Copyswede vill ha kopieringsavgift för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Men vad fan är detta för skit.
... dom kan användas för illegal aktivitet...

Skrivet av Aphex:

... för saker man kan göra med ...

Till er och alla andra som skrivit liknande saker. Det är skillnad på piratkopering och privatkopiering, då det senare är lagligt och vars uteblivna inkomster kompenseras med denna avgift.

Skrivet av Tenkai Star:

Tycker någon ska tipsa Copyswede för "molnet" också. Eller utrymmet på ens mail. Man kanske skulle börja printa ut saker på papper i form av ettor och nollor. Svart prick = etta, annars nolla. Sen kan man skanna det och får tillbaka informationen på datorn. Vips så ska Copyswede snart ha avgift för allt papper som säljs.

Var ju en indier som gjorde detta fast med färg (=mer data), tror han fick ut 64 (eller kanske till och med mer) Gb på ett A4 om jag inte minns fel

Permalänk
Skrivet av Axxident:

Helt otroligt. Dom som inte fildelar ska ju inte behöva betala åt dom som gör det.
Sen kan dom ju alltid försöka få ihop den summan som musikbranschen kräver...

Jag vill faktiskt se copyswede's kvitto på att de betalar det där då de tar ut avgifter just för att täcka upp sådant och rimligen borde betala dessa stämmningar då

Permalänk

ska dom inte ta och ge sig??

Permalänk
Medlem

Det är klart dom är nog ute efter att kompensera bortfallet från cd och dvd avgifter eftersom allt fler kör digital distribution och backups görs på hds nu när dom är så billiga.

Min nya data har inte ens en dvd eller bluerayspelare då jag köper allt digitalt.

Jag väntar bara på avgiften på barnafödande eftersom det är en kloning och kopiering av information från denna galna organisation , då kan dom delat ut pengarna till alla som inte fick några barn vilket verkar vara deras logik.

Börjar bli dags att rösta på pp igen i nästa val

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk

Välkomna till Sverige och dess underbara avgifter!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

Copyswede: Du har i och för sig rätt i att det finns mycket här i världen som inte är nödvändigt att införa.
Men vad gäller kompensation för privatkopiering har man sedan ett trettiotal år ansett det nödvändigt för att ge upphovsmännen och de utövande konstnärerna bakom verken som kopieras någon form av ersättning för det inkomstbortfall som uppstår när de kopieras för privat bruk vid sidan av marknaden.
Det är rimligare än att förbjuda den kopiering som idag är laglig, menar lagstiftaren.

Som om privatkopering kan bli upptäckt om du inte har någon polis eller annan "laglydig" människa.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Har jag inte fel för mig existerar det mobiltelefoner på marknaden som endast kan fyllas med köpta låtar tex itunes på iphone. Så hur kan dem sätta privat-avgift på dem?

Samt alla skräptelefoner med futtiga MB minne som kräver utökat minne via minneskort för att ha lämpligtbutrymme.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeta Two:

Till er och alla andra som skrivit liknande saker. Det är skillnad på piratkopering och privatkopiering, då det senare är lagligt och vars uteblivna inkomster kompenseras med denna avgift.l

Tror du läser in något som inte alltid finns i de inläggen (inte för att det inte finns personer som ihärdigt läser fel på pirat och privat). Det är fortfarande en avgift på hypotetiskt möjligt handlande och med en generell mobiltelefonavgift tar de nästan steget att avgiftsbelägga produkter som kan innehålla något som kan användas för privatkopiering.

Permalänk
Medlem

Nu får dom (rent ut sagt) fan ge sig!!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Detta kan bara inte få fäste! Helt sjukt vad dom bedriver ;S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Du vet om att billion är miljard på svenska va? Lite skillnad på en miljard och en biljard(UK)/biljon(US), då en biljard(UK)/biljon(US) är en trillion.

En miljard: 1 000 000 000.
En biljard(UK)/biljon(US): 1 000 000 000 000.

De blev stämda för 75 biljoner:P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phroggyy:

Det är Privatkopiering inte Piratkopiering! Vi ska betala extra avgift eftersom det är lagligt att kopiera egen media för privat bruk. Alltså betalar du endast 1gång även om du äger 5 kopior. De tänker alltså ta pengar för att du eventuellt ska lägga över digital media på en annan enhet (t ex CD - Dator - Mobil, redan där är 3 kopior, även om du bara kommer lyssna i mobilen så innehar du fortfarande 3 kopior, använda eller ej!

Jag VET...men det är långt ifrån så Copyswede själv resonerar, vilket är väldigt uppenbart.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har tagits upp än, och jag orkar inte läsa alla inlägg, men here we go:

Mycket av det material som Copyswede vill "skydda" är redan belagt med kopieringsskydd. För att kopiera detta material (för privat bruk, dvs privatkopiering), så måste man kringgå kopieringsskyddet. Om jag minns rätt så är detta inte lagligt.

Det Copyswede då gör är att ta ut en avgift för något man inte kan göra utan att bryta mot Sveriges lag.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Kommer väl snart en avgift på att överhuvudtaget ha ett minne då man kan komma ihåg en truddelutt... Frågan är om man slipper denna famtida avgift när man blivit dement...

Permalänk
Avstängd

Mycket bra. Jag tycker det är synd om upphovsmakarna.

Kan vi inte starta en fond åt de stackars rika artisterna och skådespelarna så dem får lite mer hjälp på traven? Vi kan döpa den till "Miljonärernas försluter pga. Piratkopieringen."

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Men herregud så löjligt! Ska dom inte börja ta en avgift på smör också? Att ta smöret från smörpaketet och bre det på mackan går ju smörindustrin miljardbelopp i förlust på när man enligt dom helst bör köpa ett paket per macka så dom kan torka sina arslen med ännu mer pengar, för är man full av skit så går det åt mycket papper.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Copyswede är inte riktigt kloka.....btw man kan ju lagra dataskivor i väskor, borde inte copyswede kunna ta ut en sk väskfövarings-avgift åxå ?

Permalänk
Medlem

Det värsta med detta är att pengarna inte går till artisterna utan skivbolagen.

Jag har en låt på min mobil, utöver det kör jag Spotify ska jag fortfarande behöva betala jag har inte flyttat musik (mer än min enda låt) de senaste två åren till mobilen. iPoden däremot finns det lite mer på.

Jag tycker inte att man ska få göra såhär om det ska vara en extrakostnad borde försäljaren välja om den ska läggas på eller köparen kan välja att stödja. Inte för att de kommer få in dessa mängder pengar men det får de väl bara ta och leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormrwlr:

Haha, det var länge sen jag hörde nån propagera för förbud mot divätemonoxid

Facebookgrupper: Det moderna samhällets svar på den knutna näven i byxfickan

Hehe tänkte att det hade varit smidigt, inte för att det är särskilt starkt budskap i en fb grupp men ändå enkelt sätt att nå ut till många

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Nu får de fan ta och ge sig...

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Löjligt, och så lagom läge o göra de nu me, när som det tidigare sagts kommit bra lagliga alternativ. Har inte laddat många låter sen Spotifys intågande, har till o köpt lite låter och enstaka album över spotify (bra priset faktiskt, 70kr för ett album e inte så tokigt endå)

Hur mkt privat fildelning sker de egentligen? Ja brukar då inte skicka mkt upphovsskyddat material till folk.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeta Two:

Till er och alla andra som skrivit liknande saker. Det är skillnad på piratkopering och privatkopiering, då det senare är lagligt och vars uteblivna inkomster kompenseras med denna avgift.

Okej, så dom ska kompenseras för att jag kan kopiera mina ljudfiler (som jag legalt har laddat ner tex.) till min telefon?
Om jag inte använder min telefon till att lyssna på musik då?

Permalänk
Medlem

Hm, ska man betala för musiken 2 gånger?

Köpa mp3-filen och sedan betala avgift när man ska köpa lagringsenheten (telefon, mp3spelar osv).

Köpa Spotify premium och sedan betala avgift en gång till för att spela musiken.

Permalänk
Medlem

Förstår inte det svåra med skillnaden på PRIVAT- och PIRATkopiering

Detta gäller senast RMD. Det är INTE samma sak, man kallar inte piratkopiering för privatkopiering om man vet vad man pratar om!

Permalänk
Medlem

denna veckas helgsnack: Vad lider Copyswede av?

Permalänk
Skrivet av rmd:

intressant nog så verkar ingen reflektera över det faktum att dethär faktistk är BRA?

trotsallt så kan snart ingen någonsin bli fälld för piratkopiering eller privat, vad man nu vill kalla det. vi har ju redan betalat straffagiften och således borde "biljetten" vara löst för att fritt få kopiera allt hur som helst???

Privat och Piratkopiering är verkligen inte samma sak... Piratkopiering är och kommer förbli olagligt.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

Förstår inte det svåra med skillnaden på PRIVAT- och PIRATkopiering

Detta gäller senast RMD. Det är INTE samma sak, man kallar inte piratkopiering för privatkopiering om man vet vad man pratar om!

Förstår inte det svåra med att folk inte förstår att man inte vill betala extra för en pryl för att man kan använda den till PRIVAT-kopiering.

Permalänk
Avstängd

jävlar vad dom ska hålla på med sina avgifter

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

Det läskiga är att det inte förvånar mig om detta faktiskt går igenom...

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk

Nu får dom fan ta och kamma sig!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.