Permalänk
Medlem

Kommer det hålla ihop?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/346647/2011-04-05

Skulle önska några synpunkter från er kunniga på datorpaketet som jag plockat ihop. Kommer det passa ihop? Blir den tyst? Har jag hittat bra grejer eller finns det andra alternativ? Etc...

Datorn kommer användas till videoredigering. Annars surf/spel

Tackar och bockar!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

ser ju bra ut

skulle kanske kunna snåla lite på processor + ssd och skaffa bättre graffe

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Blir bra till videoredigering och rendering.
Kanske du borde köpa snabbare minnen bara, det är just vid video och fotoredigering dom gör nytta.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

i7 verkligen nödvändigt? beror iof på hur avancerad videoredigering du ska göra
SSD? åter igen verkligen nödvändigt?

//DanneSvs

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

i7 verkligen nödvändigt? beror iof på hur avancerad videoredigering du ska göra
SSD? åter igen verkligen nödvändigt?

//DanneSvs

Kan vi lägga ner "är SSD nödvändigt???" snacket snälla?

SSD är sjukt smidigt, tänker aldrig gå tillbaka till en dator utan det iaf, om han vill köra videoredigering så varför ska han inte ha det?

Ska han använda 1.5tb disk på det så lär han vilja ha en SSD för packa upp filer, packa ner, starta datorn och även starta alla program etc mycket fortare ska du se.

Och jag hoppas du är medveten om att det där är SB I7, varför skulle han inte köra på det..? Prisvärt, det senaste och riktigt bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Plocka en Ocz vertex 3 SSD, samt om du inte tänker skaffa ett till grafikkort så tycker jag du kan antingen ta ett bättre kort eller minsta watten på ditt nätagg räcker med 650 annars ta ett 560 Ti och kör 2 sånna i SLI längre fram när du har pengar/behov av det! riktigt prisvärt!

Så här tyker jag din dator ska se ut när du är klar med den!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/347011/2011-04-05

Det du kan göra nu är ju att ta bort ett grafikkort!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Köp den här så vinner du http://www.inet.se/kundvagn/visa/347021/zhrooms

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Blir bra till videoredigering och rendering.
Kanske du borde köpa snabbare minnen bara, det är just vid video och fotoredigering dom gör nytta.

Ja, jag har funderat på 1600mhz minnen men sandy bridge kör väl bara 1333 mhz. Så får man ut dom där extra mhz? Priset är ju försumbart, några tjugor hit o dit så det är inget problem.

Skrivet av synthiax:

Plocka en Ocz vertex 3 SSD, samt om du inte tänker skaffa ett till grafikkort så tycker jag du kan antingen ta ett bättre kort eller minsta watten på ditt nätagg räcker med 650 annars ta ett 560 Ti och kör 2 sånna i SLI längre fram när du har pengar/behov av det! riktigt prisvärt!

Ja, det blir nog att byta till vertex 3 istället. Den börjar ju komma in i lager nu. Nätagget har jag valt för det var modulerbart och bara någon hundring dyrare än 650w(HX). Jag kommer nog inte köpa flera grafikkort men jag kommer definitivt sätta in ett gäng hårddiskar till. Men det kanske inte drar så mycket ström å andra sidan.

Skrivet av DanneSvs:

i7 verkligen nödvändigt? beror iof på hur avancerad videoredigering du ska göra
SSD? åter igen verkligen nödvändigt?

//DanneSvs

Processorn är väldigt viktig när man jobbar med video så den kommer jag inte snåla på. Gör en hel del exporter i olika format och det suger processorkraft! SSD är kanske inte nödvändigt men det känns rätt när man bygger en ny dator

Bra synpunkter alltihop och det är saker jag har funderat på när jag läst om komponenterna. Just nu sitter jag på dator i sign som jag byggde oktober 06. Den är uppdaterad med mer hårddisk och mer ram sen då. Min ambition är att bygga en dator som håller i 4-5 år. Egentligen spelar jag inte så mycket på datorn utan kör mest på xboxen så därför satsar jag inte så mycket på grafikkort, annars hade jag köpt ett 560 ti.

Fråga: Fungerar grafikkorten från AMD och Nvidia lika bra i photoshop, after effects m.m. om man vill köra hårdvaru mumbojumbo (vad heter det när man tar hjälp av gpu i sånna program). Är stödet för sådana beräkningar likvärdiga mellan märkena. Det vore ju ett plus om det fungerade!

Känner mig lite klokare hela tiden men det finns så himla mycket att välja mellan

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB