Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Övervakningen blir bara värre och värre för varje år som går. Snart går vi över till fasen som ofta händer i Sci-fi filmer ;). "MIGHTY Corp" vs rebellerna!

Tja det är ett faktum att övervakning blir värre år för år, kolla bara antalet övervakningskameror. Det där med Sci-fi filmer får stå för dig.
Det räcker med att se vad som händer idag, man behöver inte ens spekulera vad som är fortsättningen. För mig står det klart att Apples ledord är "Think evil" snarare än "Think differently". Trist för jag uppskattade bolaget på 90-talet då de följde ett annat ethos.

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Dom kanske vill bara skapa lite paranoia hos folk..

isf skulle dom ju streama all aktivitet + samtal till sin databas?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Påverkar inte mig särskilt mycket, men kan förstå att folk stör sig på det och jag ser absolut ingen anledning att försvara att Apple gör detta. Dock kommer jag inte gå så långt att jag kommer sälja min telefon och bojkotta Apple, men hoppas dock att de slutar med detta beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Som vanligt en massa förhastade slutsatser och löjliga ogenomtänkta kommentarer. Det står ju att informationen lagras lokalt på telefonen men inte något om att den skickas till Apple.

Det är snarare du som förhastar dig min vän. Många som skriver här, inklusive mig, är väl medvetna att man inte ännu påvisat att infon skulle skickas till Apple. Det som hänt är ju illa nog. När bad jag om att min position skulle bli loggad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Detta lär ju ske med android mobiler också.

helt säkert - men då man kan lätt roota android och slänga in en annan rom så behöver man inte oroa sig längre.

Permalänk

Vad spelar det för roll? Ett företag kan se var du befinner dig?
Gud så hemskt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Det är bara så jävla fel av apple att göra så utan att få användarens godkännande!!!

Och ni som skriver "google-gör-ju-det" och "det-är-väl-bra-om-den-blir-stulen" driver ni med oss?

Har du läst igenom EULA'n och se om det står där då?
Om det står där så kan du lägga ner ditt snack direkt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det kan hur som helst vara en säkerhetsrisk om telefonen hamnar i orätta händer. Klumpigt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad folk tycker är så farligt med det? Jag bryr mig iaf inte tycker det var lite småcoolt. Inte direkt hemligt vart min toa ligger^^

Permalänk

Samtidigt som alla klagar på att allt det här, tror jag dock inte att det kommer bli bättre. Vi kommer säkert att bli mer och mer övervakade med åren som går och då inte bara från företag. Kolla bara på Storbritannien, dem har proppat hela London fullt med övervakningskameror som vakar över gatorna. Tyvärr tror jag det är något som vi måste vänja oss vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Så det är bara idioter som gillar sitt privatliv? Bra argument där...

Privatliv? Är det någon som fortfarande har ett privatliv i denna tid av sociala medier?

Försvarar inte det Apple gör men samtidigt bryr jag mig inte det minsta ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Kanske låter lite nojigt, men själv tycker jag att ingen skall få spåra mig över huvudtaget. Även om jag inte har ngt att dölja, så tycker jag att du som individ inte skall behöva att bli kontinuerligt loggad var, när du befinner dig.
För er som skiter i det så kan vi lika gärna inopperera GPS chip i stället - samma sak, bara olika metoder.

Kör android med rootad telefon så är ni säkra iallafall - åtminstånde säkrare.

Vem vet - iOS kanske kontinuerligt sync:ar infon till ngn server och skulle ngn få tag på din info vem vet vad som händer - kanske en vacker dag står du där men en länsad villa eller lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tror att du missade poängen.

Det är uppenbarligen många som är väldigt upprörda för att de tror att Apple skickar "hem" den här informationen till Cupertino och övervakar användarna.

Det verkar även vara många som tror att den data som finns i databasen är GPS-data.

Och många tror även att tidsstämplarna för datan är satt till när data inhämtades.

Alla dessa tre antaganden är såvitt jag vet felaktiga (de två senare kan enkelt verifieras genom att öppna SQLite-databasen med en SQLite-viewer som t.ex. SQLite Manager-addonen till Firefox).

Så visst är det fortfarande illa men om man ska vara upprörd så kan man ju i alla fall ta reda på fakta innan man skriker rakt ut...

Tja det är möjligt att en del missuppfattat det hela. Andra har uppenbarligen inte gjort det. Men det är hursomhelst svårt att så något vettig användningsområde i den här "tjänsten".

Ditt resonemang låter vettigare och mer insatt än en del annat som skrivits här. Men jag ser det mest som ett sätt att relativisera händelsen. Du resonerar ungefär så här: "Läget kunde ha varit värre. Alltså är det inte så illa egentligen. Förmodligen är det inte illa alls".
Jag har läst en del annat du skrivit och uppfattar dig som en Apple-fan. Men den här gången måste väl även du medge att Apple gjort nåt dumt. Tänk om MS eller google hade gjort något liknande, tänk vilket ramaskri det skulle bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är snarare du som förhastar dig min vän. Många som skriver här, inklusive mig, är väl medvetna att man inte ännu påvisat att infon skulle skickas till Apple. Det som hänt är ju illa nog. När bad jag om att min position skulle bli loggad ?

Man kanske inte ska utgå från att Apple håller reda på var man befinner sig bara för att informationen lagras på ens egen telefon?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSourestApple:

Samtidigt som alla klagar på att allt det här, tror jag dock inte att det kommer bli bättre. Vi kommer säkert att bli mer och mer övervakade med åren som går och då inte bara från företag. Kolla bara på Storbritannien, dem har proppat hela London fullt med övervakningskameror som vakar över gatorna. Tyvärr tror jag det är något som vi måste vänja oss vid.

Nja det är lätt att göra några enkla åtgärder som förbättrar läget. Börja med att undvika produkter från crApple, de har förlorat sin cred när det gäller sånt här, och satsa på produkter som bygger på öppen källkod. Det skulle jag säga är en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

När bad jag om att min position skulle bli loggad ?

När bad du om att din nuvarande telefon ska logga dina samtal? Kan du via en inställning stänga av att din nuvarande telefon ska logga dina samtal?

Vad är skillnaden här? I båda fallen så loggar mobiltelefoner data om dina vanor, utan din tillåtelse, och utan att du kan stänga av det (om du nu mot förmodan inte sitter på någon mobil som faktiskt kan det). Skillnaden är att du har tidigare varit medveten om den ena, och kan förstå varför den loggar det. Men om du vill förhindra att en tjuv ska kunna se känslig data om dig, så är du lika körd på båda punkterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har du läst igenom EULA'n och se om det står där då?
Om det står där så kan du lägga ner ditt snack direkt.

Det finns folk som lusläser EULAS, bland annat inom OS-rörelsen. Jag är ganska säker på att det här skulle ha blivit uppmärksammat om det stod klart utskrivet i EULAn. Om du hävdar annorlunda, dra fram ditt bevis.

http://images.apple.com/legal/sla/docs/iphone.pdf

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Nja det är lätt att göra några enkla åtgärder som förbättrar läget. Börja med att undvika produkter från crApple, de har förlorat sin cred när det gäller sånt här, och satsa på produkter som bygger på öppen källkod. Det skulle jag säga är en bra början.

Det hade ju inte mycket med det att göra som jag skrev? Det ända jag påpekar är att det här kommer bli vanligare och vanligare med såna här saker och då inte endast från Apple. Det finns absolut flera företag som i någon grad sparar information om oss utan att vi vet om det.

Sen känns det som att en del folk överhuvudtaget tar den här nyheten bara som en chans att skriva skit om Apple och knappast tillför något till någon sorts diskussion över det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

När bad du om att din nuvarande telefon ska logga dina samtal? Kan du via en inställning stänga av att din nuvarande telefon ska logga dina samtal?

Vad är skillnaden här? I båda fallen så loggar mobiltelefoner data om dina vanor, utan din tillåtelse, och utan att du kan stänga av det (om du nu mot förmodan inte sitter på någon mobil som faktiskt kan det). Skillnaden är att du har tidigare varit medveten om den ena, och kan förstå varför den loggar det. Men om du vill förhindra att en tjuv ska kunna se känslig data om dig, så är du lika körd på båda punkterna...

Jag antar att du själv ser skillnaden ?
En samtals lista är en förväntad egenskap i en mobiltelefon. Den är på inget sätt dold. I min bruksmanual så står det klart utskrivet hur jag når samtalslistan. Och jag kan radera samtalslistan om jag vill.

Den här positionsloggningen är inte något som jag förväntat mig, jag kan inte på något enkelt sätt i menyerna ta del av den utan det är en dold egenskap som saknar motsvarigheter på andra mobiler, och jag kan inte på ett enkelt sätt tömma historiken.

Om jag får min android stulen så finns det en hel del persondata som fallar i tjuvens händer, inklusive samtalshistoriken. Detta är väl illa nog. Om jag istället valt en iPhone och får den stulen så är läget ännu sämre på den fronten eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Tänk om MS eller google hade gjort något liknande, tänk vilket ramaskri det skulle bli.

Det var exakt det här jag också tänkte på. Om Microsoft hade gjort något liknande det här så hade det garanterat inte varit lika många som hade sagt att de inte brydde sig. Men nu var det Apple och då verkar det inte vara lika farligt.

Permalänk
Medlem

wah önskade att man hade detta nu... Så man kunde kräva lite pengar från apple....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Intressant synvinkel. Faktum återstår dock att vi pratar om den synliga informationen om samtalshistorik som har det uppenbara syftet att ge mig en översikt över vilka som ringt mig, när jag ringt andra osv. Dold positionsloggning har inget uppenbart syfte (men uppenbara säkerhetsrisker).
På min Android kan jag selektivt eller fullständigt rensa min samtalshistorik. Antagligen finns det appar för att helt ta bort samtalshistoriken, eller kanske även någon inställning direkt i telefonen.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Ahhh klockrent för arbetsgivaren, nu kan jag kolla var alla anställda befunnit sig när dom rapporterat in sig som sjuka och varit på arbetsresor

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrathian:

Android är opensource, hade detta funits inbakat i android skulle det upptäckts.
Däremot finns sådan funktionalitet via vissa applikationer.

Detta eviga snack om att Android är open source. Du vet väl att en jailbreakad Iphone är lika öppen som en Android-telefon? Du kan bläddra igenom hela telefonen, mapp för mapp, fil för fil.

Detta har säkert något med MobileMe att göra, den populära funktionen för att spåra din borttappad eller stulna telefon, och det finns inte ens bevis för att Apple ens använder sig utav dessa sparade platser till sin egen fördel, inte för att de skulle förvåna mig då dom flesta stora företag spionerar på sina kunder. Microsoft ser dig och ditt rum genom Kinect, Google vet exakt vad du söker på för något och Facebook vet väl för fan allt om alla tror jag.

Orka bry sig att dom sparar info om vart man har varit. Har ni varit på något pinsamt ställe som ni skäms för eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSourestApple:

Det hade ju inte mycket med det att göra som jag skrev? Det ända jag påpekar är att det här kommer bli vanligare och vanligare med såna här saker och då inte endast från Apple. Det finns absolut flera företag som i någon grad sparar information om oss utan att vi vet om det.

Sen känns det som att en del folk överhuvudtaget tar den här nyheten bara som en chans att skriva skit om Apple och knappast tillför något till någon sorts diskussion över det här...

Flera fel gör inte ett rätt. Om det är många som skriver taskiga kommentarer på ett forum så innebär det inte att det är rätt att göra det, bara att det är vanligt.

Det Apple har gjort är varken rätt eller vanligt.
Det är inte rätt, därför att det kan uppfattas som ett försök att spioner och ett intrång i min personliga integritet. De borde åtminstone ha skrivit varit öppna med det.
Det är inte vanligt att därför att det finns ingen annan mobil som har samma feature inlagt i operativsystemet, så vitt vi vet. Att min webmail sparas på en server i USA och liknande är ju inte samma fall och inte jämförbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

http://1.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/TFdPZ6q4_bI/AAAAAAAAA54...

Detta eviga snack om att Android är open source. Du vet väl att en jailbreakad Iphone är lika öppen som en Android-telefon? Du kan bläddra igenom hela telefonen, mapp för mapp, fil för fil.

Detta har säkert något med MobileMe att göra, den populära funktionen för att spåra din borttappad eller stulna telefon, och det finns inte ens bevis för att Apple ens använder sig utav dessa sparade platser till sin egen fördel, inte för att de skulle förvåna mig då dom flesta stora företag spionerar på sina kunder. Microsoft ser dig och ditt rum genom Kinect, Google vet exakt vad du söker på för något och Facebook vet väl för fan allt om alla tror jag.

Orka bry sig att dom sparar info om vart man har varit. Har ni varit på något pinsamt ställe som ni skäms för eller vad är det frågan om?

Skillnaden är väl att iPhone måste bli jailbreakad först så inte open.
Och sen har man inte tillgång till källkoden så inte source.

Iofs är ju inte androidtelefoner ochså i binärformat när man köper dom.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Som vanligt försöker en del se det som något oviktigt eller t.o.m positivt.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Skulle ju helt klart vara trevligare om den var lite mer exakt. jag har prickar över hela södra sverigen, dock betydligt tätare i de städer jag bor och sträckorna mellan dem. fast det kanske är deras program som inte målar ut det särskilt exakt?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Flera fel gör inte ett rätt. Om det är många som skriver taskiga kommentarer på ett forum så innebär det inte att det är rätt att göra det, bara att det är vanligt.

Det Apple har gjort är varken rätt eller vanligt.
Det är inte rätt, därför att det kan uppfattas som ett försök att spioner och ett intrång i min personliga integritet. De borde åtminstone ha skrivit varit öppna med det.
Det är inte vanligt att därför att det finns ingen annan mobil som har samma feature inlagt i operativsystemet, så vitt vi vet. Att min webmail sparas på en server i USA och liknande är ju inte samma fall och inte jämförbart.

Fattar inte vad du menar med första meningen, jag har knappast sagt att det är rätt att skriva taskiga kommentarer..?

Jag håller med om att det Apple gjort inte är rätt, och att det är ovanligt att företag blir upptäckta med att göra detta. Vi vet ju dock inte vilka företag som gör detta och inte blivit upptäcka, jag kan slå vad om min högra hand att Apple inte är det ända företaget som håller på med detta..

På tal om allt det här, har Apple kommit ut med någon kommentar om det här än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du verkar fullständigt ha missuppfattat vad "open source" faktiskt innebär. Källkoden för Android kan du lätt komma åt, källkoden för iOS kan du inte komma åt.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX