Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokpojk:

Har just beställt delar som jag tänkt bygga en hackintosh av. Får se hur det går!

Hur ser din setup ut?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Skrivet av evrstr:

Hur ser din setup ut?

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
PCU: Intel Core i7 960 3,2GHz
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD5770 (1GB)
RAM: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 2000MHz (totalt 24gb)
Kontrollerkort: Exsys EX-6410 för Firewire 800
DVDläsare: Lite-On iHAS124
Hårddiskar: 1x OCZ Vertex 3 120GB + 3x Samsung Spinpoint F3 1TB(skall RAIDas i antingen RAID0 eller RAID5)

Kände mig osäker på Sandy Bridge-kompabilitet/Moderkort som har stöd för det, därav väntar jag med det tills om ett par år, när jag behöver/vill uppgradera datorn. Detta borde räcka för tillfället, kommer huvudsakligen att användas till Musikmixning och Videoredigering.

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att göra en USB-installation av OSX SL, UTAN tillgång till en Mac. Då jag varken har optisk enhet eller planer på att någonsin skaffa en, så är ju att bara köra in skiva inte direkt en möjlighet.

Permalänk
Medlem

Kör just nu Hackintosh på följande system:

* CPU: Intel Core i7 2600K
* Moderkort: Asus P8P67 Deluxe
* Grafikkort: Gigabyte GTX 480
* RAM: Corsair XMS3 8GB (2x4) 1600MHz
+ lite annat

Det enda som inte funkar pga Hackintosh är den ena LAN-porten, men moderkortet har två och den andra funkar fint.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Tja undrar om ASUS Eee PC Seashell 1015PEM 10,1" fungerar med osx?
Har en dual atom procesor+1gig ram. Skulle det fungera.

Permalänk
Skrivet av vicevire:

Tja undrar om ASUS Eee PC Seashell 1015PEM 10,1" fungerar med osx?
Har en dual atom procesor+1gig ram. Skulle det fungera.

Kolla osx86.com
Där kan du gå igenom alla bärbara datorer och olika osx versioner o se om din dator e med och om den nu skulle vara med så ser du på ett ungefär hur du gör för att få det att lira.

Permalänk
Medlem

när jag installerar nvidia update så börjar min dator frysa jätte ofta , skit jobbigt imo någon som vet något annat man kan uppdatera sina drivisar med?

Permalänk
Medlem

när jag installerar drivrutiner tilll mitt grafik kort via nvidia update som tonymacosx har länkat men min dator börjar frysa och jag måste stänga av den via knappen. Någon lösning?

Permalänk

Tjoho!

Efter mycket om och men verkar det nu som att både Windows 7 och OS X flyter på bra. Två problem återstår i OS X, interna ljudkortet verkar inte vilja gå oavsett medel och kexts, följt guider, men ja.

Det andra problemet är RAM, har version 10.6.6 just nu, och har för mig att innan jag uppdaterade visade "About This Mac" 24gb, men nu endast 4gb. Dessutom i 1333MHz istället för 2000. Detta ska kunna lösas i BIOS, men när jag ändrar både så som det logiskt sett borde vara, och så som guider säger, får jag "recovering lost dram size".

Men men, utöver detta verkar det som att allt fungerar finfint! Blir att se om något annat händer under tiden jag använder datorn.

Installation av OS X osv var tillochfrån ett jävla meck, men det har nog mer med min okunskap än själva processen att göra.
För övrigt verkar datorn må fint! Nöjd över mitt första hemmabygge Moddade lite med en extra fläkt, och ångrar nu att en av fläktarna är 800rpm, inte alla 5 på 500 (som de 4 övriga är).

Permalänk

Allt är löst.

Permalänk

Håller på att bli helt sjuk i huvet här. Har en dator som e superkompatibel med allt som har med osx o göra. Kan installera vilken version ja vill och även retail o bla bla bla. Men nu när ja ska installera lion så får ja kernelpanic när installationen precis hoppat igång från det att ja bootat från iboot. Nån som vet varför. Sen skulle man ju gärna vilja ha en riktig iboot typ en sån man använder till snow leopard för denna ja använder e ju helt cp. Har inte en aning om vad ja ska välja. Har följt guider mm mm o allt e gjort precis som guiderna förklarar men det där med iboot verkar va strulet. Varför kernel panic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Håller på att bli helt sjuk i huvet här. Har en dator som e superkompatibel med allt som har med osx o göra. Kan installera vilken version ja vill och även retail o bla bla bla. Men nu när ja ska installera lion så får ja kernelpanic när installationen precis hoppat igång från det att ja bootat från iboot. Nån som vet varför. Sen skulle man ju gärna vilja ha en riktig iboot typ en sån man använder till snow leopard för denna ja använder e ju helt cp. Har inte en aning om vad ja ska välja. Har följt guider mm mm o allt e gjort precis som guiderna förklarar men det där med iboot verkar va strulet. Varför kernel panic?

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att iBoot har hunnit anpassas för 10.7 än. Jag skulle antingen väntat ett tag på Lion, eller provat 10.6.7 istället och sett om det funkade bättre.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Har redan 2 hackintosh med 10.6.7 och dom funkar klockrent d va därför ja ville prova lion men men d e ju bara drygt 1 månad kvar tills den riktiga versionen kommer så d e väl bara hålla ut.

Permalänk
Medlem

Har precis börjat fixa med OSx 10.6.7, men får inte drivrutiner till grafiken o funka.. Har letat febrilt i flera timmar nu, hittar massa, Men fattar inte ett jota av hur ja ska gå tillväga..

Jag har en HP Pavilion DV7-1095eo, med Geforce 9600m GT, O maxupplösningen ja kan ha på OSx är 1024x768.. Finns de nån här som har ett hum om hur ja iaf kan få högre upplösning?
Har provat NVDarwin, tonymacx86 NVIDIA Update 2.0, Lagt till strings i NV filen nånting HAL50, Kommer inte ihåg exakt vad den heter nu.. Snälla! Nån som kan hjälpa mig? =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Har precis börjat fixa med OSx 10.6.7, men får inte drivrutiner till grafiken o funka.. Har letat febrilt i flera timmar nu, hittar massa, Men fattar inte ett jota av hur ja ska gå tillväga..

Jag har en HP Pavilion DV7-1095eo, med Geforce 9600m GT, O maxupplösningen ja kan ha på OSx är 1024x768.. Finns de nån här som har ett hum om hur ja iaf kan få högre upplösning?
Har provat NVDarwin, tonymacx86 NVIDIA Update 2.0, Lagt till strings i NV filen nånting HAL50, Kommer inte ihåg exakt vad den heter nu.. Snälla! Nån som kan hjälpa mig? =/

hittade felet.. VMWare virtualiserar ett grafikkort.. Ser ut som ja får installera osx "på riktigt"

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Uppgraderingspaket för Hackintoshbygge

Hej,
jag har en gammal PC hemma som jag tänkte slakta och
uppgradera till en Intel i5 (Hackintosh). Har ingen stor erfarenhet av
datorbygge, men tänkte ge mig på det här som ett kul projekt.

Förhoppningsvis kan jag behålla följande delar:

Optisk enhet: Samsung DVD-brännare SH-S202H IDE
Chassi: Cooler Master Centurion 534 Svart
Nätagg: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm
Fan, 12-17dBA, 4xSATA,2xPCI-E, 20/24pin

Är lite tveksam kring nätaggregatet, funkar det till det jag tänkt?

Länk till uppgraderingen finns här: http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=997692

Tacksam för alla synpunkter. (Har tänkt att hålla nere kostnaden till ca: 4000:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av curmudgeon:

Hej,
jag har en gammal PC hemma som jag tänkte slakta och
uppgradera till en Intel i5 (Hackintosh). Har ingen stor erfarenhet av
datorbygge, men tänkte ge mig på det här som ett kul projekt.

Förhoppningsvis kan jag behålla följande delar:

Optisk enhet: Samsung DVD-brännare SH-S202H IDE
Chassi: Cooler Master Centurion 534 Svart
Nätagg: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm
Fan, 12-17dBA, 4xSATA,2xPCI-E, 20/24pin

Är lite tveksam kring nätaggregatet, funkar det till det jag tänkt?

Länk till uppgraderingen finns här: http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=997692

Tacksam för alla synpunkter. (Har tänkt att hålla nere kostnaden till ca: 4000:-)

Ser bra ut. Kolla in tonymacx86.com för DSDT-fil för ditt moderkort. Finns även bra guider för hur du installerar.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Tack för din input!

Permalänk
Skrivet av curmudgeon:

Hej,
jag har en gammal PC hemma som jag tänkte slakta och
uppgradera till en Intel i5 (Hackintosh). Har ingen stor erfarenhet av
datorbygge, men tänkte ge mig på det här som ett kul projekt.

Förhoppningsvis kan jag behålla följande delar:

Optisk enhet: Samsung DVD-brännare SH-S202H IDE
Chassi: Cooler Master Centurion 534 Svart
Nätagg: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm
Fan, 12-17dBA, 4xSATA,2xPCI-E, 20/24pin

Är lite tveksam kring nätaggregatet, funkar det till det jag tänkt?

Länk till uppgraderingen finns här: http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=997692

Tacksam för alla synpunkter. (Har tänkt att hålla nere kostnaden till ca: 4000:-)

Bluetooth stickan och nätverkskortet vet jag inte hurvida bra de funkar men annars ser det bra ut. Fast ska du verkligen köra på gamla grejer, Sandy Bridge med de flesta gigabyte moderkort verkar ju funka felfritt nu.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Tack!
Har kollat Bluetooth-adaptern och nätverkskortet hos tonymac, och det ska fungera utan större problem.
Vet att det är gamla grejer, men jag har en lite tajt budget eftersom vi har en liten bebis hemma.
(Föräldraledighet=mindre cash

Har dålig koll på Sandybridge prylen. Har du nåt tips på ett fungerande budgetmoderkort?
Annat grafikkort? Har varit lite nervös över om nätaggregatet räcker till, men det vore
skönast att kunna behålla det.

Permalänk
Skrivet av curmudgeon:

Tack!
Har kollat Bluetooth-adaptern och nätverkskortet hos tonymac, och det ska fungera utan större problem.
Vet att det är gamla grejer, men jag har en lite tajt budget eftersom vi har en liten bebis hemma.
(Föräldraledighet=mindre cash

Har dålig koll på Sandybridge prylen. Har du nåt tips på ett fungerande budgetmoderkort?
Annat grafikkort? Har varit lite nervös över om nätaggregatet räcker till, men det vore
skönast att kunna behålla det.

En i5 2500k (ingen mening med i5 2500 då den kostar mer atm) är den snabbaste i5:an och kostar ju lika mycket i5 760. Om du inte ska klocka så kan du ta ett Gigabyte GA-H67M-D2-B3 moderkort. På så vis får du ju en uppgradering till Sandy Bridge utan att det blir dyrare. Ang grafikkortet så lär det ju räcka om du inte spelar så mycket, GTS 240 är ju motsvarigheten mot 9600GS som är något sämre än 8800GT (GTS 250) men funkar bra om man inte spelar tunga spel på hög upplösning med maxad grafik. Om du ska byta ut grafikkortet så rekommenderar jag att kolla på AMD sidan, 5770 kostar ju lika mycket och används i riktiga Mac Pro idag, annars om du vill lägga till lite så finns 5850 som kostar lika mycket som 6850 och är något bättre i ren prestanda men kan bara köra 3 skärma medan 6850 klarar 4-6 skärmar. Så det är ju helt upp till dina behov där.

Jag vet inte hur NorthQ är men om det är ett hyffsat agg så lär ju 500w räcka ganska långt när du inte ska köra feta strömkrävande grafikkort.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Härligt,
ska kolla in grejerna som du föreslår. återkommer om det är något
jag undrar över, eller för en sista check innan beställning!

Tack så mycket!

Permalänk

Sitter här o klurar lite på om vilken installationsmetod som är bäst när man installerar sin hackintosh.
Antingen iboot + retailskiva eller nån variant av dom sk osx86 skivorna. Undrar om det blir bättre prestanda i datorn om man installerar retail eller inte. Tänkte nog prova o köra ett geekbenchtest o se eller vad tror ni. Just nu kör jag iatkos s3 snow leopard varianten och den funkar klockrent. Men man kanske får högre geekbench poäng o bättre prestanda om man kör retail eller va tror ni.

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Hur tror ni det skulle gå om jag försökte mig på att köra en hackintosh på denna HP'n?

Skulle behöva OS X för mobilutveckling till hösten - men det tar mot i plånboken att köpa en Mac.
Skulle det gå att dela upp datorn Win7/Os X?

Permalänk

Borde inte vara några problem med den datorn. Har precis byggt om min nuvarande så nu har jag både os x snow leopard ochos x lion och även windows 7 på ifall det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Hej! undrar om där finns någon guide tillgänglig för nybörjare? Dator ser ni i sign, har OS X Snow Leopard 10.6.7 på skiva som jag fick med min MBP 13,3 2011.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Finns ju hur mycket guider som helst bara välja nån på youtube. Ladda ner iboot o bränn på skiva o boota från den sedan in med original snow leopard skivan och tryck f5 för att få upp så man ser snow skivan o boota den och installera svårare än så e det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Borde inte vara några problem med den datorn. Har precis byggt om min nuvarande så nu har jag både os x snow leopard ochos x lion och även windows 7 på ifall det skulle behövas.

Sjysst!

Hur mycket förkunskap behöver man för att få det att fungera?
Får jag full funktionalitet i operativet?
Kommer det gå lika "smooth" som det gör i en Mac?
Jag tänker primärt använda OS X för iPhone-utveckling och Logic Studio, ser du några eventuella problem?

Många frågor, men jag hoppas det är lugnt!
Sitter och är kluven mellan en Mac och just HP'n jag länkade ovan.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Är det möjligt att köra Hackintosh på min rigg i sign?
Har ett X1900GT också, om det skulle fungera bättre.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Kort fråga, om man ska göra en hackintosh. kan man då köpa en "Uppgraderings-CD" Tex. http://store.apple.com/se/product/MC573S/A?fnode=MTY1NDAzOA&m...

Annars, vad ska man köpa?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l