Lacie extern HDD 750GB - Trasig?

Permalänk
Medlem

Lacie extern HDD 750GB - Trasig?

Tjena!

Jag har en extern LaCie på 750GB, och för en stund sen så började den göra ett underligt ljud.
Det låter ganska högt, ett "klickande" ljud, ungefär varannan sekund.

I samband med att den började låta så slutade den att fungera, och då lyfte jag upp den från bordet för att kolla på den och märkte att den började röra sig åt höger och vänster när jag höll den i handen.

Svårt att förklara, men om du tänker dig att du har 2 st magneter och försöker föra ihop dom, så stöter dom ju bort varandra, lite så var det när jag lyfte upp hårddisken, den började dra åt alla möjliga håll.

Nu är det så att jag har en massa bilder, poesi och viktiga saker på HDDn, som är väldigt viktiga för mig.
- Så jag undrar om någon vet vad som kan ha hänt med den? Och om det är möjligt att "laga" den och få ut ett par viktiga saker från den?

Vad tror ni?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Svårt att veta, Lacie använder lite olika hdd märken/modeller i sina externadiskar.

Tror den är rökt dock.

Troligtvis är det läs/skriv-armen som klonkar mot ändläget.

Finns ett par modeller man kan låsaupp med hjälp av en gammal nokia mobil usbadapter och ett terminalprogram. Men som sagt det är bara en modell av hårddisk och ett specifikt problem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |