Strömavbrott=Underligt RAM-relaterat fel.

Permalänk
Medlem

Strömavbrott=Underligt RAM-relaterat fel.

Under de senaste dagarnas oväder så har det tydligen vart flertalet korta strömavbrott under och innan vilka min dator vart avstängd men inkopplad (dock genom ett överspänningsskydd). Nu när jag startar datorn så går den bara 1-3 minuter innan den fryser, i BIOS, Windows eller oavsett vad man provar så fryser systemet helt. Lyckades få se en snabb BSOD i windows som indikerade hårdvarufel och symptomen är också typiska för defekt RAM. Jag bytte ut alla minnena och kontrollerade inställningarna i BIOS men datorn fortsatte frysa efter 1-3 minuter. Döm av förvåning när jag noterade att en av diagnosdioderna på moderkortet lyste rött, jag tog fram manualen till moderkortet (Asus Rampage fomula) och fann att detta indikerade "crazy settings" på RAM-minnena med högre spänning än 2,6V! Kör normalt mina DDR2 minnen i 2,1V vilket också är den inställning som står i BIOS.

Så nu är alltså fallet att BIOS har standard inställningar utan klockning med standard volt på allting och ändå så indikerar dioden på moderkortet att minnena får mer än 2,6V, kan frekventa korta strömavbrott ha orsakat detta fel och går det att lösa ?

Hårdvaran är den i signaturen och ja den är gammal men trofast. Snälla Sweclockers jag behöver er hjälp!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagg tar stryk av multipla strömavbrott även om datorn är avstängd. Det går alltid ström genom ett ATX-agg till moderkortet (5V) även i avstängt läge. Troligen har nätagget påverkats och skickat ut överspänning som skadat datorn, tyvärr. Bättre konstruktioner brukar tåla mer än sämre.
Minns inte vem som gjort Dark power pro 1000W, men oavsett så kan även ok nätagg kan ta skada av det du råkat ut för. Överspänningsskydd hjälper inte mot strömavbrott, det krävs en UPS för det. Ju äldre nätagg och åldrade kondensatorer (eller av sämre kvalitet), desto större risk för problem.

Enda sättet att slippa problem är som sagt UPS eller att dra ur sladden helt.

Edit: Du kan ju testa att flasha om BIOS om du kan få datorn tillräckligt stabil eftersom kanske enbart är den som blivit korrupt. 5V standby förser bl a CMOS-minnet med backupström.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja, korta frekventa strömavbrott kan vara mycket skadliga för elektronik. Det handlar om spänningsstigningen du får på väldigt kort tid. Om du tänker dig sinusvågen som nätspänningen följer och så klipper du bort massor av vågen (vågen hamnar på 0v) så får du ju väldigt höga och branta stigningar när den vill gå från 0 spänning upp till toppen på 0 tid när den befinner sig i det läget då den kommer tillbaka. När spänningen väl är på följer den ju sinusvågens mjuka rörelser och det blir ju inga hastiga stigningar. Lite dålig på att förklara men det är i alla fall skadligt för elektronik om spänningen kommer och går väldigt fort, det är liksom inte det man designar prylarna för att klara. Vet inte om det är nätagget som kan va kasst, kolla upp spänningarna det ger (genom bios om den kan visa det eller med multimeter) eller om nätagget redan har lyckats skada moderkortet kanske om du har otur.