Nvidia Geforce GTX 590

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Radeon HD 6990 i "Uber Mode" finns nu med i överklockningsdiagramen, bara att refresha några gånger

Permalänk
Medlem

Jag läser mer och mer sällan kommentarerna här men jag var intresserad av reaktionerna på den här recensionen. Det skrämmande jag konstaterar från allt pladder är att fanboyismen är etsad ännu djupare än den var för några år sedan, det plus att en stor majoritet av användarna som kommenterar är relativt nyanmälda bara bevisar att det pågår/har pågått ett generationsskifte här på swec.

Swec har blivit mer professionella med sina recensioner och ligger inte långt ifrån de stora internationella sidorna medan medlemmarnas generella kompetens verkar sjunka. Jag förstår inte riktigt tänket där någon som sitter på ett GTX 460 har någon sorts uppfattning om att dennes kort skulle bli bättre så länge GTX 590 visar sig snabbare än HD 6990.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Jag har sagt det förr och jag behöver tyvärr säga det igen:

Nu för tiden kan man gissa sig till hur ett grafikkort kommer att prestera. När kommer det nya 8800 GTX som sopade mattan med allt annat? Då snackade vi inte 5-7% skillnad mot dåvarande prestandakungen, utan 50-100%!

Iof, vem bryr sig egentligen om att ha ett värstinggraffe då alla spel till 98% är konsolportningar.

Jag tror att HD7970 eller GTX680 på nästa tillverkningsprocess kommer ha riktigt grotesk prestanda. Denna generations kort skulle egentligen gått på 32nm.

Permalänk
Medlem

Ehm... flopp? Intressant att se hur Nvidia faller i Heaven som tidigare varit deras starka kort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Verkar som någon har tagit 1 av msi och 1 av gigabyte på inets sida redan ^^

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det spelar stor roll ur en ren marknadsföringsperspektiv. Se bara hur trådar om det bästa grafikkortet är ett konstant inslag .
Sen är det tråkigt att marknadsföringsbiten verkar vara det som amd/nvidia verkar satsa sitt krut på då brinnande grafikkort pga drivrutiner borde höra till historian

Det pratas om vilket kort som har prestandakronan, men påverkar det företagets lönsamher och dess markandsandelar?

Jag tvivlar.

Skrivet av Flamso:

Jag håller med dig, men alltså, det gör som sagt skillnad rent marknadsföringsmässigt. De kan sälja mer billiga kort om alla vet att de har det bästa, trots att de aldrig kommer köpa det. PR and such.

"Vi gör det snabbaste grafikkortet på markanden! Därför ska du köpa våra andra grafikkort i vårt sortiment!!"

Visst funkar en sådan markandsförring och tankesätt om konsumenten har ett IQ av en potatis. Men jag tror, och hoppas, att så är inte fallet. Annars är det bara sorgligt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Nordichardware konstaterar ju i sin recension att anledningen till att 590 har så låga temperaturer och låg strömförbrukning relativt till 5990 är att de testar de punkterna i just Furmark. Skulle anta att alla sidor som påstår att GTX 590 är strämsnålt och kallt använder sig av Furmark.

Strax därefter påstår NHW även att det är AMDs fel att tidiga drivrutiner brände upp GTX 590, så hela sidan verkar lite oseriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Radeon HD 6990 i "Uber Mode" finns nu med i överklockningsdiagramen, bara att refresha några gånger

Trevligt Ni är inte sugna på att köra lite manuell OC så vi får med dem resultaten också?

Kanadensarna fick ut rejält med kräm ur AUSUM
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Medlem

För mig betyder Cusa och PhysX mer än några procents prestanda (med tanke på hur hög prestandan ändå är)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Radeon HD 6990 i "Uber Mode" finns nu med i överklockningsdiagramen, bara att refresha några gånger

Tack och bock

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

"Vi gör det snabbaste grafikkortet på markanden! Därför ska du köpa våra andra grafikkort i vårt sortiment!!"

Visst funkar en sådan markandsförring och tankesätt om konsumenten har ett IQ av en potatis. Men jag tror, och hoppas, att så är inte fallet. Annars är det bara sorgligt.

Halo-produkter existerar enbart för att stärka varumärket. Varken GTX590 eller HD6990 kommer säljas i tillräcklig kvantitet för att göra någon märkbar skillnad på kvartalsrapporten - det handlar enbart om få förknippas med att vara bäst.

Ur den synpunkten är GTX590 ett totalt magplask - kortet är inte snabbast. Nvidia kan inte marknadsföra det som världens snabbaste grafikkort, det kan AMD göra med HD6990.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Känns som att kylningen och strömförbrukningen hindrar detta kort att ta toppen. Det var ju tydligt under överklockningen.

Att köpa kort som 6990 eller 590 är helt meningslöst om du inte tänker köra dem SLI/CF.
Personer med normal budget väljer ju SLI/CF lösning med ett eller 2 steg ner i modellerna.

Varför är föresten 5970 bättre än 6970? Det låter som att 6970 ska vara bättre modellmässigt men så verkar det inte vara alls?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Det pratas om vilket kort som har prestandakronan, men påverkar det företagets lönsamher och dess markandsandelar?

Jag tvivlar.

"Vi gör det snabbaste grafikkortet på markanden! Därför ska du köpa våra andra grafikkort i vårt sortiment!!"

Visst funkar en sådan markandsförring och tankesätt om konsumenten har ett IQ av en potatis. Men jag tror, och hoppas, att så är inte fallet. Annars är det bara sorgligt.

Tvärtom är det en mycket effektiv marknadsföring och man behöver inte ha IQ potatis för att "luras av den". Sådana produkter stärker varumärket! Jag tror snarare att du fick ont i ditt Nvidiahjärta och började efter det med påståenden som "världens snabbaste grafikkort är strunt" osv. Fanboyism likställer jag däremot med IQ potatis då det aldrig för något gott med sig ( trångsynt, förvriden verklighetsuppfattning, konservativ osv)

Ang själva testet trodde jag att GTX590 skulle vara lite bättre faktiskt. Strömförbrukningen var en klar miss och jag trodde kortet skulle vara mer effektivt. Däremot vet jag inte vad AMD håller på med när deras kort är större och låter så fruktansvärt mycket. Jag skulle, av dessa två, faktiskt valt GTX590 för storleken och den lägre ljudnivån. Men å andra sidan har jag otroligt svårt för störande ljud.

Permalänk
Medlem

Såhär ser jag på det hela: 590 borde egentligen som stock prestera som en överklockad 590, och en överklockad 590 presterar riktigt bra och i de tester som har gjorts så presterar den bättre än ett överklockat 6990 till och med, anledningen som jag tror är att ett stock 590 _egentligen_ inte från början presterar som ett överklockad 590 är på grund av de regler som finnes gällande strömförsörjning via PCI.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

detta kommer nog ta prestanda kronan när Vattenkylningen kommer annars ganska misslyckat

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Lustigt att folk är förvånade över att kortet inte är bättre än 6990
Kunde man ju mer eller mindre räkna ut med alla info som fanns! Blev däremot förvånad över att det presterade så pass nära 6990!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Resultaten uppdateras nu successivt med SLI-resultat. Gissningsvis är allt klart om cirka en timme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Resultaten uppdateras nu successivt med SLI-resultat. Gissningsvis är allt klart om cirka en timme.

Finfint

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vi kan nog förvänta oss att antalen brandolyckor ökar det här året

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

ser inte meningen med dessa kort... motsvarande kort med en gpu i sli/crossfire prestrerar nästan alltid bättre och man slipper oroa sig lika mkt över värme och strömförbrukning (att vrm'er och skit brinner).

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Hmm är verkligen Amd en klar segrare? Vilka tester utgår vi ifrån då och vilka sidor hittar vi testerna på?
Det är marginell skillnad i prestanda, oftast till AMDs fördel men definitivt inte en 100% seger.
Dock så bör man se till vilka egenskaper kortet har, eyefinity eller 3dvision osv...vad är man ute efter?
Tror inte man blir besviken oavsett vilket kort man väljer, dock kommer jag aldrig stoppa en dual-gpu i min låda ever again..singel-gpu ftw!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Det pratas om vilket kort som har prestandakronan, men påverkar det företagets lönsamher och dess markandsandelar?

Jag tvivlar.

"Vi gör det snabbaste grafikkortet på markanden! Därför ska du köpa våra andra grafikkort i vårt sortiment!!"

Visst funkar en sådan markandsförring och tankesätt om konsumenten har ett IQ av en potatis. Men jag tror, och hoppas, att så är inte fallet. Annars är det bara sorgligt.

Den andelen potatisar som du talar om, är desvärre, nästan alla konsumenter i världen, för hur många är riktigt insatta i tekniken och följer tester osv osv, i % räknat, av de som handlar datorer? Att kunna tillverka det värsta, kunna göra reklam för det, är viktigt som in i

OnT: Inget dumt kort, faktiskt. Kommer säkert trevliga, eftermarknadskort, med go kylare å fina drivisar Kan mkt möjligt bli ett köp, inom en snar frammtid Absolut inge fail här inte

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Tvärtom är det en mycket effektiv marknadsföring och man behöver inte ha IQ potatis för att "luras av den". Sådana produkter stärker varumärket! Jag tror snarare att du fick ont i ditt Nvidiahjärta och började efter det med påståenden som "världens snabbaste grafikkort är strunt" osv. Fanboyism likställer jag däremot med IQ potatis då det aldrig för något gott med sig ( trångsynt, förvriden verklighetsuppfattning, konservativ osv)

Ang själva testet trodde jag att GTX590 skulle vara lite bättre faktiskt. Strömförbrukningen var en klar miss och jag trodde kortet skulle vara mer effektivt. Däremot vet jag inte vad AMD håller på med när deras kort är större och låter så fruktansvärt mycket. Jag skulle, av dessa två, faktiskt valt GTX590 för storleken och den lägre ljudnivån. Men å andra sidan har jag otroligt svårt för störande ljud.

Ja du, det är just svårt när det handlar om så här strömtörstiga grafikkort. Fördelen med amds-kylare är ju att det också tillåter en högre överklock. Men alternativet är ju vattenkylning ifall man fortfarande vill bibehålla låg ljudnivå och samtidigt ha lite mer spelrum med överklockningen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Jag har sagt det förr och jag behöver tyvärr säga det igen:

Nu för tiden kan man gissa sig till hur ett grafikkort kommer att prestera. När kommer det nya 8800 GTX som sopade mattan med allt annat? Då snackade vi inte 5-7% skillnad mot dåvarande prestandakungen, utan 50-100%!

Iof, vem bryr sig egentligen om att ha ett värstinggraffe då alla spel till 98% är konsolportningar.

skulle själv vilja se lite 9700pro skillnad, det var helt vansinnig skillnad mot konkurenterna som inte hade ens en liten chans. i vissa fall var det uppåt 400% bättre.
idag är marginalerna väldigt små och man kan ofta gissa till sig prestandan som ofta bara skiljer några fåtal fps mellan prestanda kungarna.
vare sig man väljer 6990 eller 590 så kommer man nog bli nöjd.

har oxå märkt att moderna spel är löjligt lätt drivna idag, även på höga inställningar för relativt mediokra kort. finns ingen anledning till värsting kort idag om man inte benchmarkar eller kör flera skärmar och de spel som sätter mest press på datorn är flera år gamla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara kul att se hur detta kort presterar i nya Homefront med physix stöd.

Verkar som Nvidia valt att dra ner lite på prestandan för att sänka el och ljudnivån + storleken på kortet.
Vilket jag ser som viktigt nu när jag har GTX480 i burken =P.
Helt klart värt nån lägre fps om man ligger i dom nivåerna som detta kort gör..
Smart av Nvidia..

Läser man på guru3d så har dom lyckats just med att får ner ljud och temp.

Och där ser man lite andra siffror med.Vad beror det på att sweclockers har lägre fps i spel som dom har högre på i andra siters tester??..

Permalänk
Avstängd

Den som köper ett 590 kort lär ju inte veta vad man pysslar med.Finns det något bra med detta kort?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Misseri:

Skulle vara kul att se hur detta kort presterar i nya Homefront med physix stöd.

Verkar som Nvidia valt att dra ner lite på prestandan för att sänka el och ljudnivån + storleken på kortet.

Läser man på guru3d så har dom lyckats.

Och där ser man lite andra siffror med.Vad beror det på att sweclockers har lägre fps i spel som dom har högre på i andra siters tester??..

roligt inlägg! inse fakta istället

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thewiruz:

Den som köper ett 590 kort lär ju inte veta vad man pysslar med.Finns det något bra med detta kort?

Vad menar du med det.Förklara lite tack

Bra prestanda,tyst kallare physix stöd.cuda osv..

Vad är bra med AMD lite snabbare prestanda inget mer men behöver ett hus till låda för att få plats..hehe

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Sweclockers har de mest objektiva och opartiska recensionerna man kan läsa. Tack vare för att vi är så kritiska här i Sverige

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

skulle själv vilja se lite 9700pro skillnad, det var helt vansinnig skillnad mot konkurenterna som inte hade ens en liten chans. i vissa fall var det uppåt 400% bättre.
idag är marginalerna väldigt små och man kan ofta gissa till sig prestandan som ofta bara skiljer några fåtal fps mellan prestanda kungarna.
vare sig man väljer 6990 eller 590 så kommer man nog bli nöjd.

har oxå märkt att moderna spel är löjligt lätt drivna idag, även på höga inställningar för relativt mediokra kort. finns ingen anledning till värsting kort idag om man inte benchmarkar eller kör flera skärmar och de spel som sätter mest press på datorn är flera år gamla.

Jag hade ett 9700 Pro i min egna, första speldator anno 2003. Hade inte så mycket att jämföra med då men kunde köra Far Cry på höga inställningar så jag var nöjd.

Men visst, det är som du säger, man behöver inte nåt spännande grafikkort för att köra dagens "PC"-spel. Det är tråkigt att inget händer på PC-fronten men det gynnar alla som inte har råd att uppgradera. Jag är i alla fall beredd att betala för att uppgradera då och då om industrin ser till att förse PCn med lite VETTIGA spel som bara finns på PC. Det verkar som att sverige är det enda landet som värderar PCn som plattform. Och Sydkorea..