Permalänk

enkel lagringsburk?

hade tänkt bygga ihop en liten enkel burk som kommer att innehålla alla våra privata filer och sånt som utomstående ej bör komma åt (krypterade diskar)
(kallas kanske filserver)

den borde väl med fördel även kunna användas som router/gateway mellan modem och våra andra datorer (både trådade och trådlösa) istället för externa plastroutrar och skit.

usb skrivare kommer även anslutas till denna så alla kommer åt den via nätverket.

operativsystemet blir troligtvis Ubuntu med gnome.
den kommer stå undangömd och fjärrstyras.

så jag funderar på hur detta bör dimensioneras.
vilka billiga enkla moderkort finns det att välja på idag och lämplig processor?
har tänkt mig två 1TB diskar i raid-1 för att hålla det enkelt till att börja med.
hur mkt ram minne kan behövas?
finns det lämpliga (läs billiga) wifi kort med hög överföringshastighet som är lämplig till detta?
ja.. kom med era synpunkter, jag vill ha en tyst liten diskret filserver helt enkelt med "hemlig" data.

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffen_83:

hade tänkt bygga ihop en liten enkel burk som kommer att innehålla alla våra privata filer och sånt som utomstående ej bör komma åt (krypterade diskar)
(kallas kanske filserver)

den borde väl med fördel även kunna användas som router/gateway mellan modem och våra andra datorer (både trådade och trådlösa) istället för externa plastroutrar och skit.

usb skrivare kommer även anslutas till denna så alla kommer åt den via nätverket.

operativsystemet blir troligtvis Ubuntu med gnome.
den kommer stå undangömd och fjärrstyras.

så jag funderar på hur detta bör dimensioneras.
vilka billiga enkla moderkort finns det att välja på idag och lämplig processor?
har tänkt mig två 1TB diskar i raid-1 för att hålla det enkelt till att börja med.
hur mkt ram minne kan behövas?
finns det lämpliga (läs billiga) wifi kort med hög överföringshastighet som är lämplig till detta?
ja.. kom med era synpunkter, jag vill ha en tyst liten diskret filserver helt enkelt med "hemlig" data.

http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e3...
Hade läst igenom testet och lagt pengarna på ett sådant moderkort. Mer kräver inte en filserver och du kan få tillgång via wifi. Vill du själv välja CPU finns det AMD´s - http://www.bit-tech.net/hardware/motherboards/2010/09/01/asus... vilket är ett välfungerande moderkort med stöd för allt du behöver och en hel del till..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]