Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Varför säger den så här? Jag har ingen partition på disken och kör ej heller RAID...

...

Du har definitivt en partition på disken.
Förmodligen har du SATA-kontrollern inställd på RAID i BIOS, du måste köra via AHCI eller IDE för att använda SSD Optimizer. Detta beror på att andra drivrutiner används när du kör RAID.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dataviruset:

Du har definitivt en partition på disken.
Förmodligen har du SATA-kontrollern inställd på RAID i BIOS, du måste köra via AHCI eller IDE för att använda SSD Optimizer. Detta beror på att andra drivrutiner används när du kör RAID.

Det enda är ju iofs den där 100mb partitionen som windows skapar. Utöver det så har jag ingen partition. SATA-kontrollern ska vara inställd på AHCI, men ska ta en dubbelkoll bara för att...

Permalänk
Entusiast

Nope... AHCI på samtliga sata-portar. Sen är den enda s.k. partitionen på 100mb som windows själv skapar.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Nope... AHCI på samtliga sata-portar. Sen är den enda s.k. partitionen på 100mb som windows själv skapar.

Hmm, jag undrar vad som är fel.
Vilken drivrutin kör du SSD:n med, alltså SATA-kontrollern?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dataviruset:

Hmm, jag undrar vad som är fel.
Vilken drivrutin kör du SSD:n med, alltså SATA-kontrollern?

Ehmm haha hur fan tar jag reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ehmm haha hur fan tar jag reda på det?

Brukar bli sådär om man kör AMD:s egna drivrutiner till SATA-kontrollern.
Kolla i enhetshanteraren.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel och förstod att Intel säkert cripplar AMD. Vad kan man göra åt det?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag har samma fel och förstod att Intel säkert cripplar AMD. Vad kan man göra åt det?

Prövat att tillfälligt sätta kontrollern i ide-läge?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SirMacke:

Brukar bli sådär om man kör AMD:s egna drivrutiner till SATA-kontrollern.
Kolla i enhetshanteraren.

Så här ser det ut... förmodar att det är detta du menar? Hur "korrigerar" jag detta då?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Så här ser det ut... förmodar att det är detta du menar? Hur "korrigerar" jag detta då?

http://bildr.no/thumb/839749.jpeg

Det bör funka att gå in under fliken Drivrutin och klicka på Avinstallera. Då får du förhoppningsvis Microsofts standard-drivrutin för AHCI vilken även har stöd för TRIM, tror inte AMDs har det.

EDIT: Då menar jag automatisk TRIM.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dataviruset:

Det bör funka att gå in under fliken Drivrutin och klicka på Avinstallera. Då får du förhoppningsvis Microsofts standard-drivrutin för AHCI vilken även har stöd för TRIM, tror inte AMDs har det.

EDIT: Då menar jag automatisk TRIM.

Den återställer till AMD igen...

Permalänk

Alltså man köper en intel 80gb men får bara 74,5. Med tanke på hur dyr ssdn är känns det rätt surt
att bli blåst på ett par hundringar direkt. Är detta vanligt?

Permalänk
Skrivet av papercutz:

Alltså man köper en intel 80gb men får bara 74,5. Med tanke på hur dyr ssdn är känns det rätt surt
att bli blåst på ett par hundringar direkt. Är detta vanligt?

Du får 80 decimalt räknade gigabytes, kallas i folkmun för GB, men 74,5 binärt räknade gigabytes, kallas ibland för GiB (gibibytes).

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Skrivet av dataviruset:

Du får 80 decimalt räknade gigabytes, kallas i folkmun för GB, men 74,5 binärt räknade gigabytes, kallas ibland för GiB (gibibytes).

Jo det stämmer, men trodde att ssd var annorlunda emot mekaniska diskar.
Blev ändå lite förvånad eftersom dom är rätt dyra och 80gb försvinner rätt snabbt.
Men tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Varför säger den så här? Jag har ingen partition på disken och kör ej heller RAID...

http://data.fuskbugg.se/skalman02/2ef2ef2ef.png

Jag får också så. Först ställde jag in AHCI och testade TRIM vilket då funkade, sen var jag tvungen att ominstallera mitt W7 för (seriöst) 5:e gången (nybyggd dator, drivrutingproblem). Jag gjorde då detta med AHCI aktiverat, och när jag sedan testade TRIM stod det att jag körde RAID. Ställde då om till IDE, startade om och ställde om till AHCI igen. Ingen skillnad.

Bör man inte ha ominstallerat operativsystemet med AHCI på? Att en ominstallation tär på disken kan jag förstå men det jag inte förstår är hur det är relaterat till att Intel SSDBox säger att jag har RAID.

Edit: Problemet löst. Löstes genom Frispels första råd i följande post (kursiverat):

Skrivet av Frispel:

Om du kör windows 7 kan du manuellt välja drivrutin, gå in i enhetshanteraren och välj uppdatera drivrutin på ahci kontrollern. Där väljer du "Välj drivrutin som redan finns på datorn" och välj sedan "låt mig välja i en lista..." så ser du de drivrutiner som finns på datorn, den som inte är amd bör vara microsoft

Annars så bör det fungera om du tillfälligt byter till ide-läge i bios för en manuell trim med intels toolbox och sedan återgår till ahci.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SirMacke:

Brukar bli sådär om man kör AMD:s egna drivrutiner till SATA-kontrollern.
Kolla i enhetshanteraren.

Formaterade häromdagen... testade installera Toolbox det första jag gjorde. Då funkade det utan bekymmer. Sen dunkade jag in drivrutiner för allt annat. När jag drog in drivrutinerna för moderkortet så vart det givetvis AMD för sata-kontrollerna. Då funkade inte programmet. Men denna gång så gick det bra att återställa till tidigare drivrutin och nu funkar det som det ska

Skrivet av robsn:

Jag får också så. Först ställde jag in AHCI och testade TRIM vilket då funkade, sen var jag tvungen att ominstallera mitt W7 för (seriöst) 5:e gången (nybyggd dator, drivrutingproblem). Jag gjorde då detta med AHCI aktiverat, och när jag sedan testade TRIM stod det att jag körde RAID. Ställde då om till IDE, startade om och ställde om till AHCI igen. Ingen skillnad.

Bör man inte ha ominstallerat operativsystemet med AHCI på? Att en ominstallation tär på disken kan jag förstå men det jag inte förstår är hur det är relaterat till att Intel SSDBox säger att jag har RAID.

Drog du in drivrutinerna för moderkortet innan du testade programmet? Kanske samma bekymmer som jag hade?

Permalänk
Medlem

Tack för den här tråden, hade 5,9 i windows performance sen gick jag igenom dina steg för att optimera SSD, kom upp i 7,6. Nu ligger "flaskhalsen" på CPU och minne i7 930 (7,5 score) och 8gb 2000Mhz (7,5 score) minnen

396 poäng i AS SSD Benchmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Formaterade häromdagen... testade installera Toolbox det första jag gjorde. Då funkade det utan bekymmer. Sen dunkade jag in drivrutiner för allt annat. När jag drog in drivrutinerna för moderkortet så vart det givetvis AMD för sata-kontrollerna. Då funkade inte programmet. Men denna gång så gick det bra att återställa till tidigare drivrutin och nu funkar det som det ska

Drog du in drivrutinerna för moderkortet innan du testade programmet? Kanske samma bekymmer som jag hade?

Ja, moderkortsdrivrutinerna installerades innan Intel SSD's Toolbox. Vet inte riktigt om jag orkar formatera just nu, men kanske får testa det då. För övrigt: Efter omställning av BIOS och "nyinstallation" av AHCI gjorde jag två prestandatest i ASSSD. Då fick jag 386 och 387 poäng. Detta var den 19:e mars. Den 25:e mars gjordes ytterligare ett test, och då låg poängen på 301. Idag, 2 veckor senare, gjorde jag ett test till. Nu ligger poängen på 217. Främst är det skrivtider samt 4K-64Thrd lästid som försämras. Seq & 4K lästid är näst intill oförändrad.

Ska googla lite till och se om det finns några andra lösningar än formatering, men annars blir det nog det. Tack för hjälpen!

Edit: Problemet löst. Löstes genom Frispels första råd i följande post (kursiverat):

Skrivet av Frispel:

Om du kör windows 7 kan du manuellt välja drivrutin, gå in i enhetshanteraren och välj uppdatera drivrutin på ahci kontrollern. Där väljer du "Välj drivrutin som redan finns på datorn" och välj sedan "låt mig välja i en lista..." så ser du de drivrutiner som finns på datorn, den som inte är amd bör vara microsoft

Annars så bör det fungera om du tillfälligt byter till ide-läge i bios för en manuell trim med intels toolbox och sedan återgår till ahci.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsn:

Ja, moderkortsdrivrutinerna installerades innan Intel SSD's Toolbox. Vet inte riktigt om jag orkar formatera just nu, men kanske får testa det då. För övrigt: Efter omställning av BIOS och "nyinstallation" av AHCI gjorde jag två prestandatest i ASSSD. Då fick jag 386 och 387 poäng. Detta var den 19:e mars. Den 25:e mars gjordes ytterligare ett test, och då låg poängen på 301. Idag, 2 veckor senare, gjorde jag ett test till. Nu ligger poängen på 217. Främst är det skrivtider samt 4K-64Thrd lästid som försämras. Seq & 4K lästid är näst intill oförändrad.

Ska googla lite till och se om det finns några andra lösningar än formatering, men annars blir det nog det. Tack för hjälpen!

Trim? Förslagsvis manuellt med Intel Toolbox

Permalänk
Medlem

Ja, men det är ju det som är problemet - jag får inte TRIM att fungera i Intel Toolbox. Står att jag har en RAID-konfiguration anordnad vilket jag inte har. Problemet är beskrivet ovan, kolla Zpnk's post den 5:e april.

Edit: från startknapp till login tar det 70 sekunder.

Edit: Problemet löst. Löstes genom Frispels första råd i följande post (kursiverat):

Skrivet av Frispel:

Om du kör windows 7 kan du manuellt välja drivrutin, gå in i enhetshanteraren och välj uppdatera drivrutin på ahci kontrollern. Där väljer du "Välj drivrutin som redan finns på datorn" och välj sedan "låt mig välja i en lista..." så ser du de drivrutiner som finns på datorn, den som inte är amd bör vara microsoft

Annars så bör det fungera om du tillfälligt byter till ide-läge i bios för en manuell trim med intels toolbox och sedan återgår till ahci.

Permalänk
Medlem

Vem sa att 120GB var snabbare än 80GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsn:

Ja, men det är ju det som är problemet - jag får inte TRIM att fungera i Intel Toolbox. Står att jag har en RAID-konfiguration anordnad vilket jag inte har. Problemet är beskrivet ovan, kolla Zpnk's post den 5:e april.

Edit: från startknapp till login tar det 70 sekunder.

Om du kör windows 7 kan du manuellt välja drivrutin, gå in i enhetshanteraren och välj uppdatera drivrutin på ahci kontrollern. Där väljer du "Välj drivrutin som redan finns på datorn" och välj sedan "låt mig välja i en lista..." så ser du de drivrutiner som finns på datorn, den som inte är amd bör vara microsoft

Annars så bör det fungera om du tillfälligt byter till ide-läge i bios för en manuell trim med intels toolbox och sedan återgår till ahci.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om du kör windows 7 kan du manuellt välja drivrutin, gå in i enhetshanteraren och välj uppdatera drivrutin på ahci kontrollern. Där väljer du "Välj drivrutin som redan finns på datorn" och välj sedan "låt mig välja i en lista..." så ser du de drivrutiner som finns på datorn, den som inte är amd bör vara microsoft

Annars så bör det fungera om du tillfälligt byter till ide-läge i bios för en manuell trim med intels toolbox och sedan återgår till ahci.

Tack som f-n, det första förslaget funkade utmärkt!

Permalänk
Medlem

Wie, nytt rekord!

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en X25-M G2 120 GB och ska installera den.
Tänkte koppla ur alla andra hårddiskar innan, byta till AHCI i BIOS och sen installera Windows 7.

Intel recommenderar i sin new users guide: "Intel recommends using the Intel® Rapid Storage Technology v.9.6 driver. This driver enables your Intel SSD to receive the TRIM command natively and automatically. Additionally, it is optimized for performance and endurance."

Detta dokument pratar jättemycket om hur man ska optimera om man har Windows 7 eller Vista, men alltså i den här TRIM-sammanhanget nämns inget om att Windows 7 har egna SATA/AHCI drivrutiner som enablar TRIM.

Guiden i början i denna tråd säger att i avsnittet om att få högre hastgheter att man ska installera Intel Rapid Storage Technology, men när jag skummar igenom 101 sidor i denna tråd så pratas det mest om att man ska använda Windows 7 AHCI drivrutiner för att få bäst prestanda.

Jag blir lite förvirrad. Vad ska jag välja? Är det nåt jag har missförstått?

Tack!

Permalänk

[3.6] Fråga: Hur vet jag med säkerhet att TRIM är aktiverat i Windows 7 registret?
Svar: Öppna Kommandotolken "som administratör" (eller cmd i administratörs läge) och skriv: fsutil behavior query disabledeletenotify

DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat i Windows 7 registret)
DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat i Windows 7 registret)

______________________________________________________________________

Sorry... jag är helt nollad under i cmd läge....
Jag får inte utföra kommandot trots att jag är inloggad som admin!?
Kan man köra cmd i adminläge?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Skrivet av phoenix4m:

[3.6] Fråga: Hur vet jag med säkerhet att TRIM är aktiverat i Windows 7 registret?
Svar: Öppna Kommandotolken "som administratör" (eller cmd i administratörs läge) och skriv: fsutil behavior query disabledeletenotify

DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat i Windows 7 registret)
DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat i Windows 7 registret)

______________________________________________________________________

Sorry... jag är helt nollad under i cmd läge....
Jag får inte utföra kommandot trots att jag är inloggad som admin!?
Kan man köra cmd i adminläge?

Tacksam för hjälp

Öppna start-menyn, skriv cmd, högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör". Done

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk

Sweclockers rockar! =)

Skrivet av dataviruset:

Öppna start-menyn, skriv cmd, högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör". Done

Tusen tack buddy

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Angående exempelvis punkt 6.3.1; om man som jag tänkt uppdatera firmware när man ska installera sin nya disk(i mitt fall crucial m4 128gb), så lär man vänta innan man ändrar från ide till ahci då uppdateringen inte fungerar annars. Montering --> firmware -->ide till ahci. Det här var vad jag var tvungen att göra iaf.

Permalänk
Medlem

mycket trevlig guide, kommer ha nytt av den när jag beställer nya datorn snart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200