Kan detta ge oss billigare spel?

Permalänk
Medlem

Kan detta ge oss billigare spel?

Tanken bakom det hela är ju god iallafall, för alla vill vi väl ha billigare spel.

http://www.fairplay-campaign.co.uk/

Vet ej om detta är gammalt eller nytt eller sant eller falskt, men är intressant läsning iallafall.
Kan lätt tänka mig att bojkotta en vecka....skulle nog ändå inte köpt nåt just då så

Permalänk

"especially when it only cost 40p to make"

tror det kostar några miljoner mer

Permalänk
Medlem

när ska folk börja förstå att matrial kostnader bara är en yttepytte liten del av priset. vad hela deras "studio" kostar med datorer å all programvara är ingenting mot vad deras kunskap och kompetens kostar.

edit:
förövrigt så ska väll spelföretagen få sälja sina spel precis hur dyrt de vill. spel är inget som krävs för den mänskliga överlevnaden. spel klarar man sig utan och är inget man blir påtvingad.

Permalänk
Medlem

Verkar ju lite knepigt .. För att göra ett spel kostar personalen , reklam , allt sånt hur kan då det bara gå på 40p ?

Visa signatur

"Jag drömde att jag laddade ner linux" -oniac

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeniX
Verkar ju lite knepigt .. För att göra ett spel kostar personalen , reklam , allt sånt hur kan då det bara gå på 40p ?

är kanske kopian som kostar 40p...det brukar mina gå på, på ett ungefär ;):D

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan, det är väl inte svårare än så? Företagen sätter priset de får mest vinst på, varför ska de sätta något annat pris?

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Tja, detta låter ju rätt vettigt tycker jag. Verkar som industrin samt många ledande spelutvecklare håller med om att spelen är för dyra.
Klipper in lite citat från sidan för er som inte orkar läsa dessa godbitar.

Förstår dock om ni här inne inte vill ha billigare spel....jag menar ni som köper ALLT, dvs Windows, Office, Photoshop och övrigt som mer eller mindre behövs på datorn. Har man redan lagt 15-20 tusen på software så vad gör några hundra extra de få gånger man köper ett spel...

Because 99% of the cost of making videogames comes in the development of the game's computer code, which is an up-front cost. Once the game is written, the cost of producing more copies to sell is tiny - a few pennies each (except for the licence fee mentioned above). So there's basically no limit to how low the price can be set, as long as each reduction brings about a proportionate increase in sales. It's not a matter of cost, it's purely an economic policy decision by the publisher. Fair Play's belief, supported by most of the industry, is that there's no reason whatsoever that games should cost more than, say, DVD movies, ie £15-£20. Any figure above that is still a con on the public.

"I absolutely agree that games are overpriced at the moment - what happens is that every time there's a successful product at a high price, everyone thinks they can jump on the same bandwagon. What you end up with, of course, is a lot of publishers not making any money and trying to recoup it by pushing prices up further in hope of the One Big Hit..."
- Peter Molyneux, head of Lionhead Studios, creator of massively successful titles like Populous and Black&White.

"At £40 for a game people are very cautious. Now films usually cost £20, and at £20 you're prepared to take a risk and buy a film that you've heard is good... you're not sure, but you'll take a chance. But £40 is too much to do that"
- Charles Cecil, head of Revolution Software, creators of games like the popular Broken Sword series.

"In my 17 years of designing games, I've never known publishers to be so resistant to original game ideas. This creative stagnation is directly related to the polarized, hit-driven market caused by high prices. Repositioning games in the impulse-buy price bracket would make the hobby accessible to a far greater audience who in turn would be more likely to take chances with new original games and genres. The Fair Play campaign is exactly what the industry needs - cheaper games will be good news for gamers, developers and publishers alike."
- John Pickford of Zed Two, successful developers of games on countless formats for almost two decades.

Permalänk
Avstängd

hjälper typ inte ett skit med en vecka. en månad eller två kanske...

Personligen har jag bojkottat redan i ett år utan att det hjälper

Visa signatur

[size="1"]AMD Athlon 1200/133|EPoX-8KTA3+PRO|SamSung 1024MB|600W|GeForce3|WCD 40GB|SamSung 60GB|WinXP PRO|Felia ADSL[/size]

Permalänk
Medlem

ja alltså, om jag gjorde ett spel så skulle jag nog inte sälja den så jag inte tjänar nått på den... säljer dom den för 250 kr kanske det betyder att dom endå har pengar .. sen om dom säljer den för 500 kr kanske dom inte har så gott om pengar o måste sälja för dyrt. vad vet jag , lite skämtig text men det kan stämma .. vem vet

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Högt pris -> Mer vinst -> Mer pengar till att utveckla BRA spel -> Bättre spel = Be happy.

Kan citera från tråden "Need for Speed 6": "NFS6 ska tydligen inte ha kameravyn "genom ögonen", så man ser ratt och instrumentbräda. De har dragit in det av kostnadsskäl pga mängden bilar."

Fundera på den innan ni tar ställning till bjokott.

Visa signatur

C2D E6400@2,13 | Asus P5B | MSI 7900GTO 512Mb | TwinMOS PC5300 CL5 1024x2 | WD Raptor |

Permalänk
Medlem

Men seriöst, hur mycket dyrare kan det vara för dom att göra det??? EA liksom, klart det största spelföretaget i världen har nog ganska bra med deg för att göra det... dom har ju gjort det bara för att alla tyckte det sög och flamade dom hårt för det.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Det sög tamig tusan inte! Det e ju det som ger hela feelingen!
Man kan ju tycka att det inte borde bli så dyrt, men det beror ju å andra sidan på hur många oilka bilar det handlar om och om man ska göra korrekta "insidor" lär det ju ta ett tag...

Visa signatur

C2D E6400@2,13 | Asus P5B | MSI 7900GTO 512Mb | TwinMOS PC5300 CL5 1024x2 | WD Raptor |

Permalänk

Spelen är alldels för dyra i dagsläget, det är inte värt att lägga ut 500kr på ett spel, tycker jag ..

Möjligtvis om det är RIKTIGT bra som gta3

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ByteRipper
Högt pris -> Mer vinst -> Mer pengar till att utveckla BRA spel -> Bättre spel = Be happy.

Hmmm jojo men om dom sänker priset på spelen tror du då inte att mer köper spelen istället för att tanka dom?
om spelen kanske skulle sänkas till 200 kr säger vi, så skulle nog bra mer köpa det oxo och eftersom mer köper det destu mer deg.
Tror att dom skulle nog tjäna lika mycket om priserna skulle sänkas, och själv skulle man nog våga testa köpa ett spel innan man vet att det är riktigt bra o chansa lite. Istället för nu så tankar man/testar spelet hos kompisar och om det är nästan än 10:a av 10 möjliga så köper man eftersom man vill ha valuta för pengarna. iaf jag gör så.

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk
Medlem

Blir rentav förbannad när folk tycker 500 kr är mycket för ett spel.

Hur många super inte skallen av sig på krogen. Sedan när dom kommer hem så har 500 kr bara försvunnit.

Ett spel håller i flera månader, ja t.o.m. i flera år. Du kan spela det hur många ggr du vill.

Om man tänker lite så är det OFANTLIGT billigt. Fatta om man slår ut 500 kr på all tid man sitter framför ett spel så är "timmpriset" inte alls högt.

Sedan tror en del att det är gratis att tillverka ett spel. Har någon här uppfatningen hur många år ett spel tar att tillverka. Det sitter en massa personer som kodar, skapar musik, ritat, rendrerar mm mm.

Dessa personer ska ha en lön så dom kan leva, dom måste utbilda sig hela tiden för att kunna nytja den nya tekniken. Detta är inte billigt
Tänk på all mjukvara dom måste betala.
Tänk bara på ett rendrerat intro på ett spel, det kan kosta 100 000 kr i bara mjukvaran. Visserligen är detta en engångskostnad.
Dom måste betala hyra för lokaler mm mm.

Så om 50 personer ska göra ett spel...
Månadslön per person: 20 000 kr.
Månadslön 50 personer: 20 000 * 50 = 1 000 000 kr.
Årslön 50 personer = 1 000 000 * 12 = 12 000 000 kr.
Totalt i lön för ett spel som tar 3 år = 36 000 000kr.

Detta är ENDAST den månadslön som varje anstäld får UT.
Om det här är i typ Sverige så ska vi dublera detta för arbetsgivaravgifter mm.

Så det företaget får betala för dessa 50 personer är
~72 000 000kr.

Sedan kommer hyra av lokaler, utrustning, utbildningar, mjukvara mm mm mm. Och glöm ej REKLAM som är fruktansvärt dyrt.
Så några 100 MILJONER kr är nog slutsumman.

Så när vi börjar fundera så märker man att det inte är gratis för att tillverka ETT spel.

Så nu tänker ni då att om ett spel kostar 200 miljoner att producera så behöver dom ju "bara" sälja 400 000 för att gå med vinst (om priset är 500 kr för ett spel). Dom ska ju käna MER än bara utgifterna. Det är ett företag och dom måste tjäna en massa mer för att företaget ska utvecklas.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Tycker med som Knashatt... det är inte för dyrt nu, dessutom är det inte allt för många spel som kostar 500+ dom flessta nya ligger runt 450... och som sagt, vissa super lätt bort 500, då kan dom ju skippa det om det nu är så dyrt, eller så kan dom skita i att spela och supa i stället...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Tvivlar skarpt på att 50 personer sitter i 3 år och utvecklar ett spel! T ex tror jag inte det tar mer än ett par veckor för en duktig person att knåpa ihop lite musik till ett spel, och ser vi t ex på battlefield så är det samma slinga som går om och om igen.

En stor del av tiden går oxå ut på att utveckla själva "storyn" vilket kanske ett par pers jobbar med.

Man kan titta på filmindustrin som säljer sina filmer för max 200, där man antagligen har bra mycket större utgifter (bland annat gigantiska löner till skådespelarna och ofta bra mer avancerade specialefekter än vad som finns i dataspelen..). Men låt oss säga att en film kostar dubbelt så mycket att göra som ett dataspel, men att dataspelens målgrupp är hälften så stor, varför kan de inte kosta lika mycket?

Dataspelstillverkarna kan välja att antingen höja priserna (konsumtionen går ner, vinste blir den samma och deras rykte går i botten) eller sänka priserna (konumtionen ökar, vinsten blir den samma och deras anseende blir bättre).

Även de som köper spel nu skulle nog köpa fler om priserna gick ner!!!

Personligen tycker jag att ölen är för dyr på krogen precis som datorspelen i affären, följden vet vi alla vad den blir....hembränning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kom ihåg att de flesta utvecklare måste fixa ihop en grafikmotor, tar nog ett tag. Fast vad vet jag om det egentligen.

Jag tycker ändå spelen är för dyra, kanske inte om man har jobb och tjänar pengar, men när man går i skolan har man inte lika stor inkomst, jag pejade 520 spänn för NWN, det var rätt mycket. Tycker spelet borde kosta typ 350 kr eller nåt... inte över 400 iaf.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RusT
Tvivlar skarpt på att 50 personer sitter i 3 år och utvecklar ett spel! T ex tror jag inte det tar mer än ett par veckor för en duktig person att knåpa ihop lite musik till ett spel, och ser vi t ex på battlefield så är det samma slinga som går om och om igen.

En stor del av tiden går oxå ut på att utveckla själva "storyn" vilket kanske ett par pers jobbar med.

Man kan titta på filmindustrin som säljer sina filmer för max 200, där man antagligen har bra mycket större utgifter (bland annat gigantiska löner till skådespelarna och ofta bra mer avancerade specialefekter än vad som finns i dataspelen..). Men låt oss säga att en film kostar dubbelt så mycket att göra som ett dataspel, men att dataspelens målgrupp är hälften så stor, varför kan de inte kosta lika mycket?

Dataspelstillverkarna kan välja att antingen höja priserna (konsumtionen går ner, vinste blir den samma och deras rykte går i botten) eller sänka priserna (konumtionen ökar, vinsten blir den samma och deras anseende blir bättre).

Även de som köper spel nu skulle nog köpa fler om priserna gick ner!!!

Personligen tycker jag att ölen är för dyr på krogen precis som datorspelen i affären, följden vet vi alla vad den blir....hembränning!

Skillnaden mot filmer är att filmerna först släpps på Bio, o kanske halva förtjänsten kommer därifrån.. så då borde ett spel vara ungefär dubblet så dyrt som en film enligt ditt resonemang vilket är 400 kr...

Permalänk
Medlem

Tvivlar skarpt på att 50 personer sitter i 3 år och utvecklar ett spel!

Final fantasy 10 på PS2 tog tre år.

Man kan titta på filmindustrin som säljer sina filmer för max 200, där man antagligen har bra mycket större utgifter (bland annat gigantiska löner till skådespelarna och ofta bra mer avancerade specialefekter än vad som finns i dataspelen..).

Dom känar den största biten via bion.
Sedan så har MÅNGA spel röster om du inte viste detta.
Dessa är också skådespelare som vill ha en slant för det som gör.

T ex tror jag inte det tar mer än ett par veckor för en duktig person att knåpa ihop lite musik till ett spel

Nu är alla spel inte skjuta spel där musiken inte är så väsäntlig. Men om du har någon uppfattning om skapandet av musik så tar det några veckor eller månader att skapa en låt (som är bra!!!). Så om det nu då är 5-15 olika låtar så tar det sin tid.
Jag hoppas för guds skull att du inte tror att det tar några veckor för "riktiga" muskiker med att göra en skiva. För jag tror du är en sådan som alldrig köper din musik utan bara bränner ner den från MP3.
Nu handlar det om spel men många musiker sitter hemma eller på en studio på privat tid men gruppen och håller på i flera månder till år för att skapa en skiva.
Dom måste köpa musikinstrumenten, betala hyran för studion mm mm mm. Det KOSTAR att skapa musik (nu menar jag "riktig" musik, inte NRJ massproducerad-musik).

Dataspelstillverkarna kan välja att antingen höja priserna (konsumtionen går ner, vinste blir den samma och deras rykte går i botten) eller sänka priserna (konumtionen ökar, vinsten blir den samma och deras anseende blir bättre).

Eller så kan folk börja köpa spel och vara glada.
500 kr är fortfarande inte mycket för ett spel.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawis
Kom ihåg att de flesta utvecklare måste fixa ihop en grafikmotor, tar nog ett tag. Fast vad vet jag om det egentligen.

Jag tycker ändå spelen är för dyra, kanske inte om man har jobb och tjänar pengar, men när man går i skolan har man inte lika stor inkomst, jag pejade 520 spänn för NWN, det var rätt mycket. Tycker spelet borde kosta typ 350 kr eller nåt... inte över 400 iaf.

Välkomen till den riktiga världen!
Det kostar pengar i verkligheten och har man inte råd så har man inte råd.
Och då får man på något sätt försöka sig skaffa pengar. Man kan ju alltid försöka fråga sina föräldrar. Eller skaffa sig ett extra knäck efter plugget.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RusT
Personligen tycker jag att ölen är för dyr på krogen precis som datorspelen i affären, följden vet vi alla vad den blir....hembränning!

Jag har ej råd med en SAAB 95. Då snor jag en.
Jag har ej råd att gå på BIO. Då smiter jag in.
Jag har ej råd med sprit. Då köper jag olaglig sprit.

Det är ju då helt upp till dig om du vill stödja en "industri" som är olaglig.
Folk som säljer HB till 13-14 åringar. Detta sker och det är dagens verklighet!!!!
Har man inte råd så har man inte råd, väkommen till verkligheten.

Har man inte råd att gå ut i krogen så får man skita i detta. Sånt är livet. Man kan inte få allt här i välden så som en del tror.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

håller med knashatt i inlägget ovanför.

dock tycker jag att 500:- är för mycket för ett spel, 300:- tycker jag är ett vettigt pris.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Daikatana utvecklades under 6 år, och det är inte ovanligt att ett spel tar 3 år... tror ni verkligen att det tog 1 år för blizzard att göra Wc3 eller 2 år för Digi.Extrems och Epic att göra Unreal 2003 ?? (ok, dom flesta skulle säga att Daikatana är det sämmsta dom sett, fast det gör inte jag, tvärtom, det är ett av dom bättre SP jag har spelat (efter första episoden), fast det är jag nog ensam om att tycka )

och ang. musiken, det är ju inte som att 'bra' spel har någon musik som tar en vecka att göra... Nine Inch tar nog inte en vecka på sig att knåpa musiken till doom 3 och musiken i heroes 4 tog nog verkligen inte heller 1 vecka...

För dom som inte vill betala 450 lappen för ett spel kan ju skita i det då Då slipper ni klaga, köp lingon och potatis för pengarna i stället.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Om man tänker lite så är det OFANTLIGT billigt. Fatta om man slår ut 500 kr på all tid man sitter framför ett spel så är "timmpriset" inte alls högt.

En tjej/kille som går i gymnasiet får 950:- i månaden.
Slänger man då ut 550:- på ett spel så är det mer än hälften av ens pengar.
Tror inte många är beredda att göra det.
Ska man då sen gå på bio eller vad fan som helst så har man inga pengar kvar.

Tänk då en snubbe som går i högstadiet. Tjosan ja.

Om man däremot jobbar och får ut 15.000:- i månaden så är det ju lite skillnad.

Permalänk
Medlem

mm, fast man behöver ju inte köpa spel varje månad då

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur

En tjej/kille som går i gymnasiet får 950:- i månaden.
Slänger man då ut 550:- på ett spel så är det mer än hälften av ens pengar.
Tror inte många är beredda att göra det.
Ska man då sen gå på bio eller vad fan som helst så har man inga pengar kvar.

Tänk då en snubbe som går i högstadiet. Tjosan ja.

Om man däremot jobbar och får ut 15.000:- i månaden så är det ju lite skillnad.

Få väll skiriva det en gång till då:

Välkomen till verkligheten.
I den riktiga världen kostar det pengar.

En tjej eller kille på plugget har ingen inkomst. Han/Hon får studiebidrag som är då enligt dig 950 kr (är den det, när jag gick i gymnasiet för 8 år sedan var det 750 kr).
För dessa pengar får denna person köpa först och främst viktiga saker som kläder mm.

Det som räcker får gå åt till nöje. Och spel är ett nöja.
Har han/hon inte råd, ja då så blir det inget spel.

Förrstår inte vad du vill komma till. Bara för att en som går i gymnasiet inte har råd med ett spel ät detta inte en anledning att sänka priset.

En som går i gymnasiet ha inte råd för en ny SAAB 95, ska den också kosta 200 kr???

När man jobbar så HAR man råd att köpa ett spel och då köper man det.

Är trött på alla ungdommar som tror att man ska få allt man pekar på. Vill en som går i plugget ha ett spel men inte har råd får väll killen/tjejen börja jobba på kvällen då.

Och när man inte pluggar utan jobbar så har man lön. Men då ska man betala lägenhet, bil, bensin, telefon, el, tv-licens, skatt på bilen, försäkring på bilen, försäkring på lägenheten, mat, CSN, mobil, mat, kläder, mm mm mm mm.
Sedan ska man ju lägga undan lite för pension & sparande för framtida bruk typ hus mm.

Det som blir över kan man lägga på nöje, ex spel.

Välkomen till verkligheten!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Knashatt, varför gör du inte bara så att du skiter i att protestera, och istället köper en massa spel den veckan?

Inlägget handlade om att vissa tyckte att spelen var för dyra.
Har man inte råd, så tycker man givetvis att det är för dyrt, och då protesterar man.

Har man råd, så tycker man kanske att priset är ok, och då köper man.

Enkelt, och upp till var och en. Jag tycker också att spelen är för dyra, men jag förstår att du inte tycker det Knashatt (ser dina datorspecs, du verkar ha gott om flis).

Att sen över 50% av alla spel som kommer är ren skit gör ju inte att man blir mer sugen på att betala 500 spänn.

Att jämföra med en Saab och att den skulle kosta 200 spänn är ju bara löjligt. Men visst. Tror du folk hade varit nöjda om dom fick ett brev från Saab, Volvo, Mercedes, eller var dom nu har köpt för bil, nån gång i månaden där det stod att deras bil är inkompatibla med vissa vägar så dom måste köra till en verkstad och hämta ett litet paket med delar som skruvas på innan dom kan köra på alla vägar. Knappast va?

Sen har vi material-kostander. Vad tror du kostar mest? Att bygga en bil eller trycka en cd-skiva?

Utveckling. Kostar nog en del att utveckla en bil med va?

Grejen är den att spelen ÄR hutlöst dyra, anledningen är förmodligen att det oftast är en jävla massa mellanhänder i spelindustrin.

Sverige har ju en importör för varje konsol (Egmont för Sony, Brio för Sega och Bergsala för Nintendo) och sen ska spelen gå från dom till butikerna.

Så det är MINST 2 mellanhänder där, kapa den ena, och du får ner priset med förmodligen minst 50 spänn per spel. Sen vet ju ingen hur många mellanhänder det är mellan Nintendo och Bergsala, och mellan Bergsala och butiken på hörnet.

Sen måste man ju fråga, tycker du att det är rimligt att en öl på krogen kostar 50 spänn? Har du aldrig tänkt "fan vad dyrt".

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att sälja 4 á 250 kr istället för 2 spel á 500 kr ??

Både företaget och spelarna skulle tjänat på det juh.

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...