Permalänk
Medlem

Varmt GTX 470 soc

Hejsan, sitter på ett gigabyte gtx 470 soc som ska vara ett av de kallaste 470 korten ( ja jag vet att det är ett varmt fermi kort) iaf, innan jag köpte kortet så stog det att det skulle bli runt 85 grader varmt i full belastning i furmark medans jag ligger på 104 grader i crysis samt 98 grader i GTA IV.

Kortet är dammfritt och jag har ett cm 690 chassi med bra luftflöde. Så jag undrar om det ska vara så varmt, samt hur nyttigt det är för kortet att lira i 104 graders temp. Kortet är väll specat till runt 105 grader om jag kommer ihåg rätt. För varmt för ett kort med windforce tycker jag iaf

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är bra luftflöde för dig? Vilka extrafläktar har du och hur blåser/suger de?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är bra luftflöde för dig? Vilka extrafläktar har du och hur blåser/suger de?

Om du vet hur cm 690 ser ut så har jag en fläkt i fronten som blåser in, sen på sidopanelen precis vid grafikkortet har jag en 140mm som blåser rakt på sen så har jag "ställt" en 80mm fläkt på nätagget som blåser ut via expansionsplatserna där bak sen en 120mm utblås bak samt en 120 topp över cpu kylaren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jaK0b:

Om du vet hur cm 690 ser ut så har jag en fläkt i fronten som blåser in, sen på sidopanelen precis vid grafikkortet har jag en 140mm som blåser rakt på sen så har jag "ställt" en 80mm fläkt på nätagget som blåser ut via expansionsplatserna där bak sen en 120mm utblås bak samt en 120 topp över cpu kylaren

Hoppas den där uppe blåser ut/uppåt
Ja, då bör det inte vara "dåligt" luftflöde. Du kan ju testa att vända på den på sidan och se vad skillnaden blir.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hoppas den där uppe blåser ut/uppåt
Ja, då bör det inte vara "dåligt" luftflöde. Du kan ju testa att vända på den på sidan och se vad skillnaden blir.

Tak fläkten blåser utåt ja :). Har redan testat att vända sidofläkten så att den blåser utåt då blev det bara varmare bra mycket snabbare.

Permalänk

Vilket fläktschema kör du med eller står kortet på auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Vilket fläktschema kör du med eller står kortet på auto?

Använder mig utav msi afterburner för fläkt schemat. Och där har jag satt gpu fläktarna rätt högt även från idle för att tempen inte ska stiga så snabbt