AKUT-HJÄLP! Bluescreen och har virus i min dator, efter en .exe-fil!

Permalänk

AKUT-HJÄLP! Bluescreen och har virus i min dator, efter en .exe-fil!

Hej alla!

Jag behöver hjälp då min dator har fått virus. Detta efter att jag tryckte på en .exe-fil, mer än så behöver jag inte förklara. Datorn frös till och slocknade, sen startade. Efter uppstart fungerade datorn normalt, och jag pustade ut. Kollade film senare på kvällen, fungerade bra. Dock nu idag, när jag startade den igen så kommer det en bluescreen efter "Välkomst-scenen", datorn fryser till och det står sen i bluescreen "IRQ NOT LESS OR EQUAL".

Det som nu händer är att jag endast kan starta i Felsäkert-läge. Om jag startar Windows normalt så fryser det till efter inloggningsscenen och en bluescreen kommer. "IRQ NOT LESS OR EQUAL".

Jag har Windows 7 Ultimate 64-bitars med senaste service pack, uppdaterade drivers osv. Jag lyckats köra Spybot S&D, F-Secure Easy Clean. Körde SafeMSI så att jag kan installera i felsäker läge och installerade ESET NOD32, dock lyckas inte den installationen trots detta, kan heller inte starta Ad-Awere från USB-minne.

Vad ska jag/kan jag göra? Måste verkligen få ordning på detta... har ångest som fan för att jag tryckte på den .exe-filen, men jag var irriterade och trodde att det skulle lösa det problemet jag hade, men det gjorde bara att jag fick ett nytt och större problem...

EXTREMT tacksam för svar och hjälp!

MVH / Fabian Wester

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabianWester:

Hej alla!

Jag behöver hjälp då min dator har fått virus. Detta efter att jag tryckte på en .exe-fil, mer än så behöver jag inte förklara. Datorn frös till och slocknade, sen startade. Efter uppstart fungerade datorn normalt, och jag pustade ut. Kollade film senare på kvällen, fungerade bra. Dock nu idag, när jag startade den igen så kommer det en bluescreen efter "Välkomst-scenen", datorn fryser till och det står sen i bluescreen "IRQ NOT LESS OR EQUAL".

Det som nu händer är att jag endast kan starta i Felsäkert-läge. Om jag startar Windows normalt så fryser det till efter inloggningsscenen och en bluescreen kommer. "IRQ NOT LESS OR EQUAL".

Jag har Windows 7 Ultimate 64-bitars med senaste service pack, uppdaterade drivers osv. Jag lyckats köra Spybot S&D, F-Secure Easy Clean. Körde SafeMSI så att jag kan installera i felsäker läge och installerade ESET NOD32, dock lyckas inte den installationen trots detta, kan heller inte starta Ad-Awere från USB-minne.

Vad ska jag/kan jag göra? Måste verkligen få ordning på detta... har ångest som fan för att jag tryckte på den .exe-filen, men jag var irriterade och trodde att det skulle lösa det problemet jag hade, men det gjorde bara att jag fick ett nytt och större problem...

EXTREMT tacksam för svar och hjälp!

MVH / Fabian Wester

Jadu, sånt här suger ju. Det du kan prova är att starta datorn i felsäkert läge, och ta bort allt oviktigt ur autostart, det kan hända att det är ett program i autostart som gör att datorn kraschar direkt.
Hoppas på denna lösning, annars måste du nog blåsa rent den.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk

Ja det är trist...

Men om man stoppar i HDD:n i en frisk dator som man har fixat NOD32, AD-Awere, Malwarebytes' Anti-Malware osv på och sen skannar HDD:n, skulle det fungera eller kan den friska datorn bli smittad då?

/Fabian

Permalänk
Medlem

Ladda hem och kör denna: http://lifehacker.com/#!5502999/avg-rescue-cd-cleans-your-inf...

Har hjälp mig många gånger på företaget.

Permalänk
Medlem

Tjenare
Rat eller botnet brukar bete sig så om dom buggar
Starta i felsäkert läge och in i MSconfig sen klickar du bort ALLT från startup.

Stoppa inte in ett USB minne i datorn, det kommer sprida sig till det okså (USB spread)
Samma sak med Andra hård diskar.
ska du spara filer från Hårdisken, skippa EXE/RAR filer, dom infectar man direkt när man kommit in =).
Försök ta bort .net Framework! nästan alla Botnet/rat's behöver det för att fungera.

Håller på med Rat's/Botnet's Själv skicka ett PM om du behöver mer hjälp