Permalänk
Medlem

Antivirus

Tjena,

Har precis köpt en Asus N73SV-TY117V med en testversion av antivirusprogrammet Trend Micro Titanium. Hur bra är det?

Och vad är egentligen största anledningen till att fortsätta pröjsa för ett antivirusprogram? Funkar inte Avast eller Microsofts security essentials bra för normalt bruk?

Eller vad borde jag tänka på? (Första gången jag har en så dyr dator..)

Tack på förhand..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Jag vet inte hur Trend Micro ligger till i konkurrensen, men jag kan lova dig att Avast, AVG, Avira eller MSE fungerar precis lika bra. Antivirusprogram skyddar inte mot dumhet/okunnighet, och tyvärr är det just detta som ligger bakom 99% av alla virusinfektioner.

Du antyder att du är orolig för att datorn ska gå sönder p g a virus. Ett virus kan aldrig ta sönder datorns hårdvara på något sätt, det absolut värsta som kan hända är att du måste formatera om hårddisken för att bli av med skiten, så se till att ha backup på allt viktigt material!

Permalänk
Medlem

Det bästa antiviruset är ju sunt förnuft - att inte klicka på alla länkar som poppar upp på nätet osv

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Hej
Som moderator säger virus är virus kvittar hur säker man är, så länge man inte surfar med sunt förnuft, bara för att en recension säger att ditt virusprogram är dåligt så skall man inte gå på det, alla virus program skyddar, det är mer frågan, vill du betala för support och annat roligt som du egentligen inte behöver, så länge virus programmet uppdateras i realtid och håller brandvägg fräscht så är du skyddad, sedan om du går in på porr sidor som innehåller trojaner, det är en helt annan sak, hoppas du fattar vad jag menar. Själv kör jag med MSE har innan kört avast free, dem två kan jag verkligen rekommendera, zonealarm free, spybot S&D och malwarebytes, scannar lite då och då med spybot och malwarebyte. kör sedan med WOT=web of trust addon på firefoxen då vet jag vilka sidor som jag kan besöka och inte besöka om jag vill få något elakt i datorn, sedan försök ha senaste uppdateringar av program och plugin det gör att det blir svårare för skit att komma in i datorn.

Permalänk
Avstängd

den här är bra Symantec Endpoint Protection.v12

Permalänk

Jag fick min första dator 1994 jag har kört utan virus program och alltid med brandväggen avstängd i hela mitt liv jag har alldrig fått virus. Dock det hänt någon gång att datorn kraschar då har jag bara formaterat om den

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Microsoft Security Essentials:
http://www.microsoft.com/sv-se/security_essentials/default.as...

Fungerar minst lika bra som de kommersiella alternativen t.ex. NOD32 osv.

Sedan rekommenderar jag Google Chrome. Dels sandboxar Google Chrome Flash och PDF vilket brukar vara de största kryphålen för virus till en Windows dator. Dessutom har de börjat bygga in antivirus i webbläsaren:
http://blog.chromium.org/2011/04/protecting-users-from-malici...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanoob87:

Jag fick min första dator 1994 jag har kört utan virus program och alltid med brandväggen avstängd i hela mitt liv jag har alldrig fått virus. Dock det hänt någon gång att datorn kraschar då har jag bara formaterat om den

Hur vet du att du aldrig fått virus om du aldrig skyddat dig mot det , du vet ju inte om dina krasher varit virusrelaterade

TS: Kör microsofts antivirus och installera nån bra brandväggsprogramvara som tex Comodo så är du på rätt spår.
För att vara mera surf-säker rekommenderar jag Firefox + Adblock + Noscript + Flashblock

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Aha, tack för tipsen. Ngn sa att jag borde använda google crome. Fan, jag som gillar explorer. Är inte senaste, explorer 8, ändå rätt säkert???

Permalänk
Medlem

Använd hellre explorer9 om du kan om du nu vill använda explorer, lite mer säkerhetsfunktioner i den senaste, du behöver inte gå över till chrome bara för att folk säger det är säkrare för absolut säker kan du aldrig vara, de som skapar virus och annat elakt är duktiga och kan alla trix för att komma igenom alla webbläsare. Tycker du om explorer använd då det, end of story

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahak:

Aha, tack för tipsen. Ngn sa att jag borde använda google crome. Fan, jag som gillar explorer. Är inte senaste, explorer 8, ändå rätt säkert???

Internet Explorer 9 är säker också, så det kan du väl använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Använd hellre explorer9 om du kan om du nu vill använda explorer, lite mer säkerhetsfunktioner i den senaste, du behöver inte gå över till chrome bara för att folk säger det är säkrare för absolut säker kan du aldrig vara, de som skapar virus och annat elakt är duktiga och kan alla trix för att komma igenom alla webbläsare. Tycker du om explorer använd då det, end of story

Just det, menade explorer 9..

Permalänk
Medlem

Ahak om du nu väljer explorer9 så vet du att du kan fixa adblocker (nytt för explorer9), görs genom följande instruktion, välj verktyg, välj hantera tillägg, välj spårningsskydd i rutan som kommer upp, sedan tryck på pilen hämta spårningsskydd online, nu kommer du till en så kallad adddon sida där du kan välja olika spårningsskydd, som till exempel easylist med mera, välj alla och du är nu borta med reklam, svårare än så är det inte, sedan kan du ju installera mcafee siteadvisor om du känner att du vill ha lite mer kött under fötterna på vilka sidor som är pålitliga innan du surfar in på sidan, http://www.siteadvisor.com/ , lite små tips för explorer9 användaren. Som sagt sedan vilken browser och AV du använder spelar ingen roll så länge du surfar med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Ahak om du nu väljer explorer9 så vet du att du kan fixa adblocker (nytt för explorer9), görs genom följande instruktion, välj verktyg, välj hantera tillägg, välj spårningsskydd i rutan som kommer upp, sedan tryck på pilen hämta spårningsskydd online, nu kommer du till en så kallad adddon sida där du kan välja olika spårningsskydd, som till exempel easylist med mera, välj alla och du är nu borta med reklam, svårare än så är det inte, sedan kan du ju installera mcafee siteadvisor om du känner att du vill ha lite mer kött under fötterna på vilka sidor som är pålitliga innan du surfar in på sidan, http://www.siteadvisor.com/ , lite små tips för explorer9 användaren. Som sagt sedan vilken browser och AV du använder spelar ingen roll så länge du surfar med sunt förnuft.

TACK för det tipset!

Permalänk
Medlem

Så lite