Macbook pro 13 2010 eller 2011?

Permalänk
Medlem

Macbook pro 13 2010 eller 2011?

Hej. Jag har nu varit ganska sugen på att skaffa mig en macbook pro 13 ett tag, och nu när min pc är redo att sega ihop totalt så tänkte jag nu skaffa mig en mac för första gången.
Jag hade först tänkt att köpa den nya macbook pro 13 som släpptes nu 2011 ( den billigare varianten ) men nu när det varit så mycket problem med dom så överväger jag om det kanske är värt att köpa 2010 års modell i stället.

Som jag har förstått det så är grafikkortet i 2010:an bättre, och trackpadden är inte av glas vilket jag tycker känns ganska skönt. Det är ju ingen dålig dator på något vis, dock sitter det ju en Intel Core 2 Duo i den och jag förstår att en i5 processor mycket bättre. Men hur mycket skillnad kommer jag egentligen att märka? Jag kommer att ha datorn som min primära dator och kommer att surfa, fixa lite med foton i photoshop ( men inget jätte avancerat), kanske spela lite med mera.

Så tycker ni att det är värt att slå till på 2010 års modell eller ska jag vänta på att problemen med 2011:an lägger sig? Tacksam för svar!/ Viper_W

Permalänk
Medlem

Jag hade ändå kört på 2011 versionen, det är inte så stor skillnad i grafiken och man får större hårddisk (detta går att välja dock). Men det är väl samma trackpad på båda?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Det var inte 13" det va problem med så kör på 2011.. Sitter själv på en och är fantastiskt nöjd.

edit: Trackpad av glas!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskfe:

Det var inte 13" det va problem med så kör på 2011.. Sitter själv på en och är fantastiskt nöjd.

edit: Trackpad av glas!?

Ok, jag har hört att några även haft problem med 13 men det kanske inte är lika vanligt. Eligiganten där jag bor kommer inte att ta in nya macbook pro försen apple åtgärdat problemen.

* Jag menade att multi-touch-styrplatan var av glas.

Permalänk
Medlem

Kanske förra generationens femtontummare vore något? Den säljs mycket billigt just nu. Förra generationens trettontummare är en leksak.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Om du får 2010 billigt kan det ju vara värt. Men inte om den ligger liknande den nya pris (som Apple-datorer tyvärr oftast gör).
Vad jag sett av grafikkorten verkar det inte vara någon större skillnad, 320m (den gamla) är bättre i vissa tester, intelkort i den nya bättre i andra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_W:

H Det är ju ingen dålig dator på något vis, dock sitter det ju en Intel Core 2 Duo i den och jag förstår att en i5 processor mycket bättre.

Det här stämmer inte. Intel Core 2 Duo var the shit 2006. Det är en föråldrad processor som Apple borde ha uppgraderat 2008 eller nåt. Om du nu skall köpa en överprisad Apple-produkt, välj åtminstone årets modell.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_W:

Ok, jag har hört att några även haft problem med 13 men det kanske inte är lika vanligt. Eligiganten där jag bor kommer inte att ta in nya macbook pro försen apple åtgärdat problemen.

* Jag menade att multi-touch-styrplatan var av glas.

Skulle den vara av glas på 2010 eller 2011? Min är iaf inte av glas och har för mig att 2010 inte heller var det. Kanske jag som är helt ute och snurrar (lite sömn)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_W:

Ok, jag har hört att några även haft problem med 13 men det kanske inte är lika vanligt. Eligiganten där jag bor kommer inte att ta in nya macbook pro försen apple åtgärdat problemen.

* Jag menade att multi-touch-styrplatan var av glas.

Tyckte det verkade så otroligt att jag va tvungen att googla, och allt jag hittade var från 2008. Verkar vara mest ett produktnamn de lanserade den under då.
Kan inte se någon som helst anledning att göra en trackpad av glas. Du behöver nog inte vara orolig för att den ska spricka.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits. Jag köpte till slut en begagnad 2010 i bra skick efter att bl.a. ha läst om försämrad batteritid, värme och sämre spelprestanda/kompabilitet. Ska främst surfa och vill ha lång batteritid, men vill även kunna spela ett och annat spel. Eftersom spelen främst begränsas av grafiken räcker C2d-processorn. Nvidia 320m har överraskat positivt.

Däremot saknar jag PgUp/PgDown och Home/End grymt mycket! (Kommer från PC-världen.)

En annan lite off-topic-grej som kanske kan vara intressant för trådskaparen: Jag upplever den som större och tyngre än andra 13-tummare. Vågar inte lyfta den med en hand eftersom den känns lite hal. Om du, som jag, inte har nån tidigare erfarenhet av MBP rekommenderar jag att du hanterar en under typ 30 minuter hos en kompis eller i en affär. Lyft upp, fäll ihop, sätt på, stäng av, bär runt etc. Jag upplever portabiliteten som klart sämre än t.ex. Acer 3820TG som jag också var sugen på. (Sen har den givetvis många andra fördelar, t.ex. bättre upplösning och ratio på skärmen, upplyst tgb etc.) MBP känns mer som en vanlig bärbar än en ultraportabel (vilket jag var lite mer inställd på - dålig research, jag vet...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Jag var i samma sits. Jag köpte till slut en begagnad 2010 i bra skick efter att bl.a. ha läst om försämrad batteritid, värme och sämre spelprestanda/kompabilitet. Ska främst surfa och vill ha lång batteritid, men vill även kunna spela ett och annat spel. Eftersom spelen främst begränsas av grafiken räcker C2d-processorn. Nvidia 320m har överraskat positivt.

Däremot saknar jag PgUp/PgDown och Home/End grymt mycket! (Kommer från PC-världen.)

En annan lite off-topic-grej som kanske kan vara intressant för trådskaparen: Jag upplever den som större och tyngre än andra 13-tummare. Vågar inte lyfta den med en hand eftersom den känns lite hal. Om du, som jag, inte har nån tidigare erfarenhet av MBP rekommenderar jag att du hanterar en under typ 30 minuter hos en kompis eller i en affär. Lyft upp, fäll ihop, sätt på, stäng av, bär runt etc. Jag upplever portabiliteten som klart sämre än t.ex. Acer 3820TG som jag också var sugen på. (Sen har den givetvis många andra fördelar, t.ex. bättre upplösning och ratio på skärmen, upplyst tgb etc.) MBP känns mer som en vanlig bärbar än en ultraportabel (vilket jag var lite mer inställd på - dålig research, jag vet...)

Tack så mycket för ett bra svar och för er hjälp.

Men för alla som undrar så gick jag in på apple.se och där stod det att multi touch styrplattan hade en glasyta (2011) , men strunt samma det var inte det som var det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt 2011 versionen, mest för att processorn är uppgraderad till Sandy Bridge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_W:

Tack så mycket för ett bra svar och för er hjälp.

Men för alla som undrar så gick jag in på apple.se och där stod det att multi touch styrplattan hade en glasyta (2011) , men strunt samma det var inte det som var det viktigaste.

Alla Macbooks har haft en styrplatta av glas i flera år.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Alla Macbooks har haft en styrplatta av glas i flera år.

Jag hade hört att det var skillnad på styrplattan mellan macbook pro 2010 o 2011 men det kanske inte var sant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Det här stämmer inte. Intel Core 2 Duo var the shit 2006. Det är en föråldrad processor som Apple borde ha uppgraderat 2008 eller nåt. Om du nu skall köpa en överprisad Apple-produkt, välj åtminstone årets modell.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2

Core 2 Duo i mobila sammanhang kom slutet 2006, men P8600 som dom hade i sina förra modeller(Som jag även hade i min Zepto) lanserades Q3 2008

Så jag vet inte vad du mummlar om

Men visst, det är inte den bästa mobila processorn, speciellt inte när förra MBP släpptes.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Däremot saknar jag PgUp/PgDown och Home/End grymt mycket! (Kommer från PC-världen.)

fn + piltangeterna.
piltanget upp/ner = pgup/pgdown.
piltangent höger/vänster = home/end.

Permalänk
Medlem

Ja, men det är tvåhandsgreppet jag vill slippa! Har lagt in trefingerssvep på trackpaden för page up/down som nödlösning.