Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk
Melding Plague

Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

I en dold fil på enheten och i synkroniseringskopior lagrar Apple Iphone och Ipad (3G) detaljerad positionsdata inklusive tidsstämplar, helt utan användarens godkännande.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför blir jag inte förvånad?

Svar: Jag läste det på engadget för flera timmar sen
Men ändå, blev inte förvånad då heller..

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Det har inte med dessa funktioner att återskaffa sin borttappade/stulna iDevice att göra?

Permalänk

häftigt..

Detta märkte jag för länge sen då jag satt och lekte med exif på lite bilder Häftigt häftigt..

Tufft att detta är mitt första inlägg då jag reggade mig för ~2år sen

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Medlem

Gillade inte Apple förut, och gör det definitivt inte nu heller.
Vad försöker dom göra, bygga upp App-stores till dom områden där folk rör sig mest eller vad?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det här är ju närmast... vidrigt.
Är glad att jag köpte en Desire istället för en iPhone, men när man ser sånt här går man nästan tillbaka till en Nokia 3310.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Inaktiv

och där sket jag att köpa iphone 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalman1337:

Detta märkte jag för länge sen då jag satt och lekte med exif på lite bilder Häftigt häftigt..

Tufft att detta är mitt första inlägg då jag reggade mig för ~2år sen

Måså vara, men på din profil står du fortfarande på 0 inlägg i forumet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

iFail?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem

jag vet inte hur mycket man får övervaka enskilda personer utan deras medgivande. Teleoperatörer kan göra detta, men det beror ju på att tjänsten teleoperatören levererar inte fungerar om man inte kan lokalisera var trådlösa prylar befinner sig. Men att med GPS övervaka någon utan dess vetskap.... är detta verkligen lagligt?
Om inte kommer Apple kanske hamna i en liten rättstvist med alla sina användare här ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Inget jag bryr mig särskilt mycket om, men mja, skumt ändå, hur är det med alla de som inte har obegränsat med surfning? Känns ju lite surt att de utan att få välja måste använda trafik till en funktion de själva inte valt

Permalänk
Medlem

Hmm, detta betyder altså att CIA har en del i Apple?

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Medlem

På med foliehatten om ni bryr er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

jag vet inte hur mycket man får övervaka enskilda personer utan deras medgivande. Teleoperatörer kan göra detta, men det beror ju på att tjänsten teleoperatören levererar inte fungerar om man inte kan lokalisera var trådlösa prylar befinner sig. Men att med GPS övervaka någon utan dess vetskap.... är detta verkligen lagligt?
Om inte kommer Apple kanske hamna i en liten rättstvist med alla sina användare här ;).

Den triangulerar din position genom antenn master så det spelar ingen roll om du slår av GPSen

"The data itself is jarringly accurate. Even though it appears to rely on tower triangulation rather than GPS pinpointing (meaning you're not safe with location services switched off)"

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Mystiskt att folk orkar bry sig om detta, men Googles lagring av deras liv skiter de fullständigt i.......

Permalänk
Medlem

Detta lär ju ske med android mobiler också.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

inb4 m0rks "jag <3 apple+google e saemst z0mfg"-inlägg

edit: ääääh skiit också!

inb4 fanboy-war i så fall

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro/Gen3 Socket1155 | i5 2500K @ 3.3 GHz | Gainward GeForce 660Ti | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB 555/515 | WD Green 2TB | 500W Fractal Design | Corsair Carbide 500R |
Qpad 5K |Razer Goliathus | Steelseries 6GV2 | Steelseries Siberia V2 Red | Samsung 27" Full HD |

Permalänk
Medlem

Händer detta även när man har Location services inaktiverad?

Och google är fan värre.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElyziuM:

Den triangulerar din position genom antenn master så det spelar ingen roll om du slår av GPSen

"The data itself is jarringly accurate. Even though it appears to rely on tower triangulation rather than GPS pinpointing (meaning you're not safe with location services switched off)"

Jaja, man kan triangulera. Det var inte detta jag vill ha fram alls dock.

Alltså. Teleoperatörer har rätt bra koll på var man är, men detta måste de ha för att kunna erbjuda sina tjänster. Så dessa har ju ganska bra koll på var man är. Apple däremot behöver inte ha en aning om var jag är. Får de då övervaka ens position utan att berätta om denna inte är nödvändig för tjänsten/produkten de levererar eller bryter Apple mot integritetsregler i detta fall?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Mystiskt att folk orkar bry sig om detta, men Googles lagring av deras liv skiter de fullständigt i.......

Googles motiv kan man ju förstå till viss del.
Men Apples??

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Läkarn:

Isf genom nån skum app, om du ger den tillåtelse att göra det. Ladda ner AOSP koden och börja leta annars

Permalänk

Bäst jag byter till Android så... oh wait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Jag kör iaf Cyanogenmod 7 på min lur, tvivlar starkt på att google ska kunna slänga in något utan att utvecklarna till Custom ROMS får reda på det. Det finns ju custom kernels och allt!

Permalänk

Detta är ju sjukt:S Undrar vad dom har för syfte att lagra all information.

Visa signatur

"citera för svar"

Permalänk
Medlem

Ja, Google är värre.

Och vet ni hur det var i Östtyskland efter andra världskriget? Jisses.

Dagens Nordkorea är nog möjligtvis snäppet värre.

Varför är det ingen som bryr sig?? Varför skrivs det artiklar överhuvudtaget om svineri på en så låg nivå som detta? Det är ju helt acceptabelt, eftersom det finns så mycket värre saker. Nej, jag tycker vi inte borde reagera alls. Det är bara löjligt!

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Jag bryr mig inte... Apple får gärna kolla på min väg mellan jobbet och hemmet...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Googles motiv kan man ju förstå till viss del.
Men Apples??

Sälja annonser?

Ska testa deras applikation nu och se vad den har att berätta..

Permalänk

Bara jag som kan tycka detta är en bra ska även om det kanske kränker på interigreten?
Det är ju många brott som tex klaras upp enbart för att de kunnat pejla in var mobilen befunnit sig vid olika tillfällen även om det aldrig skett några samtal etc.

Liksom typ allting vi gör idag loggas ju. internet. mobiltelefon. passerkort, bankomatkort, tunnelbanan, bussar, övervakningskameror i affärer mm. liksom har man inte gjort något olagligt så varför ska man känna sig kränkt? det är ju inte så att det sitter ett packa kineser och följer varje steg man tar.
Det är först när det är något som inte står rätt till som det börjar kollas upp i alla loggar mm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Nu vet Apple när varenda Iphone användare går på toa Så om du har tänkt att göra något dumt ha mobilerna hemma så kan du säga att du har varit hemma hela tiden ^^ Nu blir det köpa en Iphone och bli kriminell.... eller inte tror inte det funkar så :/

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Android är opensource, hade detta funits inbakat i android skulle det upptäckts.
Däremot finns sådan funktionalitet via vissa applikationer.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150