min-ITX + Sandy bridge i liten smidig men kraftfull dator och klockning

Permalänk
Medlem

ok, prima !
Som sagt har jag inte något erfarenhet av dessa nyare processor serier... så tipsen uppskattas

Gällande kylningen:

Jo det är så jag alltid arbetar med kylningen, minimalt med arbete utfört för maximal energiförflyttning, det ger lägsta möjliga ljudnivå kontra kylningskapacitet
Man får se till att luften får utföra så mycket nytta som möjligt innan den passerar ut (vilket dom flesta chassin INTE medger..), men inte "för mycket" så att den i slutänden kanske är för varm och således drabbar någon annan komponent i datorn som alltså får försämrad kylnings funktion av detta.
Det är en liten balansgång men en rolig sådan, det är halva nöjet med det hela att hitta denna balansgången och trimma in systemet så att den ligger där och kör optimerat hela tiden oavsett temperatur i miljön eller på komponenterna.
Tror nog att detta ska gå att uppnå, enda jag klurar på är hur jag ska göra för att få till just exakt det luftflöde jag vill ha och som krävs för att hålla HDD temperaturerna på "lagom" nivå.

En till viktig del av det hela är ju att lägga sig så att man inte har "lägre temperatur än nödvändigt" (om man inte vill offra ljudnivå mot detta) för att uppnå just tystaste möjliga drift med acceptabla temperaturer.
CPU temp i idle på 30-35*C som en del har e ju inte helt nödvändigt... jag brukar sikta på 45-50*c i idle (genom aktiv styrning så är ju detta möjligt utan att load temperaturen behöver skena alls) , det e "lagom" och då har man ändå marginall så det e lugnt. Det brukar gå att med 60*c i load och 45-50 i idle som mål temperaturer, få ett system som är i det närmast ljudlöst på >2m avstånd trots hög prestanda och "inte helt" strömsnåla komponenter

.........................................................................................................................................

Jag väntar... nu är det bara Graffet som ska komma in i lager hos Inet innan dom skickar allt, då ska det sågas, borras och målas och limmas och dämpas med bitumengummi osv osv...
Det kommer att komma upp bilder på detta i ett galleri med beskrivningar på vad jag gör och varför och hur jag tänker med det hela konceptet.
Det blir ju en kompakt, ganska liten dator med trevlig prestanda och där prioritet är att vid idle vara i det närmast ljudlös då denna används som även multimedia central

landar nog på runt 10kkr för rubbet när jag e färdig, men då räknar jag ju inte med SSD Corsair F120 och Coolermaster Silent pro500W som jag redan har och kommer att flytta över
så, lägger man på 3000kr till, 13kkr alltså för hela datorn landar det på.

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Hej hopp !

Jag har en slutlig liten undran angående dom Volt inställningarna som finns på moderkortet.

Dom heter ju typ PLL och sedan en till och slutligen Vcore.

Nu tänker inte jag utföra någon Ultra clocknig utan det blir en lugn och stabil "lite lagom" klock.
Då är det väll bara Vcore som kommer att behöva ändras, men som det ser ut så behövs inte Vcore höjas för att klocka upp CPU'n "lite lagom"

Om jag nu vill låsa Vcore (om jag bör) så undrar jag hur jag går tillväga med det nya sättet ?
Man får ju liksom bara välja + eller - ut från något grund värde.

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Hej hopp !

Jag har en slutlig liten undran angående dom Volt inställningarna som finns på moderkortet.

Dom heter ju typ PLL och sedan en till och slutligen Vcore.

Nu tänker inte jag utföra någon Ultra clocknig utan det blir en lugn och stabil "lite lagom" klock.
Då är det väll bara Vcore som kommer att behöva ändras, men som det ser ut så behövs inte Vcore höjas för att klocka upp CPU'n "lite lagom"

Om jag nu vill låsa Vcore (om jag bör) så undrar jag hur jag går tillväga med det nya sättet ?
Man får ju liksom bara välja + eller - ut från något grund värde.

Väljer du att klocka med automatfunktionen så behöver du inte justera Vcore alls då det görs automatiskt.
I bios så kan du ju se vad för spänning processorn har i grundklock och då kan du ju utgå därifrån om du vill höja Vcore manuellt men som sagt väljer du att klocka högst marginellt så behöver du inte ställa Vcore alls...

Permalänk
Medlem

ok, men det värde som anvisas i bios nu är alltså det defult värde
som man utgår från och + eller - på det.
Stock spänningarna har ju en tendens att vara väldigt väl tilltagna, ofta kan man ju klocka ganska ordentligt utan att röra Vcore alls

Men Auto fungtionen kanske duger alldeles utmärkt
3,8 - 4,0Ghz är det folk som menar på att den ställer in helt själv och den reglerar du även voltaget själv då i förhållande till klocken.

Fast just att volten regleras gäller. väll alltid på dessa så länge man inte manuellt har ställt den på något värde?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Jo precis, min 2600K rullar på i 5GHz med en Vcore på 1,48V med min ASUS Maximus Extreme IV. När jag provade autoklockningen så klarade min processor av 4,2GHz med en Vcore på 1,36V

Permalänk
Medlem

Precis

Men i Auto tune läget så sköts ju Vcorehelt själt och ska tydligen fungera helt ok så länge man håller sig =/<4Ghz typ...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz