Permalänk
Medlem

Dator + reciever

Hej.

Tror att mitt graffikkort GTX 470 soc ej har stöd för ljud via hdmi så jag lär dra en till sladd till förstärkaren.

Ljudkortet asus xonar D2 har kabelbunden spdif (alltså Rca uttag)
Modekortet har optisk spdif ut.

Vore det bästa att skaffa en kabelbunden tråd att skicka ljudet digitalt till förstärkaren i för att behålla inställningar osv i ljudkortet? Eller räcker det med en optisk via modekort? Eller går det kanske att skicka ljud i hdmi-sladden som är i graffikkortet?

Sträckan är 10meter

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rstu:

Hej.

Tror att mitt graffikkort GTX 470 soc ej har stöd för ljud via hdmi så jag lär dra en till sladd till förstärkaren.

Ljudkortet asus xonar D2 har kabelbunden spdif (alltså Rca uttag)
Modekortet har optisk spdif ut.

Vore det bästa att skaffa en kabelbunden tråd att skicka ljudet digitalt till förstärkaren i för att behålla inställningar osv i ljudkortet? Eller räcker det med en optisk via modekort? Eller går det kanske att skicka ljud i hdmi-sladden som är i graffikkortet?

Sträckan är 10meter

Tacksam för hjälp.

Har du en förstärkare modell bättre och att ditt grafikkort kan skicka ljud via hdmi tycker jag du skall satsa på det. I andra hand optisk kabel från moderkortet.
Har du en billig skitförstärkare kan det vara så att ditt Xonarkort är bättre på att sköta D/A-omvandlingen och då kör du analogt från Xonar till förstärkaren. Kör du analogt kan det vara värt att investera i en kabel modell bättre då de har bättre ledare samt bättre isolering vilket minskar störningarna.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag har en Ohkyo sr-508 så ska nog inte vara något större problem med D/A. Blir nog en optisk toslink då de vekar både billigare & mindre än elektriska ledare. speciellt om man ska ha skärm och sånt vilket kan vara idee på 10 meter. Har lite dåligt med plats kvar i kabellisterna

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate