fel är ju inget ovanligt.

Nej skrev det till användaren "mfm" men det inlägget blev borttaget.

Permalänk
Medlem

Jag är då rätt nöjd med mitt Ati/amd kort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minnena är det absolut inga problem med, klara 24h memtest. Grafikkortet har aldrig varit några riktiga problem, inga artefakter eller dylikt. Garanti har jag dock i 8 månader till.

2/3 verkar som sagt vara "vanliga" problem som händer titt som tätt. 1an är dock mindre vanligt att AMD's drvrutiner är jobbiga är ingen nyhet direkt. Har en polare som även han kör med ett 5850 ett HIS även han har jobbigt med sina drivrutiner.

Att det skulle vara skit bakom spakarna är helt uteslutet. Jag vet vad jag håller på med och har testat alla knep i boken för att få det att funka. Setupen jag kör är

CPU: Intel i7 920 D0
MB: Asus p6t Deluxe V2
RAM: Corsair Dominator 1600mhz 3x2gb
GFX: XFX HD5850 BE
Nättagg: Corsair Hx 750w
Chassi CM Storm Scout
HDD: Hitachi HDP725050GLA360 500gig
CPU KYLARE: CM V8
3x Sasmung Syncmaster 2494HS

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Ja klart du inte vill ha ATI med kassa drivrutiner. Det är säkert så illa att korten går sönder pga drivrutinerna, eller?

Tur att du håller dig till Nvidia så du kan få brinnande kort då.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/998652-...

Permalänk
Keeper of Traditions

Förstår inte meningen med trådar som dessa... Dem skapar ju bara flamewars utan att tillföra någon någonting.

Att rekommendera andra att inte köpa grafikkort från AMD känns bara småbarnsaktigt, och vad du själv gör eller inte gör är inget du behöver skapa fanboy-trådar om.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

Förstår inte meningen med trådar som dessa... Dem skapar ju bara flamewars utan att tillföra någon någonting.

Att rekommendera andra att inte köpa grafikkort från AMD känns bara småbarnsaktigt, och vad du själv gör eller inte gör är inget du behöver skapa fanboy-trådar om.

Instämmer med dig helt

Sedan förstår jag inte varför alla skall använda "drivercleaner" då som någon skrev, det kan ta bort sådant som behövs, vilket ju kan ge de problem som bla TS skriver om, och då är det ju inte AMD:s fel.
Följ AMD:s rekommendationer istället så skall det nog funka bättre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffetant:

Ja klart du inte vill ha ATI med kassa drivrutiner. Det är säkert så illa att korten går sönder pga drivrutinerna, eller?

Tur att du håller dig till Nvidia så du kan få brinnande kort då.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/998652-...

Riktigt heta kort de där

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffetant:

Ja klart du inte vill ha ATI med kassa drivrutiner. Det är säkert så illa att korten går sönder pga drivrutinerna, eller?

Tur att du håller dig till Nvidia så du kan få brinnande kort då.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/998652-...

2 Drivrutiner hat fått kort att brinna, det är en jävla katastrof. Men det åtgärdas iallafall. (garantin täcker även)

Skrivet av Jalle64:

Instämmer med dig helt

Sedan förstår jag inte varför alla skall använda "drivercleaner" då som någon skrev, det kan ta bort sådant som behövs, vilket ju kan ge de problem som bla TS skriver om, och då är det ju inte AMD:s fel.
Följ AMD:s rekommendationer istället så skall det nog funka bättre.

Försökte med denna taktik i flera månader men Bluescreensen haglade som galningar.

Skrivet av Newklear:

Förstår inte meningen med trådar som dessa... Dem skapar ju bara flamewars utan att tillföra någon någonting.

Att rekommendera andra att inte köpa grafikkort från AMD känns bara småbarnsaktigt, och vad du själv gör eller inte gör är inget du behöver skapa fanboy-trådar om.

Jag köpte ett ATI kort, det var helt enkelt bästa köpet för pengarna inget fanboyande alls, att drivrutinerna verkar vara kodade av en 9åring på meskalin är dock lite irriterande när man har med ett av det största företagen i datorvärlden att göra.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA