Nvidia Geforce GTX 590

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thewiruz:

roligt inlägg! inse fakta istället

Håller med roligt inlägg!!

Läs på istället utanför sweclockers

Eller råkade jag nämna att homefront har physix stöd och rullar på grymt bra med nvidia så det sved i din lilla AMD tarm haha

Permalänk
Medlem

Första gången AMD har ett dubbelkort som faktiskt är bättre än Nvidias motsvarighet. Nu måste de ju sänka priserna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

ÅÅhhhhh vad det suger i köptarmen, efter ett 6990 alltså.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Första gången AMD har ett dubbelkort som faktiskt är bättre än Nvidias motsvarighet. Nu måste de ju sänka priserna.

Japp håller med.Nvidia kan glömma sin nuvarande prissättning samma sak med AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

detta kommer nog ta prestanda kronan när Vattenkylningen kommer annars ganska misslyckat

närmare beskrivning tack??????

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Som väntat, inget att hänga i granen

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte var bra mycket bättre än 6990

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Halo-produkter existerar enbart för att stärka varumärket. Varken GTX590 eller HD6990 kommer säljas i tillräcklig kvantitet för att göra någon märkbar skillnad på kvartalsrapporten - det handlar enbart om få förknippas med att vara bäst.

Ur den synpunkten är GTX590 ett totalt magplask - kortet är inte snabbast. Nvidia kan inte marknadsföra det som världens snabbaste grafikkort, det kan AMD göra med HD6990.

Har denna synpunk någon vikt?
Ja, men mycket mindre än man försöker få det att verka.

Så AMD kan markandföra att HD6990 är snabbast. Kommer det på något sett påverka alla konsumenten?

Ett klart NEJ!

Det som påverkar konsumenten generellt är priset. Prestandan för priset de får. Därför vem som har det snabbaste kortet är irrelevant. För den genomsnittliga användaren tänker på bästa prestandan för priset. Det har alltid varit så.

Skrivet av rullekorn82:

Tvärtom är det en mycket effektiv marknadsföring och man behöver inte ha IQ potatis för att "luras av den". Sådana produkter stärker varumärket! Jag tror snarare att du fick ont i ditt Nvidiahjärta och började efter det med påståenden som "världens snabbaste grafikkort är strunt" osv. Fanboyism likställer jag däremot med IQ potatis då det aldrig för något gott med sig ( trångsynt, förvriden verklighetsuppfattning, konservativ osv)

Ang själva testet trodde jag att GTX590 skulle vara lite bättre faktiskt. Strömförbrukningen var en klar miss och jag trodde kortet skulle vara mer effektivt. Däremot vet jag inte vad AMD håller på med när deras kort är större och låter så fruktansvärt mycket. Jag skulle, av dessa två, faktiskt valt GTX590 för storleken och den lägre ljudnivån. Men å andra sidan har jag otroligt svårt för störande ljud.

Bra gjort att du försökte att hitta en tråd att jag tycker synd om nVIDIA därmed mitt argument. För allt har ju en koppling till att man vill baktala eller motsattsen företag X när man för fram sin åsikt och argument. För åsikt och argument kan inte bara vara åsikt och argument, det måste alltid finnas en agenda. Alltid!!

Kom igen nu.

Mitt hjärta blödder inte för nVIDIA. Jag och ingen annan har någon skyldighet till något företag. Jag har ingen agenda, mina åsikter och argument är mina egna.

Back to topic.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

detta kommer nog ta prestanda kronan när Vattenkylningen kommer annars ganska misslyckat

Hurdå? Ledbanor på PCB är så klena att dom bränns sönder, så det spelar ingen roll vilken j*vla kylare du stoppar dit, utan nytt PCB schema så kan du helt glömma nya drömvärden å!

Sen ang ifall de har betydelse vem som leder prestanda toppen så har det visste betydelse.
Inte markant, men "djungeltelegrafen" väger stort. Hade inte ATI haft dåliga drivrutiner så skulle inte folk än idag gå å klaga på varje bugg dom hittar å sätta stämpeln "Typiskt ATI (numera AMD) å ha dåliga drivrutiner.

Att Nvidia släpper såpass dåliga drivrutiner till ett såpass dåligt genomarbetat kort gör att jag kommer rentav dumförklara varenda "idiot" som köper ett 590 för prestanda skäl!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Mja vart väl ungefär som väntat, AMD går vinnande ur striden pga effektivare prestanda/watt på sin arkitektur.
Enda fördelen med stock 590 verkar vara ljudnivån men detta lär nog inte vara särskilt långvarigt när tillverkarna får ut sina custom varianter.

Verkar som GF590 är lite för klent byggd för sitt eget bästa för övrigt? Tror inte vi kommer se några gigantiska överklockningar på detta kort. Det är SLI 580 som gäller där känns det som om man ska hålla sig till Nvidia. Speciellt med tanke på vad man såg här på sweclockers där grafikkortet börjar spraka när skyddsmekanismen inte håller kortet nere.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Tja det är ju rätt jämt i prestanda med ett kort i systemet. Dock verkar det skilja riktigt mycket mellan de olika sajterna. Så det känns inte som någon prestandakung går att utse.
Det jag dock tycker är konstigt är att nåra sajter tycker att nvidia har en bättre lösning på sitt kort eftersom det är tystare. Detta är något jag inteförstår då AMD varianten drar klart mindre strömförbrukning vilket borde vara mottet på för vad som är den bättre lösningen? Kylningen kan man alltid göra något åt i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Har denna synpunk någon vikt?
Ja, men mycket mindre än man försöker få det att verka.

Så AMD kan markandföra att HD6990 är snabbast. Kommer det på något sett påverka alla konsumenten?

Ett klart NEJ!

Det som påverkar konsumenten generellt är priset. Prestandan för priset de får. Därför vem som har det snabbaste kortet är irrelevant. För den genomsnittliga användaren tänker på bästa prestandan för priset. Det har alltid varit så.

Klart att det påverkar konsumenten när varumärket AMD stärks. Att påstå annat är befängt. Varumärkets betydelse är av yttersta vikt, hur tror du annars att Nvidia ö.h.t. lyckades sälja sina GTX2**-kort när AMDs motsvarigheter oftast var billigare och snabbare? Därför att GeForce och Nvidia har ett gott rykte.

Allt som AMD och Nvidia gör påverkar deras varumärken, sen om du gillar det eller inte ändrar ingenting. Ta en kurs i marknadsföring eller något.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Dom här testerna är så jävla skumma ibland, varför har dom inte med 590 SLI på varje prestandatest, när sen 6990 CF finns med?

Testerna blir inte pålitliga eller speciellt bra om man väljer att inte ta med 590 SLI på samtliga tester, möjligt att det va något tekniskt som gjorde att det ej fungerade, men då kan det isåfall skrivas ut.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill man istället få ett nästan lika kraftfullt grafikkort som man inte vill kväva med en kudde varje gång man startar ett spel så är GeForce GTX 590 ett klart intressant val.

Från NH review

Permalänk
Medlem

hmm , sweclockers test summerar ju fermi ganska generellt , bra prestanda , samtidigt som den slukar lite väl mycket kräm.

och när det nu blev lite av ett tak på strömförbrukning så lyckades de inte knipa förstaplatsen.

men det kanske ändras med nya drivers , vem vet.

Skrivet av JesperA:

Vilket tror ni är bäst i folding då? 6990 eller 590?

med dagens foldingklienter så är nog 590 mycket bättre än 6990.
bör vara som 2x 580 - downclock vs 2x 6970 - downclock.

vet iofs inte hur bra stödet är för dualgpu kort , kan vara så att endast en kärna används på bägge korten.

Skrivet av mezzo_:

Jag läser mer och mer sällan kommentarerna här men jag var intresserad av reaktionerna på den här recensionen. Det skrämmande jag konstaterar från allt pladder är att fanboyismen är etsad ännu djupare än den var för några år sedan, det plus att en stor majoritet av användarna som kommenterar är relativt nyanmälda bara bevisar att det pågår/har pågått ett generationsskifte här på swec.

Swec har blivit mer professionella med sina recensioner och ligger inte långt ifrån de stora internationella sidorna medan medlemmarnas generella kompetens verkar sjunka. Jag förstår inte riktigt tänket där någon som sitter på ett GTX 460 har någon sorts uppfattning om att dennes kort skulle bli bättre så länge GTX 590 visar sig snabbare än HD 6990.

väl talat !
håller med om att nivån på forumet har dalat!

moderatorerna behöver vara ännu mer agressiva med banhammaren (generellt alltså , inte nödvändigtvis i denna tråd) , men det är ingen lätt uppgift med ett så stort antal trådar och användare.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

http://www.overclockersclub.com/reviews/nvidia_gtx590/15.htm

kortet var kallare i OverclockersClub's tester.

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

En snabb fråga är det ens relevent att använda furmark för att simulera en maxbelastning av grafikkorten som vissa andra siter fortfarande gör? Iom att både AMD och Nvidia har lagt in skydd i drivrutiner/hårdvara för just denna applikation så borde relevansen i de maxtemperaturer och ljudnivåer man ser i dessa tester bli osäker. Vet att man tidigare kunde byta namn på programmet och därigenom kringgå dessa säkerhetskontroller men fungerar detta fortfarande, annars är det nästan helt omöjligt att veta om AMD och Nvidia har lagt sig på samma säkerhetsnivå.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av sam9707:

Kan vara så att de hade ett kallare rum. Vet inte om de skriver ut vilken temperatur de har i chassit/rummet

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Såhär säger övriga sidor
*text*

Man tackar för en rejäl sammafattning!

Hur är det egentligen med "micro stuttering" och dessa kort? Är det ur den aspekten bättre att köra ett dubbelkort, än två singelkort?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av havoc:

En snabb fråga är det ens relevent att använda furmark för att simulera en maxbelastning av grafikkorten som vissa andra siter fortfarande gör? Iom att både AMD och Nvidia har lagt in skydd i drivrutiner/hårdvara för just denna applikation så borde relevansen i de maxtemperaturer och ljudnivåer man ser i dessa tester bli osäker. Vet att man tidigare kunde byta namn på programmet och därigenom kringgå dessa säkerhetskontroller men fungerar detta fortfarande, annars är det nästan helt omöjligt att veta om AMD och Nvidia har lagt sig på samma säkerhetsnivå.

Nej, Furmark går inte längre använda eftersom både AMD och Nvidia känner av programmet i drivrutinerna och throttlar grafikkortet. 3DMark Vantage fungerar bättre av flera anledningar. Det går lätt att upptäcka om drivrutinerna griper in, det ger återupprepning resultat och det ger dessutom högre belastning än alla spel vi provat på, vilket passar bra med vår filosofi om "worst case scenario" i strömförbrukning/temperaturtesterna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bara sätta in en grillgaller i lådan o börja grilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tf05er3:

Angående ljudnivån så kan jag tro att du har rätt, men jag tycker det är värt att påpeka att denna inte mäts i detta test.

NordicHardware utför sitt temperatur-/strömförbruknings-test med hjälp av Furmark. Det är idag väl känt att detta leder till felaktiga resultat, något som Sweclockers insåg redan i samband med lanseringen av GTX580.

I recensionen på Guru3D så är som någon påpekade HD6990 törstigare än GTX590 i UNLOCKED läge men inte annars. För övrigt så är deras testmetod mycket suspekt eftersom det är ett försök att uppskatta grafikkortets TDP, snarare än systemets faktiska förbrukning. En del av de justeringar som görs är mycket oexakta. Denna metod tar heller inte hänsyn till att olika grafikkort mycket väl kan leda till att andra komponenter, t.ex processor, drar olika mycket ström pga avlastning etc. I Sweclockers metod får du reda på vad systemet drar, punkt slut. Guru3Ds test specificerar inte heller vilken programvara som används för att stressa kortet.

Märkte aldrig att det fanns två olika resultat för 6990, utan tog det jag såg först bara Inte direkt läsvänligt av Guru 3D att ha så liten text så nära inpå varandra och dessutom snett.

Tycker jag har sett så många olika resultat nu att jag inte orkar bry mig, det känns som att ingen kan ge ett perfekt resultat. Sen ska man absolut aldrig lita 100% på FPS-resultat när man kollar på multi-GPU tester. Microstuttering är ett ganska så bevisat faktum, och detta gäller både Nvidia och AMD.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Visste det 6990 ftw!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant, tror aldrig jag läst ett av Sweclockers tester så grundligt

Tänk vad utvecklingen går fort på hårdvaru fronten.. önskar bara att det fanns något hyffsat optimerat spel med grym grafik som kunde kombineras med något av dessa två kort.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Som väntat, inget att hänga i granen

Du har nog missat nåt det är avsevärt tystare och behagligare än HD 6990 kortet är 3,5cm kortare än HD 6990 (28cm vs 31,5cm) Kortet presterar bättre vid överklockning utan spänningshöjning,koret skalar mycket bättre än t.ex GTX 580 som skalar 91,8% enligt mina beräkning mot 69,6% hos GTX 580 så lite har hänt i drivrutins väg så Fail no way (kostar 6190kr 190kr dyrare än AMD eller 3,3% om du vill )

Nvidia har lyckats med ett bra designat kort igen ^^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Det står dock i texten att man inte kan köra SLI med dessa korten än :/

I BFBC2-testet i 1920*1200 så använde de ju GTX 590 i SLI? Men inte när de testade den högre upplösningen 2560*1600. Varför det?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av jj_viking:

Jag tycker att Sweclockers har de mest objektiva och opartiska recensionerna man kan läsa. Tack vare för att vi är så kritiska här i Sverige

Verkligen. Svårt att hitta sidor i klass som utför tester i klass med Sweclockers. Det är möjligt att sidor som Tom's hardware och Guru3D har mycket fler tester osv. men just precis som du säger så vet man att Sweclockers är så opartiska som man kan bli vilket gör sidan till det självklara valet för att läsa recensioner.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Klart att det påverkar konsumenten när varumärket AMD stärks. Att påstå annat är befängt. Varumärkets betydelse är av yttersta vikt, hur tror du annars att Nvidia ö.h.t. lyckades sälja sina GTX2**-kort när AMDs motsvarigheter oftast var billigare och snabbare? Därför att GeForce och Nvidia har ett gott rykte.

Allt som AMD och Nvidia gör påverkar deras varumärken, sen om du gillar det eller inte ändrar ingenting. Ta en kurs i marknadsföring eller något.

GTX2**-serien sålde väl för de hade en bra pris/prestanda ratio.

Bra rykte? Hela historien om defekta kretsar har blommat ut vid den här tid. Rapporter om problem för konsumenter började komma in i massor. Ju mer tid som gick destå skitigare blev det. nVIDIA blev tom stämda av vissa konsumenter. Shit hit the fan för nVIDIA. Men trots det så sålde nVIDIA bra, de hade plus i majoriteten av kvartal rapporter och deras markandsandelar var stadiga. Så var det under och efter detta.

Ja varumärke har en stor betydelse. Men i slutändan är det priset som avgör.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av scienta:

I BFBC2-testet i 1920*1200 så använde de ju GTX 590 i SLI? Men inte när de testade den högre upplösningen 2560*1600. Varför det?

Testet håller på att uppdateras med resultat i 4GPU-konfiguration, som inte fungerade med de ursprungliga drivrutinerna. Nvidia släppte en ny drivrutin för några timmar sedan och förhoppningsvis är alla resultat på plats under kvällen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag förstår inte riktigt tänket där någon som sitter på ett GTX 460 har någon sorts uppfattning om att dennes kort skulle bli bättre så länge GTX 590 visar sig snabbare än HD 6990.

Jag håller med! Det var någon här om dagen som var "orolig" inför denna lansering då denna läsare "ville vara på vinnande laget". Det är en väldigt märklig inställning tycker jag. Tidigare så var vi nördar mest intresserade av tekniken och vad som var nytt och hett. Det spelade ingen roll huruvida det var röda klisterlappar eller blå. Visst fanns det en prismedvetenhet, men denna hade helt andra perspektiv än idag. Vi tittade avundsjukt på de som hade råd med de dyraste snabbaste korten. Vi beundrade hårdvaran och ihop med den som hade råd att köpa kortet kunde vi njuta av att "framtiden var här". Vi som inte hade råd köpte så mycket vi kunde, ofta då med överklockningspotential i åtanke. Överklockningen gav ju mer prestanda för färre kronor... kanon för exempelvis en fattig student.

Idag är det snarare någon märklig jantelag som dominerar. Om jag köper en dator som inte har bästa prestanda/kr så blir jag hånad. Väljer jag hårdvara som passar mina behov, men inte dina, så är jag en idiot. Däremot om någon har ett 10 år gammalt grafikkort av ett märke, och detta märke sedan gör ett nytt bra grafikkort. Ja då ska vi tydligen buga framför personen med det gamla kortet. Jag förstår verkligen inte detta.

För 10 år sedan älskade jag sweclockers för att jag inte förstod någonting när jag läste dessa forum. Det var en enormt mycket bra information i artiklar och inlägg. 10 år senare hatar jag att jag fortfarande inte förstår någonting, men det beror snarare på att de nya läsarna verkar sakna läskunskaper, logiskt tänkande etc...

Visa signatur

//Bacon