Nvidia Geforce GTX 590

Permalänk
Skrivet av skog1s:

The big question of course remains ... will quad-SLI kick in properly ? As that is what we are talking about; rendering your games for no less than four GPUs. Bare in mind that for today's article we received a very, no extremely beta driver. Not at all optimized 100% just yet. We will offer you a taste of what's to come and what to expect in the future

Jaha, och vad vill du säga med detta?

Permalänk

WOHOO:)))) glad att ja valde mina 2 6990s^^

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror ingen har påstått att GTX590 skulle krossa 6990. Kort i samma generation krossar inte varandra nu för tiden, dom presterar marginellt bättre eller sämre. Kollar man prestandaindex så ser man en väldigt liten skillnad på korten, och som vanligt när det gäller nya kort från Nvidia så kommer det att släppas bättre drivrutiner. Såg ju hur det gick med 267.52 som grillade 590 i ett överklockningstest, och 267.71 som användes i recensionen lär vara lika dåligt optimerad men med en säkerhetsmekanism. Ett uppdaterat test lär släppas till sommaren, och då lär resultaten ser lite bättre ut iaf.

Har man dock inget behov av PhysX, 3D Vision eller CUDA, så ser jag dock ingen anledning till att skaffa ett 590. Vill man däremot ha det där lilla extra och har tålamod att vänta på bättre drivrutiner så är ett 590 det givna valet. Eller om man vill spara pengar så köp en SLI eller CF rigg.

Här har vi en som har väldigt höga tankar om nvidia och trodde på storpisk då han även tydligen hade insiderinfo

Big Big Fail skulle jag säga.

http://www.sweclockers.com/profil/intrepidus

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Enkelkort är fortfarande bättre. Oväntat. Trevligt att AMD har prestandakronan nu. ^^

Nu? 5970 va la snabbaste kortet före 6990 kom? Så AMD har varit snabbast ett bra tag

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Väldigt konstigt att man kommer fram till så olika resultat på Nordic hardware & Sweclockers
måste säga att sweclockers sjunker i trovärdighet för varje år tyvär

Ja, att sweclockers slutsats ligger i linje med de flesta andras sänker verkligen deras trovärdighet.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Som jag skrev bara några inlägg upp så är 6990 både varmare, drar mer ström och låter mer än 590.

Vars tar 6990 mer ström får jag fråga? GTX 590 maxar listorna: http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/21.ht...

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, att sweclockers slutsats ligger i linje med de flesta andras sänker verkligen deras trovärdighet.

älskar att man kan se vad folk tidigare har skrivit. bästa funktionen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ojdå vore kul om sweclockers gör ett uppdaterat test senare när drivrutinerna fått växa till sig lite.

"GTX 590 vs 6990" THE FINAL SHOWDOWN!
Alla fanboys skulle explodera

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Isty:

Nu? 5970 va la snabbaste kortet före 6990 kom? Så AMD har varit snabbast ett bra tag

Trevligt att AMD fortfarande har prestandakronan då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

...Ang strömförbrukning och värme så rekommenderar jag dig att kolla andra tester då Sweclockers test inte visar samma resultat som andra tester. Som jag skrev bara några inlägg upp så är 6990 både varmare, drar mer ström och låter mer än 590.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-sli-review/3
http://www.nordichardware.se/testlabb/25-graphics/42660-gefor...

HardOCP visar att GTX590 drar betydligt mer än HD6990: http://www.hardocp.com/article/2011/03/24/asus_geforce_gtx_59... både load och idle. I spel och inga syntetiska program som kanske är strypta i drivrutinerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Dom senaste generationerna så har Nvidia legat efter AMDs kort vid release, sen efter 3-6mån så ser det helt annorlunda ut. Självklart kan AMD också optimera sina drivrutiner, men det är sällan dom gör det lika bra som Nvida. Dock så har Nvidia sen 260.XX drivrutinen inte lyckats så bra med sina drivrutiner, dom har varit väldigt instabil, så man kan aldrig vara helt säker.

Ang strömförbrukning och värme så rekommenderar jag dig att kolla andra tester då Sweclockers test inte visar samma resultat som andra tester. Som jag skrev bara några inlägg upp så är 6990 både varmare, drar mer ström och låter mer än 590.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-sli-review/3
http://www.nordichardware.se/testlabb/25-graphics/42660-gefor...

Om Nordichardware vet jag inte om man kan lita på resultaten då de motsäger sweclockers och Guru3d's tester. (kolla noggrannare på Guru3d's index så ser du att "hd 6990 UNLOCKED" drar mer, men inte Hd 6990 (utan unlocked etc) antar att det är "uber moad?" som är unlocked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

älskar att man kan se vad folk tidigare har skrivit. bästa funktionen

Vad syftar du på?

Permalänk

Jag ska bara gå och gråta under min nVIDIA filt......

Det här gör mig faktiskt riktigt arg, jag är en nVIDIA fanboy jag kan inte hjälpa det så jag fattar inte vad dem håller på med fattar inte nVIDIA att dem gräver sin egen grav genom att fortsätta med strömtörstiga bestar som inte presterar utan OC och vatten aaaaaahhhh !!!!

Curse you nVIDIA, but I love you so I'll let it slide...... again.

Permalänk

Besviken. Trodde att det skulle vara mer överklocks vänligt och varför är inte 6990 uber mode med i testerna? Men ändÅ smidiagare än 6990 om man har mindre chassi men om man är spekulant på ett kort i den här prisklassen så känns det som att man sitter på ett fulltower med gott om platts

Permalänk
Medlem

Nu har nvidia besegrat Radeon HD 5970, ett kort som ursprungligen var tänkt att konkurrera med 512CC Fermi ("GTX 380"), det som vi idag ser i GTX 580. HD 6990 tar över efter HD 5970 på den absoluta prestandatoppen.

nvidia har gjort ett tappert försök, men det nådde inte ända fram den här gången heller. Speciellt allvarlig är bristerna i nvidias drivrutiner. Att kort går sönder så där bara är inte ok.

AMD i sin tur har gjort ett bra jobb - Crossfire äger SLI idag och AMD är nu även bättre på tesselering, vilket framgår i tester som Unigine Heaven och 3D Mark 11. Att AMD har effektivare kretsar vet vi sedan tidigare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av w00xie:

Ojdå vore kul om sweclockers gör ett uppdaterat test senare när drivrutinerna fått växa till sig lite.

"GTX 590 vs 6990" THE FINAL SHOWDOWN!
Alla fanboys skulle explodera

Absolut, ingen idé att dra slutsatser om hårdvaras möjligheter innan mjukvaran kan utnyjta det till fullo.

Jag ser störst möjligheter med GTX590, pga ruggigt fet GPU i grund och botten och en human kyllösning. Om drivers kan få lite fart på saker och ting så blir det nog avsevärt bättre.

En indikation hur färska drivers är att en liiiite nyare version gjorde skillnaden mellan brinnande kort eller ej. De kan inte vara särskilt optimerade för något nu.

Och Catalyst har nog en del att optimera där med, men låg lite bättre till vid launch.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Trevligt att AMD fortfarande har prestandakronan då.

Spelar det någon roll vem som har prestandakronan? Blir ett företag mer lönsam och större för man har prestandakronan?

Självklart inte!

Prestandakronan är bara relevant för de små barn, som så alltid, kastar sand på varandra och bråka i sandlådan om vems pappa är bättre, och varför.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad syftar du på?

Den här tråden är ett praktexempel. Forummedlemm säger "A" och det låter lite suspekt. Då går man helt enkelt in på deras sida och ser hur deras posthistorik ter sig. Om "A" har visat sig posta diverse påståenden eller verkar vara stå fast vid sina påståenden oavsett bevis om motsats så är det bara ignorera medlemmens inlägg.

Skrivet av DataNusse:

Spelar det någon roll vem som har prestandakronan? Blir ett företag mer lönsam och större för man har prestandakronan?

Självklart inte!

Prestandakronan är bara relevant för de små barn, som så alltid, kastar sand på varandra och bråka i sandlådan om vems pappa är bättre, och varför.

Det spelar stor roll ur en ren marknadsföringsperspektiv. Se bara hur trådar om det bästa grafikkortet är ett konstant inslag .
Sen är det tråkigt att marknadsföringsbiten verkar vara det som amd/nvidia verkar satsa sitt krut på då brinnande grafikkort pga drivrutiner borde höra till historian

Skrivet av Åsa-Nisse:

Intressant att klockat 590 slår 6990 "Uber Mode" med ungefär lika mycket som stock 6990 slår stock 590.

Är inte "uber mode" ett ganska lätt överklockning för nybörjare. 6990 går att piskas upp ytterligare via manuellklockning.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Skönt att se att AMD "vinna" om man vill kalla det så. Ser redan fram emot nästa kortsläpp.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Intressant att klockat 590 slår 6990 "Uber Mode" med ungefär lika mycket som stock 6990 slår stock 590.

Bara jag som tycker det är lite konstigt?

Eller så finns det helt enkelt mer utrymme för klockning på 590 än 6990 och 6990 är redan från början rätt hårt pressat.

Permalänk
Medlem

Ajja, nvidia håller kronan för mainstream iaf, 560 ti går inte att slå till priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Ajja, nvidia håller kronan för mainstream iaf, 560 ti går inte att slå till priset.

HD6950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dom senaste generationerna så har Nvidia legat efter AMDs kort vid release, sen efter 3-6mån så ser det helt annorlunda ut. Självklart kan AMD också optimera sina drivrutiner, men det är sällan dom gör det lika bra som Nvida. Dock så har Nvidia sen 260.XX drivrutinen inte lyckats så bra med sina drivrutiner, dom har varit väldigt instabil, så man kan aldrig vara helt säker.

Ang strömförbrukning och värme så rekommenderar jag dig att kolla andra tester då Sweclockers test inte visar samma resultat som andra tester. Som jag skrev bara några inlägg upp så är 6990 både varmare, drar mer ström och låter mer än 590.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-sli-review/3
http://www.nordichardware.se/testlabb/25-graphics/42660-gefor...

Angående ljudnivån så kan jag tro att du har rätt, men jag tycker det är värt att påpeka att denna inte mäts i detta test.

NordicHardware utför sitt temperatur-/strömförbruknings-test med hjälp av Furmark. Det är idag väl känt att detta leder till felaktiga resultat, något som Sweclockers insåg redan i samband med lanseringen av GTX580.

I recensionen på Guru3D så är som någon påpekade HD6990 törstigare än GTX590 i UNLOCKED läge men inte annars. För övrigt så är deras testmetod mycket suspekt eftersom det är ett försök att uppskatta grafikkortets TDP, snarare än systemets faktiska förbrukning. En del av de justeringar som görs är mycket oexakta. Denna metod tar heller inte hänsyn till att olika grafikkort mycket väl kan leda till att andra komponenter, t.ex processor, drar olika mycket ström pga avlastning etc. I Sweclockers metod får du reda på vad systemet drar, punkt slut. Guru3Ds test specificerar inte heller vilken programvara som används för att stressa kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

dont feed it.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Och vem fan säger att AMD/ATI har "dåliga drivrutiner"? Jo nVidia fanboys

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindgren92:

Och vem fan säger att AMD/ATI har "dåliga drivrutiner"? Jo nVidia fanboys

För 5800 serien har ju grymma drivers :).

OnT: Förvånande att nvidia failade så mycket :O. Kortet borde ju ligga på 5000-5500 kr och kanske fixa värmen + temperaturerna.

Permalänk
Avstängd

Tyckte kortet presterade ganska bra hade beräknat att det skulle prestera ~2,7% sämre haha Men just det att kortet är tyst och litet är ju bara bra AMDs kort har en ganska dålig kylare dessutom klockar det urdåligt så skull nästan säga gå på GTX 590 om det ligger i samma prisklass

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DataNusse:

Spelar det någon roll vem som har prestandakronan? Blir ett företag mer lönsam och större för man har prestandakronan?

Självklart inte!

Prestandakronan är bara relevant för de små barn, som så alltid, kastar sand på varandra och bråka i sandlådan om vems pappa är bättre, och varför.

Jag håller med dig, men alltså, det gör som sagt skillnad rent marknadsföringsmässigt. De kan sälja mer billiga kort om alla vet att de har det bästa, trots att de aldrig kommer köpa det. PR and such.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förr och jag behöver tyvärr säga det igen:

Nu för tiden kan man gissa sig till hur ett grafikkort kommer att prestera. När kommer det nya 8800 GTX som sopade mattan med allt annat? Då snackade vi inte 5-7% skillnad mot dåvarande prestandakungen, utan 50-100%!

Iof, vem bryr sig egentligen om att ha ett värstinggraffe då alla spel till 98% är konsolportningar.

Permalänk
Medlem

lite besviken på nVidia men men ..

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync