Uppgradera till AMD Bulldozer – moderkort redo för FX-serien

Permalänk
Melding Plague

Uppgradera till AMD Bulldozer – moderkort redo för FX-serien

I juni släpper AMD en ny generation processorer i 32 nanometer, men trots kravet på en "ny" sockel kan vissa av dagens moderkort redan hantera AM3+. SweClockers kartlägger situationen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fortfarande bara gammla styrkretsar. Tråkigt
Hoppades på nya 9xx så jag blev lite besviken (ok, mycket besviken)
Aja roligt att folk kan uppdatera bios osv för mobobyte lite senare om man redan sitter med AM3.

Där fick jag för att bara läsa rubriken och slänga mig in ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Förväntningarna är höga på Bulldozer!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av RainesX:

fortfarande bara gammla styrkretsar. Tråkigt
Hoppades på nya 9xx så jag blev lite besviken (ok, mycket besviken)
Aja roligt att folk kan uppdatera bios osv för mobobyte lite senare om man redan sitter med AM3.

Där fick jag för att bara läsa rubriken och slänga mig in ^^

De nya kretsarna släpps väll i samband med att cpu'n släpps. detta är ju gamla moderkort som klarar av bulldozer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att det blir början av Juni nu då kommer nog bli en självklar uppgradering för en annan OM nu man har ett fungerande moderkort då dvs...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Förväntningarna är höga på Bulldozer!

Pratade med en kille från AMD på Dustin Expo, och de är mycket väl medvetna om detta.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bara att hoppas att det blir början av Juni nu då kommer nog bli en självklar uppgradering för en annan OM nu man har ett fungerande moderkort då dvs...

Bulldozer är spikat till 7 juni.

OnT: Hoppas att AMD tar igen! Dock så blir det LGA 2011 för min del, för få minneskanaler hos bulldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Bulldozer är spikat till 7 juni.

OnT: Hoppas att AMD tar igen! Dock så blir det LGA 2011 för min del, för få minneskanaler hos bulldozer.

Joo men sånt vet man aldrig om hur det blir...

samt orka bry sig om antalet minneskanaler? är ändå inget man tjänar någon väsentlig prestanda på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

fanken, vist Intel är bättre i de flesta tester.

MEN jag måste beundra Amd som faktiskt låter användaren uppgradera bara processorn och inte hela datorn varje gång en ny processor kommer.

Starkt jobbat Amd! Kanske min nästa dator får bli en Amd. Länge sedan nu som jag lekte med dem.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Förväntningarna är höga på Bulldozer!

Tyvärr ser det ju inte ut som de kommer kunna leverera utom möjligen till servermarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Joo men sånt vet man aldrig om hur det blir...

samt orka bry sig om antalet minneskanaler? är ändå inget man tjänar någon väsentlig prestanda på

Man tjänar ingen väsentlig prestanda om man har en 1024*768-skärm och byter från 6850 till 6990 men vi båda vet att det finns tillfällen, typ 2560*1600, då 6990 ger spelbara bildfrekvenser när det långsammare kortet inte kommer i närheten.

Allt beror på vaddu gör med datorn.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Någon som vet nått om när 990FX lanseras?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De nya kretsarna släpps väll i samband med att cpu'n släpps. detta är ju gamla moderkort som klarar av bulldozer.

Jo det vet jag men hoppades på lite förhandsvisningar om vad som kommer finnas samt lite mer info.
Moderkortstillverkarna borde ju sitta med kretsarna för att kunna slänga ihop några brädor tills släppet av bulldozer. Eller?
Jag hoppades för mycket i alla fall ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Dumt att inga av dom har sli stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Man tjänar ingen väsentlig prestanda om man har en 1024*768-skärm och byter från 6850 till 6990 men vi båda vet att det finns tillfällen, typ 2560*1600, då 6990 ger spelbara bildfrekvenser när det långsammare kortet inte kommer i närheten.

Allt beror på vaddu gör med datorn.

extremt dåligt exempel där dock... liksom sure 4 mot 2 minneskanaler kanske ger en skillnad om man håller på med tunga videoredigeringar eller har tunga virtuella servrar körandes men lär ändå inte vara någon större skillnad

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Pratade med en kille från AMD på Dustin Expo, och de är mycket väl medvetna om detta.

Hehe kan tänka mig det.

Skrivet av Triton242:

Tyvärr ser det ju inte ut som de kommer kunna leverera utom möjligen till servermarknaden.

Så du sitter inne på prestandasiffror? Lust att dela med dig?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Dumt att inga av dom har sli stöd

Saknas ju SLI stöd på "gamla" AMD brädor av "politiska" skäl, finns bara på kort med Nvidia NB.
Nya Bulldozer moderkort ska gå att få med SLI stöd
http://www.sweclockers.com/nyhet/13746-nvidia-sli-till-amd-bu...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Tyvärr ser det ju inte ut som de kommer kunna leverera utom möjligen till servermarknaden.

Har du ingen källa har du inget belägg för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Har du ingen källa har du inget belägg för det.

Du får väll spara denna tråden tills den lanseras och säga om ja hade fel då

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Dumt att inga av dom har sli stöd

Har hört att 990FX ska ha sli stöd fast moderkorts tillverkarna måste betala licens för att få använda det så att de moderkort som har stödet får man betala någon hundra lapp extra för

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Lyx.. då sparar man in en slant då när man köper sej en bulldozer:)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Man tjänar ingen väsentlig prestanda om man har en 1024*768-skärm och byter från 6850 till 6990 men vi båda vet att det finns tillfällen, typ 2560*1600, då 6990 ger spelbara bildfrekvenser när det långsammare kortet inte kommer i närheten.

Allt beror på vaddu gör med datorn.

You tripping, med 6990 kan han dra på mer Anti-Aliasing, pga att den låga upplösningen inte kommer använda sig av så mycket minne. Kortet presterar mer på alla områden så även om man kommer ha låg upplösning så kommer den prestera snabbare på tunga applicationer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Du får väll spara denna tråden tills den lanseras och säga om ja hade fel då

Du har fel. Dom kommer leverera processorer även till vanliga datorer
Men du kanske menade leverera prestanda och i så fall tror jag nog du har halvt rätt. Dom kommer nog inte vara bäst men okej kommer dom nog bli.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du har fel. Dom kommer leverera processorer även till vanliga datorer
Men du kanske menade leverera prestanda och i så fall tror jag nog du har halvt rätt. Dom kommer nog inte vara bäst men okej kommer dom nog bli.

Kommer nog bli som när Phenom II kom.. sämre än intel men extremt mycket billigare...

men vem vet.. det är första gången AMD gör en HELT ny processor på en jävla massa år

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kommer nog bli som när Phenom II kom.. sämre än intel men extremt mycket billigare...

men vem vet.. det är första gången AMD gör en HELT ny processor på en jävla massa år

AMD har kört samma sen Athlon serien med små förbättringar på vägen så man får hoppas att de har lyckats med något gott med denna

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag kan redan känna lukten av ett nytt moderkort, synd att jag inte kan updatera min egen bios

Permalänk
Medlem

Äntligen! Bara att vänta på Bulldozer då, när släpps det?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kommer nog bli som när Phenom II kom.. sämre än intel men extremt mycket billigare...

men vem vet.. det är första gången AMD gör en HELT ny processor på en jävla massa år

Ja, och med deras nygamla namngivning så kan man ju bara hoppas på att det blir samma prestandaskjuts i den nya FX-serien som den gamla gav Minns min FX-70 som om det var igår

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att se hur bulldozer kommer leverera. Intel må vara bra på att göra saftigt dyra men bra processorer men skulle tro att 8-kärniga bulldozer både utklassar sandy bridge i både singel och multitrådade applikationer då kärnorna jobbar i par. Om två kärnor ska arbeta med en singeltrådad applikation så ser det ut enligt amds illustrationer som att dom två kärnorna kommer jobba som en lite bättre kärna, medans på dagens processorer delar dom arbetet på mitten och arbetar med varsin halva. Rätta mig om jag har fel, då detta bara är min egna tolkning av bulldozers design... så en 8 kärnig bulldozer kan både vara en bra 8 kärnig processor och en ännu bättre 4 kärnig processor?

Permalänk
Skrivet av John Deo:

fanken, vist Intel är bättre i de flesta tester.

MEN jag måste beundra Amd som faktiskt låter användaren uppgradera bara processorn och inte hela datorn varje gång en ny processor kommer.

Starkt jobbat Amd! Kanske min nästa dator får bli en Amd. Länge sedan nu som jag lekte med dem.

Exakt. Mitt nästa bygge blir garanterat AMD just på grund av detta.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro