Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu handlar inte tråden om att p-vakter gör fel eller att jag har gjort fel.
Jag är helt övertygad om att p-vakten enbart gjort ett slarvfel som kan hända vem som helst.
Dessutom vet jag att jag har gjort rätt. Och mitt bästa vittne är p-vakten själv. Det kommer krävas ett mirakel för att p-bolaget ska få in några pengar från mig.

Men jag undrar fortfarande vem som har bevisbördan och på vilket sätt det måste bevisas. Jag kan bevisa att jag har rätt genom tex p-boten itself eller andra vittnen. P-bolaget kan inte bevisa något alls då deras enda vittne är p-vakten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vill du ha juridisk hjälp så är det bättre att ställa frågan på flashbacks forum.
Sedan vad gäller slarvfel så är det tjänstefel att slarva. Tyvärr har dessa slarvfel blivit en vardag för lapplisor, därför är folk upprörda!

Permalänk
Medlem

Första frågan är: Parkeringsanmärkning eller Kontrollavgift. Detta då det finns olika lagrum som reglerar dessa båda. I korthet skrivs de första ut av kommunala parkeringsvakter (alt kommunens entreprenör) samt polisen, detta sker när du parkerat på gator. De övriga kan vem som skriva ut, och regleras inte på samma sätt. Det skall vara "uppenbart oskäligt" för att man med lagstödet ska undvika att skriva ut en kontrollavgift.

Sen kan man tycka vad man vill om parkeringsbolagen, när man pratar om gatumark så förefaller de flesta vara okej. När det kommer till tomtmark så faller en hel del på formuleringen "uppenbart oskäligt". Detta var ju en av anledningarna till parkeringsutredningen som sedermera strandade. Det man inte får glömma är ju att övervakningen sker på uppdrag av markägaren => ta kontakt med denna i första hand.

P-anmärkning: Betala - Bestrid hos den polismyndighet som ska handlägga (står på lappen) - få besked (antingen undanröjd => pengar tillbaka, alternativt ingen förändring)
Kontrollavgift: Bestrid hos parkeringsbolaget (alternativt kontakta markägaren) - antingen undanröjd eller fortsatt krav => TR.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk

Sverige är ett lustigt land, det kostar 600kr om man "råkar" sakna reg.skyltar... men vem bryr sig kolla eller gå vidare med det? någon kanske stal dom medan bilen stod parkerad.

Men jag har inga problem med parkeringar.. "kan" lagarna och jag betalar varken p-bot eller avgift, inget olagligt heller.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

en kollega till mig skulle hämta sin sjuka syster och ta henne till sjukan. därför ställde han blien på ett mindre bra ställe men han skulle bara springa upp till henne och hjälpa henne ned till bilen. det hela tog inte mer än kanske 5 minuter. när han kommer ut så står en lapplisa där och skriver och han säger att han bara hämtat sin sjuka syster och att lapplisan borde fattat att det var brottom annars skulle han inte ställt sig där han stod. men hon bara sa att det inte var hennes problem. han hade inte tid eller ork att tjafsa så han betalade boten, sen så hade han gjort fel även om det var en nöd situation.
det han tyckte var lustigt var att hade han stått på samma plats med bakluckan öppen hade det varit lungt då avlastning var lagligt på den platsen.

kanske nått att tänka på när ni står illa på en plats där man får lasta ur och i bilen, släng upp bakluckan så är det fixat

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Har även jag jobbat som parkeringsvakt tidigare (ett par år sen nu tacka fan för det) och kan intyga att varken jag eller min dåvarande chef (egen firma varit i branschen bra länge) någonsin hört talas om parkeringsvakter som jobbat på provision.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nidas:

Har även jag jobbat som parkeringsvakt tidigare (ett par år sen nu tacka fan för det) och kan intyga att varken jag eller min dåvarande chef (egen firma varit i branschen bra länge) någonsin hört talas om parkeringsvakter som jobbat på provision.

Fan nurå? Nidas som parkeringsvakt?
Du verkar inte vara den typen hehe..

Nåja, nejdå de arbetar inte på provision inte heller larmoperatörerna, det vore sinnessjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fan nurå? Nidas som parkeringsvakt?
Du verkar inte vara den typen hehe..

Nåja, nejdå de arbetar inte på provision inte heller larmoperatörerna, det vore sinnessjukt!

Finns väl ingen direkt som gillar jobbet.. men cash är cash om man flyttat hemifrån.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nidas:

Finns väl ingen direkt som gillar jobbet.. men cash är cash om man flyttat hemifrån.

True true.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Nej, lapplisor får inte provision för det skulle underminera deras trovärdighet. Det finns en anledning till att överklagan av p-bot i princip aldrig går igenom och det är för att boten är utfärdad på ett korrekt sätt och att den bötfällde faktiskt har stått felparkerad. Folk är däremot så jävla jobbiga att de kan gå över lik för att bli av med en p-bot de förtjänade till att börja med.

För att summera: parkeringsvakter får ingen provision på utfärdade p-bot. Att folk fortfarande tror på något sådant är helkorkat. Ring valfritt parkeringsföretag och kolla.

MacEnkronan: Kalla fakta (tror jag att det var) "granskade" Carpark/Qpark i typisk sensationsstuk. Du har ingen som helst insikt i hur en parkeringsvakt arbetar eller vilka rutiner som finns vid dokumentation av felparkering. Att du tittar på ett "undersökande" program och drar din slutsats från det får stå för dig. Som skrivet ovan, ta och hör av dig till ett parkeringsföretag eller fråga en parkeringsvakt så får du veta hur det faktiskt är.

Som någon som faktiskt har suttit i kundtjänst och tagit hand om klagomål gällande "felaktiga" p-böter så kan jag säga att det finns gott om idioter där ute (TS behöver inte vara en av dem).

Det kanske kan bli fel åt båda hållen. Kunder, människor är ganska konstiga ibland. Det kom in en kund till oss igår som var fly förbannad och kokade av ilska. Anledningen var att dagen efter hon hade handlat hos oss så gick vi ut med 25% rabatt åt kunderna. Men eftersom vi har en veckas öppet köp så får alla mellanskillnaden tillbaka om man visar upp kvitto. Det hjälpte inte, nu kör inte vi REA för att reta upp kunderna. Undra vad vi hade kunnat göra för att förhindra detta, haft stängt en vecka innan vi började REA? Bara ett exempel på att det finns en hel del korkade människor. Det är inte bara er bransch som är drabbade. Men det betyder inte att vi kan agera fel mot kunderna med ibland utan att tänka på det. Arga människor brukar hur som helst inte säga så intelligenta saker,

Får man en bot man inte anser sig va skyldig till är det klart man blir förbannad.. bah jag bara babblar, ska sätta på kaffe

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att innan jag började ha min praktik, så såg jag aldrig lapplisor, men nu under dom senaste veckorna så har jag sett dom minst 2-3 ggr per dag, och en dag tänkte jag på lunchen när dom stod vid en bil som tiden hade gått ut på ifall dom väntade 5-10min som man egentligen ska göra? Nej, tyvärr.. dom gick runt till den närmaste bilen dom såg och började lappa direkt! Gick fram och kollade för skojjs skull om hans biljett hade gått ut, ja den hade gått ut för 1 minut sen, men borde dom egentligen inte stå och vänta i 5-10min innan dom ska lappa?

Jag kan förstå varför detta yrke är i princip Sveriges/Världens mest hatade jobb, då dom gör så mycket fel, och har 0 sympati för människor! Läste en grej om att någons familj var tvungen att betala parkeringsböterna för deras Pappa som hade legat död i ca 4-5 dagar.. och dom blev TVUGNA att betala den också!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Philippk:

Läste en grej om att någons familj var tvungen att betala parkeringsböterna för deras Pappa som hade legat död i ca 4-5 dagar.. och dom blev TVUGNA att betala den också!

Rent trams. Det finns ingen arvsskuld i Sverige så familjemedlemmar kan aldrig bli betalningsskyldiga för skulder en förälder dragit på sig. Om det var pappan som körde bilen när boten utfärdades men någon annan i familjen som ägde bilen faller det naturligtvis på ägaren att betala boten, fullständigt oberoende av orsak föraren inte vill eller kan betala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Det roliga är att innan jag började ha min praktik, så såg jag aldrig lapplisor, men nu under dom senaste veckorna så har jag sett dom minst 2-3 ggr per dag, och en dag tänkte jag på lunchen när dom stod vid en bil som tiden hade gått ut på ifall dom väntade 5-10min som man egentligen ska göra? Nej, tyvärr.. dom gick runt till den närmaste bilen dom såg och började lappa direkt! Gick fram och kollade för skojjs skull om hans biljett hade gått ut, ja den hade gått ut för 1 minut sen, men borde dom egentligen inte stå och vänta i 5-10min innan dom ska lappa?

Om det finns en biljett behöver de inte vänta, det är när det saknas en biljett som de väntar. Detta för att försäkra att det inte rör sig om lastning. Har biljetten gått ut så står bilen otillåtet och då beror det på vilket avtal som finns med markägaren. Allt som oftast vill dessa att bilarna ska lappas. Det är inte så att p-vakter är sadister som njuter av att bötfälla bilar.

Skrivet av Philippk:

Jag kan förstå varför detta yrke är i princip Sveriges/Världens mest hatade jobb, då dom gör så mycket fel, och har 0 sympati för människor! Läste en grej om att någons familj var tvungen att betala parkeringsböterna för deras Pappa som hade legat död i ca 4-5 dagar.. och dom blev TVUGNA att betala den också!

Du läste något och nu har du en bestämd uppfattning om alla lapplisor? Jag antar att du hatar politiker, lärare, idrottstränare, poliser, ekonomer, mäklare, hantverkare, pizzabagare, sos-personal och dagisföreståndare också?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Rent trams. Det finns ingen arvsskuld i Sverige så familjemedlemmar kan aldrig bli betalningsskyldiga för skulder en förälder dragit på sig. Om det var pappan som körde bilen när boten utfärdades men någon annan i familjen som ägde bilen faller det naturligtvis på ägaren att betala boten, fullständigt oberoende av orsak föraren inte vill eller kan betala.

Indirekt betalar ju familjen i och med att de ärver alla tillgångar. Jag förmodar att pappan inte var skyldig en massa pengar och därför fick familjen mindre pengar i arv...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kobb3:

Indirekt betalar ju familjen i och med att de ärver alla tillgångar. Jag förmodar att pappan inte var skyldig en massa pengar och därför fick familjen mindre pengar i arv...

Man ärver inte tillgångar, man ärver det som kvarstår i dödsboet efter att tillgångar och skulder hos den avlidne har justerats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Man ärver inte tillgångar, man ärver det som kvarstår i dödsboet efter att tillgångar och skulder hos den avlidne har justerats.

Rätt ord är dödsviktigt!

I slutändan får familjen mindre pengar pga boten, därav att de indirekt betalar den.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kobb3:

I slutändan får familjen mindre pengar pga boten, därav att de indirekt betalar den.

Vilket är fullständigt självklart. Den avlidne har en skuld som regleras innan det avgörs hur mycket (om något) som återstår att ärva. Alternativet vore att vem som helst kunde valsa in på banken, låna en skottkärra pengar och sedan trilla av pinn några dagar senare och barnen ärver varendaste liten lånad slant.
Det har inte ett smack med onda parkeringsbolag att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad du än gör, betala inte,,,då får du aldrig tillbaka pengarna.

När det har hänt mig har jag bara ignorerat allt, först så kommer:
1, Räkning
2, påminnelse 1
3, påminnelse 2
4, räkning från inkassobolag
5, påminnelse 1 från inkassobolag samt hot om kronofogde
6, påminnelse 2 från inkassobolag
7, räkning från kronogogdemyndigheten.

Det är inte förens steg 7 som du behöver bry dig, du överklagar till räkningen till kronofogden som ställer frågan till parkeringsbolaget om de vill ta det till rättegång.
Om du nu har en P-biljett så har du det enda beviset en rätt går efter, så i 99 fall av 100 så lägger de ned äreendet.
Även om det blir rättegång spelare det ingen roll, du har ju en p-biljett och vinnir iallafall.

Du kan trösta dig med att allt detta kostar p-bolaget en hel del pengar!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Sverige är ett lustigt land, det kostar 600kr om man "råkar" sakna reg.skyltar... men vem bryr sig kolla eller gå vidare med det? någon kanske stal dom medan bilen stod parkerad.

Men jag har inga problem med parkeringar.. "kan" lagarna och jag betalar varken p-bot eller avgift, inget olagligt heller.

På tal om att kunna lagarna: jag har hört det ska finnas en manual (eller vad jag ska säga) som noggrant förklarar hur man gör för att undvika avgifter i samhället, alltså de avgifter som finns "bara för att". Minns tyvärr inte sidan.:( Någon annan som vet kanske?:)

Till exempel läste jag i tidningen att en kund hade invändning mot en avgift han ansåg oskälig hos Telenor: när kunden brevväxlade med företaget svarade han alltid, "Jag vidhåller min tidigare inställning" och då var bolaget tvungen att svara och ytterligare utveckla vad de menade och när kunden tog det hela till ARN så hade denne all argumentation från bolaget och kunde hos ARN visa på att telenors avgift var ett oskäligt avtalsvillkor.:D

Visste ni förresten att man inte behöver betala fakturaavgift? När du får första fakturan och bara betalar avgiften för tjänsten du faktureras för så anses du inte ha gått med på fakturaavgift och bolaget kan då inte i förlängningen kräva in dessa pengar: försöker de kräva pengarna av dig, visar du bara upp alla tidigare fakturor och visar att du inte betalat fakturaavgiften och hävdar att avtal om fakturaavgift inte träffats mellan parterna. Skulle bolaget hävda något annat kan du alltid säga:

a) avtal har inte träffats
b) oskäligt avtalsvillkor.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Nu ska vi då verkligen inte dra alla över en kam, har sluppit P-bot 2-3 gånger med hjälp av ett vänligt leende och lite humor

Självklart har man stött på idioter också men seriöst, jag har stött på idioter i kundtjänster, på konsum, på IT-supporten, i trafiken, på jobbet, på krogen, så varför börja grina extra mycket om detta?

Skrivet av MacEnkronan:

Visste ni förresten att man inte behöver betala fakturaavgift? När du får första fakturan och bara betalar avgiften för tjänsten du faktureras för så anses du inte ha gått med på fakturaavgift och bolaget kan då inte i förlängningen kräva in dessa pengar: försöker de kräva pengarna av dig, visar du bara upp alla tidigare fakturor och visar att du inte betalat fakturaavgiften och hävdar att avtal om fakturaavgift inte träffats mellan parterna. Skulle bolaget hävda något annat kan du alltid säga:

a) avtal har inte träffats
b) oskäligt avtalsvillkor.

Det där skulle jag vilja ha källa på. Förövrigt har ett avtal träffats mellan parterna då du innan varje köp accepterar kostnaderna IOM att det står skriver svart på vitt "fakturaavgift 29kr" el. liknande. så jag säger vänligt men bestämt "BULLSHIT" om detta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Vad du än gör, betala inte,,,då får du aldrig tillbaka pengarna.

När det har hänt mig har jag bara ignorerat allt, först så kommer:
1, Räkning
2, påminnelse 1
3, påminnelse 2
4, räkning från inkassobolag
5, påminnelse 1 från inkassobolag samt hot om kronofogde
6, påminnelse 2 från inkassobolag
7, räkning från kronogogdemyndigheten.

Det är inte förens steg 7 som du behöver bry dig, du överklagar till räkningen till kronofogden som ställer frågan till parkeringsbolaget om de vill ta det till rättegång.
Om du nu har en P-biljett så har du det enda beviset en rätt går efter, så i 99 fall av 100 så lägger de ned äreendet.
Även om det blir rättegång spelare det ingen roll, du har ju en p-biljett och vinnir iallafall.

Du kan trösta dig med att allt detta kostar p-bolaget en hel del pengar!

Låter rimligt. Verkar finemang det där
Nu återstår bara att få företaget att erkänna mig som ensam skyldig och låta bilägaren ifred.
Undrar om det ens är möjligt att avtala fram en sån sak ens om jag skaffar ett underskrivet löfte från dem.
Det kan ju bli lite svårt ändå, i praktiken, i och med att de antagligen ser en fin möjlighet att skrämma till sig pengarna från bilägaren när jag är krånglig.

Jag ska försöka besöka dem IRL och se vilket bemötande jag får.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Låter rimligt. Verkar finemang det där
Nu återstår bara att få företaget att erkänna mig som ensam skyldig och låta bilägaren ifred.
Undrar om det ens är möjligt att avtala fram en sån sak ens om jag skaffar ett underskrivet löfte från dem.
Det kan ju bli lite svårt ändå, i praktiken, i och med att de antagligen ser en fin möjlighet att skrämma till sig pengarna från bilägaren när jag är krånglig.

Jag ska försöka besöka dem IRL och se vilket bemötande jag får.

Det var intressanta påståenden som personen du citerade förde fram, men knappast korrekta. En P-biljett i sig är inte något bevis (vilket det finns rättsfall kring). Det enklaste torde väl vara att direkt ta ärendet till bolaget, och sedan TR så slipper man långbänk samt risk för betalningsanmärkning.

Hela denna cirkus kommer från hur lagtexten formulerats, med frasval så som "uppenbart oskälig", när det bör stå skrivet "oskälig". Skulle välkomna samma lagstiftning på tomtmark som på gatumark (där den senare är den som gäller på båda platserna), sen är väl frågan vad polisen anser om det.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det var intressanta påståenden som personen du citerade förde fram, men knappast korrekta. En P-biljett i sig är inte något bevis (vilket det finns rättsfall kring). Det enklaste torde väl vara att direkt ta ärendet till bolaget, och sedan TR så slipper man långbänk samt risk för betalningsanmärkning.

Hela denna cirkus kommer från hur lagtexten formulerats, med frasval så som "uppenbart oskälig", när det bör stå skrivet "oskälig". Skulle välkomna samma lagstiftning på tomtmark som på gatumark (där den senare är den som gäller på båda platserna), sen är väl frågan vad polisen anser om det.

Vilka delar var ej korrekta?
Givetvis är själva p-biljetten inget bevis i sig. Den måste tex vara synlig osv osv, vilket är svårt att bevisa i efterhand. Men i mitt fall så är biljetten bekräftat synlig av vakten och det står på boten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Det där skulle jag vilja ha källa på. Förövrigt har ett avtal träffats mellan parterna då du innan varje köp accepterar kostnaderna IOM att det står skriver svart på vitt "fakturaavgift 29kr" el. liknande. så jag säger vänligt men bestämt "BULLSHIT" om detta....

Han menar ifall ett företag vill införa en fakturaavgift. Det tråkiga är ju att hans exempel aldrig kommer att intrffa eftersom alla redan använder fakturaavgifter som är avtalade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vilka delar var ej korrekta?
Givetvis är själva p-biljetten inget bevis i sig. Den måste tex vara synlig osv osv, vilket är svårt att bevisa i efterhand. Men i mitt fall så är biljetten bekräftat synlig av vakten och det står på boten.

Dels att en biljett skulle räcka som bevis i en rättslig prövning, men även hur man enklast (bäst) hanterar ett sånt här ärende. Det bästa är ju att bestrida först hos parkeringsbolaget (fastighetsägaren, beroende på vem som lappat), sedan om dessa avvisar bestridandet så är nästa steg TR, där det handlar om ett "småmål", och max ersättning för juridisk konsultation = 1 timme (där parkeringsbolagen anses ha denna kompetens inom organisationen, och i normfallet får de ej heller ersättning för detta). Är det ett tveksamt ärende så brukar bevakningsbolagen dra sig ur innan ärendet går upp i TR.

Det jag främst avsåg, varför krångla till något för sig i onödan (och i slutänden riskera en betalningsanmärkning)?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SM-LoD:

N(...). Det där skulle jag vilja ha källa på. Förövrigt har ett avtal träffats mellan parterna då du innan varje köp accepterar kostnaderna IOM att det står skriver svart på vitt "fakturaavgift 29kr" el. liknande. så jag säger vänligt men bestämt "BULLSHIT" om detta....

Vi hade både fel och rätt. Se: http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticl...

"Ang. fakturaavgift - Se upp!
Helena
Jag skrev nedan om att Bredbandsbolaget helt plötsligt aviserade en fakturaavgift på räkningen. Jag mejlade konsumentvägledaren i stan och fick detta besked:

"Hej!
Det här beror lite på hur Bredbandsbolaget valt att avisera avgiften.
Om leverantören lägger fram avgiften som en förändring i avtalsvillkoren eller prisförändring, har de flesta inskrivet i sina avtalsvillkor att en sådan förändring ska aviseras i förväg. Hur långt i förväg är kopplat till hur lång uppsägningstid man har på avtalet, dvs man ska ha en chans att säga upp avtalet om förändringen är så pass dålig att man vill frånträda avtalet. Följer man dessa regler kan en sådan här avgift bli gällande.
Om företaget bara skrivet in avgiften på fakturan, utan att ha meddelat förändrade villkor sedan tidigare, är inte avgiften avtalad och man skulle därmed kunna bortse från den. Om man har betalt in avgiften någon gång (att du betalt in den på december och januarifaktura) har du accepterat avgiften och kan i så fall i efterhand inte göra den ogiltig. Så det gäller att se upp och reagera direkt när man ser en sådan här avgift."

edit:

kul info från felias blogg (eller vad det är:S) där kunder kan skriva sina åsikter om felia. En kund skriver följande (om fakturor och avgifter):

"Skickad 30 augusti 2010 - 16:12 Inlägg #5

Åtminstone Handelsbanken har funktionen att godkänna alla e-fakturor från en betalningsmottagare en gång för alla, så autogiro lär inte behövas då.

Däremot måste internetbanken och teliaabonnemanget vara registrerade på samma person, vilket kanske inte är fallet i alla samboskap. (I så fall kan man konstnadsfritt överlåta abonnemanget). Det räcker inte med att t.ex. ange sitt kundnummer hos Telia i internetbanken. Telia motiverar detta med att även e-fakturan kan innehålla känslig information som specificerade samtal. (Jag tror inte på risken för missbruk: Den som för rena glädjen att se vilka samtal jag ringen är beredd att betala mina teleräkningar, får gärna göra det! Det är nog snarare så att Telia är sniket på de 19 kronorna för pappersfakturan ... automatiskt varje kvartal. Men om jag skriver att ni ska byta operatör, censurerar Telia bort inlägget ...)".

Herregud felia alltså...:P:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Du menar typ som hur "undersökande" program vill ha ett scoop som de kan tjäna pengar på? Privata bolag med vinstintressen. Simple as that, tyvärr...:/

Det är ju inte så att de från det undersökande programmet har betalat parkeringsvakterna att agera som de gjorde? Jag kollade även på detta undersökande program och det var en skrämmande bild som de ville ge ja(typiskt sensationsjournalistik). Men att komma med citerad kommentar ger ju inget i sakfrågan då det var parkeringsvakterna själva som agerade efter eget tycke. Simple as that, tyvärr...

sen ska man naturligtvis skilja på bolag och bolag och parkeringsvakt och parkeringsvakt. Alla är inte lika dana. De flesta parkeringsböter som ges ut är säkerligen korrekta men det finns de där enskilda fallen där de är helt felaktiga och det saknas helt och hållet grund till boten. Och när det kommer till privata bolag är jag nog mer benägen att se att de har en "vinstagenda" gällande parkeringsböter. Med detta sagt så menar jag inte alla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Det är ju inte så att de från det undersökande programmet har betalat parkeringsvakterna att agera som de gjorde? Jag kollade även på detta undersökande program och det var en skrämmande bild som de ville ge ja(typiskt sensationsjournalistik). Men att komma med citerad kommentar ger ju inget i sakfrågan då det var parkeringsvakterna själva som agerade efter eget tycke. Simple as that, tyvärr...

Filmar man tillräckligt länge, bortser från tillräckligt mycket, ja, då har man ett scoop. Sen hur väl det speglar verkligheten är upp för diskussion.

Skrivet av Tickles:

sen ska man naturligtvis skilja på bolag och bolag och parkeringsvakt och parkeringsvakt. Alla är inte lika dana. De flesta parkeringsböter som ges ut är säkerligen korrekta men det finns de där enskilda fallen där de är helt felaktiga och det saknas helt och hållet grund till boten. Och när det kommer till privata bolag är jag nog mer benägen att se att de har en "vinstagenda" gällande parkeringsböter. Med detta sagt så menar jag inte alla...

Självklart gör det misstag, p-vakter är människor de med. Det är däremot jävligt tråkigt att några enstaka fall varje år ska måla upp bilden för hur p-vakter agerar. Gällande "vinstagendan" så skulle jag snarare säga att det är tvärt om. Kommun, stat och landsting ger blanka fan i vad som händer, att de hålls ansvariga händer en gång på miljonen. Ett privatägt företag som hyr in sig i garage och har avtal med markägare kan inte ha ett smutsigt rykte, då får de inga nya kontrakt.

Det finns en långsiktig strategi som överväger den kortsiktiga. Ingen chef med 5 fungerande hjärnceller skulle säga åt sina på-vakter att felaktigt lappa några bilar i veckan. En p-vaktstänst i Stockholm lappar runt 20 bilar varje dag, 140st i veckan. Bara i centrala Stockholm finns det 2-3 p-vaktsgrupper på 10 personer (företaget jag jobbade för iaf). Det är 2800-4200 kontrollavgifter i veckan. Tror du att ett hundratal (bara för att verkligen ta i) felaktigt utförda avgifter har någon som helst påverkan på rörelseresultatet vid årets slut? Knappast.

Skrivet av Aka_The_Barf:

en kollega till mig skulle hämta sin sjuka syster och ta henne till sjukan. därför ställde han blien på ett mindre bra ställe men han skulle bara springa upp till henne och hjälpa henne ned till bilen. det hela tog inte mer än kanske 5 minuter. när han kommer ut så står en lapplisa där och skriver och han säger att han bara hämtat sin sjuka syster och att lapplisan borde fattat att det var brottom annars skulle han inte ställt sig där han stod. men hon bara sa att det inte var hennes problem. han hade inte tid eller ork att tjafsa så han betalade boten, sen så hade han gjort fel även om det var en nöd situation.
det han tyckte var lustigt var att hade han stått på samma plats med bakluckan öppen hade det varit lungt då avlastning var lagligt på den platsen.

P-vakter kan inte stå och tumma på reglerna varje gång ägaren till bilen dyker upp. Är det parkeringsförbud så är det parkeringsförbud - då får man inte parkera där. Precis på samma sätt som att du inte får köra 100km/h inne i stan, mot rött ljus, för att frugan ligger och föder barnet i baksätet. Många skulle säkert göra det, men val har konsekvenser.

Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske nått att tänka på när ni står illa på en plats där man får lasta ur och i bilen, släng upp bakluckan så är det fixat

Om det är parkeringsförbud får du stanna för att lasta/lossa och/eller hjälpa en passagerar in eller ut ur bilen. Det innefattar inte att hämta en person i en annan byggnad dock. Om det är stoppförbud då får du inte stanna där alls, om du inte har tillstånd. Är det en lastzon så får du stanna för att lasta, men då bör du som sagt lämna bakluckan öppen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Filmar man tillräckligt länge, bortser från tillräckligt mycket, ja, då har man ett scoop. Sen hur väl det speglar verkligheten är upp för diskussion.

Självklart gör det misstag, p-vakter är människor de med. Det är däremot jävligt tråkigt att några enstaka fall varje år ska måla upp bilden för hur p-vakter agerar. Gällande "vinstagendan" så skulle jag snarare säga att det är tvärt om. Kommun, stat och landsting ger blanka fan i vad som händer, att de hålls ansvariga händer en gång på miljonen. Ett privatägt företag som hyr in sig i garage och har avtal med markägare kan inte ha ett smutsigt rykte, då får de inga nya kontrakt.

Det finns en långsiktig strategi som överväger den kortsiktiga. Ingen chef med 5 fungerande hjärnceller skulle säga åt sina på-vakter att felaktigt lappa några bilar i veckan. En p-vaktstänst i Stockholm lappar runt 20 bilar varje dag, 140st i veckan. Bara i centrala Stockholm finns det 2-3 p-vaktsgrupper på 10 personer (företaget jag jobbade för iaf). Det är 2800-4200 kontrollavgifter i veckan. Tror du att ett hundratal (bara för att verkligen ta i) felaktigt utförda avgifter har någon som helst påverkan på rörelseresultatet vid årets slut? Knappast.

Nja kan inte helt hålla med dig. Är man privatägd så ser man vinst som A & O(naturligtvis beroende på vad för slags företag man driver), har man läst ekonomi och företagande vet man detta. Där kan jag även se ett samband med "smutsiga" bolag som jag visst kan tänka mig att de försöker få sina anställda att "lappa på" utan att ta konsekvenserna. Får man dåligt rykte så är det bara till att starta upp nytt bolag. Kolla bara på hur de går tillväga i tex fuskbyggarna etc... Och ja så enkelt är det att faktiskt börja på ny kula. Sen att kommunen inte är vinstdrivande i sig vet jag mycket väl om och därav hänvisade jag till privata företag. Att kommunerna inte heller kan ha koll på alla till 100% är dessvärre också något som vi fått bevisat för oss gång på gång men att risken att det blir fel inte är överhängande stor, varför jag även skriver att det är mer norm att det blir rätt än fel. Allt har påverkan på rörelseresultatet vid årets slut frågan är bara hur mycket...

Ja det är helt sjukt vad man kan vrida sanningen om man jobbar inom media. Borde framgå tydligare att det är avvikande exempel som man tar upp etc ( lär ju aldrig hända )...

Källor eller exempel är bara till att leta upp på en av de största sökmotorerna som finns...