Nvidia Optimus till Sandy Bridge och stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Optimus till Sandy Bridge och stationära datorer

En läckt presentationsbild avslöjar att grafikväxlingstekniken Nvidia Optimus introduceras för Intel Sandy Bridge på mässan Computex 2011.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, synd att man har ett P67 bara

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Så var kopplar man sladden till skärmen? Till moderkortet eller grafikkortet? De säger att minst en skärm måste vara kopplad till mobot, så va?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Nice! Ska testas!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Så var kopplar man sladden till skärmen? Till moderkortet eller grafikkortet? De säger att minst en skärm måste vara kopplad till mobot, så va?

Yes, till moderkortet. Optimus/Virtu gör så att ett diskret grafikkort skickar bilden via moderkortet och ut genom grafik-porten på mobot så som jag har förstått det. Dock vet jag inte hur det fungerar om man har flera skärmar inkopplade.

Permalänk

Kanske en dum fråga, men detta är helt inbyggt i hårdvaran va? Jag menar, det kvittar väl vilket OS man kör för att tekniken ska fungera. Så tekniken fungerar även om man vill köra Linux?

Permalänk
Medlem

Kanske också en dum fråga, men visst kan man välja att växla mellan GPU:erna manuellt också?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockmonkey:

Kanske en dum fråga, men detta är helt inbyggt i hårdvaran va? Jag menar, det kvittar väl vilket OS man kör för att tekniken ska fungera. Så tekniken fungerar även om man vill köra Linux?

Vet inte hur det funkar i övrigt, men du kan inte byta drivare i X utan att starta om det. Så nej. Du kan inte byta grafikkort on the fly. Sandy Bridge gpun är bra nog för att decoda 1080p film hur som helst, så ska du inte lira en massa eller köra tunga gpgpuberäkningar så behöver du ingen diskret gpu till din unixworkstation. Annat än om du ska ha multipla skärmar.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, hette det inte Synergy?? Eller är det något annat?
http://www.nordichardware.se/nyheter/71-grafik/42993-nvidia-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vänta nu, hette det inte Synergy?? Eller är det något annat?
http://www.nordichardware.se/nyheter/71-grafik/42993-nvidia-l...

Slänger man ett öga på Nvidias hemsida så heter tekniken numera Optimus. NH verkar inte hänga med i svängarna (och inte har man koll på det svenska språket heller) utan håller fast vid Synergy - som också är namnet på ett open source projekt. Kanske är det för att inte krocka med detta som man byter namn? Låt oss hoppas att Optimus Prime inte drar sitt svärd bara för vad ska Nvidia hitta på då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Slänger man ett öga på Nvidias hemsida så heter tekniken numera Optimus. NH verkar inte hänga med i svängarna (och inte har man koll på det svenska språket heller) utan håller fast vid Synergy - som också är namnet på ett open source projekt. Kanske är det för att inte krocka med detta som man byter namn? Låt oss hoppas att Optimus Prime inte drar sitt svärd bara för vad ska Nvidia hitta på då?

Optimus Prime kör med yxa, minns iof att han kör med svärd i Michael Bay filmerna, men det räknas inte som korrekt Transformershistoria. Lämna in nördkortet.

Permalänk
Inaktiv

Och det kommer förstås ...

... bara att fungera tillsammans med grafikkort från nVidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

... bara att fungera tillsammans med grafikkort från nVidia?

Det är väl rätt självklart?

Förstår inte riktigt vitsen med funktionen till stationära burkar dock.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolle:

Optimus Prime kör med yxa, minns iof att han kör med svärd i Michael Bay filmerna, men det räknas inte som korrekt Transformershistoria. Lämna in nördkortet.

Nördkortet är redan indraget

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net