Strömsnål liten hemmaserver...

Permalänk
Medlem

Strömsnål liten hemmaserver...

Hejsan,

har tänkt att bygga ihop en liten hemmaserver... Det som ska köras på servern till att börja med är samba, någon torrentklient och en ssh-tunnel.

Den ska köra Debian 6.0 med någon typ av raid lösning och då den ska vara igång hela tiden så är det bra om den är strömsnål.

Tror ni att det räcker med någon atom-historia eller ska man satsa på en I3:a kanske?

Någon som har bra koll och vill plocka ihop ett paket?

Budgeten är ganska begränsad, ca 3000kr.

Permalänk
Avstängd

Varför inte Fusion? SC körde en test nyligen och Asus kortet med passiv kylare verkar riktigt intressant.

Permalänk
Medlem

Jag kör med detta moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442776, ett sata kontrollerkort med 4 portar och 5 diskar på totalt 8,5TB. Kör win server 2003 på den med uTorrent, IIS, FileZilla och lite annat smått och gott, funkar klockrent. Streamar film från den till en dator med xbmc, maxar 100/100 linan via torrent helt utan problem

Permalänk
Medlem

Har tänkt på fusion men känns som att kasta pengarna i sjön då jag ändå inte kommer använda grafik-kretsen.

Ingen som har lust att plocka ihop ett paket från komplett? Så man får en grund att utgå från

Permalänk

ska du köra mjukvaru eller hårdvaru raid? vilken raidsort? hur många diskar?

om du kör hårdvaruraid kan du köpa billigaste tänkbara moderkort med integrerad grafikkrets. Någon billig ion krets för 6-7hundra och lägga resten på ett raidkort.. med ett vettigt raidkort sköts all beräkning på det, dvs ingen belastning på cpu och du kan maxxa din gigabitanslutning utan problem.

Sedan kan man ju alltid diskutera huruvida integrerade nätverkskretsen är bra eller inte. Men jag har iaf fått ut 100-120mb/s via integrerade gigabitkretsarna på mina desktop chassin och det räcker för de allra flesta, inte många som har högre hastigheter i sina switchar eller skriv-/läshastigheter på sina diskar (om inte SSD).

Permalänk
Medlem

Ta en titt på detta moderkort.

http://www.mullet.se/product.html?product_id=333048

dualcore atom på 1.8Ghz, 6 st sata portar samt 2st Gbit lan portar (intel).

Borde vara ett ypperligt val till en strömsnål hemmaserver.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Eftersom alla redan påpekat att en tokbillig Atom plus ett vettigt RAID-kort är lösningen för dina krav så är det inte mycket mer att diskutera. Upp till dig om du accepterar den prestandan (som klarar dina "krav" utan några som helst problem) eller om du vill satsa på lite bättre för att kanske köra mer krävande projekt i framtiden.

Fusion är helt onödigt då du inte behöver det extra "lull-lull" som kommer med det, som du redan påpekat.
Det moderkortet+atom som raxxor länkade var riktigt dyrt. Får man ju i princip en i3'a+moderkort för samma peng. I och för sig ett gäng s-ata och 2x lan.

http://www.inet.se/artikel/1901787/intel-d510mo-atom-d510 Är en dualcore Atom på 1,66GHz. Inga extra onödigheten som drar upp priset utan ligger på 632kr. Körde detta kort själv tidigare och maxar ut fina 11MB/s med fin cpu-användning.

Stoppa i ett passade kontrollerkort för RAID för så många diskar du behöver, och välj sedan ett passande chassi efter smak och tycke beroende på hur många diskar du skall ha.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Fyller alla krav. Färdig att installera. N36l

http://www.webhallen.com/hardvara/130406-hp_proliant_n36l_ath...

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RulerOfHeck:

En Athlon neo på 1,3 ghz, 1 gb minne samt 250 gb hårddisk. Allt detta för 3000 kr, vilket kap! Eller inte...

Permalänk
Medlem

Köp en Intel i3 540 samt moderkort efter tycke och smak. Se mitt galleri för ett exempel som kör FreeBSD med samba och rtorrent.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Skrivet av Moomin:

En Athlon neo på 1,3 ghz, 1 gb minne samt 250 gb hårddisk. Allt detta för 3000 kr, vilket kap! Eller inte...

Om du tänker på det som en maskin med ECC-minne och hotswapbays är det asbilligt, men du kanske inte vill ha server-grade hårdvara till serverdrift....
Jag har själv flera stycken sådana här hemma och kunde inte vara mer nöjd

Permalänk
Skrivet av adisbladis:

Om du tänker på det som en maskin med ECC-minne och hotswapbays är det asbilligt, men du kanske inte vill ha server-grade hårdvara till serverdrift....
Jag har själv flera stycken sådana här hemma och kunde inte vara mer nöjd

Lite så jag tänker iaf
Var köpte du dina? 3000kr är inte mycket egentligen men Storbrittanien kostar de ~2500 plus att HP ger tillbaka £100 dvs 1500kr. Jag har försökt beställa från crescentelectronics.co.uk, men de är rätt kassa på att leverera tycker jag det verkar :/

EDIT Dessutom finns till N36L ett riktigt ILO-liknade kort så man slipper CDROM och skärm \o/
http://www.dustin.se/pd_5010502819.aspx

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Skrivet av RulerOfHeck:

Lite så jag tänker iaf
Var köpte du dina? 3000kr är inte mycket egentligen men Storbrittanien kostar de ~2500 plus att HP ger tillbaka £100 dvs 1500kr. Jag har försökt beställa från crescentelectronics.co.uk, men de är rätt kassa på att leverera tycker jag det verkar :/

EDIT Dessutom finns till N36L ett riktigt ILO-liknade kort så man slipper CDROM och skärm \o/
http://www.dustin.se/pd_5010502819.aspx

Köpte mina på Dustin men skulle lätt överväga att titta runt i UK numera.
Jag köpte ju båda mina när modellen var helt ny

Har hört av en vän som har ett par maskiner med ilo-kortet att det ska vara rätt schyssta.
Tyvärr käkar de ju upp pci-e x1 porten

Permalänk
Medlem

Är själv i samma tankar och skulle behöva något liknande som klarar av ett större antal torrents (500+) i rtorrent, samba, ssh,sabNZBD+, vsftp & webserver.

Har problemet med att min nuverande hemmaserver ligger och iddlar runt ~84w och skulle gärna se det betydligt lägre.

Använder idag 4 satadiskar som jag hade tänkt flytta. Någon som har några tankar runt en billig lösning med mobo, cpu, minnen, psu och alt chassi. Det är en hemmaserver utan några direkt krav på hotswappande eller ECC minnen utan ett lägre pris och ström användning är av större intresse.

Då jag kommer köra debian på burken så hade det klart varit trevligt med hw stöd för detta.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Själv så byggde jag ihop denna: http://nudelsoppa.se/1221/dags-for-en-ny-server-hemma Sen så extern lagring på det.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

http://www.excito.com/bubba/products/overview.html

En Bubba 3 (B3), jag fick rabatt så jag betalade 2710 kronor. Men annars ligger den på drygt 3000-3500 kr. Väldigt trevlig att ha och göra med. Debian 6.0 är förinstallerat osv.
Min står hos en polare i hans skåp i lägenheten, ligger på runt 40-45 grader.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem

kör en minecraft server på en dator som just nu huseras i en kartong, begagnade saker jag köpt via sweclockers marknad, gigabyte socket 775 moderkort med en intel e5300, 2 gig ram och en laptop ide hårddisk med adapter till 3,5", nåt gammalt 20pin atx agg (moderkortet är 24 pin, men funkar ändå) och den drar ca 50 watt i 50% load, sett den i högst 60

edit: kör utan skärm, men har ett gammalt pci graffe i så den startar

nöjd ;D

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+