Permalänk
Inaktiv

GTA IV på ny dator

Hallå alla.

Jag köpte nyligen ny dator och ville sätta igång att spela GTA IV som jag köpte för väldigt länge sedan, ungefär när det kom ut. Men har haft problem med lagg osv, men tänkte såklart det var datorn och inte spelet i sig, som jag nu faktiskt tror det är.

Så jag installerade spelet och så, men när det väl är färdigt och jag ska börja köra. Så laggar det sjukt mycket, inte spelbart överhuvudtaget. Alltså hackar fram, riktigt hemskt. Jag tog direkt bort det, men undrar om det finns något sätt att fixa detta. Kan man skriva in till Rockstar Games för att få en ny skiva / download eller något sånt? Känns ju jäkligt ovärt att köpa ett spel som faktiskt inte fungerar dugligt.

Och jag länkar datorn här, den maxar förövrigt BFBC2 utan några som helst problem, så den ska ju lätt klara GTA IV. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

Men alltså, tips om hur man kan fixa problemet med GTA.

Permalänk
Medlem

Gta iv är väldigt dåligt optimerad spel drar väldigt mycket kraft i onödan. Om du har någon konsol köp hellre spelet till konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnuggen:

Hallå alla.

Jag köpte nyligen ny dator och ville sätta igång att spela GTA IV som jag köpte för väldigt länge sedan, ungefär när det kom ut. Men har haft problem med lagg osv, men tänkte såklart det var datorn och inte spelet i sig, som jag nu faktiskt tror det är.

Så jag installerade spelet och så, men när det väl är färdigt och jag ska börja köra. Så laggar det sjukt mycket, inte spelbart överhuvudtaget. Alltså hackar fram, riktigt hemskt. Jag tog direkt bort det, men undrar om det finns något sätt att fixa detta. Kan man skriva in till Rockstar Games för att få en ny skiva / download eller något sånt? Känns ju jäkligt ovärt att köpa ett spel som faktiskt inte fungerar dugligt.

Och jag länkar datorn här, den maxar förövrigt BFBC2 utan några som helst problem, så den ska ju lätt klara GTA IV. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

Men alltså, tips om hur man kan fixa problemet med GTA.

Har du den senaste patchen, vet att jag hade att det hackade innan jag uppdaterade.
PS. Du laddar ned patchen från Rockstar Games hemsida

Permalänk

Läs min signatur, kan mycket väl vara att hårdvaruaccelererad flash klockar ner kortet. Stäng av webbläsaren, spotify och msn när du ska spela.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Patcha spelet och sedan dra ner på grafik inställningar, tyvärr är det sjukt optimerat spel. Men sänk grafiken så ska du se att det går att spela. Du kan köra benchmarken som finns inbyggd till du hittar där det är bäst grafik per fps.

Permalänk
Medlem

konstigt att det laggar, har en kompis med likadant grafikkort, en X4 955 och 4gb RAM och spelar utan problem :S

Permalänk
Medlem

Lite trist att det går inte ändra många inställningar i spelet. Märks ju att det är konsolspel. Man kan bara ändra från low - medium - high - very high har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Lite trist att det går inte ändra många inställningar i spelet. Märks ju att det är konsolspel. Man kan bara ändra från low - medium - high - very high har jag för mig.

Där har du dock fel, man kan ändra flera inställningar, det enda som saknas är kantutjämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Där har du dock fel, man kan ändra flera inställningar, det enda som saknas är kantutjämning.

Då får jag ursäkta för felet. Var ett tag sen man hade spelet installerad.

Permalänk
Inaktiv

Alltså jag tvekar verkligen att det är datorn, ärligt talat. Visst det kräver säkert mycket, men det ska absolut gå att spela på datorn. Men ska testa att ladda ner senaste patchen, det kan ju faktiskt fungera.

Permalänk
Skrivet av Gnuggen:

Alltså jag tvekar verkligen att det är datorn, ärligt talat. Visst det kräver säkert mycket, men det ska absolut gå att spela på datorn. Men ska testa att ladda ner senaste patchen, det kan ju faktiskt fungera.

Läs mitt första inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

Läs mitt första inlägg.

Jag kör aldrig med sådana program på ändå, inte heller när jag testade det. Men jag installerade spelet igen och nu laddade jag också ner patchen från deras hemsida. Nu kör jag på max utan några som helst problem. Så det var riktigt skönt.

Permalänk

Va samma fel hos mig,Tanka senaste patchen så rullar det perfekt ska du se!

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem

Min dator är nästan identiskt till din, när jag starta GTA IV för första gången så ställer den ju in grafiken automatiskt, det va jävligt snyggt och laggar inte ett dugg, har typ 50+fps.

Kolla så att du har alla uppdateringar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Där har du dock fel, man kan ändra flera inställningar, det enda som saknas är kantutjämning.

Finns det med

Permalänk

Kan säga som såhär. Jag har en vass gamingrigg, och det laggade SÖNDER och samman på min dator också... ända tills jag sänkte skugginställningarna till MEDIUM och night shadows OFF, med detta gjort så flöt spelet på med lite drygt 50 fps hela tiden : ) Pröva benchmarken och se vad du får för avg. fps och utgå ifrån att du ska ha samma fps när du spelar sedan.

Permalänk
Medlem

Ta och patcha! Jag minns också att det knappt gick att köra bil utan patch, nu har jag dock spelet, så har senaste patchen där (är inte säker på vilken) och det laggar inte om jag inte råkar dra ihop en atombomb med bilar

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att GTA IV överhuvudtaget är ett dåligt optimerat spel, det laggar även till konsol...

Trots det är det de bästa spelet jag spelat.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så är patcha ett måste, din dator ska klara av det fin fint när du patchat spelet. Visst det är dåligt optimerat men blir helt ok efter en hel del patchning

Permalänk
Medlem

Även jag har problem med det spelet, läs sign.
Väldigt dåligt optimerat som sagt :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Att folk inte läser i trådarna. TS löste problemet 2011-04-24, 00:26.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Gta iv är väldigt dåligt optimerad spel drar väldigt mycket kraft i onödan. Om du har någon konsol köp hellre spelet till konsolen.

Något exempel på var i spelet den drar onödigt mycket kraft?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Gta 4 är bara löjligt dåligt optimerat.
Hackar sönder på alla konsoller också, fattar inte hur folk orkar spela gta4 ärligt talat.
Testat de på ps3,360,highend PC. Hackar på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Gta 4 är bara löjligt dåligt optimerat.
Hackar sönder på alla konsoller också, fattar inte hur folk orkar spela gta4 ärligt talat.
Testat de på ps3,360,highend PC. Hackar på alla.

Tror jag med på, har själv det på ps3 hackar inte ett skit, har det på min rigg hackar inte ett skit, min kusin har det på xbox 360 och det hackar inte ett skit

kan dock hålla med dig om att det är ett dåligt optimerat spel fast det fixar man med RealityIV

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Tror jag med på, har själv det på ps3 hackar inte ett skit, har det på min rigg hackar inte ett skit, min kusin har det på xbox 360 och det hackar inte ett skit

kan dock hålla med dig om att det är ett dåligt optimerat spel fast det fixar man med RealityIV

på min 20 gb xbox laggar ibland det när man kommer i polisjakter runt 3-4 kärnor

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Computerguy:

Tror jag med på, har själv det på ps3 hackar inte ett skit, har det på min rigg hackar inte ett skit, min kusin har det på xbox 360 och det hackar inte ett skit

kan dock hålla med dig om att det är ett dåligt optimerat spel fast det fixar man med RealityIV

Vissa upplever inte hack på samma sätt som andra antar jag.
Alla jag vet märker och känner stora fps drops när det händer lite i gta4, vart du än spelar det.
Sen att vissa inte ens märker det är rätt lol dock, men antar dom diggar fps drops i pc spel annars också.