Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att det bara var tjejor som brukade iphone. lol så fel man kan ha.

Permalänk
Medlem

illuminanti

Permalänk
Medlem

Att det hängde en stor hord av drama-queens här hade jag ingen aning om, vem fan bryr sig egentligen om en sån här skitsak?
Vad är ni rädda för?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Jättebra funktion om den går att använda för att spåra sin stulna telefon. Jag menar i sådana fall vill man ju inte att tjuven ska kunna stänga av denna funktion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mludd:

Och stycket i Apples EULA som citerades tidigare skulle kunna tolkas som att de har informerat om denna datainsamling.

Nu är jag inte heller någon jurist, men har faktiskt svårt att se att ordalydelsen (iaf från det lilla som gender bender hade med) hade att göra med något annat än liknande tjänster i android (dvs positioneringen som du måste godkänna/kan stänga av).
"By using or activating any location-based services on your iPhone, you agree and consent to [...] You may withdraw this consent at any time by turning off the location-based feature on your iPhone or by not using the location-based features."

Punkten a) tycker jag verkar vara lite svårare att tolka, men har svårt att tro att detta skulle klassas som ej personlig data osv.

Har själv ingen Iphone, men tycker att man borde få godkänna liknande "datainsamling" samt att de borde kryptera informationen.

Permalänk
Medlem

Jag ka se en positiv sak av det hela, exempelvis vid polisutredningar om något händer med individen. Som det har nämnts så skickas inte informationen vidare? utan spara lokalt på datorn så det är väl inget problem så länge man har rent mjöl i påsen?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av belga:

Så det är bara idioter som gillar sitt privatliv? Bra argument där...

Seriöst, du gnäller över en chache-fil på din telefon.... Sedan vill du påstå att man inte bryr sig om sitt privatliv om man anser att cachefilen inte är så satans farlig? Jag bryr mig väldigt mycket om mitt privatliv, förmodligen mer än dom flesta. Men detta, att min telefon cachar saker, skiter jag fullständigt i. Det är tomtar som borde skickas ut i en bur någonstans långt ifrån civilisationen som sysslar med konspirationsteorier, enbart för att skapa förvirring. Syftet torde vara att dom inte har tillräckligt mycket vettiga saker för sig.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Datainsamling? Va fan snackar folk om?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Jag förväntar mig att Apple patchar bort detta omgående, om de är rädda om sitt varumärke och rykte. För mig är det helt sanslöst att de vågar sig på att implementera sådana här funktioner.

Sedan är jag nästan ännu mer shockad över hur intelligensbefriade en mängd sweclockers medlemmar är, kanske flera års dataspelande med jolt-cola på nätterna har satt sina spår i hjärnan?

Permalänk
Skrivet av Sifear:

I Iphones fall finns inget ändamål med insamligen, och har man ingen användning för datat så är det olagligt att samla in den.

Man får inte heller spara data längre än vad som är nödvändigt för ändamålet.

PUL säger ingenting om att DIN dator lagrar information lokalt, nada. Inte heller backupen. Dessutom tvivlar jag på att du har insikt i huruvida det är ändamålsenligt eller inte. Kan du inte förklara varför det görs så kan du inte heller svara på den frågan. Men för att dra det vidare:

1, Du måste lagra information som gör att du kan identifiera personen, det görs inte. Att telefonen har så och så ägare kan inte vägas in då det inte är lagrad information och i stort inte betyder att ägaren är den som bär med sig luren.
2, Vilken information anser du Apple samla in? Min dator hemma är en Lenovo, där sparas mängder av saker (både krypterat och okrypterat) om mig, mina vänner, kunder etc. Samlar Lenovo in information då?

Jisses va tomtar. Hjälp!

Citat:

Sedan är jag nästan ännu mer shockad över hur intelligensbefriade en mängd sweclockers medlemmar är, kanske flera års dataspelande med jolt-cola på nätterna har satt sina spår i hjärnan?

Du menar för att man inte är söderns största dramaqueen och går igång på detta? Tja, jag skulle misstänka att du är helt fel person att bedömma om någon är intelligent eller inte. Dina kriterier för intelligens verkar likna åsikter lite lite för mycket. Eller så är du ironisk när du gör ett så otroligt korkat inlägg, och då blir det ju faktiskt humor.

Visa signatur

- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Äsh bryr mig inte.

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Paranoid stockholmare...varför är jag inte förvånad? :).

Skrivet av Rapidact:

Jag förväntar mig att Apple patchar bort detta omgående, om de är rädda om sitt varumärke och rykte. För mig är det helt sanslöst att de vågar sig på att implementera sådana här funktioner.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Om våran personliga integritet var en hel kaka 1989, så är det idag bara en liten bit kvar. När de sista smulorna är borta går det inte att reversera. Att man gillar en telefon gör det inte värt att argumentera EMOT våran personliga intigritet och inderekt stödja de starka krafter som vill övervaka allt vi gör. Då är det bättre att vara tyst...

"Jag har ju inget att skämmas för"
Jo, dina barnbarn kommer att skämmas över dig för att du var så naiv. Om det ser ut så här idag, hur tror du deras verklighet kommer se ut?

Se bara vad som hänt de senaste åren. Det eskalerar. Snart sitter det en kamera i varje gathörn...

Jag skrev barnbarn, men denna övervakningshysteri drabbar redan denna generation. Flickan grät efter detta. Man ser på henne att hon inte förstår. Kanske offtopic, men vill verkligen väcka skuld hos er som sitter här och försvarar övergrepp mot den personliga integriteten...

Det har redan gått för långt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

*sigh* I'm not surprised yet again.

Permalänk
Medlem

Nu har tydligen Idg skrivit en del om det här, de har även kollat upp det och det verkar som att:
* Applikationer som körs under iOS kommer inte åt consolidated.db.
* Om du stänger av location services så slutar telefonen spara data.
* Tidsstämplar sparas lokalt på telefonen (egen notis från mig är då att när databasen kopieras till din dator så sätts alla tidsstämplar till tidpunkten då du synkade telefonen).
* Data skickas ej till Apple.
* Som jag tror att jag skrivit tidigare så är det även så att om du väljer att kryptera backuperna av din iDevice så krypteras även kopian av consolidated.db som lagras på datorn.

http://www.idg.se/2.1085/1.381346/allt-du-behover-veta-om-iph...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Domifuling:

PUL säger ingenting om att DIN dator lagrar information lokalt, nada. Inte heller backupen. Dessutom tvivlar jag på att du har insikt i huruvida det är ändamålsenligt eller inte. Kan du inte förklara varför det görs så kan du inte heller svara på den frågan. Men för att dra det vidare:

1, Du måste lagra information som gör att du kan identifiera personen, det görs inte. Att telefonen har så och så ägare kan inte vägas in då det inte är lagrad information och i stort inte betyder att ägaren är den som bär med sig luren.
2, Vilken information anser du Apple samla in? Min dator hemma är en Lenovo, där sparas mängder av saker (både krypterat och okrypterat) om mig, mina vänner, kunder etc. Samlar Lenovo in information då?

Jisses va tomtar. Hjälp!

Du menar för att man inte är söderns största dramaqueen och går igång på detta? Tja, jag skulle misstänka att du är helt fel person att bedömma om någon är intelligent eller inte. Dina kriterier för intelligens verkar likna åsikter lite lite för mycket. Eller så är du ironisk när du gör ett så otroligt korkat inlägg, och då blir det ju faktiskt humor.

Men snäääääälla lilla barn, gå tillbaka till ditt dataspelande! Alla som t ex får tillgång till min iPhone kan teoretiskt sett missbruka informationen. Jag har redan varit på gång att anmäla en arbetsgivare till datainspektionen för att han kartlade vad jag arbetade med på fritiden via loggar han fick tag på via ett webhotell. Du behöver inte va särskilt fantasifull hur denna information kan missbrukas för att t ex sätta dit regimkritiker i 3dje världen och hur detta kan rent ut sagt utlösa den ena efter den andra tragedin. Tänk dig något så enkelt som svartsjuka män eller kvinnor som har ett extremt kontrollbehov, viola här har de informationen tillgänglig bara de har tillgång till personens dator eller telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

-3sH1GaO_nw

Jag skrev barnbarn, men denna övervakningshysteri drabbar redan denna generation. Flickan grät efter detta. Man ser på henne att hon inte förstår. Kanske offtopic, men vill verkligen väcka skuld hos er som sitter här och försvarar övergrepp mot den personliga integriteten...

Det har redan gått för långt.

Vad har detta klippet med en personliga integriteten att göra? Dom gör en enkel visitation som dom är skyldiga till. Det har säkert förekommit att folk har försökt smugglat in droger på sina barn.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mludd:

Nu har tydligen Idg skrivit en del om det här, de har även kollat upp det och det verkar som att:
* Applikationer som körs under iOS kommer inte åt consolidated.db.
* Om du stänger av location services så slutar telefonen spara data.
* Tidsstämplar sparas lokalt på telefonen (egen notis från mig är då att när databasen kopieras till din dator så sätts alla tidsstämplar till tidpunkten då du synkade telefonen).
* Data skickas ej till Apple.
* Som jag tror att jag skrivit tidigare så är det även så att om du väljer att kryptera backuperna av din iDevice så krypteras även kopian av consolidated.db som lagras på datorn.

http://www.idg.se/2.1085/1.381346/allt-du-behover-veta-om-iph...

Om det stämmer att den slutar spara informationen om du stänger av location services så står det ju som tidigare påpekats i deras EULA redan.

Permalänk
Medlem

Vad alla inte fattar är att det här är en feature. Det här förändrar allt, igen. /s

Om jag hade haft en iPhone hade detta varit anledning till att jailbreaka. På min android har jag stängt av att telefonen hittar min plats redan dagen jag fick den. Den sparar åtminstone senaste platsen och jag vet inte hur långt bakåt i tiden.

I dag är det Apples tur att stå i skamvrån eftersom det här nyss har upptäckts, bagatellisera inte problemet. Det kommer att avslöjas saker om Google i framtiden och då får vi klaga på dem. Att skylla på andra då eller nu hjälper ingen, två fel gör inte ett rätt. Oavsett vem som lagrar information om min position är det fel.

Permalänk
Medlem

Det är jättebra om telefonen blir stulen.
Men gps i telefon datorer är inget nytt.
Kommer aldrig köpa dagisprodukter från Apple iaf.
Fattas bara Crayon loggan på allting.
i-skräp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Om det hade stått där, så hade vi väl inte skrivit här!

Det var ju därför jag frågade.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Men snäääääälla lilla barn, gå tillbaka till ditt dataspelande!

Barn vet jag inte, kanske till sinnet. Är dock 37 år och jobbat med liknande frågor (iaf klientsäkerhet) i strax 20 år. Igen tror jag att du är fel person för att bedömma andra, du verkar urusel. Sedan vet jag inte om du tycker det är tufft eller att du ska hamna i övertag när du kallar folk för barn, men på något sätt stärker det säkert ditt självförtroende. Det kan jag unna dig.

Skrivet av Rapidact:

Alla som t ex får tillgång till min iPhone kan teoretiskt sett missbruka informationen.

Ja, självklart. Teoretiskt sätt är det mesta möjligt. Vill du inte att det skall vara på det sättet så stäng av platstjänsterna som går att missbrukas ändå så har du löst problemet.

Skrivet av Rapidact:

Jag har redan varit på gång att anmäla en arbetsgivare till datainspektionen för att han kartlade vad jag arbetade med på fritiden via loggar han fick tag på via ett webhotell.

Jaha? Skrattade dom åt dig?

Skrivet av Rapidact:

Du behöver inte va särskilt fantasifull hur denna information kan missbrukas för att t ex sätta dit regimkritiker i 3dje världen och hur detta kan rent ut sagt utlösa den ena efter den andra tragedin.

Nej, man kan fantisera ihop det mesta. Frågan är vilken verklighetsförankring det har. Jag skulle misstänka att regimkritiker i 3:e världen är såpass medvetna att dom inte konstant rusar runt med en påslagen gps utan att iaf fundera på vad dom gör.

Skrivet av Rapidact:

Tänk dig något så enkelt som svartsjuka män eller kvinnor som har ett extremt kontrollbehov, viola här har de informationen tillgänglig bara de har tillgång till personens dator eller telefon.

Ja, fast då har dom nog tillräckligt tillgång för att lösa det på andra sätt. Att hacka en dator/iphone verkar krångligt. Sedan, om dom nu strular runt så får la dom se till att inte hänga en gps runt halsen. Dom flesta GPS'er cachar liknande information, förstår inte varför pöbeln börjar gråta så fort apple gör samma sak.

Sedan skriver ni tomtar att Apple samlar in information? Snälla, det är häxornas tid nu, er slutade runt 25e december.

Visa signatur

- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln i metro så hade de även undersökt om det fanns någon motsvarande funktionalitet i Android men inte hittat någon. Är väl därför man håller sig till Open Source.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Frågan är varför dem gör det här? Underligt.

Permalänk
Medlem

Ha ha, många underhållande svar här...
Det är år 2011 och storebror har övervakat oss länge, nu mer än någonsin. Positionsdata loggas i smyg av alla stora tillverkare, självklart samtliga Androids också. (Nu råkade de ju bara hitta det i iOS och det var bra.) Om detta inte går att se via OS:et så ser de via loggar hos din teleleverantör... Så man vinner inget på att sälja sin Apple. Jisses.
Ha inte mobil alls i så fall och undvik städer...

Förresten lite creepy med folk som hela tiden "checkar in" via Facebooks platstjänst och konstant ger bort och loggar sin position till hela världen...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att en del människor här inte har så stor förståelse för integritetskränkningar. Alla är vi som bekant olika. En del tar illa upp av svordomar, andra inte. En del känner sig blottade i baddräkt, andra trivs på nakenbad. En del blir gärna filmade dygnet runt och andra trivs mindre bra med detta. Det är viktigt att förstå att gränsen för vad som är integritetskränkande är olika för oss alla. Om en trivial sak som min skostorlek skulle komma ut offentligt så är detta inte hela världen, så länge jag inte har extrema komplex för min skostorlek. Om jag nu skäms för detta så är det integritetskränkande FÖR MIG om min skostorlek outas utan att jag är med på detta (vilken för övrigt är strl 45 ). Men snälla, tänk på detta när ni diskuterar.

Handlar det om att ens position blir loggad och man är väldigt obekväm med detta så kan man inte bara säga - "såhär känner jag om detta och alla andra är knäppskallar med foliehattar", för vi känner alla olika om detta. Självfallet kommer folk att bli upprörda av att de loggats på exakt position och tid utan deras vetskap och framförallt utan uppenbart syfte då vi som sagt alla har olika gränser för vad som är integritetskränkande. Att förlöjliga någon som skyddar sin personliga integritet ser jag ingen mening med heller om det inte handlar om ett retoriskt grepp för att få ett mentalt övertag i diskussionen (vilket är ganska lättgenomskådat). Dessutom så är detta sätt förmodligen inte så smart att ta till om man vill ändra folks åsikter då påhopp på forums snarare gör att folk låser fast sina åsikter ännu hårdare...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archaik:

Frågan är varför dem gör det här? Underligt.

Självklart måste de logiskt sett förklara sig, särskilt när Steve Jobs har gått ut så hårt att de månar om/skyddar/värderar användarnas integritet på detta område. De framstår ju som hycklare.

Sedan finns det ju vissa andra här, som är naiva över farorna med detta, över vad som kan hända om det hamnar i orätta händer, och ständigt försöker skuldbelägga offret. Alla är väl inte lika fullt utrustade?

Permalänk
Medlem

Är inte det minsta förvånad över detta. Det är ju trots allt Apple vi snackar om.

Däremot så är jag förvånad att flera människor tycker detta är okej. Tycker ni FRA är okej också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miggro:

På med foliehatten om ni bryr er.

Skrivet av m0rk:

Mystiskt att folk orkar bry sig om detta, men Googles lagring av deras liv skiter de fullständigt i.......

Haha, håller med. Orka bry sig Förstår dock inte varför folk använder Facebook eftersom alla verkar vara så jävla mån om sin integritet. För dom vet verkligen allt om dig

Permalänk
Hedersmedlem

"Apple said it sold 18.65 million iPhones in the quarter, an eye-popping 113 percent increase over last year, destroying Wall Street’s consensus estimate of 16.6 million units."

"The dollar amounts are staggering. Apple posted March-quarter revenue of $24.67 billion — meaning the company is well on its way toward exceeding $100 billion in sales for the full-year. In the last three months, Apple earned a whopping $5.99 billion. Both the revenue and earnings figures were new records for Apple."

http://www.wired.com/epicenter/2011/04/apple-crushes-earnings...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro