Ny bärbar men processorvalet mellan Core i3/Core i5 är osäkert.

Permalänk
Medlem

Ny bärbar men processorvalet mellan Core i3/Core i5 är osäkert.

Frågorna längst ned. Men läs gärna igenom :).

Nu när man får tillbaka på skatten efter att ha granskat sin deklaration så har jag bestämt mig för att investera i en ny bärbar.

Jag har en Acer Travelmate 5520G och den är föråldrad nu. Batteriet är nästan heldött, knapparna vid pekplattan klyddar, ytor är allmänt uppslitna, 1080p går ej att spela upp med flyt och datorn blir så satans het så det inte är klokt.

Specs:
-AMD Turion 64 X2 TL-60 2GHz
-ATI Mobility Radeon HD 2400 XT 256 MB
-Kingston 2GB SO-DIMM DDR2 667MHz (X2)
-Kingston SSD V-Series 128GB
-Windows Vista Home Premium SP2

Det här är inte roligt att se (eller känna av) efter 10 min spelande av GZDoom (Doom 2 sourceport).

Och det är nu detta som är ett av prestandakraven. Spel som jag kommer att lira är bara äldre spel som t.ex Doom, Duke Nukem 3D, Quake, Descent etc. Mycket möjligt att man kanske drar till med Warcraft 3 eller Quake 3 men i det stora hela så blir det mycket sourceports/emulatorspelande. Mest bara för tidsfördriv utan en massa avancerade spelkontroller.
Vad det sedan gäller annat så måste 1080p gå att spela upp utan problem samt att det grafiska användargränssnittet i Windows 7 och IE9 (då med gpu acceleration) måste flyta.

Allt detta måste nu kunna ske genom att datorn ej överhettas och det är egentligen detta jag vill diskutera. Eftersom jag vill ha en stilren dator så lutar det åt en Acer Aspire TimelineX men så är jag väldigt osäker på vilken processor som jag vill ha.

Frågorna:

Är det värt att lägga ut lite mer på en Core i5 eller bör jag välja en Core i3 bara för att kunna dra ner temperaturen och energiåtgången till ett minimum?
Sen har ju Intel börjat släppa Gen2 av sina Core proccesorer och då är frågan. Är det smart att vänta lite till på en sådan eller är det inget särskilt speciellt med dem som jag kan dra nytta av?

Permalänk

Du kan ju fylla in de krav du har på den nya datorn http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353

i3 second generation specifikation (se länk)

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52220

i5 Gen2 specifikation --->>> http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52224

Vissa Asus använder en teknik som heter Optimus. Den sparar automatiskt ström, genom att använda precis den prestanda som datorn behöver.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fr1dd:

Är det värt att lägga ut lite mer på en Core i5 eller bör jag välja en Core i3 bara för att kunna dra ner temperaturen och energiåtgången till ett minimum?
Sen har ju Intel börjat släppa Gen2 av sina Core proccesorer och då är frågan. Är det smart att vänta lite till på en sådan eller är det inget särskilt speciellt med dem som jag kan dra nytta av?

Vad du bör välja beror ju på vad du ska göra med datorn, är det en speldator behöver du nog inte bekymra dig så mycket med processorn, då är det grafikkretsen som är det viktiga. Sen brukar de datorer som har en bra grafikkrets också ha en tillräcklig processor, det är oftast balanserat.

Frågan om det är värt att vänta kan man alltid ställa sig, det kommer alltid nya grejer som kan vara kul att vänta på, det beror väl på hur bråttom man har.

Skrivet av Ali3nPredator:

Vissa Asus använder en teknik som heter Optimus. Den sparar automatiskt ström, genom att använda precis den prestanda som datorn behöver.

/AP

Det den gör är väl snarare att den skiftar mellan det diskreta och det inbyggdra grafikkortet, den pillar väl inget med inställningarna för respektive grafikkrets?

Sen finns bara Optimus till Nvidias grafikkretsar, inte AMD's. Sen är det inte säkert att optimus finns bara för att datorn har en Nvidia-krets, heller. Och det är inte bara Asus som använder sig utav Optimus.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Vad du bör välja beror ju på vad du ska göra med datorn, är det en speldator behöver du nog inte bekymra dig så mycket med processorn, då är det grafikkretsen som är det viktiga. Sen brukar de datorer som har en bra grafikkrets också ha en tillräcklig processor, det är oftast balanserat.

De två datorer jag kollar på nu har samma grafikkrets (Mobility Radeon HD 6550) men den med Core i5 kostar ca 1500 mer.

Processorna är:

Core i3 380M
Core i5 480M

Förutom att Core i5 stödjer Intel® Turbo Boost Technology så finns det en annan sak som skiljer sig vilket intresserar mig mycket.

T JUNCTION

Core i5 - 105°C

Core i3 - 90°C for rPGA, 105°C for BGA

Vad menas med detta?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fr1dd:

De två datorer jag kollar på nu har samma grafikkrets (Mobility Radeon HD 6550) men den med Core i5 kostar ca 1500 mer.

Processorna är:

Core i3 380M
Core i5 480M

Förutom att Core i5 stödjer Intel® Turbo Boost Technology så finns det en annan sak som skiljer sig vilket intresserar mig mycket.

T JUNCTION

Core i5 - 105°C

Core i3 - 90°C for rPGA, 105°C for BGA

Vad menas med detta?

Ingen aning vad T JUNCTION är, om jag ska vara ärlig, men tror inte nån utav dem ska ha några direkta problem med temperaturerna.

Angående prestandan kan du jämföra dem här:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd :).

https://www.inet.se/artikel/1969645/acer-aspire-timelinex-382...

Tack för de svar som trillade in iallafall.

Permalänk
Medlem

jag har en i5a. har en stationär med en i3a. hur länge jag än använder dom så är i5an alltid snabbast. resten är priset som avgör!

jag säger i5!

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av zikkor:

jag har en i5a. har en stationär med en i3a. hur länge jag än använder dom så är i5an alltid snabbast. resten är priset som avgör!

jag säger i5!

Ja... Det inlägget hjälpte ju mycket...

Skrivet av Fr1dd:

Nu är den beställd :).

https://www.inet.se/artikel/1969645/acer-aspire-timelinex-382...

Tack för de svar som trillade in iallafall.

Den är väldigt populär, vet jag, så den bör du bli nöjd med

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.