Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur skapar man en raid1-konfiguration?

Permalänk
Medlem

Hur skapar man en raid1-konfiguration?

Hej!

Jag har två st 1 TB-diskar som jag vill köra i raid1 (alltså att de speglas mot varandra?).

Jag har windows 7 64 och asus sabertooth p67. Hur gör jag? Kan tillägga att ena hårddisken är orörd, medan den andra har ett fåtal program på sig.

Permalänk

låna denna tråd lite

kanske ska köpa 2 st 1TB WD (den med sata 6Gb)
och vill köra dom i den raid-0
vill veta hur man ska göra

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Ni skapar raid konfigurationer i Bios, under sata configuration eller va de brukar stå. OBS! När ni skapar raid i någon form så kommer allt på hårddiskarna försvinna, alltså kommer win behöva formateras om.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Beror på om du ska ha hårdvaru eller mjukvaruraid... Till "säker" rekommenderas mjukvaru då man inte är beroende av datorn och moderkortet för att kunna återhämta informationen. I annat fall, om det bara är hastigheten du vill ha(raid0) så är det bästa att du stripar dom i BIOS/UEFI.

Sök på forumet och läs på om RAID innan du sätter igång och kom ihåg, RAID1 är ingen ersättning till backup.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag kollade under sata-cofigureation, och där kunde man välja raid-mode. Dock kunde jag inte hitta var man ställer in vilken raid man vill ha. (jag vill ha raid1)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Ange att chippet ska gå i RAID-mode
2. Gå in i RAID-BIOS och konfa (ctrl+S)

Tack ska fixa det senare ikväll. Kommer allt som jag nu har på datorn försvinna?

Btw, vad är RAID-BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Sök på forumet och läs på om RAID innan du sätter igång och kom ihåg, RAID1 är ingen ersättning till backup.

Varför är det inte en ersättning till backup?.. För att virus kan förstöra samt att datorn kan förstörs t ex vid brand?

Passar även på att fråga ifall man måste gå in i BIOS och ställa in raid :P?

MVH

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz